janneke
03-06-2010 om 09:16
Help mijn dochter zit dik in de puberteit...
hallo
Moet even mijn verhaal kwijt.
Sinds 1 jaar heeft mijn dochter( bijna 17) verkering. Niet zomaar verkering, nee elke minuut dat ze "over'heeft , is ze samen met vriend. "Is"ze samen met vriend, dat kan hier thuis zijn of bij heb of ze gaat weg, dat zitten ze de hele avond,ochtend op haar kamer. Nou niet altijd hoor, soms kijken ze beneden tv. Maar zitten veel boven.
Mijn dochter hield altijd erg van uitslapen , dat gebeurt nu niet meer, vriend werkt sávonds, begint om 14.00. Komt dan sochtends om 9.00 bij ons , maakt dochterlief wakker.. enz..
is vriend om 22.30 vrij, komt hij hier nog aan. Ik vind tot 23.00 laat zat, dan ga ik al over mijn grens, maar heet wordt soms wel 23.30.heb dit al maal gezegd dat ik 23.00 laat zat vind, maar dan krijg ik van mijn dochter: het is vakantie( heeft net examen achter de rug) . Kan wel zijn, zeg ik dan , maar wij moeten er wel vroeg uit....
Ik moet hier heel erg aan wennen, en denk ook is dat nu normaal???
Dochter was altijd al "eenling" heeft wel 1 vriendin, maar daar gaat ze laatste tijd ook niet veel meer mee om...Dochter had ook nooit veel mensen om haar heen nodig, was tevreden met alleen zijn, kon zich prima vermaken.

Sawo
03-06-2010 om 10:35
Regels
Hoi janneke
Ik denk dat de vraag of dit normaal is niet zo relevant is.
Maar hier geldt wel dat er regels zijn en dat ze zich daar aan moeten houden. Ze wonen in jouw huis en daar gelden jouw regels.
Dus overleg met je dochter wat redelijk is en leg dan ook duidelijk uit wat je bezwaren zijn.
Want ik lees niet in je posting waar je nu echt last van hebt. Word je wakker van de bel, maken ze herrie op hun kamer? Waarom kun je niet slapen?
succes
saar

Tinus_p
03-06-2010 om 11:17
Ach ja, verliefd
Roze wolken, etc etc etc. Gaat wel over Ik vind het eigenlijk wel lief, zo'n hoteldeboteladolescent.
Wat is precies het probleem, volgens jou? Maak je je zorgen om je dochter (die zich duidelijk anders, want stapelsmoorverliefd, gedraagt), of gaat het meer om de praktische inbreuk op je dagelijks leven.

janneke
03-06-2010 om 12:11
Last van
ik heb last van ; dat ze alles stom vind wat ik zeg, ze begint dan met de ogen te draaien. Heb last van dat ik het onzin vind dat ze elkaar sóchtends zo vroeg zien, dat ze niet meer uitslaapt en aan haar rust komt.
Maar dat is denk ik allemaal mijn probleem.
Waar ik ook beetje last van heb, dat ze maar komt en gaat. Komt ze thuis, direct door naar boven, , even beneden eten , en weg is ze weer, enz.. daar moet ik ongelooflijk aan wennen, dat was ook altijd wel zo. maar nu is het nog graadje erger denk ik.
Gisteren dacht ik , ik zal ze eens roepen voor de koffie om 20.00. nou dat wilden ze wel. viel mee.
onder de koffie deden vriend , ik en broertje potje poker, maar als blikken konden doden , mijn dochter vond dit dus niet leuk.... Nou , dan denk ik: stel je niet zo aan . doe dan mee, maar dat wilde ze niet , houdt niet van spelletjes..

koentje
03-06-2010 om 12:35
Ik denk
dat je moet gaan proberen haar wat meer los te laten. Stel je regels in jou huis voor zover je er llast van hebt, maar houd je mening voor je over hoe laat ze wakker moet worden e.d. Ik vind 9 uur geen rare tijd. En als ze zorgt dat jullie daar geen last van hebben (bijv. aanbellen als je uitslaapt?) laat haar lekker gaan.
Ik zou wel je eisen stellen aan haar voor zover je dat niet doet, wat betreft het komen en gaan. Doet ze ook wat in huis? Want als dat niet zo is, kan ik me voorstellen dat dat je irriteert. Maar het irriteert je volgens mij ook dat ze haar eigen leven begint te krijgen.....

