Sanne
24-02-2013 om 14:31
Hoe doen jullie dat?
We hebben een 13-jarige dochter. Lieve, slimme, getalenteerde, sociale, behulpzame meid, echt een om (super)trots op te zijn.
Maar..... ik word er gek van dat ze steeds haar rotzooi niet opruimt.
Niet op haar kamer (vloer ligt onder kleding e.a. spullen, bed ligt vol, bureau ligt vol. En ook beneden laat ze vaak spullen slingeren. Nu net weer: ze is vertrokken naar en vriendin, zie ik dat ze een bord/bestek en yoghurtbakje naast de bank in de woonkamer heeft laten liggen. Wij eten hier regelmatig (tussendoor en in het weekend) op de bank, en dat is oké, maar ze moet haar rotzooi wel opruimen, en dat vergeet ze dus regelmatig.
Ik erger me m.n. aan de rotzooi in huis buiten haar slaapkamer (die kan ik nog dichttrekken, dan zie ik het niet !). NB Het is niet zo zo dat haar slaapkamer niet doorgaanbaar is, kan echt veel erger, maar ik zou het graag netter zien.
Hoe doen jullie dat?
Hebben jullie tips hoe ik dit zou kunnen aanpakken, zodat het in de toekomst beter gaat?
Nb Man en zoonlief doen het helaas ook, dus slecht voorbeeld van pa, doet in dit geval helaas ook slecht volgen. Man is er helaas niet zo goed op aanspreekbaar (en als hij al zijn best doet om zijn leven op dit punt te beteren, dan lukt dat in elk geval niet goed), dus graag tips hoe hiermee om te gaan, terwijl pa slechte voorbeeld geef (ik daarentegen ruim juist wel steeds mijn eetspullen op, om juist het goede voorbeeld te geven - moet wel eerlijkheidshalve bekennen dat ik soms wel wat papieren laat liggen, maar over het algemeen op een stapel op de hoek van de tafel en op een dressoir, zodat het niet overal een rotzooi is). Dochter en zoon spreek ik continu aan op hun rotzooi, laat het als het even kan henzelf opruimen, maar soms doe ik het toch zelf (mn als ze er niet meer zijn..).

Mussie
24-02-2013 om 16:11
Nou, ik lees mee
Ik lees mee! Want ik struikel soms over de zooi van mijn oudste zoon. Maar ik denk om eerlijk te zijn dat er weinig pubers zijn die uit zichzelf opruimen. Maar je weet nooit natuurlijk.

Merel
24-02-2013 om 18:16
Hoe het hier gaat
Hier heb ik in de keuken een bakje staan, daar gaat alles in van de kinderen (2 stuks) wat ik zie slingeren. Etenswaar wat ze laat staan, komt hier ook wel eens voor ruim ik wel meteen op, maar ik zeg er later wel wat van. Vervolgens moet ze als tegensprestatie in de avond maar een keer mijn zooi opruimen of een keer koffie inschenken, zoiets. Haar kamer, daar bemoei ik me niet mee, alhoewel ik soms als verassing 'm wel eens opruim, waar ze dan héél blij mee is. Doe ik bij beide pubers wel eens als verassing. Maar andersom verassen ze mij ook wel eens door de hele woonkamer netjes te maken en de kaarsjes en schemerlampjes vast aan te doen, zo houden we het gezellig.

bertje1
24-02-2013 om 20:25
Alles op haar kamer zetten?
gewoon rigoreus: alles op haar kamer in een vuilniszak tot ze het ineens mist of niets meer heeft aan te trekken.
alles wat ze beneden laat slingeren, boven zetten.

