Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
Sofie G

Sofie G

08-12-2011 om 11:36

Hoe krijgen mijn ouders mij in bed?

Ik weet dat het niet de bedoeling is dat pubers berichten schrijven op het Ouders Online forum, maar dit is de enige plek waar naar mijn weten heel veel ouders zijn met heel veel opvoedkundige vaardigheden. Bij deze mijn probleem.

Ik ben zestien jaar en heb een zusje van veertien. Onze ouders hebben er veel moeite mee dat we vaak te laat naar bed gaan. Wij slapen op de eerste verdieping, onze ouders op de begane grond.

Nu gaan we al enkele jaren vrijwel chronisch te laat naar bed (ook toen ze nog op onze verdieping sliepen), maar onze ouders geloven dat we misbruik maken van het feit dat we niet meer onder hun neuzen slapen. Ze hebben drastische maatregelen genomen: ons internet is afgesloten.

We mogen pas weer gebruik maken van het internet als we met een oplossing komen voor ons eigen slechte slaapgedrag, maar ik snap niet wat we moeten doen. Het internet gedurende lange tijd afsluiten is een straf, en het beperkt mij en mijn zusje overdag, terwijl het probleem 's nachts is. Op het voorstel dat ze het internet misschien konden afsluiten als we naar bed moeten zei mijn moeder: "Jullie zijn toch geen baby's!?" Terwijl de hele oorzaak van het probleem is dat wel wel een soort baby's zijn, want we zijn niet te vertrouwen wat naar bed gaan betreft.

Weet u misschien maatregelen die onze ouders kunnen nemen om ons op tijd naar bed te laten gaan? Straffen helpt niet! Het enige wat ze nu bereikt hebben is dat m'n zusje en ik boos en gefrustreerd zijn en dat ik op m'n moeders computer belangrijke e-mails moet verzenden omdat het op mijn eigen niet meer kan.

Ik weet dat dit een klein probleem lijkt (want pubers zijn nou eenmaal geen baby's) maar ik weet niet wat de oorzaak is van m'n eigen laat naar bed gaan en ik wil alleen maar dat m'n ouders een manier hebben om m'n zusje en mij onder de duim te houden. Ik weet niet waarom ze hier ons probleem van hebben gemaakt in plaats van dat ze zelf hulp zoeken maar ik hoop dat u een oplossing heeft!

Alvast bedankt

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Puck

Puck

08-12-2011 om 12:48

Gewoon eens luisteren

"Ik weet niet waarom ze hier ons probleem van hebben gemaakt in plaats van dat ze zelf hulp zoeken "
Het is toch ook jou probleem. Jij moet een oplossing zoeken voor het te laat naar bed gaan en doe je dat niet dan krijg je straf van je ouders. Simpel toch? Daarmee wordt het jou probleem. Waarom is het zo moeilijk om gewoon op tijd naar bed te gaan zoals gevraagd wordt?

Isabella

Isabella

08-12-2011 om 13:19

Ja sofie

Waarom ga je eigenlijk niet gewoon op tijd naar bed? Heb je dat jezelf weleens afgevraagd. Ik denk dat je ouders ten einde raad zijn en daarom voor deze maatregel hebben gekozen. Dus als je echt weer graag wil internetten is er toch maar een oplossing en die is niet zo moeilijk lijkt me.

Lieve sofie.

Je maakt een denkfoutje...het is namelijk overduidelijkdat dit JOUW probleem is nu...anders zou JIJ dit bericht namelijk niet posten, maar je moeder!!

Het is ook overduidelijk dat de straf goed gekozen is, want je zus & jij zijn boos & gefrustreerd.

Nu alleen nog maar zorgen dat je op tijd in je bed gaat liggen & het probleem is opgelost.

Ik zou zeggen...zet een alarm op je mobiel, of een tijdschakelaar op de lichtknop of weetikveel wat voor truukjes om te zorgen dat je de tijd niet vergeet.

Als je mobiel piept of het licht uitgaat is het bedtijd! Klaar! Paar leuke boeken van de bieb halen, of een zacht muziekje (even checken met je ouders of dat Ok is!) helpen vast om lekker in slaap te vallen! En als je eigenlijk nog geen zin hebt in bed....gewooon even bedenken hoe irritant het leven is zonder internet op je kamer! Probleem zo opgelost! Echt waar!