Tinus_p
03-06-2010 om 13:20
Aanvulling koentje
janneke:
"Waar ik ook beetje last van heb, dat ze maar komt en gaat. Komt ze thuis, direct door naar boven, , even beneden eten , en weg is ze weer, enz.. daar moet ik ongelooflijk aan wennen, dat was ook altijd wel zo. maar nu is het nog graadje erger denk ik."
Blijft tamelijk normaal adolescentengedrag. Sterker nog, je zult idd moeten aanvaarden dat ze al geen puber meer is, maar een adolescent: een halve jongvolwassene.
Zolang ze geen dingen doet die echt zorgelijk zijn (in trant van spijbelen of comazuipen) zou ik haar laten gaan; ze moet nu oud en wijs genoeg zijn om haar eigen fouten te maken, ook al betekent dat slaapgebrek. Wat wel realistisch is, is dat ze rekening houdt met jouw planning vwb eten op tafel enzo.

Bastet
03-06-2010 om 17:10
Logisch
Ik vind het vrij logisch dat je als je 17 (!) bent,een eigen leven hebt,en dat thuis meer een soort uitvalsbasis wordt.Natuurlijk wil je weten waar ze uithangt en of ze thuis eet of niet,maar verder...tuurlijk is het wennen,maar ze had ook al op kamers kunnen wonen ofzo,toch? Ik was het huis uit op die leeftijd.Mijn zoon heeft een vriendin,en dan zitten ze een paar dagen daar,en dan weer hier.
Groetjes,Bastet

sus-anne
03-06-2010 om 17:27
Heerlijk
heerlijk,zo,n verliefde dochter in huis!
ze is 17 ,en ja, rond die leeftijd gaan ze steeds meer hun eigen gang,wordt jouw huis een soort hotel,waar je mee-eet en slaapt,dat is wel normaal.
Natuurlijk is dat wennen voor jou,maar ik zou haar (binnen jouw regels) inderdaad meer loslaten.
hier hebben alle kinderen dat gedrag ook,toen de oudste twee die leeftijd hadden was het hier net een duiventil,vrienden en vriendinnen fladderden in en uit.
En ze hebben hier ook regelmatig brak aan het ontbijt gezeten,maar dat liet ik los,dat was hun probleem.
De middelste van 16 begint nu ook.
ik vind het wel gezellig.
zolang ze hun taken doen,en op tijd aangeven wie er mee eet,en anders even bellen dat ze niet mee-eten,vind ik het prima.
probeer er ook van te genieten,dit is de laatste fase van haar thuiswonen,voor je het weet heb je heimwee naar deze tijd!

janneke
03-06-2010 om 22:13
Ach ja
Ach ja, dat weet ik ook wel dat ik moet loslaten enzo, het is alleen nog erg wennen.
En ik heb ook niet tegen haar gezegd dat ik last heb van al die dingen, maar ik wilde het even kwijt .
En ze drinkt ook niet gebruikt geen wiet ed. dus voor de rest valt het wel mee hoor.
Ik moet alleen wennen dat is het probleem, maar dat is mijn probleem.
bedankt in ieder geval voor jullie reactie

Maylise
04-06-2010 om 00:56
Janneke
Het is een beetje geven en nemen van beide kanten denk ik. Je mag best bepaalde regels stellen. Jij wilt dat het huis om 23h leeg is, je dochter pas om 02h00 bij wijze van spreken. Als compromis kan je stellen dat om 0:00 het maximaal is afgelopen en hij naar huis moet of bijvoorbeeld doordeweeks om 23h30 en 's weekends om 02h00 of wat dan ook. Je kan hier best een compromis om sluiten. Geef je dochter wel inspraak maar maak ook duidelijk dat jullie er ook wonen dus jullie niet bij nacht en ontij met allerlei jongelui geconfronteerd willen worden.
Verder zou ik er niet zo'n probleem van maken dat ze haar eigen gang gaat. Zeker niet als het straks vakantie is.
Hier hebben we de afspraak dat wie niet mee eet mij dit voor 18h00 laat weten. Wij koken pas na 18h30 dus als ik om 18h00 weet wie er mee eten is het goed. Het maakt bij ons sowieso niet zo veel uit omdat we met veel mensen zijn dus dan is een eter meer of minder niet zo'n probleem. Ik vind het dan ook geen ramp als ze een keer op het laatst pas zeggen dat ze niet mee eten. In kleinere gezinnen kan ik me voorstellen dat je dit wel op tijd moet laten weten.
Bezoekende vrienden zijn hier altijd welkom, ook 's ochtends en 's avonds. Op een bepaald moment gaan ze meestal wel weg. Ik heb nog geen maximum tijd in hoeven te stellen. Gewone vrienden mogen blijven logeren maar dat wil ik wel van te voren weten. Vriendjes/vriendinnetjes ook wel als het zo uitkomt maar niet standaard en dan wel in een andere kamer.
Uiteindelijk zou ik gewoon kijken wat ik zelf toelaatbaar vind en verder wat compromissen sluiten.
Maylise