madelief
24-02-2013 om 22:01
Get wat herkenbaar
Hier ook zo'n dochter, én zoon. Als ik uit mijn werk kom staat alles nog precies zo. Er zal ook nooit iemand denken goh er is iets gevallen, ik raap het op. Welnee je stapt er overheen. Yvonne Keuls had ooit een titel van een boek: het ligt op de bank en het zapt. Nou slaat hier vooral op de kinderen. Het ligt op de bank met ipod, ipad oid of ze kijken vreselijke schreeuw tv. Ik hamer elke dag op opruimen maar blijft vreselijk. Als ik de sportassen niet leeghaal moet zoonlief twee dagen later opnieuw in natte zwembroek stappen, getver.
Helaas geen tips, wel herkenning. Ik wacht ook op dé tip....
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Shonagh43
24-02-2013 om 22:18
Madelief, de tip
Lijkt me een inkoppertje. Die zwembroek er wel in laten zitten :o)

Sanne
25-02-2013 om 15:28
Graag tips dat ze zelf gaan opruimen...
Dank voor jullie reactie. Fijn dat ik niet de enige ben (schrale troost).
Maar Mussie en Merel: jullie tip is dat je zelf de rommel opruimt(nl in de bak in de keuken of boven op hun kamer zetten). Maar dat wil ik juist niet. Natuurlijk kan ik het zelf oppakken en ergens droppen.
Maar ik wil niet voor of na mijn lange werkdag (ik werk 4 dg) ook nog eens hun rommel opruimen. En met serviesgoed van beneden heb ik al helemaal geen zin om dat op hun kamer te zetten of naar de keuken te brengen - ik wil juist dat ZIJ dat doen!
Wie heeft een soortgelijk probleem gehad en hoe heb je dat aangepakt zodat je kinderen het wel zelf gingen doen? Daar ben ik erg benieuwd naar...

Pennetje
25-02-2013 om 15:55
Belonen en bestraffen
Dochter kan boven haar gebruikelijke zakgeld twee euro per week bijverdienen door te helpen de boel netjes te houden. Dus niet alleen haar eigen eetzooi naar de keuken te brengen, maar ook eens een kopje van mij meenemen. Kleding in de wasmand (anders wordt het ook echt niet gewassen), afwasmachine uitruimen, enz. Van dat extra geld kan ook weer een deel worden ingehouden als ze haar troep laat slingeren, maar ook als ze voortdurend de lampen overal laat branden (hier de grootste ergernis). Aangezien puberella bijna altijd geldgebrek heeft, zijn die twee euro erg welkom. Daarmee is ze wel te motiveren haar zooi op te ruimen. De regel is hier dat IK degene ben die bepaalt of ze geld heeft verdiend en hoeveel. Ik doe dat ook echt zo eerlijk mogelijk.

Vera*
25-02-2013 om 16:22
Hier
Hoe de puberkamers eruitzien maakt mij niet uit, elke vakantie moet er wel uitgemest en gepoetst worden. Soms ruimt puber zelf al zijn kleding op van de grond en de stoel en dat is dan als hij geen broeken meer heeft of de fijne vesten vol met vlekken zitten. Dan ligt er een bult wasgoed op de gang en mag meneer het zelf gaan wassen (was uitzoeken, wasmachine aan en de/zijn was ophangen).
Als hij weer eens een keertje iets heeft laten staan wordt hij terug geroepen om het op te ruimen, ook al ligt ie al (ruim) in bed.
Dat wil niet zeggen dat ik nooit een vergeten glas of boek zal opruimen.
Jongste (14) wordt gelukkig ook (eindelijk) een puber en liggen er in haar kamer ook her en der kleren....

