lolliepop
31-01-2012 om 12:44
Help, ik weet het niet meer!
Hallo allemaal,
Ik zit met een probleem en ik weet even niet meer hoe ik eruit kom en het betreft mijn 16 jarige dochter.
Zij zit op de middelbare school en doet havo/vwo 3de klas. Het eerste jaar ging goed, maar in het tweede jaar kwam de klad er in waardoor zij in dat jaar is blijven zitten (ook door persoonlijke omstandigheden). De leraren gaven haar nog een kans om de havo/vwo te doen door haar te laten zitten in de tweede, ook omdat zij zagen dat mijn dochter gewoon de havo kan i.p.v terug zetten naar vmbo.
Mijn dochter is het tweede jaar daarna heel goed doorgelopen, maar nu ze in de derde klas zit,zien wij weer dat de klad erin gaat komen en hier zit nou juist het probleem.
Wij hebben alle mogelijk manieren gehanteerd om haar bij te brengen, dat school zo belangrijk is en dat ze die havo gewoon moet afmaken. We hebben zoveel adviezen te horen gekregen dat we haar maar moeten laten gaan, want als je tegen gaat werken dan gaan ze er juist tegen aan schoppen, kregen we te horen! We hebben gepraat, beloond enz, maar het lijkt wel alsof het niet tot haar doordringt!
Maar weet je, ik ben het zo zat!!!! Ik kreeg net haar cijferlijst onder ogen en van de 11 vakken heeft ze 5 onvoldoendes gehaald!
Ze zit op paardrijden, ze krijgt 10 euro zakgeld per week, 250 euro kleedgeld in de 3 maanden. Het enige wat we van haar verlangen is huiswerk maken, maar dat is al teveel. Het is alleen maar nemen, maar niks geven.
Ik overweeg nu om haar van het paardrijden af te halen! Dit als laatste redmiddel en om het dan maar als middel te gebruiken dat als ze goede cijfers haalt en met een mooi rapport overgaat, dat ze dan weer op paardrijden mag!
Wat denken jullie? Is dit onredelijk?
Ik hoor het graag van jullie?
Groetjes.

Maylise
31-01-2012 om 13:05
Lolliepop
Als ze het wel kan maar gewoon niet doet vind ik zo'n maatregel niet onredelijk. Het is wel drastisch maar soms werkt dat het beste. Mijn dochter deed het altijd prima op school tot een keer in de derde klas. Paasrapport was echt slecht. Ze schrok er overigens zelf ook wel van maar het was echt haar eigen schuld. Toen duidelijk gemaakt dat als ze bleef zitten ze volgend jaar hobbies/sport (toevallig zat daar ook paardrijden bij) wel kon vergeten. Dochter vond het heel erg onredelijk en was boos op ons maar ze is met keihard de laatste maanden werken wel overgegaan. Ik moet wel zeggen dat ze ook wel zelf erg geschrokken was van de kans te blijven zitten want ze had een goede band met haar klasgenoten en wilde absoluut niet uit die klas weg.
Bij mijn jongste zoon gebruik ik de 'wortel en stok' methode. Ik stel hem een mooie beloning in het vooruitzicht bij een goed rapport maar tegelijk zijn er aan een slecht rapport ook consequenties verbonden. Uiteraard alleen omdat ik weet dat hij het niveau wel aan kan.
Misschien kan je dit ook bij je dochter doen? Niet alleen iets negatiefs (niet meer paardrijden) maar ook iets positiefs zoals volgende rapport geen onvoldoendes meer of maar een onvoldoende dan krijgt ze iets wat ze graag wil hebben.
Laten gaan kan ook maar alleen als je zeker weet dat ze het dan wel gaat doen. Achteraf denk ik dat we bij dochter niet zo fel hoefden te reageren en dat ze uit zichzelf ook wel was gaan werken omdat blijven zitten voor haar ook een schrikbeeld was. Bij jongste zoon en overigens ook bij middelste zoon is dit anders. Die hebben die externe motivatie echt nodig om iets te gaan doen.

lolliepop
31-01-2012 om 13:21
Maylise
Dank je wel voor je snelle reactie!
Ik had in oktober al gezegd dat als ze niet over zou gaan, dat ze dan van paardrijden af zou moeten. Ze stond al met 2 eindcijfers onvoldoende en daar is deze week dan 1 bijgekomen en daar gaat ze niet mee over.
Ze heeft nog 2 proefwerkweken te gaan, dus het kan natuurlijk nog opgehaald worden!
Maar ik denk dat mijn dochter het idee heeft dat ze niet van paardrijden af hoeft ofzo! Ze denkt volgens mij gewoon dat ze nog tot juni heeft om lekker aan te modderen en dan vervolgens nog te paardrijden.
Daarom leek het mij beter om haar nu van het paardrijden af te halen en dan tegen haar te zeggen dat ze weer op paardrijden mag als ze overgaat, een beloning dus! Eigenlijk draai ik dan nu de rollen om. Slecht rapport=van paardrijden af, bij overgang naar havo 4=weer op paardrijden. Misschien is dat dan net even het zetje, want paardrijden vind ze ontzettend leuk om te doen.

