Flora B
23-04-2013 om 16:11
Hoe benader ik mijn dochter...
Mijn dochter is in groep 4 blijven zitten, achteraf bleek dat ze dyslectisch was. Ze heeft ontzettend veel moeite gehad om te wennen aan de nieuwe klas, ze mistte haar vriendinnetjes uit de vorige klas vreselijk. Vooral toen haar groep 8 vorig jaar afscheid nam van de basisschool. Sinds een paar maanden heeft ze nu wat aansluiting, eindelijk na 4 jaar. Nu zit ze zelf in groep 8 en heeft de CITO slecht gemaakt, gisteren heeft er een gesprek plaatsgevonden tussen leerkracht groep 8 en Voortgezet onderwijs.
Wij hebben geen schoolkeuze, er is maar 1 VO in de straal van 30 km. Er is besloten dat ze naar het KBL moet, dat vind ze vreselijk, ze is de enige van haar klas die daar naar toe gaat, de meiden waar ze nu gelukkig veel omgaat mogen naar het TGL... het zit bij haar op 1 puntje vast van de score. Er kwam een groot uitroepteken bij haar naam, dat ze haar cijfers in de gaten zouden houden op het VO, dat ze dan wellicht met kerst al opgestroomd zou zijn. Maar waarom dit meisje dan zo'n beroerde laatste trimester op school en vakantie geven, terwijl ze verwachten dat ze opstroomt..
Ze is zo verdrietig... ik kan haar niet meer troosten, ze vind het vreselijk dat ze als enige van de klas er naar toe moet...
Uit ervaring weet ik dat brugpiepers nog heel veel steun van "oude klasgenoten van de basisschool" nodig hebben om de eerste periode door te komen.
Ik kan alleen maar zeggen... " laat zien wat je waard bent, het komt goed"... maar het komt niet over, ze zakt weg in haar verdriet. Wat kan ik doen?

Fiorucci
23-04-2013 om 18:21
Flora
Het is geen wet van meden en perzen hoor, dat kinderen oude klasgenoten nodig hebben. Mijn jongens gingen beide naar de brugklas zonder klasgenoten uit groep 8 en dat ging heel goed!

Anne Carin
23-04-2013 om 18:46
Klopt
Zoon hier ging ook als enige uit zijn klas naar de brugklas. Dat heeft heel goed uitgepakt. Hij heeft op het VO meer vrienden dan hij had op de basisschool. Hij had er zelf voor gekozen, ondanks dat zijn beste vriend toen hetzelfde nivo op een andere school ging doen. Het kan dus wel.
Heel vervelend dat je dochter zo verdrietig is. Ik zou haar toch zo veel mogelijk de positieve kant laten zien en haar voorhouden dat het ook mee kan vallen. Wie weet in wat voor leuke klas ze terecht komt. Eens mens lijdt het meest......
Misschien kunnen jullie via via vast uitvogelen of er andere kinderen (sport/hobby) ook heen gaan?

Flora B
23-04-2013 om 20:00
Mooi te horen.
Mooi te horen dat het goed kan gaan.. maar het is mijn 3e die naar het VO gaat, heb bij de andere 2 gezien dat ze vooral het eerste half jaar erg leunden op oud klasgenoten. Ze is ook niet zo assertief en spontaan naar vreemden toe. Maar goed, dat was haar moeder ook niet en dat is dubbel en dwars goed gekomen. Ik vind het alleen lastig of ik haar dit verdriet mag gunnen, of zakt ze dan nog verder weg.
Ze is juist een doorzetter, maar dit doet zo debet aan haar zelfvertrouwen. ( ze voelt zichzelf zo dom, eigenlijk al vanaf het moment dat ze is blijven zitten, en nu is ze de enige van haar klas die kbl moet doen.)
Haar beide broers doen ook Havo en VWO.. dus ook daarbij vergeleken heeft ze het moeilijk.
Wie weet doet een nachtje slapen weer wonderen.

Greet
23-04-2013 om 20:08
Waar zit de pijn?
Is je probleem dat je het onrechtvaardig vindt dat je dochter niet een kans krijgt om zich op het TGL te gaan bewijzen, terwijl ze er zo dicht bij zit en ze weten dat zij dyslectisch is? Je schrijft "er is besloten dat ze naar het KBL moet", maar waar en door wie? Is dit het advies van de basisschool? Denk je dat het zin heeft om op het VO te gaan praten en voor je dochter te gaan pleiten?
Of is de pijn dat je dochter zich opnieuw in een groep vreemde kinderen haar weg moet gaan vinden, terwijl dat eerder zo moeizaam is gegaan?
In het laatste geval denk ik dat je je dochter moet proberen gerust te stellen. Mijn oudste ging met 2 schoolgenoten die zich op de middelbare tot ware kwelgeesten ontwikkelden. Mijn andere kinderen gingen zonder vriendjes naar het VO en hebben in korte tijd nieuwe vrienden gewonden. Kinderen veranderen zo snel in de laatste periode groep 8 en de eerste helft van de brugklas dat de vrienden groepen goed gehusseld worden; alle kansen voor je dochter om een nieuwe vriendinnengroep te vormen.

Karin*
23-04-2013 om 20:18
Je kan ook...
... zelf een afspraak maken met de brugklasteamleider van de school. Als het maar om 1 punt gaat en ze heel graag naar TGL wil en gemotiveerd is.. misschien kan ze dan toch wel toegelaten worden.
Mijn zoon ging als enige naar een andere school van zijn groep 8 en had het er best moeilijk mee.

even zo
23-04-2013 om 22:33
Truukje van vo
Hoi Flora
VO scholen worden er geloof ik nogal op afgerekend als kinderen 'afstromen', terwijl opstromen zeer gewaardeerd wordt.
onze zoon was een twijfelgeval VMBO Kader, of VMBO TL/GL. Er werd gezegd dat hij op Kader kon beginnen en dan opstromen, maar als ouders zagen we dat niet zitten. Basisschool gaf ook TL advies
Nu heeft de VO school bedacht dat hij op papier in Kader komt, en in werkelijkheid in een TL/GL klas geplaatst wordt. Als het daar goed gaat, gaan ze 'm op papier laten opstromen. Als het niet goed gaat, is hij toch geen 'afstromer'
Een rare truuk natuurlijk, maar we zijn er wel mee akkoord gegaan.
De VO school kwam hiermee, wij zouden dit nooit bedacht hebben. Zou je dit kunnen bespreken met VO?
Ik vind het rot voor je dochter hoor!
Even zo