janneke
05-06-2010 om 09:04
's ochtends vroeg ook bij elkaar
Waar ik nu vanochtend tegenaanloop, ben ik om 8.00 beneden, net uit bed, pyama nog aan, slaperig hoofd
Staat vriendlief voor de deur, heb gezegd dit wel heel vroeg te vinden.Want wat doen ze .... gewoon bij elkaar lekker in bed kruipen....Dat vind ik niets, als ze nu gaan skaten oid. dan vind ik het iets anders...Maar ik heb hier moeite mee, maar dat .... is weer mijn probleem of niet???
WAt vinden jullie nu hiervan?? Heb al tegen mijn man gezegd, als we dit gaan verbieden, gaat dochter om 8.00 daarnaar toe, en gebeurt het hetzelfde, dus schiet je neits mee op...

Myar
05-06-2010 om 11:11
Ligt eraan
Waarom komt hij om acht uur 's ochtends? Kon hij niet gisterenavond al bij haar in bed kruipen? Ik zou niet willen dat er op mijn uitslaapochtend om 8.00uur aangebeld wordt. Mijn reactie zou dan zijn: of vrijdagavond of 's zaterdags na tien 's ochtends. En wat ze dan doen: samen in bed of skaten maakt me niet uit.

janneke
05-06-2010 om 18:21
myar : hij belt niet aan
hij belt ook niet aan. Belt mijn dochter op 06. zij gaat dan uit bed , doegt de deur open. enz.
Ik kwam toevallig de trap af dus çdeed ik de deur open
Hij werkt tot sávnds laat, en komt dan soms niet meer. soms ook wel. Maar door de week hebben we nu regel ,na 23.00 niet meer komen, en bezoek ook na 23.00 weg
In het weekend maakt het me niet uit.
Zo heel af en toe, als vriendje in het weekend keer dagje vrij is, wat niet vaak is. kok , horeca, dan slapen ze die avond daarvoor s'nachts bij elkaar...

Maylise
06-06-2010 om 17:07
Janneke
Mijn advies is om zelf na te gaan wat je redelijk vind en zorgen dat die regels duidelijk zijn.
Mag vriendje blijven slapen?
Mag vriendje op dezelfde kamer als dochter slapen?
Mag vriendje elke dag langskomen?
Mag vriendje elk tijdstip langskomen dat hij wil?
Mag vriendje boven zitten met dochter?
Bedenk voor jezelf wat je redelijk vind en welke onderdelen je compromissen kan sluiten.
Die regels kan je dan bij je dochter brengen.
Als jij zegt doordeweeks na 8 uur welkom en om 23h weg/'s weekends na 10.00 en om 01:00 weg dan is dat prima. Ik noem maar even wat tijdstippen. Als jij het liever niet 's ochtends heel vroeg hebt dan kan je dan best duidelijk maken vind ik. Over het precieze tijdstip kun je dan afspraken maken.
Maylise

Tinus_p
06-06-2010 om 21:27
Idd laat los
janneke:
"Staat vriendlief voor de deur, heb gezegd dit wel heel vroeg te vinden.Want wat doen ze .... gewoon bij elkaar lekker in bed kruipen....Dat vind ik niets, als ze nu gaan skaten oid. dan vind ik het iets anders...Maar ik heb hier moeite mee, maar dat .... is weer mijn probleem of niet???"
Ja, laat los. Waarom moet je dochter nou gaan skaten? Ze doen wat stapelsmoorverliefde adolescenten nou eenmaal doen -sex enzo.
Bedenk nou eens wat je wil, waarom, en wat er nou zo erg is. En verzin heldere regels voor de praktische zaken. Als je niet 's ochtends verrast wil worden, maak dan een afspraak dat hij alleen binnenkomt met jouw medeweten.

