Katja
14-03-2012 om 03:51
Help, middelbare school in grote stad!
Opeens zie ik het niet meer zitten, kan er niet meer van slapen.. Wij komen uit de grote stad, wonen nu in klein dorpje elders en ik wil weer terug naar de stad, heb eigenlijk nooit kunnen wennen hier, echt helemaal niet dus. Nu heb ik de stap gezet en de knoop doorgehakt en op zoek gegaan naar woning. Ondertussen druk op zoek naar een goede middelbare school voor mijn groep 8 kind. Lijken we gevonden te hebben, tenminste als ze ingeloot wordt, dus dat is ook nog een heel gedoe. Maar opeens beangstigde het me vreselijk, toen we samen naar de inschrijfdag toe fietsten, door de stad, die drukke, waar ze doorheen moet fietsen! Doe ik er wel goed aan? Hoe zal dat allemaal gaan? Waarom moet ik zo nodig? Ik weet wel waarom, ik ben en stadsmens, en dit dorpje vind ik helemaal niet leuk wonen. De kinderen vinden het hier ook maar matig trouwens. Maar toch. De oudste vind verhuizen niet erg maar wil liever niet naar die drukke stad.. Maar een andere stad of plaats is geen optie, we kennen zoveel mensen in die stad, willen niet ergens anders helemaal opnieuw beginnen. Dus ik voel me aan alle kanten klem, en geplaagd door schuldgevoelens ook. Heb nog enkele maanden om een goed huis te vinden daar, maar moest de school alvast regelen in verband met vele aanmeldingen. En nu zit ik vol twijfels en s'nachts online..

Fiorucci
09-05-2012 om 07:29
Dirksmama
Ja,klopt. Maar dat neemt niet weg dat je in het centrum kunt wonen op loopafstand van terrasjes, in een eensgezinswoning met tuin. Overigens,als een echte stad betaamd is zo ongeveer heel Zoetermeer erg duur kwa woningen.

Rosase
09-05-2012 om 13:44
Ken er wel meer hoor
Maar het is ook maar net waar je de grens legt qua "loopafstand" en "stad"
Zo uit mijn blote hoofd:
- Nijmegen
- Maastricht
- Valkenburg
- Alkmaar

neteret mut
09-05-2012 om 17:59
Wanneer stad
Als je kijkt op wikipedia heeft Zoetermeer meer dan 122.000 inwoners en Groningen bijna 200.000. Dat zijn voor mij allebeide al (te) grote steden. Groningen heb ik gewoond, nou ja in 2 buitenwijken. Zoetermeer ken ik totaal niet. Wat maakt dat je een stad een stad vind? Kan niet alleen aantal inwoners zijn denk ik. En verder hoe vaak zit je nou op een terrsje? Ook dat zal van persoon tot persoon verschillen. Ikzelf niet als ik alleen maar de stad inga om te winkelen, een heel enkele keer als we een hele dag uitzijn ( museum, bijeenkomst )

bibi63
09-05-2012 om 21:10
Den haag misschien
Dat is wel een echte terrassenstad vind ik. En je hebt de uitwijkmogelijkheid naar Scheveningen (of Voorburg) als de binnenstad of wijken rond de binnenstad met veel terrassen te ver is van de betaalbare gezinswoning.
Gr. Bibi

Kaaskopje
10-05-2012 om 02:20
Alkmaar
Wij wonen ideaal. Kwartier lopen van de stad, minder naar de trein. In een keurig nette wijk. En als de wind gunstig staat hoor ik koeien, dus een vleugje platteland terwijl ik gewoon op loopafstand van het centrum woon. Op loopafstand van het centrum zijn betaalbare huizen te vinden. Natuurlijk afhankelijk van de eisen/wensen of die huizen aanspreken.

dirksmama
10-05-2012 om 05:45
Stad vs grote stad
katja heeft het over 'grote stad', dan denk ik in nederland eigenlijk alleen aan Amsterdam, Rotterdam en misschien Utrecht.
Verder bepaalt voor mij vooral het centrum en de voorzieningen of iets een stad of grote plaats is. Niet zo zeer het inwonertal.
Alkmaar, Haarlem, Leiden, Gouda, Zwolle, Middelburg, Nijmegen, het zijn allemaal mooie gezellige steden, goede restaurants en terrassen, maar ze zijn geen 'grote stad'.

Tirza G.
10-05-2012 om 14:26
Precies
Zo heeft Borne een inwoneraantal wat ongeveer gelijk staat aan dat van Middelburg. En zijn de voorzieningen om te huilen. En hoe komt dat? Omdat Hengelo vlakbij ligt. 'Alles' zit dus in Hengelo, terwijl Middelburg juist wel die regiofunctie heeft. Kortom: inwoneraantal zegt ook nog niks.
Wat ik ook nog een factor vind, is de leeftijd van een stad. Zelf woon ik in een eeuwenoud provinciestadje met regiofunctie, het centrum is erg beperkt (er ligt een gracht omheen, dus uitbreiden kan niet), maar het voorzieningenniveau hoog - maar dan wel allemaal in de buitenschil. Als je hier niet in het oude stadscentrum woont, moet je gewoon minimaal een half uur lopen voor je een terras ziet. Als je wel in het oude centrum woont, moet je voor alles (zwembad, school) het centrum uít.
Zoetermeer en Almere bijvoorbeeld zijn nieuwe steden en hebben vaak een heel andere aanleg met een minder duidelijk centrum, maar weer wijk-gebonden kleine centra.
Tirza

Fiorucci
10-05-2012 om 17:55
Tirza
Klopt hoor, al is het wel zo dat er in Zoetermeer een duidelijke oude dorpskern is met daar heel vlakbij het nieuwe centrum. En je kunt daar heel vlakbij,op loopafstand, wonen met een gezin en tuin.

Kaaskopje
11-05-2012 om 00:23
Qua inwoneraantal
Zit Alkmaar inmiddels boven de 100.000 inwoners en is daarmee wel een grotere stad. Beetje valsspelen is dit aantal wel, omdat we de honderdduizend overschreden hebben door de fusie met Graft-De Rijp, wat een stukje verderop ligt.