cqcq
31-01-2012 om 17:08
Korte termijn doelen
En dat zak- en kleedgeld is ook erg hoog, kom op alles bij elkaar op wel 125 euro per maand! Ik zou het zakgeld schrappen, en dat terug laten verdienen door haar cijfers. (bijvoorbeeld een 6 0,50 cent, een 7 één euro, een 8 twee euro).

Wilgenkatje-
31-01-2012 om 19:20
Zozo
je dochter heeft het royaal. Tien euro zakgeld per week, 250 euro kleedgeld per drie maanden, paardrijden door jullie betaald (ook al geen goedkope hobby) en al met al zit ze met 16 in 3 havo/vwo.
Nu meteen actie, niet wachten tot later dit jaar. Ze krijgt straks bij het zittenblijven niet opnieuw een kans om op havo/vwo te blijven. Dat wordt dan misschien 4 vmbo, maar waarschijnlijk niet ivm examenvoorbereiding. Heeft ze dat wel in de gaten?
Strak regime met dat huiswerk. Onder toezicht aan de slag en goede resultaten belonen met iets wat zij leuk vindt of inderdaad haar zakgeld laten verdienen. Nu eerst maar eens even niet meer paardrijden maar laten zien dat ze iets kan!
Dan komt dat paardrijden na de zomervakantie wel weer, als ze in klas vier zit.

ijsvogeltje
31-01-2012 om 21:14
Maar...
Goed om duidelijke afspraken te maken, incl. beloning en straf. Je hebt blijkbaar wel straf aangekondigd, maar omdat je dochter volgens jou niet op de straf rekent, twijfel jij of je de straf moet geven. Ik denk dat je daar veel sturender op moet zijn.
Maar...
Ik kreeg eerst de indruk dat het dramatisch was, maar in je tweede bericht geef je aan dat ze twee onvoldoendes staat. Slechts twee onvoldoendes, denk ik dan. Volgens mij staan er massa's kinderen twee onvoldoendes, en ook wel meer. Met deze cijfers gaat ze waarschijnlijk gewoon over, dus misschien is wat relativeringsvermogen op zijn plek. Of staat ze echt 2'en of 3'en?
Ik heb een nogal berekenende zoon, die net genoeg doet om over te gaan. Dat resulteert geregeld in onvoldoendes. Staat hij echt slecht, dan doet hij bij de volgende repetitie wat meer zijn best, zodat het allemaal weer net redelijk is. Hier telt alles onder de 6 als onvoldoende, en er wordt gerekend met tekortpunten. Tot 3 tekortpunten: over. 3-5 tekortpunten: bespreekgeval. Zolang hij minder dan 3 tekortpunt staat, maak ik mij niet meer druk (hij zit inmiddels in de derde).

Leen13
31-01-2012 om 22:57
Consequenties
Ik zou het gewoon rustig met haar bespreken. Wat als ze haar cijfers niet ophaalt? Dan moet ze afstromen, gaat ze dan naar Mavo4? Of, andere optie, ze probeert haar HAVO-3 te halen en gaat door naar het MBO. Dan ga je alvast orienteren.
Of ze gaat zich er voor inzetten. Wat kan ze zelf doen om haar cijfers omhoog te halen en waar kan jij haar bij helpen?
Uiteindelijk zijn de consequenties voor haar, daar hoef je geen straf of beloning bij te geven. Maar ik zou haar wel de verantwoordelijkheid geven. Niet handig om daar zelf een hartverzakking van te krijgen.