Merel
25-02-2013 om 16:35
Controle
Sanne, als je echt wilt dat ze dat doen, dan zou ik alles controleren voordat ze de deur uit gaan. Dan kan je het probleem tackelen door ze het alsnog direct op te laten ruimen. Bij mij zijn ze voor ik het zelf in de gaten heb al de deur uit. En het is nou ook weer niet zo dat ik vervolgens een kwartier sta op te ruimen. Meestal is het één slingerende ipod of eens een bordje en een beker. Ik kan het laten staan natuurlijk, maar dan erger ik mezelf er de rest van de dag aan. Als ze écht een hele grote puinhoop zouden maken iedere keer, dan zou ik iets verzinnen als zakgeld inhouden ofzo, maar dat is hier niet nodig.
En een puber en iets 'uitzichzelf" doen...dat gaat vrees ik niet 1,2,3 samen,dan moet je dagelijks drillen Als je het volhoudt lukt dat trouwens best hoor, hier hangen ze bijv. wel altijd netjes hun jassen aan de kapstok, en doen hun schoenen uit en die zetten ze in het schoenenrekje. (ze mogen niet met hun schoenen naar boven) en dat zeg ik al vanaf het moment dat ze dat konden snappen dus dat zit er wel in, inmiddels
(maar ik riep ze vroeger ook rustig naar beneden om alsnog hun jas aan de kapstok te gaan hangen)

Brianna F
25-02-2013 om 22:40
Zo klaar mee
Niet opruimen, geen zakgeld. Het werkte hier als een tierelier.

albana
26-02-2013 om 09:24
Combi van drillen en begrip vragen
Buiten de standaard 'driltechniek' als naar beneden roepen als ze hun fiets niet binnen zetten en pas zakgeld verstrekken als ze enigzins hun troep opruimen en ze er altijd maar weer aan 'herinneren' (in pubertermen 'zeuren') probeer ik hier ook begrip te kweken voor hoe het voor mij is.
Ik vraag gewoon hoe zij het zouden vinden als ze thuis komen en zich verheugen op lekker even zitten en even relaxen na dat gewerk (vast niet zo vermoeiend als school, maar tóch...) en dan binnenstappen in een kamer waar ze aan de achtergelaten troep al kunnen zien wie waar en wanneer heeft gezeten
Ook 'voor wat, hoort wat' pas ik wel eens toe...Ik pak wat te drinken (zonder dat ze het vragen) voor ze 's avonds omdat ze (na enige aandrang) zo vriendelijk waren om óók mijn koffiekopje mee te nemen 's middags...
En als ze dan enthousiast reageren geef ik vriendelijk aan dat dat het resultaat is van hun ijver die middag
Het heeft geholpen...oudste ruimt altijd keurig alles op, al best lang (is nu 19) jongste heeft nog wel eens kunsten, maar omdat ook oudste het nu niet fijn vind als het een puinhoop is en man ook, krijgt jongste niet veel ruimte om troep te maken.
groeten albana

Pippe Lientje
26-02-2013 om 10:11
Zou het iets zijn....
om een rommelpot te maken? Een spaarpotje waar iedereen die iets laat slingeren een dubbeltje in moet doen of zo? Zoiets is wel eerder gedaan met vloeken.
Hier houden we lijstjes bij van allerlei dingen die hij moet controleren voor hij klaar is , weg kan o.i.d. Maar uiteraard slipt e.e.a. er tussendoor. Maar als je een man hebt die het slechte voorbeeld geeft wordt het moeilijk....
Mijn man geeft altijd een geweldig voorbeeld... die is dwangmatig netjes. Nu ik nog..........

Sanne
28-02-2013 om 20:27
Tjee!
Stoepkrijt, geef je 2 euro bonus voor "goed gedrag"? Mijn dochter krijgt sowieso maar 2 euro per week (dat is al haar zakgeld), dus dat zou wat mij betreft niet in verhouding staan.
Ik snap het wel hoor dat je een positieve prikkel wilt inbouwen, maar ik heb er zelf moeite mee om dat met geld te doen (ik krijg toch ook geen geld als ik de wassen draai of eten kook?), uitzonderingen (heitje voor een karweitje) daargelaten.
Ik vind het wel weer goed dat jij bepaalt OF en hoeveel ze van de bonus verdiend heeft!
Misschien toch iets om in mijn achterhoofd te houden als andere dingen niet werken, al weet ik niet of dochter er voldoende gemotiveerd door zou raken (spaart al erg goed, dus heeft zat geld en "bijbaantje" met regelmatig wat extra inkomsten)

oregano
01-03-2013 om 12:54
Zooooooo herkenbaar!! lees even mee
Ik wordt er ook gek van. Alles laten slingeren, bakje cruesli met melk, waar de kat dan weer aanzit. dus melk op tafel, allemaal kleren door haar hele kamer heen, schoon en vies, vieze onderbroeken laten slingeren, zo kan ik nog wel even doorgaan. Verder ook een slimme meid dus je snapt het niet...
Ik zal nu even het hele draadje gaan lezen, ik hoop ook op tips