Ingrid

Maylise

Maylise

08-12-2011 om 14:16

Sofie

Maar wat is nu precies het probleem van je ouders?

Maken jullie teveel lawaai waardoor zij niet kunnen slapen?

Zijn jullie 's ochtends moe/chaggerijnig/vervelend?

Gaat het op school niet goed vanwege slaapgebrek?

Als jij gewoon weinig slaap nodig hebt dan vind ik niet dat je op een bepaalde tijd in bed hoeft te liggen. Zolang je zorgt dat anderen wel kunnen slapen (ouders, zusje) lijkt me dat er dan niks aan de hand is.

Als je wel slaap tekort komt hebben je ouders een punt & is het handig jezelf technieken aan te leren waarop je wel op tijd in bed komt. Dat is toch echt een kwestie van zelf discipline.

Ik zou in eerste instantie gewoon eens aan je ouders vragen waarom ze graag willen dat je op een bepaald tijdstip gaat slapen.

bibi63

bibi63

08-12-2011 om 15:23

Ik heb zo m'n twijfels..... de tekst van het bericht (woordkeuze e.d.) komt mij niet echt over als een 16-jarige. Maar goed, ik ga even voor het voordeel van de twijfel.

Het lijkt mij ten eerste onmogelijk om VO kinderen van het Internet af te sluiten, dat heb je nl. nodig voor school voor vele zaken. Vind ik dus ook nogal vreemd ('s avonds rond bedtijd is een ander verhaal natuurlijk, maar niet overdag en begin van de avond). Verder heb ik geen idee hoe laat je naar bed gaat en wat de gevolgen daar voor jou voor zijn (moe enz). Verder denk ik ook dat je een 16-jarige niet kunt dwingen om te gaan slapen (wel evt. naar kamer sturen om naar bed te gaan). Het heeft weinig zin om in je bed te gaan liggen en niet te kunnen slapen. Ik weet ook niet zo goed wat ik me bij de situatie moet voorstellen. Wat ga je dan doen? TV kijken, lezen? Straffen lijkt me geen optie.
Mocht je inderdaad te laat naar bed gaan (en je daar zelf ook de gevolgen van ondervindt), dan is de enige optie om langzamerhand de tijd te gaan vervroegen tot een acceptabele tijd (welke tijd dat? Geen idee).

Bibi

Cobi (ot)

Gezien het tijdstip waarop jij regelmatig hier post, wordt het hoog tijd dat jouw kinderen jouw internetverbinding afsluiten

Tihama

Tihama

08-12-2011 om 16:05

Puberbrein

Om te beginnen kunnen jullie er helemaal niets aan doen. Jullie zijn namelijk puber . Dat betekent dat in jullie hersenen het stofje dat zorgt dat je je slaperig voelt worden (melatonine), te laat begint met werken. Helaas moeten jullie 's morgens wel weer vroeg op en hebben jullie wel slaap genoeg nodig.
Dat is het stukje waar je niks aan kunt doen.

Dan nu de dingen waar je wel wat aan kunt doen:

Als je aan het computeren bent, dan blijft je lichaam ook steeds stoffen (dopamine en serotonie) aanmaken die je heel alert houden. Met TV-kijken gebeurt dat ook. Tegelijkertijd maakt je lichaam minder stof aan dat je slaperig maakt (melatonine). Kortom: je houdt door de computeren jezelf wakker.

Als je aan het whatsappen, MSN-en, SMS-en etc bent, dan ben je heel actief bezig met anderen. Dat betekent dat je eigenlijk continu zit te wachten op de reactie van de ander. Het is dan heel moeilijk om jezelf los te rukken, want het werkt een beetje verslavend.
Een wekker die je vertelt dat je computer NU uitmoet, helpt dan ook niet makkelijk.
Als je dan (met heel veel moeite) eindelijk de computer uitgezet hebt, dan is je lichaam nog steeds in die actieve stand. Het duurt dan nog een tijd voor je lichaam eindelijk de slaapstand gevonden heeft. Eerst moet namelijk die serotonine en dopamine en adrenaline weer naar beneden brengen voor je echt kunt gaan slapen.