Kaaskopje
01-02-2012 om 01:35
Eens met lara en annej
Bij de opvoeding van mijn dochters hebben we school behoorlijk vrij gelaten. Op gezette tijden hebben we ze op hun verantwoordelijkheid gewezen, ik heb de jongste overhoord als daar behoefte aan was en héél af en toe heb ik een vervelende consequentie in het vooruitzicht gesteld voor als er niet wat meer aan werd getrokken, veel meer eigenlijk niet. Bij de ene dochter is het resultaat dat ze zichzelf steeds hogerop werkt. Van vmbo basis naar volgend jaar HBO. De schoolcarriëre van de jongste is andersom: van vwo, langs havo naar een diplomaloze overstap naar het mbo. Die moet ze nu afmaken, anders heeft ze geen diploma's. Ik bemoei mij er niet mee. Dat klinkt misschien ongeïnteresseerd, maar dat is het niet. Ik leg de verantwoordelijkheid alleen bij haar. Voor haar werkt een beroepsopleiding beter dan een zuiver theoretische opleiding, ook al vindt ze niet alles leuk. Wie weet is dat voor jouw dochter ook zo.
Wat betreft het inhouden van zakgeld en verbieden van sporten ben ik zeker niet voor het inhouden van zakgeld. Zakgeld moet je niet aan schoolprestaties koppelen. Zakgeld is geen salaris voor goed gedrag. Zakgeld geef je gewoon. Zakgeld is voor een deel leergeld. Ze moeten leren er de hele maand mee te doen en krijgen een klein beetje zelfstandigheid met dat geld.
Je dochter is inmiddels 16. Het is vervelend om te zien hoe een slim koppie door te weinig motivatie naar een lager niveau raakt, maar het is niet meteen rampzalig. Je dochter kan als ze eenmaal op het beroepsonderwijs zit (stel dat ze niet overgaat) alsnog de smaak te pakken krijgen en tegen die tijd is ze haar pubergedrag ook een beetje kwijt.
Wat paardrijden betreft geloof ik dat ik er niet voor zou kiezen om dit schooljaar nog met paardrijden te stoppen, maar wel voor het volgende schooljaar als ze van school moet door slechte prestaties. Als ze weer op paardrijden wil zal ze daar een baantje (achter de kassa of zo) voor moeten zoeken.

Maylise
01-02-2012 om 02:47
Zakgeld
Ik heb er geen enkel probleem om zakgeld tijdelijk af te pakken. Het is geen geld wat ze verdiend hebben of zo. Ze krijgen het gewoon zo maar. Ze hebben ook niet perse nodig. Zonder zakgeld komen ze ook niet om van de honger. Zakgeld krijgen is een privilege en niet een onaantastbaar recht. Als het een manier is om kinderen te motiveren met hun schoolwerk zou ik er geen enkel probleem mee hebben om dat zakgeld in te zetten. Soms krijgen ze sowieso wel eens geen zakgeld als straf. Mijn jongste zoon heeft deze week ook geen zakgeld gehad vanwege een akkefietje. Tja, vervelend voor hem maar acties hebben nou eenmaal consequenties.

Maylise
01-02-2012 om 02:49
Blijven zitten
Een kind wat het schoolwerk prima aankan maar wat aan laten modderen zou ik niet zien zitten. Dat is zo zonde. Op deze leeftijd zijn andere dingen soms zoveel belangrijker maar later zullen ze spijt hebben. Stel voor ze blijft zitten, dan verliest ze niet alleen een jaar maar heb je ook de kans dat ze inderdaad van school moet.
In mijn tijd was het allemaal wat makkelijker. Dan bleef je een keer zitten en dat was allemaal helemaal geen probleem. Al bleef je 5 keer zitten dan was er ook nog geen probleem. Wij hadden ze er tussen zitten. Je kon gewoon op school blijven en dan haalde je na zoveel jaar dat examen wel een keer. Ik vind het ook oprecht jammer dat dit nu niet meer kan. Het is nu allemaal lastiger geworden. In de situatie waarin ik op school zat had ik er ook geen enkele moeite mee had gehad als een kind een keer een jaar zou blijven zitten. Maar tegenwoordig ligt het allemaal gecompliceerder en is er veel meer druk op. Wat erg jammer is want een keer blijven zitten zou op deze leeftijd geen grootste consequenties moeten hebben voor schooltype en toekomst.
Maar de situatie zijnde zoals hij nu is zou ik alle middelen in zetten om het kind toch over te laten gaan. En als dat moet door dreigen, straffen, belonen, er eindeloos naast zitten of wat dan ook dan doe ik dat. Niet bij alle kinderen zou straffen werken maar bij sommige kinderen werkt het uitstekend. Tot ze dat diploma hebben zie ik school toch ook wel deels als mijn verantwoordelijkheid.