janneke
06-06-2010 om 22:22
Bedankt
Ja het is ook zo, ik zeur,moet loslaten.en moet duidelijke regels stellen.Jullie hebben helemaal gelijk..Ben soms ook zo;n onzekere miep...
Bedankt voor jullie heldere kijk !!!

sus-anne
06-06-2010 om 22:22
Skaten?
sorry Janneke,als mijn moeder me als 16 jarige smoorverliefde puber had gevraagd om te gaan skaten om 8 uur smorgens ,terwijl ik lekker in bed kon liggen met mijn vriendje,dan was ik ook met mijn ogen gaan rollen.

Kaaskopje
07-06-2010 om 00:19
Het kan erger... middenin de nacht
Ik heb je draadje een beetje verkeerd gelezen. Ik begon bij je laatste reactie en ging zo naar boven. In eerste instantie dacht ik daardoor dat het om een nieuw vriendje van je dochter ging, maar uiteindelijk begreep ik dat ze al 1 jaar met dit vriendje gaat. Ik snap dus niet wat er nu nog te wennen valt. Als iemand al 1 jaar kind aan huis is ben je toch wel eens gewend aan de situatie?
Mijn 17 jarige dochter heeft sinds een aantal weken ook verkering. Het is een voor mij totaal nieuw fenomeen. Niet alleen wat mijn kinderen betreft, maar bij mijn ouders thuis kwamen er eigenlijk ook geen vriendjes over de vloer. Ik ben dus niet gewend aan meeëtende 'vrijers'. Ik moet er mijn weg nog een beetje in vinden, maar ik probeer het zoveel mogelijk gewoon over mij heen te laten komen. Mijn dochter betrekt mij er wel tot op zekere hoogte in. Ze heeft keurig toestemming gevraagd of ze volgende week bij vriend mag blijven slapen. Dat mag van mij, ze heeft de leeftijd waarop die keus aan haar is.
Maar om even in te haken bij dat de vriend van jouw dochter om 8 uur aanbelde: mijn dochters' vriend belde laatst middenin de nacht. Tot mijn verbazing kwam mijn dochter rond half 2 weer naar de huiskamer. Ik was nog wakker. Ze meldde dat haar vriend in aantocht was omdat er iets vervelends was voorgevallen en daar even over wilde komen praten. Ik wist eigenlijk niet goed wat ik daarmee aan moest vangen. Ik ben van mening dat mensen ons áltijd mogen bellen als er iets is dus ook middenin de nacht, maar niet voor elk wissewasje uiteraard. Als haar vriend rond dat uur nog langs wilde komen zou het wel erg zijn, was mijn veronderstelling, dus ik liet het doorgaan. Ik heb de volgende dag met haar afgesproken dat ze met haar vriend moet bespreken dat hij haar altijd even mag bellen als er een serieus probleem is, maar dat langskomen middenin de nacht alleen mag als het echt heel erg is.
Als de vriend van mijn dochter om 8 uur 's morgens aan zou bellen zou ik wel opmerken dat hij er vroeg bij is, maar verder zoekt mijn dochter dat maar uit. Als zij er last van heeft is ze mondig genoeg om te zeggen dat hij voortaan later moet komen. Omdat we nog niet zo 'familiair' zijn dat hij mij in nachtgoed kent zou ik me geloof ik drukker maken om mijn 'alles bungelt er los bij' verschijning dan het vroege tijdstip.