Behalve een wekker die je zegt dat je nu moet stoppen, is het dus belangrijk om een uur voor je écht gaat slapen, niets meer te doen met PC, TV, mobiel, Xbox, PSP etc. Ik zou je zelfs aanraden om je mobiel uit te zetten, zodat je ook niet meer een tweet of een whatsapp gaat beantwoorden.

Als je bijv. om 22 uur zou moeten gaan slapen, dan zou je om 21 uur uiterlijk moeten stoppen met al die dingen.

Je zorgt dat je naast je bed relaxboeken hebt liggen. Romantische verhalen, strips. Vooral geen boeken die je weer in spanning brengen (thrillers of zo). Een warm bad van te voren kan ook helpen. Geen koffie of cola in de avond is ook zinvol.

De tip van automatisch het licht uit is een goeie. En dan het liefst een schakeling die tien minuten later de spanning van de PC haalt. Dat kun je via een schakelklok regelen. Heb je nog net 10 minuten om je PC af te sluiten.

Tihama

Kaaskopje

Kaaskopje

08-12-2011 om 16:43

Ai...

Ik ga bij Cobi zitten

Ik ben eigenlijk ook benieuwd wat de nadelige gevolgen zijn van jullie gedrag. Zijn jullie constant moe?

Sofie G

Sofie G

08-12-2011 om 18:51

Ahhh! bedankt iedereen!

Wow, ik ben echt heel blij dat ik hier gepost heb! De hoeveelheid reacties laat me een beetje schrikken

Tja, om enige twijfels maar meteen de deur uit te werken: ik ben echt zestien! Ik ben niet een of andere enge ouder die denkt dat jullie beter advies geven aan kinderen dan aan mede-ouders of iets dergelijks.

Veel van de reacties vragen zich af wat de consequenties van het weinig slapen zijn. Om eerlijk te zijn, niet echt veel! We zijn over het algemeen fit en mijn zusje haalt goede cijfers (zelf heb ik mijn diploma al). We hebben goede gezondheid, maar het is natuurlijk wel zo dat te weinig slapen nooit echt goed is. We zorgen voor geen enkele overlast als we nog op zijn en we houden elkaar niet wakker dus daar kan het niet aan liggen dat onze ouders nogal wanhopig zijn. Wel wordt onze vader er gek van dat hij steeds naar boven moet komen om ons in bed te krijgen. Niet dat het werkt...

@P: Het grootste deel van jouw vragen heb ik hierboven al beantwoord maar het overdag niet internetten is dus een straf tot we ons probleem hebben opgelost van het niet op tijd naar bed gaan.
@Puck&Isabella: Het is echt niet zo makkelijk als het lijkt! Als het een kwestie was van 'alleen even luisteren' zou ons enige probleem zijn dat we niet luisteren. Maar we zijn over het algemeen heel brave, verantwoordelijke kinderen, en we hebben vrijwel nooit ruzie met elkaar of met onze ouders. Het probleem ligt duidelijk ergens anders.

We gaan te laat naar bed om verschillende redenen maar de hoofdreden is toch echt wel: we willen niet slapen. We zijn gewoon niet moe, en als we moe zijn gaan we naar bed maar dat is meestal lang na 11 uur. (11 uur is de tijd waarop we absoluut naar bed moeten. Weet iemand of dit een reële tijd is?)

@IngridT dat is een hele goede tip van zo'n alarm een uur van tevoren

@bibi63: Het is inderdaad heel, heel onhandig dat we geen internet hebben. Ik moet mails sturen om een vervolgopleiding te regelen en mijn zusje moet haar rooster bekijken etc., etc., etc... (deze berichten stuur ik op de computer van mijn moeder maar die wil ook niet de hele dag dat ding aan mij kwijt) Volgens mijn ouders is dit het 'enige krachtmiddel dat ze hebben'. En dat is ook wel waar. Maar ik weet niet of het wel goed is om een krachtmiddel te gebruiken...? Dit is inderdaad een heel effectieve straf maar geen oplossing voor het grote probleem.