lolliepop
01-02-2012 om 07:13
Een aantal dingen
Hallo allemaal,
Goed even om verschillende reacties te lezen!
Allereerst wil ik aangeven dat ze nu op haar eindcijfers 3 onvoldoendes staat te weten een 3, 4 en een 5. Bij haar vorige rapport waren het er 2, dus ze is gewoon achteruit gegaan. De havo is iets wat zij gewoon moet kunnen en waar haar leraren ook gewoon achterstaan. Ook gelet op het feit dat zij de tweede klas havo gewoon over mocht doen (anders hadden ze haar teruggezet naar 3 vmbo).
Betreft hetgeen wat zij allemaal krijgt, daarmee wil ik alleen aangeven dat wij, als gezin heel veel voor haar overhebben, maar dat ik dan daar wel iets voor terug verwacht. Het kan niet zo zijn dat zij haar handje maar ophoudt, daar waar wij eigenlijk krom voor liggen en dat zij maar het motto blijft houden "lange leve de lol". Ze heeft een jaar lang een krantenwijk gehad, maar ook daar is ze meegestopt, want ze had er geen zin in.
Voor het feit dat ze veel zakgeld krijgt daar is ook eigenlijk een reden voor. Met dat zakgeld moet ze dan ook echt alles zelf kopen. Kadootjes, make-up, snoep, toiletartikelen enz enz. Dus persoonlijk vind ik dat ik niet aan dat geld mag en moet komen.
Maar wij hebben gister een besluit genomen en aangegeven dat ze van paardrijden af moet en dat als ze overgaat dat ze dan weer mag paardrijden. Haar reactie verbaasde mij, want ze bleef er redelijk koel onder. Maar wat als ze dan gewoon blijft zitten?? Dan zou ik toch echt het gevoel hebben dat ik gefaald heb en dat straffen totaal geen zin heeft.
Zo ik mij hier dan gewoon bij moeten neerleggen?
Groetjes

cqcq
01-02-2012 om 07:37
Toch veel
"Voor het feit dat ze veel zakgeld krijgt daar is ook eigenlijk een reden voor. Met dat zakgeld moet ze dan ook echt alles zelf kopen. Kadootjes, make-up, snoep, toiletartikelen enz enz. Dus persoonlijk vind ik dat ik niet aan dat geld mag en moet komen."
Tja dat doen die van mij ook met een aanmerkelijk lager bedrag. Als je sancties wilt treffen zul je haar moeten raken waar het pijn doet.
Als ze blijft zitten, en school laat haar niet doubleren (het zou nog kunnen, wettelijk mag je nu nog vijf jaar doen over de onderbouw van de havo) dan zijn de keuzes op.
Alle kans dat een overstap naar VMBO-t lastig wordt, aangezien daar in de derde vaak al begonnen wordt met het schoolexamen. De enige andere mogelijkheid is dan de allerlaagste niveaus van het MBO.
Straks van paardrijden af is een sanctie die te veel in de toekomst ligt, om directe motivatie op te leveren. Als je haar zakgeld terug laat verdienen met cijfers heeft ze een directe korte termijn motivatie om haar best te doen.

albana
01-02-2012 om 08:34
Duidelijker signaal
Waarom staat ze er zo slecht voor? Doet ze te weinig aan d'r huiswerk? Boeit het haar niet? Wat boeit haar dan wel? Wat doet ze dan wel in de tijd dat ze eigenlijk huiswerk zou moeten maken?
Ik dacht of heb dat hier geleerd dat straf in relatie moet staan met dat wat niet naar behoren gaat. Er moet dus een direct verband zijn....En dat het op korte termijn moet zijn, dus niet ver in de toekomst en vaag iets...of dreiging die je misschien niet eens kan waarmaken.
Dus: kind pikt geld= gepikte bedrag terugbetalen via inhouden zakgeld en daarbij een boete die hetzelfde wordt terugbetaald.
Dus: Kind komt iedere keer te laat thuis, eerst 2 minuten en dan ondanks waarschuwen steeds later en later.
Straf= dan 3 keer niet weg of 3 dagen of 2 weekenden.
Voor slecht schoolwerk vind ik persoonlijk de relatie paardrijden/zakgeld zeer onduidelijk. Wat hebben die voor invloed op die slechte schoolprestaties? Niks toch?
Ik zou het ergens anders in zoeken...verplicht bij jouw aan de keukentafel d'r huiswerk maken, p.c. blokeren voor elke andere aktiviteit behalve schoolwerk of in de woonkamer d'r online huiswerk laten maken en verder niet msm-en. Of d'r mobiel afpakken als ze daarmee erg druk is en haar tijd verdoet. Controle van agenda of een uitgaansverbod.
Het moet duidelijk zijn. Haar schoolwerk gaat slecht, waarom? Dát wat ze dan nu doet in de tijd die ze aan dat schoolwerk zou moeten besteden dát moet ingeperkt worden. Zodat er meer aandacht en tijd 'over' blijft voor dat schoolwerk.
Misschien is huiswerkbegeleiding een idee? Heeft school dat? (wordt ze vast ook niet blij van).
Misschien ook in gesprek met school...nu al. Wat denkt school dat eraan schort? Waarin schiet ze tekort? En wat denkt school eraan te kunnen doen en wat zouden jullie eraan kunnen doen?
Ik denk dat je eerst erachter moet komen waarom ze zo slecht presteerd...Wat is daarvan de oorzaak? Misschien kan ze daar zelf ook wat zinnigs over zeggen?
groeten albana

Kobalt
01-02-2012 om 09:42
Met albana eens
Ik ben het met albana eens, ik zou het geloof ik ook zo doen.