Leen13
01-03-2013 om 13:55
Melden
Ik loop hier vaak aanwijzingen te geven. "pak je ontbijtbordje en je kopje maar op en zet het op het aanrecht". Ik blijf bij mijn zoon staan tot hij zijn wasgoed verzameld heeft op een stoel in zijn kamer. Ik reik een vuilniszak aan om even rotzooi uit zijn kamer in te verzamelen, ik houdt de zak vast, zoon zoekt de prullen bij elkaar van nachtkastje en onder het bed e.d. Gelukkig is dochter netter, die ruimt al uit zichzelf op. En verder denk ik dan maar: heerlijk om zo'n puber te hebben. Ze kunnen het vast veel beter als ze op zichzelf zijn. Maar ja, daar heb ik nu niets aan.
Soms valt het mee omdat zoon ineens bedenkt dat zijn vriendin komt en soms gaat vriendin samen met zoon opruimen en bed verschonen. Dat scheelt alweer.

Sanne
02-03-2013 om 12:26
Tja, dat melden...
wat AnneJ noemt, dat kan ik ook wel doen (en dat doe ik ook wel eens), maar dat kost me zoveel tijd (zeker als ik erbij moet blijven staan tot ze iets gedaan hebben) en daar wil ik juist van af.
Dus graag nog meer tips, hoe je ze zover krijgt dat ze het OF uit zichzelf gaan doen.

Sanne
02-03-2013 om 12:27
Merel, probleem is...
dat ik regelmatig eerder het huis uit ben dan de kinderen!
Dus die controle, helpt dan niet (althans, slechts tot het moment dat ik wegga).
En soms ben ik er wel, maar zie ik het pas als ze al weg zijn, zucht...

Fély
03-03-2013 om 11:58
Heel vermoeiend
Ik werk full-time, ben allenstaand en heb een zoon van 12 en een meid van 15, die overdag dan alleen thuis zijn. Ik heb een tijdje gedacht dat ze selectief blind zijn omdat als ik thuiskom alles bezaaid is met zooi. Maar toen ik merkte dat ze wel gewoon over schoenen midden in de kamer heenstapten wist ik dat met hn ogen niks mis is.
Als ik thuiskom in de chaos, is het een boos gezicht en luid gemopper van mij. Ik hou pas op als alles is opgeruimd: van vuile vaat tot rondslingerende spullen en kleren. Dan valt er weer normaal met me te praten. Heel vermoeiend, maar heb ook al alles geprobeerd. Zelfs al hun troep in de tuin gooien heeft niet geleid tot verbetering.

Pennetje
03-03-2013 om 14:00
Sanne
Ja, klopt, twee euro per week. Dochter krijgt 20 euro per maand en betaalt daarvan ook cadeautjes, film, uitjes enz. Dat kan dus 2 euro per week hoger worden. In het begin kreeg ze de bonus vaker niet dan wel, nu moet ik 'm bijna elke week uitkeren.
Ik had eigenlijk ook geen zin om geld te geven voor klussen die gewoon gedaan moeten worden, maar dit was voor ons de beste manier om puberella op een gezellige manier aan de slag te krijgen. Ik hoef niet meer te mopperen, ze doet bijna alles uit zichzelf en als ze het niet doet spaar ik weer geld uit!
Dochter verdient met oppassen ook een centje bij maar heeft toch altijd geld nodig voor haar oorbellen en nagellak verzameling