@Tihama: Heel erg bedankt voor het vertrouwen dat het niet helemaal onze schuld is, en voor de goede tips! Ik wist al wat over de stofjes die te veel dan wel te weinig worden aangemaakt in verschillende omstandigheden maar het is fijn om het allemaal op een rijtje te hebben

@Kaaskopje (leuke naam) we zijn niet constant moe! Helemaal niet zelfs. Zie ook eerste alinea's.

Anyway, ik ga het met mijn ouders over een een-uur-van-tevoren-gaat-de-wekker-regel en eventuele strafvermindering hebben en als mensen hier nog goede ideeën over hebben hoor ik het heel, heel graag! Jullie hebben al supergoed geholpen.

Sofie G

Sofie G

08-12-2011 om 18:55

Ja, ik ben ook fan van het 'loslaten'-regime, maar mijn ouders vertrouwen ons niet genoeg hiervoor Regels zijn moeilijk want we houden ons er niet aan (vooral m'n zusje denkt dat het niets uitmaakt hoe laat ze slaapt) en we hebben allebei een eigen (!) computer.

Tihama

Tihama

08-12-2011 om 20:48

Redelijke tijd

Dat is niet op afstand te zeggen. Sommigen hebben 10 uur slaap per nacht nodig, anderen hebben genoeg aan 7 uur. Veel minder dan 7 uur gedurende lange tijd betekent eigenlijk altijd dat je roofbouw op je lichaam pleegt, ook al denk je dat het best wel gaat. De buitenwereld merkt dat doordat je traag reageert of chagrijnig. Zelf heb je het niet in de gaten: je denkt dat je normaal functioneert, maar dat is echt niet zo.

Ik ga er vanuit dat je 's morgens rond 7 uur op moet, dus 23 uur klinkt mij heel redelijk in de oren.

Ik voer overigens hier elke avond ook discussie met mijn zoon van 14, die ook vindt dat hij best om 1 uur naar bed kan. Ik heb hem al diezelfde dingen gezegd die ik hier gepost heb, en hij wil mij best geloven. Maar ja, als hij dan net lekker bezig is....

Ik snap jullie ouders trouwens ook. Ik zou het ook een stuk prettiger vinden als mijn zoon gewoon uit zichzelf op tijd naar bed ging, zonder dat ik hem er tig keer aan moet herinneren. Hij slaapt ook meestal later dan ik.....Als mijn man (die meer een nachtbraker is) er niet zou zijn als laatste controleur zou zoon hier het gewoon 2 uur 's nachts maken.

Tihama

Kaaskopje

Kaaskopje

09-12-2011 om 01:21

Sofie

Je hebt binnenkort kerstvakantie. Je gewoonte voor de vakantie omzetten naar langere slaaptijden gaat niet lukken, zo realistisch moeten we denk ik zijn. In de vakantie kun je langer slapen, je went weer aan meer uur slaap. Je zou kunnen proberen om jezelf de discipline op te leggen om dat na de vakantie vol te houden.
Ik ben op zich een hele slechte raadgever bij dit onderwerp, maar zeker als je nog moet leren en nog even in de groei bent, is te vaak te kort slaap echt niet goed voor je. Probeer het, je kunt het

(ben je een plaatsgenoot van mij, of vind je mijn nick gewoon leuk?)

Hombre

Hombre

09-12-2011 om 11:38

Nederlands - ot

Als je echt 16 bent is mijn pessimisme over de taalbeheersing van de jongere generaties weer wat gematigd. Ik zie zelden zulke goedgeschreven stukken van 'jongeren'!

Fiorucci

Fiorucci

09-12-2011 om 11:42

Maar menig puber slaapt bij in de vakantie.. Ik snap je punt wel hoor.

Wat vragen

Mijn 14 jarige moet toch echt veel vroeger naar bed dan 11 uur.. Hoe laat gaan jullie dan wel slapen, als het aan jullie ligt?
Waarom kan je niet gewoon naar bed gaan om 11 uur, je hebt toch wel wat zelfdiscipline?
Mocht je op je moeders computer om dit draadje te posten? Wat vindt zij van de voorgaande antwoorden?