Jerita
01-02-2012 om 09:46
Ik ben het eens met albana
Ik zou veel meer op het maken van huiswerk "gaan zitten". Eerst huiswerk dan pas, vriendinnen, tv, uitstapjes en al die andere dingen. Er bij zitten, overhoren en dit tot de zomer volhouden en hopelijk heeft het resultaat. Je zegt zelf dat ze het niveau aan kan. Ik zou samen met de dochter een plan de campagne maken.

Laminaat
01-02-2012 om 10:20
Huiswerkklas ipv paardrijden
Lolliepop,
Je kan haar uitleggen dat je het geld dat je eerst uitgaf aan paardrijden, nu gaat besteden aan een huiswerkklas, of andere begeleiding. Het lijkt me niet nodig om boos op haar te zijn. Meer om haar vanaf nu flink te helpen haar huiswerk goed te doen en haar tijd in te delen. Zo'n huiswerkhulp lijkt voor een tiener heel vervelend, maar het is toch heel fijn voor ze als ze voor het eten al helemaal klaar zijn.
Laminaat

Maylise
01-02-2012 om 12:26
Lolliepop
Ik zou inderdaad niet alleen maar het paardrijden verbieden maar ook verder er wat meer aandacht aan besteden.
Ik zou vanaf nu zorgen dat ze haar huiswerk onder begeleiding maakt. Dat kan prima via een huiswerk klas. Dat is niet goedkoop maar wel zeker de moeite waard. Ze letten daar echt er op dat de kinderen wat doen en ze krijgen ook hulp.
Of je kan zelf de begeleiding op je nemen. Dan zou ik wel rekenen dat je ongeveer een uur per dag met schoolzaken bezig zal zijn.
Mijn jongste zoon maakt nu deels onder begeleiding huiswerk. Elke dag laat hij mij zijn agenda zien en dan schrijven we het huiswerk over in een huiswerk planner. Zo ziet hij elke dag wat hij moet maken/leren. Verder zorg ik er voor dat hij elke dag op een vast tijdstip huiswerk maakt als er volwassen begeleiding in huis aanwezig is (niet perse ik zelf, maar man of oudere broer kan ook). Ik hou vervolgens in de gaten dat hij ook echt aan de slag gaat. Nu heeft hij een enorm slecht concentratie vermogen en is behoorlijk druk dus in de praktijk komt het er op neer dat je er meestal naast moet zitten en dan het werk in kleine stukjes verdelen en zijn aandacht er bij houden. Maar dat laatste is bij je dochter misschien niet eens nodig.
Als je geen tijd hebt om zelf alles te begeleiden of als het te veel strijd oplevert is een huiswerk klas echt een goede keuze. Er is daar aanzwezigheidsplicht. Ze moeten elke dag er heen en er is ook als het goed is begeleiding aanwezig die inhoudelijk kan helpen.
Je kan ook iemand aan huis laten komen. Voor mijn jongste dochter komt er twee keer per week een studente om haar met schoolwerk te helpen. Zij heeft overigens een uitstekende leerhouding maar ze heeft een paar vakken waar ze wat zwakker in is en onzeker over is. De hulp bij het huiswerk maken en extra uitleg van de studente werken voor haar heel goed.
Echter voor een kind dat inhoudelijk geen moeite heeft met de vakken zou ik eerder aan een huiswerk klas denken.

lolliepop
01-02-2012 om 14:24
Moeilijk
Hoihoi,
Even voor Albana:
"Ik zou het ergens anders in zoeken...verplicht bij jouw aan de keukentafel d'r huiswerk maken, p.c. blokeren voor elke andere aktiviteit behalve schoolwerk of in de woonkamer d'r online huiswerk laten maken en verder niet msm-en. Of d'r mobiel afpakken als ze daarmee erg druk is en haar tijd verdoet. Controle van agenda of een uitgaansverbod."
Dit alles wat jij boven beschijft doet ze al niet! Er waren al sancties opgelegd omtrent de computer. Zij mag doordeweeks niet meer achter de computer, omdat ze huiswerk moet maken. Uitgaan deed ze al nooit en een mobiel heeft ze niet! Huiswerkbegeleiding heeft de school niet.
Het probleem ligt, denk ik aan het feit, dat ze alles onderschat en verschrikkelijk lui is.
Continue is er ruim van te voren een strijd als de proefwerkweek aan zit te komen. Wij geven advies en zeggen dat ze op tijd moet beginnen met het leren en niet een dag van te voren moet beginnen. Ik kan het er natuurlijk niet inslaan en dan zeggen dat ze moet beginnen.
Ze denkt blijkbaar zelf dat het allemaal wel meevalt en zie daar dan het resultaat van haar cijfers!
Wat kan ik dan nog meer doen? Eens stopt het bij mij ook om maar te blijven pushen.......het ligt toch bij haar!
Geloof me.....het doet mij echt pijn om haar van paardrijden weg te halen! Je hebt gelijk dat je schrijft dat je de relatie paardrijden en slechte cijfers niet ziet, maar ik zou niet weten hoe ik haar anders moet overhalen om te gaan leren!

