Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Hoe dit meisje van dertien helpen?

In onze straat is een moeder komen wonen met twee jongetjes en een meisje. Ze is oorspronkelijk Nederlands maar is 2 jaar gelden uit Zuid Afrika gekomen. Er is trauma in het gezin maar daar vertelt ze niet over. Het oudste meisje is net 13 en ik help haar soms een uurtje in de week met haar Nederlands want ze zijn Engelstalig opgevoed. Ze spreekt een heel klein beetje Nederlands maar echt gebrekkig. Ze is intelligent, lees veel (Engels) en graag, schrijft in een dagboek, tekent, speelt viool wil graag later archeologie studeren. Als je haar voor het eerst ziet, is het een trillend espenblaadje, zo verlegen en kwetsbaar, nu ik haar wat beter ken, komt ze wat meer los. 
Ze zit nu in een kopklas omdat men van de school ziet dat ze intelligent is. Ze faalt echter op de doorstroomtoets omdat die in het Nederlands is dus ze heeft advies kader gekregen. Maar daar zal het kind, dat duidelijk getraumatiseerd (ze schrikt van alles) is, en intelligent en geen Nederlands kent volkomen ondergesneeuwd worden. Moeder heeft een klein inkomen en kan niet bijvoorbeeld de internationale school betalen (=7000 E per jaar). Mijn bescheiden hulp met Nederlands (stimuleren duo lingo te doen, grammatica doornemen, leuke films etc uitzoeken in Nederlands, Nederlands met haar praten, haar een stukje in het Nederlands laten schrijven etc) is niet genoeg haar de taal snel bij te brengen. En dat zou wel moeten want ze heeft nog een kans om het advies te verbeteren over een paar maanden. In de kopklas praten de leraren Nederlands, verder praat ze met vriendinnen Engels. 
Hebben jullie nog ideeën?


Zou ze op regulier TTO niet goed tot haar recht komen? Zij kan juist al goed Engels en dat is (doorgaans?) de tweede taal bij dit type onderwijs. 

Ninoea schreef op 20-03-2024 om 20:35:

Zou ze op regulier TTO niet goed tot haar recht komen? Zij kan juist al goed Engels en dat is (doorgaans?) de tweede taal bij dit type onderwijs.

En dan? De helft van de vakken is nog steeds in het Nederlands.

Wat zijn de plannen? Plannen ze om hier forever and ever te blijven? Of gaan ze over een paar jaar weer terug?

Want je kan wel aansturen op geweldig Nederlands leren, maar als ze op haar 18de terug in Zuid-Afrika zit heeft dat misschien weinig zin.

Als ze graag leest ... Nederlandstalige kinder- en jeugdboeken verzamelen en samen lezen? Het hoeft niet persé voer te zijn voor een 13-jarige, het kan ook in eerste instantie voor jonger zijn zodat ze nog meer in contact komt met taal.

En Rome is ook niet op 1 dag gebouwd. Het is niet omdat ze nu op VMBO-niveau zou beginnen dat ze niet nadien omhoog kan. Wel lijkt me de juiste school én begeleiding aldaar belangrijk. Er is toevallig geen alternatieve school à la Montessori in de buurt (als dat te betalen valt)?

Marty1984 schreef op 20-03-2024 om 20:56:

Als ze graag leest ... Nederlandstalige kinder- en jeugdboeken verzamelen en samen lezen? Het hoeft niet persé voer te zijn voor een 13-jarige, het kan ook in eerste instantie voor jonger zijn zodat ze nog meer in contact komt met taal.

Ik zou hier ook eventuele tijdschriften aan toevoegen. Hier bij de kringloop haal je die voor 25 ct. 

Lexus

Lexus

20-03-2024 om 21:01 Topicstarter

Marty1984 schreef op 20-03-2024 om 20:56:

Wat zijn de plannen? Plannen ze om hier forever and ever te blijven? Of gaan ze over een paar jaar weer terug?

Want je kan wel aansturen op geweldig Nederlands leren, maar als ze op haar 18de terug in Zuid-Afrika zit heeft dat misschien weinig zin.

Als ze graag leest ... Nederlandstalige kinder- en jeugdboeken verzamelen en samen lezen? Het hoeft niet persé voer te zijn voor een 13-jarige, het kan ook in eerste instantie voor jonger zijn zodat ze nog meer in contact komt met taal.

En Rome is ook niet op 1 dag gebouwd. Het is niet omdat ze nu op VMBO-niveau zou beginnen dat ze niet nadien omhoog kan. Wel lijkt me de juiste school én begeleiding aldaar belangrijk. Er is toevallig geen alternatieve school à la Montessori in de buurt (als dat te betalen valt)?

Ze zijn van plan hier te blijven (maar 

het meisje zelf vindt het hier heel moeilijk omdat ze haar vriendinnen mist). Ze leest al 'Brief aan de koning' maar het schoolwerk kost nu veel tijd door haar taalachterstand. 