Paal

Paal

09-12-2011 om 19:23

Gewoon sturen

Hier is het sowieso niet de gewoonte om de laptop mee te nemen naar boven. Daarnaast is het wel de gewoonte om om 10 uur naar boven te gaan. Dan zouden de pubers (15 en 17 jaar) nog met hun telefoon het 1 en ander kunnen doen. Of gewoon lezen natuurlijk. Als wij tegen kwart voor 11 komen is alles altijd al uit. Ook de tv.
Slapen kan ik niet verplichten, maar wel rust in huis regelen. Ook geen gezeur hierom trouwens, het is een gewoonte.

Kaaskopje

Kaaskopje

09-12-2011 om 19:53

Als je gewend bent aan korte nachten, kun je jezelf in zekere zin foppen. Je voelt je fit bij die korte nachten. niets aan het handje dus. In de vakantie blijkt dat je zonder wekker langer doorslaapt en het zou zomaar kunnen dat dat beter aanvoelt. In de vakantie kun je dus het patroon van kort slapen proberen te verleggen naar langer slapen. Als je na de vakantie dan toch weer kort gaat slapen voel je dat je daar tekort aan hebt. Omdat je het patroon van kort slapen doorbroken hebt. In plaats van dat spelbrekerige vermoeide gevoel weg te drukken, zou Sofie kunnen proberen om er aan toe te geven. Als je moe bent, naar bed gaan en nog een stukje lezen of zo.

Annet

Annet

09-12-2011 om 21:45

Maar p

Hier een gezin met alleen maar avondmensen. Ik ben de hele kerstvakantie vrij, net zoals mijn kinderen. Wij gaan ons echt niet elke dag straffen voor het feit dat we avondmensen zijn. Wij gaan ons patroon heerlijk verleggen naar laat inslapen en laat wakker worden.
Dit is geen valkuil, dit is genieten! Ochtendmensen genieten altijd, avondmensen alleen tijdens de vakanties. Dat laten we ons niet afnemen.
En op de eerste maandag na de kerstvakantie gaat cold turkey de wekker net zo vroeg als voor de kerstvakantie. En dan zijn we twee uur chagrijnig en dan gaat het wel weer.
Volgens mij ben jij een ochtendmens

Polly Shearman

Polly Shearman

09-12-2011 om 21:52

Jeetje sofie

Hoe doe jij dat, posten op OO zonder internet.. dat lukt mij nou nooit...

Ik ben overgins 35 jaar en ik ga het liefst elke dag voor 22.00uur naar bed.. geeuw..

Terpi

Terpi

10-12-2011 om 13:00

Polly

Gezien het tijdstip van posten mag ik aannemen dat topicstarter op school zit waar wel toegang tot internet beschikbaar is...
Ontopic: Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat jij en je zus jezelf lekker onttrekken aan eigen verantwoordelijkheid. Bizar hoe je niet alleen je ouders maar nu ook de forummers van OO probeert te activeren om een oplossing te bedenken voor JOUW probleem. Hulde aan je ouders dat ze een gevolg voor jullie gedrag hebben gevonden wat maakt dat jullie in elk geval gaan NADENKEN over hoe het anders moet. Terechte opmerking dat het internet niet in direct verband staat met te laat naar bed gaan, aan de andere kant wel creatief om iets te vinden wat jullie kan motiveren om zelf ander gedrag te laten zien. Al is het maar uit eigenbelang, om het internet terug te krijgen.
Ik wens jou en je zus de eerlijkheid toe die er voor nodig is om naar je eigen gedrag te kijken en dat gedrag aan te passen. En ik wens je ouders het doorzettingsvermogen om jullie, desnoods met deze maatregel, bij te brengen dat JULLIE zelf aan zet zijn, daar kweken ze sterke, zelfbewuste en verantwoordelijke jongvolwassenen mee over een paar jaar.

Terpi

Topicstarter heeft haar diploma al volgens haar draadje (maar doet misschien nog een vervolgopleiding?) , en post op dezelfde dag ook nog om 18:50. Blijkbaar weten de ouders dus van de vraag van topicstartster op OOL of zijn het de ouders zelf die posten?