Ise
01-02-2012 om 14:26
Eens met albana
Ik ben het met Albana eens. Ik lees vooral dat je dochter volgens school de havo kán, maar nergens lees ik of ze dat ook wíl. Ik moet je eerlijk zeggen dat mijn dochter destijds met de financiële middelen van jouw dochter wellicht ook haar tijd had besteed aan andere dingen dan leren . Wat bij mijn dochter geholpen heeft is te gaan kijken bij verschillende HBO-opleidingen, zodat ze tenminste wist waarvoor ze het deed. Inmiddels heeft ze haar havo diploma (terwijl ze volgens school makkelijk vwo had kunnen doen) en doet ze met veel plezier een HBO-opleiding.

Ise
01-02-2012 om 14:29
Huiwerkbegeleiding
Lolliepop, huiswerkbegeleiding wordt ook door onafhankelijke instituten gedaan. Meestal heeft school wel wat adressen voor je.

lolliepop
01-02-2012 om 14:51
Niks doen
Ja hoor Ise, ze wil de havo doen en daarna zegt ze dat ze vwo wilt gaan doen. Ze wil ook later bij de politie te paard (bereden politie). Maar ondanks haar financiële middelen doet ze bar weinig hoor!
Dat is juist het punt, ze doet weinig, krijgt van alles en dan verwacht ik gewoon iets terug, wat dus niet gebeurd en aangezien ze weinig doet dan alleen paardrijden, is dat het enige waar mee ik druk kan uitoefenen en haar hopelijk het één en ander kan laten inzien! Zodra haar cijfers goed zijn voor havo 4 mag ze ook gelijk weer terug naar de manege

Maylise
01-02-2012 om 15:00
Niet via school
Huiswerk begeleiding gaat lang niet altijd via de school. Onze zoon ging naar een instituut wat niks met de school te maken had. Hij moest daar 5 middagen per week heen en het weekend was dan eigenlijk altijd huiswerk vrij. Instituut kende zijn rooster dus wist hoe laat hij binnen kon zijn (looptijd vanaf school + een kwartiertje speling) en maakte er gelijk melding van als hij niet op kwam dagen. Elke middag was hij daar ongeveer 1,5 uur. Daarna was hij dan ook echt vrij. Het is echt ideaal want die strijd heb je thuis dan veel minder.

ijsvogeltje
01-02-2012 om 19:44
Lolliepop
Je schrijft een paar keer dat je vindt dat je dochter het heel goed heeft - en dat je daarom iets terug verlangt. Ik vind dat eerlijk gezegd een vreemde redenatie. En ik weet niet of je hem ook naar je dochter gebruikt, maar ik denk dat je er weinig succes mee zult halen.
Je dochter zal pas huiswerk doen als ze het zelf wil. En dan bedoel ik niet 'omdat ze leren zo leuk vindt en het zo belangrijk is voor later'. Dat kan veel 'platter' zijn. Omdat ze bij haar vriendinnen in de klas wil blijven. Omdat ze dan weer mag paardrijden. Omdat ze van het gezeur van haar ouders af wil zijn. Er zullen weinig ouders zijn die gaan leren omdat ze het thuis zo goed hebben en iets terug willen doen voor hun ouders. Zo dankbaar zijn de meeste pubers niet
Volgens mij heb je al veel goede tips gekregen. Wat mij betreft zijn de belangrijkste: bovenop het huiswerk gaan zitten (ze onderschat het werk schrijf je, dus daar kan ze wel wat hulp gebruiken). Desnoods besteed je het uit aan een huiswerkinstituut of een pittige-student-met-overwicht. En daarnaast een beloning in het vooruitzicht bij goede resultaten. Kan financieel (x euro voor een 7 of meer bij de lastige vakken), of iets leuks bij een goed rapport.
Verder wil ik je aanraden het vooral als HAAR probleem te gaan beschouwen. Ik heb de indruk dat je het je erg persoonlijk aantrekt. Dat moet je niet doen. Geef haar de verantwoordelijkheid en de keuze er iets van te maken.

ijsvogeltje
01-02-2012 om 22:34
Foutje
"Er zullen weinig ouders zijn die gaan leren.."
Dat moet natuurlijk zijn:
"Er zullen weinig pubers zijn die gaan leren..."

Kaaskopje
01-02-2012 om 23:55
Al bleef je 5 keer zitten
... dan was er ook nog geen probleem. ===
Nou... toen ik op de MAVO zat was dat ook al niet meer zo hoor. Mijn vriendin was 2x blijven zitten op haar school en moest eraf.