emma43
07-06-2010 om 09:08
Hoi janneke,
De verkering van onze dochter is uit,dus wij hebben alle vrijheid weer,heerlijk.
Het is inderdaad wennen zo de eerste keer.Voor mij voelde het ook even aan dat ik het huis moest delen met mijn dochter en haar vriend.En 8 uur is ook wel erg vroeg.Het was hier ook soms dat ik niet eens wist of vriend wel of niet op de kamer van dochter was.Maar als dit vaker gebeurd en je wordt er wakker van of je vindt het echt niet prettig dat hij zo vroeg aan de deur staat,mag je daar best iets van zeggen vind ik.
Wat ze verder doen,zou me niet uitmaken.Mijn dochter en haar vriend waren ook vaak op haar kamer,vooral in de zomer vond ik dat ook niet altijd prettig,dan had ik ook liever dat ze samen naar het zwembad gingen ofzo,maar dat wilde ze niet.
Ha,Kaaskopje,inderdaad,ik heb het in nachtpon op de bank hangen enorm gemist in de tijd dat vriend hier iedere avond was......

janneke
07-06-2010 om 09:45
ook gaar van..
Nou, dat ik in de pyama sta , maakt me eigenlijk niet zoveel uit.
Ik wordt er ook een beetje gaar van.: Mijn dochter spreekt haar vriendin bijna nooit meer, zou niet weten wanneer ze er is geweest, meisje woont hier in de straat!! Dochter is altijd al beetje 1-ling geweest. Nu is het alleen nog maar vriendje.Ik moest haar altijd al beetje motiveren om met mensen om te gaan, Nu staart ze zich blind op vriendje. Werkt vriendje , dan gaat ze niet even naar vriendin, daar heeft ze dan helemaal geen zin in.achter de computer zitten doet ze dan.Dat vind ik dan zo jammer , haar sociale leven is , vriendje...Dus is beetje alles bij elkaar.

Tinus_p
07-06-2010 om 10:09
Haar leven.
janneke:
"Ik wordt er ook een beetje gaar van.: Mijn dochter spreekt haar vriendin bijna nooit meer, zou niet weten wanneer ze er is geweest, meisje woont hier in de straat!! Dochter is altijd al beetje 1-ling geweest. Nu is het alleen nog maar vriendje.Ik moest haar altijd al beetje motiveren om met mensen om te gaan, Nu staart ze zich blind op vriendje. Werkt vriendje , dan gaat ze niet even naar vriendin, daar heeft ze dan helemaal geen zin in.achter de computer zitten doet ze dan.Dat vind ik dan zo jammer , haar sociale leven is , vriendje...Dus is beetje alles bij elkaar. "
Het is HAAR leven. Maak je nou niet te druk over haar sociale leven. Het is haar keuze dat ze liever met haar vriendje in bed ligt. Heel normaal gedrag voor smoorverliefde mensen.

emma43
07-06-2010 om 10:29
Vriend-vriendin
Mijn dochter was ook net zo.Is ook geen kind van vele vriendinnen.Haar vriend was hier iedere dag,ieder week-end,ze deden alles samen.Ook de gewone dingen,bv samen naar de ortho.Ik heb daar ook eens een opmerking overgemaakt en ik kreeg als antwoord: "mijn vriend voelt als een vriendin,wat maakt het uit of het nu een jongen of meisje is?"En zo is het ook.
Nu heeft ze een ander vriendje,maar daar is ze niet zo close mee,tenminste ,hij niet,dat vindt ze ook helemaal niet fijn.Maar nu zoekt ze wel weer meer vriendinnen op.Als je dochter het fijn heeft met vriend,is dat prima toch???

Kaaskopje
07-06-2010 om 12:36
Verwaarlozen vriendinnen
Ik kan me wel voorstellen dat je het niet leuk vindt als je ziet dat een goede vriendin opeens naar plan B verschuift. Maar om even wijs te doen: mocht de vriendin hier boos over worden dan heeft je dochter weer iets geleerd. Je kunt nog zoveel vertellen, waarschuwen, enz., maar het effect van iets moet soms eerst gevóeld worden voor het in de bovenkamer doordringt.
Ik merk dat de vriend van mijn dochter een steeds grotere rol begint te spelen, maar de vriendinnen blijven in beeld. Ik zou het ook wel jammer vinden als dat niet zo was, maar zoals Tinus ook al zei is het háár leven. Ik heb me werkelijk nog nooit bemoeid met hoe mijn dochters met hun vrienden omgaan, hooguit een luisterend oor voor als er iets was geboden en dán eventueel commentaar gegeven. Ik zou niet weten waarom ik dat bij een vriendje opeens anders zou doen.