Geerke
03-03-2013 om 19:26
Waar ik zo benieuwd naar ben
Mijn kinderen zijn 5 en 9 en het zit er al heel erg in: kleren in de wasmand, etensborden naar de keuken, als ze thuiskomen schoenen op het rekje, jassen aan de kapstok en schooltassen in de keuken zetten. Om de beurt tafeldekbeurt en afruimbeurt, pas na 5 uur (op schooldagen) mogen de schermpjes aan, het gaat eigenlijk best goed!!! De jongste ruimt zijn kamertje ook heel goed op. De oudste heeft daar wat meer moeite mee maar het lukt hem wel.
Gaat dit er nou uit??
Omdat sommige dingen nu al zo vanzelfsprekend gaan.
Hoop van niet, maar ja jullie verhalen klinken niet echt lekker overigens vind ik dat van die twee euro een goede en begrijpelijke oplossing als niks meer werkt!

Jippox
03-03-2013 om 20:06
Geerke
Helaas, tot mijn grote spijt, moet ik zeggen dat dat er inderdaad gewoon weer uit gaat. Hier ook kinderen met prachtig ingesleten gewoonten m.b.t. opruimen en klusjes in huis. Voorbeeld: ze komen thuis: doen op de mat in de serre hun schoenen uit en brengen jas en schoenen netjes naar de kapstok in de hal. Vervolgens maken ze hun schooltassen leeg, en zetten hun beker en lunchtrommel op het aanrecht. Dat soort dingen.
Maar..... de oudste is nu 12 en zodra hij thuiskomt laat hij zijn tas (inclusief vieze sportkleding) gewoon vallen, gooit schoenen en jas ernaast en gaat op de bank zitten (na ja, zitten... dat is ook zoiets dat ze weer verleren). Bij hem moet ik het nu elke dag weer een paar keer zeggen voordat hij zijn spullen eens opruimt. En dit is dan nog een zeer beginnende puber.
Maar je moet maar denken: je hebt er dan toch een paar jaar plezier van gehad, van dat wèl opruimen!

Ely
03-03-2013 om 21:04
Geerke
Helaas, het gaat er idd uit, hier een elf jarige. Zelfde als bij Jippox, tot met het niet meer kunnen zitten aan toe. Net weer het dekseltje op de o zo felbegeerde peperdure haarwax gedraaid.....
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

geste
03-03-2013 om 21:54
Helaas
en of het eruit gaat! Altijd ontzettend nette kinderen gehad, werd ook vaak door anderen benoemd maar is nu helemaal niks meer van over. Zoon van 12 gedraagt zich hetzelfde als kind van Jippox, dus blijf weer herhalen herhalen herhalen. Dochter van 17 is ook een drama, kamer is officieel tot oorlogsgebied verklaart, is geen doorkomen aan. Hoe vaak ik het ook zeg, wordt steevast vergeten. Vraag me af hoe dat over een paar jaar moet, ze wil op kamers. Brr

Marie
03-03-2013 om 23:17
Hoe waren jullie zelf als puber?
Hoi
Hoe waren jullie zelf destijds als puber? Ruimden jullie toen ook altijd alles uit jullie zelf op? Ik echt niet altijd, moet ik eerlijk bekennen. Maar het is echt goedgekomen hoor, toen ik het huis uit ging.