Primavera
02-02-2012 om 07:31
Des pubers
Naar wat ik hier zo lees is dit een typisch geval van een puber die de consequenties van haar gedrag niet goed in kan schatten.
Waarschijnlijk heeft ze in haar hoofd hele andere prioriteiten en misschien looping ze haar tijd wel te verdromen omdat ze verliefd is ofzo. De precieze oorzaak doet er niet zo toe, het is gewoon vrij normaal dat bij pubers leren en huiswerk doen nou niet echt als het belangrijkste in hun leven wordt gevoeld.
Ook is ze waarschijnlijk in de veelvoorkomende valkuil van op zich goed kunnende lerende pubers getrapt. Ze heeft ervaring dat als ze zich echt inzet ze wel hoge cijfers kan halen en denkt dus dat ze die onvoldoendes echt wel weer eens een keertje op zal halen en iedere keer als het cijfer tegenvalt rekent ze zich zelf al rijk met het cijfer wat ze op het volgende proefwerk zou kunnen halen om toch nog gemiddeld een 5,5 te staan.
Tegelijkertijd onderschat ze de tijd die dat kost om dat werkelijk te doen, waardoor ze het steeds uitstelt, ook al is ze het heus serieus van plan, omdat er op dat moment echt iets belangrijkers aan haar hoofd is. Ook onderschat ze de moeite die het zal kosten aangezien ze door haar vorige onvoldoendes hiaten in de stof heeft die ze waarschijnlijk gewoon heeft laten liggen.
Voor pubers staat elk proefwerk op zich en is een cijfer alleen maar interessant voor het gemiddelde wat ze staan. Na het proefwerk kijken ze alleen naar wat voor stof er daarna komt. Ze staan er vaak niet bij stil dat een cijfer een uitdrukking is van hoeverre de stof beheerst wordt en dat ze dus bij een laag cijfer juist de stof zouden moeten herbestuderen om te kijken wat ze nog niet snapten of wisten. Bij veel vakken is het namelijk zo dat eerdere stof toch de bekend veronderstelde basis is waarop de verdere stof wordt gestapeld. Duits leren zonder ooit de naamvallen er echt goed ingestampt te hebben gaat niet. Als een student nooit de engelse onregelmatige werkwoorden erin gestampt heeft blijft die daar tegenaanlopen. Doormodderen terwijl er bij wiskunde een basisprincipe nooit echt gesnapt is is hopeloos. Enz, enz.
Het blijven zitten doet de houding van de student over het algemeen ook weinigs goeds, want door het relatief makkelijke jaar wordt de weinige inzet van dat jaar, wat toch goede cijfers als gevolg had, genomen als de standaard inzet voor het moeilijke daaropvolgende jaar waarin de student er veel harder aan zou moeten trekken, omdat het nu om werkelijk nieuwe en moeilijker stof gaat.
Wat kun je doen?
Ten eerste straffen en beloningen moeten gelijk gebeuren op het moment dat het goed of fout gaat met haar werkhouding. Met wachten op de resultaten ben je eigenlijk al te laat, omdat die niet voortkomen uit onwil, maar uit een grofe onderschatting van de hoeveelheid werk die verricht moet worden en de hoeveelheid tijd die dat kost (voor veel pubers is die tijd in hun hoofd enorm rekbaar) gecombineerd met een overschatting van hun eigen kunnen (ik doe dat wel even, morgen of zo).
Je moet je dochter dus leren plannen. Zelf ben ik erg gecharmeerd van de methodes met planners als 1-blik-agenda e.d. Het vergt wat voor methode je ook kiest aan het begin wel veel controle dat ook werkelijk al het huiswerk opschrijven en inplannen. Niet gedaan? Dan gelijk een paardrijles overslaan of stuk zakgeld ingehouden of waar ze dan ook maar gevoelig voor is.
Verwacht geen dankbare puber, ze zal woest zijn, het allemaal verschrikkelijk onredelijk vinden, enz. Dat calculeer je gewoon in.
Ook zal je samen met haar moeten kijken waar ze precies de fout in is gegaan en ook moeten inplannen wanneer en hoe ze die kennis kan inhalen, het liefst voor het volgende proefwerk waar dat voor belang is. Het zal hard werken worden, wat voor een puber waarschijnlijk absoluut belachelijk is, maar alleen op deze manier geef je haar een basis in werkhouding en kennis mee, waardoor ze in de volgende klas niet weer met dezelfde problemen kampt.
Ook hoe gebruik je een leerboek is iets wat veel studenten aanvankelijk niet leren en dus consequent alle samenvattingen, test-je-kennis-vragen, voorbeelden in gekleurde kaders en oefeningen, die niet expleciet door de leraar worden opgegeven, overslaan.
Groeten Primavera