Maylise
07-06-2010 om 14:12
Vriendinnen
Als tiener had ik ook een vriendin die op het moment dat ze een vriendje had de rest van de wereld vergat. Op een gegeven moment ging het uit met vriendje en toen kwam ze er achter dat de rest van de wereld haar inmiddels vergeten was. Haar vriendinnen waren zo gekwetst door haar gedrag dat ze niet meer vriendinnen wilden zijn. Daar heeft ze overigens wel van geleerd. Jaren later kwam ik haar een keer tegen en toen hebben we over vroeger gepraat. Toen kwam ook deze episode naar voren en toen zei dat ze eigenlijk ergens blij was dat het zo gelopen was want hierdoor had ze wel geleerd dat het belangrijk is om een goede balans te houden tussen de verschillende aspecten van haar leven. Iets wat je beter op de middelbare school kan leren dan daarna.
Maylise
Overigens sta ik hier verder sowieso anders in dan de meesten hier. Ik heb absoluut geen zin in half samenwonende verkeringen bij middelbare scholieren. Ik stel dus wel degelijk mijn grenzen aan hoe vaak geliefden hier mogen zijn en sowieso mogen ze niet blijven slapen.

Kaaskopje
07-06-2010 om 15:08
Maylise
Over halfsamenwonende tieners... daar heb ik ook geen zin in. Bij een vriendin van mij werd een tweepersoonsbed aangeschaft en woonde de vriendin praktisch volledig onder haar dak. Als ze dat willen zoeken ze maar een eigen huis. Het lijkt me op zich al erg wennen als ik weet dat mijn dochter met haar vriend in bed ligt. Ik hou het meest 'intieme' wat ik met hun vader deel van mijn kant ook heel erg buiten beeld én gehoor van mijn kinderen.
Maar mogen jouw kinderen voor hun huwelijk wel met hun 'geliefde' slapen, of is dat ook niet de bedoeling? Zo ja, waar mogen ze dat dan doen?

Maylise
07-06-2010 om 16:12
Kaaskopje
In het meest ideale scenario zou ik het inderdaad heel mooi vinden als ze zouden wachten voor het huwelijk. In de praktijk is dat natuurlijk een persoonlijke beslissing die ze zelf moeten maken. Mijn oudste dochter haar vriend is wel eens blijven logeren maar zij wonen dan ook in het buitenland en om hem te ontmoeten moest ie toch ergens slapen. Hij slaapt dan echter niet bij mijn dochter op de kamer. Volgend jaar willen ze trouwen en dan mag het wel.
Als ik alleen zou zijn of met een andere man samen zou ik daar soepeler in zijn. Ik vind het eigenlijk onzin dat mijn oudste dochter en haar vriend niet op dezelfde kamer mogen slapen hier. Ze zijn oud en wijs genoeg om dat zelf te bepalen wat ze willen. Maar goed voor mijn man is dit heel belangrijk vanuit zijn denkwijze dus in deze laat ik hem bepalen.
Vroeger toen ik jong was mocht het in mijn omgeving trouwens ook niet. Geen van mijn vriendinnen mochten vriendjes mee naar huis nemen. Dus dan word je vanzelf creatief We hadden wel een bos in de buurt
Maylise

Kaaskopje
07-06-2010 om 20:24
Vermoedde ik al
Ik dacht al dat het vooral je man is die hier redelijk streng in is. Daar doe je verder weinig aan. Het brengt inderdaad met zich mee dat kinderen creatief gaan doen en ik weet niet of ik dat nou zo geweldig vind.
Ik was vroeger naar mijn ouders toe ook op gezette tijden stiekem. Dat wil ik nu ik zelf de ouder ben niet. Ik heb liever een eerlijke relatie met mijn kinderen dan dat ik het overal mee eens ben.

janneke
13-06-2010 om 19:24
Heb nu toch paar regels ingesteld
Heb nu toch paar regels ingesteld, in weekend vanaf 10.00 sóchtends vriendje welkom.
Na 22.00 vriendje boven naar beneden, er slapen hier nog meer mensen, en is te rumoerig in trappenhuis als hij weggaat. Dit werd me niet in dank genomen, maar dan hebben ze pech. In ons huis gelden onze regels, als antwoord kreeg ik ook nog: , ik ga toch over jaar op kamers.Ze moeten het er maar mee doen.