Merel
03-03-2013 om 23:42
Valt hier heel erg mee geerke
Hier is het er niet echt uit hoor! Ze zijn nu 14 en 17 en nog steeds gaan de jassen netjes aan de kapstok en de schoenen op het schoenenrekje. Schooltas gaat netjes mee naar hun kamer en ze maken uit zichzelf hun huiswerk! Echt! En halen nog goede cijfers ook. Ze ruimen zonder te mopperen af na het eten en ruimen de keuken op en legen en vullen de vaatwasser. Natuurlijk staat er nog wel eens ergens een ontbijtbordje of een beker, maar dat vind ik niet zo'n punt vergeleken met wat ze allemaal wél doen. Kamer van dochter is wel bij tijd en wijle en echte puberpuinhoop, dat dan weer wel, maar ze kan het ook goed opruimen als het haar teveel wordt. Bij zoon valt dat tot nu toe nog erg mee.
Eigenlijk (en vaak kan ik dat niet zeggen,want ik kom meestal alleen mopperende ouders tegen over pubers, hier ook) schep ik dus maar zelden op over ze, want ik krijg meestal dan het gevoel dat andere ouders dat liever niet horen, of dat het 'not done' is.
Naar de kinderen toe zeg ik het wel, prijs ze regelmatig voor hun goede gedrag, dat ze uit zichzelf hun huiswerk maken, goede cijfers halen en gewoon gezellig zijn. Ook onderling doen ze het zo leuk, vanmiddag hadden we wat lekkers gehaald bij de snackbar, maar dochter voelde zich ineens niet lekker, dus we gingen wat abrupt maar weer naar huis, tot zoon een paar meter buiten de snackbar voor de zekerheid vroeg, heb je je mobiel wel bij je Madelief (verzonnen naam), hij was bang dat ze 'm misschien per ongeluk in de snackbar had laten liggen (en het ding is net nieuw). Dat vind ik dan zó lief, (i.t.t. mijn eigen broer die me het liefste de hele dag door liep te pesten en plagen)

Geste
04-03-2013 om 09:30
Pubergedrag
Geniet er lekker van Merel, fijn toch dat het zo gaat.
De kids hier ruimen het ook zonder mopperen op, helpen altijd maar ik moet het ze áltijd nadragen, het is alsof ze het weer vergeten voor de volgende keer op het moment dat ik het gezegd heb Ook huiswerk maken wordt gewoon vergeten door jongste. Oudste doet het wel uit zichzelf (moet ze wel, ik verwacht van een 5 vwo'r echt wel dat ze dat zelf kan dus hierbij geen sturing meer) maar ook zij heeft niet echt de discipline om het op tijd te doen dus alles gaat op de *allerlaatste moment* wijze.
Marie, het grappige is dat ik net heel netjes was als puber dus ik herken het helemaal niet. Ik geloof dus nog niet helemaal in de goede afloop haha maar we zullen zien.

Pennetje
04-03-2013 om 10:20
Nog genoeg om over op te scheppen
Mijn dochter was een pietje precies vroeger, de barbies zaten keurig aangekleed in het gelid, kleren gingen in de wasmand en het liefst liep ze achter me aan met stoffer en blik. Dat is helaas voorbij. Die twee euro is een aanmoedigingspremie om het weer op te pakken
Gelukkig is het niet alleen kommer en kwel hier, er is nog genoeg om over op te scheppen (niet dat ik dat vaak doe hoor). Puberella is reuze gezellig, ze doet het goed op school, ze knuffelt graag en is naar andere mensen belangstellend en aardig. Dit weekend waren we op een feestje waar nogal wat kleine (en heel drukke) kinderen waren en binnen de kortste keren heeft dochter ze rustig met een spelletje en gaat ze daarna met ze naar buiten om weer even druk te doen. Iedereen blij.

Pennetje
04-03-2013 om 10:46
Zo, lekker opgeschept. Maar dat slonzige, daar word ik af en toe knettergek van...

Sanne
04-03-2013 om 12:46
Merel, hoe doe je dat?
Je schrijft dat de kinderen het "nog steeds" doen, dus ik vermoed dat ze het op de basisschool ook al deden. Hoe heb je ze zover gekregen? Heel vaak zeggen? Wat zeggen? Zijn je man en jij ook erg opgeruimd/netjes?
Het is bij dochter geen onwil, heb ik het vermoeden, en ze zegt vaak dat ze het wel opruimt, maar gaat dan weer op in wat ze doet en vergeet het (vindt het ook niet zo belangrijk denk ik). En ik word er zo moe van het steeeeds maar weer te zeggen, te herhalen, erbij te blijven staan tot ze doen wat ze moet doen...
Dus als je nog tips hebt ...