albana
02-02-2012 om 08:32
Maar wat doet ze dan in al die tijd?
Ik kan me namelijk haast niet voorstellen dat ze elke dag paardrijd. Dat ken ik alleen van pubers die een eigen paard hebben...en daarover schrijf je niet.
Dat wat ze wél dat, wat dat ook is...mag ze pas nadat jij haar agenda hebt geinspecteerd en online haar huiswerk hebt nagekeken. En zelf hebt gezien dat ze volgens jouw planning gedaan heeft aan haar huiswerk waarvan je denkt dat dat nodig is om wel over te gaan.
Zij kan het niet. Dat is nu wel overduidelijk. Ze kan het ook moeilijk nog nu ontkennen....gezien de resultaten toch? Dus discussie gesloten, einde verhaal. Jij neemt nu het heft in handen omdat overduidelijk is dat zij het zelf niet kan.
Ze mag niks, niet t.v. kijken, niet relaxen, niet bankhangen...gewoon niets tot het klaar is.
Ik vind de tip van ise ook een goede, nu zijn de opendagen. Ga erheen met haar...óók bij de politie zijn die. Welke vooropleiding heeft ze minimaal nodig voor bereden politie? Ga ook naar alternatieven.
En inderdaad huiswerkbegeleiding kan ook particulier. Dan zou de relatie paardrijden en school ook nog zichtbaar en logischer zijn. Je haalt haar van paardrijden om het huiswerkinstituut of de student met dat geld te betalen.
Maar die relatie tussen de straf en wat er nu speelt moet echt wel enigzins duidelijk zijn, anders heeft ze nog een reden om het oneerlijk te vinden (wat trouwens elke puber zou vinden) en heeft ze in dit geval ook een punt.
groeten albana

rutiel
02-02-2012 om 12:13
Eens met ijsvogeltje
Lolliepop, het valt me inderdaad op dat je steeds aangeeft iets terug te verlangen van wat je in je dochter "stopt". Zij krijgt van jou geld en paardrijlessen en moet daarvoor haar havo afmaken. Een soort investering dus eigenlijk.
Hoewel dit principe van investeren-in-je-kinderen denk ik iets is wat de meeste ouders (impliciet) wel doen, is het niet handig dit als uitgangspunt te nemen.
Zolang jouw dochter niet zelf verantwoordelijk gemaakt wordt voor haar gedrag, zal ze de consequenties niet dragen. Zij moet haar havo afmaken niet om jou een plezier te doen, maar omdat ze er zelf van overtuigd is dat het haar toekomst geeft. Met alleen straffen en belonen neem je haar nog steeds die verantwoordelijkheid en dat inzicht uit handen.
n@nny

ijsvogeltje
02-02-2012 om 14:32
Te idealistisch
"Zij moet haar havo afmaken niet om jou een plezier te doen, maar omdat ze er zelf van overtuigd is dat het haar toekomst geeft."
Nou, dat lijkt mij veel te idealistisch. Het moet zeker haar verantwoordelijkheid zijn, dat schreef ik al. Maar 'omdat het zo goed is voor later?' Mwah. Het zijn wel pubers hoor, die leven erg in het hier en nu. Het is ook prima als ze wat harder haar best doet "omdat ze anders volgend jaar niet meer bij haar vriendinnen op school zit". Of omdat ze van het gezeur van haar ouders af wil zijn.

Beau Ter Ham
02-02-2012 om 15:26
Hier
heeft onze puber het ook ernstig verzaakt. Van vwo naar TL als hij niet als de sodemieter aan de slag gaat. Een simpel gesprek met de coördinator en de cijfers vliegen omhoog. Ow ja, hij mocht ook niet meer uit en bij elk slecht cijfer een week gsm kwijt. Dan willen ze wel leren hoor.
Zeker die GSM is een perfecte sanctie voor veel pubers.

Marjolein in't Hout
02-02-2012 om 16:41
Havo/vwo
Ben ik naïef? Naar mijn mening mag je van een havo/vwo leerling meer verwachten dan er als een bewaker bij te zitten in de hoop dat ze het huiswerk maken. Als ze niet gemotiveerd is, hoe gaat het dan straks op hbo? Havo/vwo betekent naar mijn mening juist een mate van zelfstandigheid die de mavo leerling nog wat minder heeft. Ik geloof dus helemaal niet in al die strakke begeleiding. Uiteindelijk moeten zij het doen. Ik lees nu vooral een moeder die zich erg druk maakt, veel spanningen in huis en een dochter die het kennelijk nu niet intereseert. Wat is er mis om haar dan maar op de blaren te laten zitten en de lang weg via mavo en mbo te laten doorlopen.
Marjolein