Nee ik heb ook gezegd dat ze met een omweg omhoog kan klimmen. Er is geen voorgezet Montesorri in onze gemeente, op een VO Vrije School wil ze niet. 

Kwestie is, dat het zo'n getraumatiseerd kind is dat schrikt van alles, moeder en ik zijn bang dat ze zo ondergesneeuwd gaat worden dat ze helemaal niet meer naar school wil. 

Lexus

Lexus

20-03-2024 om 21:02 Topicstarter

Ninoea schreef op 20-03-2024 om 20:35:

Zou ze op regulier TTO niet goed tot haar recht komen? Zij kan juist al goed Engels en dat is (doorgaans?) de tweede taal bij dit type onderwijs.

ja de school waarop ze nu in de kopklas zit, biedt ook TTO maar dan moet je VWO advies hebben maar ja, ze heeft kader advies. 

Internationale schakelklas zit ik aan te denken. Het pedagogisch klimaat is ook meer passend voor haar, zo klinkt het.

Ik denk dat het per regio verschilt wat er aan tto wordt aangeboden. In mijn woonplaats al vanaf mavo dus dat is nogal een verschil tov vwo wat bij jullie blijkbaar uitgangspunt is. Als haar IQ hoger is dan haar schooladvies (door de taalbarrière) zou een wat lagere opleiding maar wel tto best eens helpend kunnen zijn. Er zou dan ook goed afgestemd/uitgezocht moeten worden welke delen in Engels worden aangeboden en welke niet en of de vakken die niet in het Engels zijn voor haar haalbaar zijn. Maar op basis van haar huidige prestaties en taalkennis dus al kader. Taalontwikkeling kan alleen maar vooruitgaan. Hoe dan ook lijkt het me maatwerk. Hoe is het samenwerkingsverband in de regio, het kan helpend zijn hen in te schakelen om mee te laten denken. 

Valt er trouwens ook nog te werken aan die trauma's?
Krijgt ze / krijgt het gezin therapie ofzo?

En een stevige overdracht vanuit de kopklas naar de school en vraag tot extra ondersteuning / opvolging lijkt mij toch wel wenselijk.

Raad haar aan om voor een middelbare school te kiezen waar zowel kader als TL wordt aangeboden. Waarschijnlijk zal ze daar dan snel doorstromen naar TL. 
Als ze kiest voor een basis/kader school is doorschuiven moeilijker.

Zijn haar vriendinnen wel Nederlandstalig? Laat die dan vooral Nederlands met haar praten. Met af en toe wat uitleg in het Engels. Zo veel mogelijk onderdompelen in het Nederlands, dan leert ze het het snelst.

alhambra schreef op 20-03-2024 om 21:10:

Raad haar aan om voor een middelbare school te kiezen waar zowel kader als TL wordt aangeboden. Waarschijnlijk zal ze daar dan snel doorstromen naar TL.
Als ze kiest voor een basis/kader school is doorschuiven moeilijker.

De school waar ik werk gaat van basis tot vwo. Het gebeurt regelmatig dat er opgestroomd wordt. Ik weet van een jongen die in de TL/ Havo brugklas begon, in de tweede op de havo zat en in de derde naar het vwo is gegaan.

Maar een schakelklas lijkt me ook een goed idee. Of is er een school voor asielzoekerskinderen? Dat is zij natuurlijk niet, maar wel een kind met trauma’s die de taal nog moet leren. Dus wel overeenkomsten.

Heeft ze trouwens hobby's buitenshuis?

Ze leest, speelt viool, ... maar ik zou eventueel wel iets zoeken waar ze buiten school ook nog met Nederlandstalige pubers (of gemengdtalig) in contact komt.
Al is het desnoods het plaatselijke orkest.

ja, ik zou ook de internationale schakelklas (isk) aanraden. Juist omdat er dan veel ingezet wordt op  nt2 (veel Nederlands dus), er ook orthopedagogiek vaak betrokken zijn, en de isk vaak ook contacten heeft met de reguliere scholen als leerlingen toe zijn aan doorstroom. Dan heeft ze misschien net een wat betere basis. Daarnaast idd kijken of ze bij een interessegebied kan aanhaken bij Nederlandse kinderen. Ze moeten de taal oefenen, en dat gaat t best als ze ook contact hebben met Nederlandse kinderen, via sport of hobby (orkest?). Dat bevelen ze bij isk ook aan. Daarnaast ook niet onderschatten wat trauma doet/ kan doen met een kind, kan zorgen dat je moeilijker tot leren komt, dus ook daar is het goed als er(tzt) aandacht voor is. (M.n.) in de randstad zitten volgens mij ook wel hulpinstanties die juist vanuit het interculturele stuk werken. 

Succes, lief dat je betrokken bent bij dit gezin. 

Marit

Jammer dat ze niet naar vrije school wil. Hier zitten daar een hoop niveaus door elkaar en kunnen kinderen relatief makkelijk zich ‘opwerken’.
De sfeer is (hier) ook echt wat zachter, liever. En (hier) kleinschaliger.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.