Kaaskopje

Kaaskopje

10-12-2011 om 22:01

Goed p

Ik zal maar zeggen dat ik het niet weet en jij wel.

Fiorucci

Fiorucci

11-12-2011 om 06:58

Nee, het werkt niet zo dat als je in de vakantie wat uitslaapt (niemand heeft het over extreem uitslapen) dat het dan na de vakantie des te moeilijker is om na de vakantie eerder naar bed te gaan. Ik woon hier met drie avondmensen. In de vakantie gaan ze lekker wat later naar bed, binnen marges, dus niet om 3.00 ofzo. Ze slapen lekker door tot zw wakker worden. Naarmate het einde van de vakantie nadert proberen ze weer iets vroeger te gaan. Wat ik al zei, zo slaap je bij in de vakantie, en zo kun je na de vakantie die uurtjes minder slaap beter hebben. Dit heeft bij mijn huisgenoten toch de voorkeur boven je bioritme ook negeren in vakanties. Daarbij, als je suggereert dat je in vakanties gewoon het ritme moet blijven volgen, betekent dat dus ook om 7.00 op elke vakantiedag. Doe me een lol, ik vind het wel lekker hoor dat ze uitslapen! Als ochtendmens heb ik dan een paar uurtjes voor mezelf..

Fiorucci

Fiorucci

11-12-2011 om 09:19

Nee, ik denk niet vanuit een situatie zonder probleem. Ik maak er alleen geen probleem van, dat is het verschil. Van pubers verlangen dat ze in vakanties niet eens dat uurtje extra uitslapen, is een utopie,overigens. Dan kun je verlangen wat jij zegt, of het binnen marges laten gaan en langzaam wat aanpassen naarmate het eind vd vakantie nadert. Ik heb betere ervaringen met het laatste. Daarbij, vaak is er een slaaptekort. Mijn man slaapt rustig uit in het weekend en gaat dan evengoed op zondagavond dezelfde tijd naar bed als doordeweeks en dat lukt prima. Die extra uurtjes doen daar niks aan af, die waren kennelijk nodig als inhaalslag,omdat hij doordeweeks eigenlijk te laat gaat slapen en vroeg opmoet.

Geen slaaptijden

Ik maak me zelden druk om slaaptijden van onze pubers.
Oudste is de slaapkop, die mag zelf weten wanneer ze naar bed gaat (18) áls het maar als wij vroeg moeten werken vóór 12 uur stil is in huis. Dát is de stelregel die wij hanteren. Ook in vakanties, stofjes die door pubers brein zwerven, puberale neigingen, het zal me allemaal 'w*rst' wezen, ze wonen hier, dus hebben ze zich aan ons aan te passen en wij (man en ik) zijn moe dus willen op een redelijke tijd slapen en moeten er wél vroeg uit dus om 12.00 uur is het stil in huis.
Ook geen geloop meer naar toiletten of naar keuken (hier hoeven ze écht nooit te plassen als ze eenmaal slapen).
Hoogstens kan ze een keer ná overleg later komen áls ze zachtjes doet. En in het weekend, mag ze later thuis komen. Maar ook dan geld, geen kabaal meer na 12.00 uur.
Meestal ligt oudste rond 11.00 uur in bed. Kijkt dan een beetje t.v., internet op d'r i-pod en meestal heeft ze het licht uit voor 12.00 uur.
Jongste moet voor 10.00 uur in bed liggen. Licht uit om half 11 (14 jaar) maar die heeft het minste slaap nodig, dat was altijd al een korte slaper. Als ze vroeger zou gaan zou ze 's morgens veel te vroeg wakker zijn.
Wij hebben zelden problemen met 'slaaptijden', alleen het woord 'slaaptijden' lijkt me voor pubers behoorlijk 'uit de tijd' kinderachtig, meer geschikt voor kleine kinderen.Oke voor een 14 jarige kan het nóg nét. Maar het is niet dat we op de minuut controleren of dat licht bij jongste uit is. Het moet ongeveer rond die tijd uit zijn. En of ze dan in bed ligt of niet controleren we niet eens.
Hier hebben we het alleen over tijden dat het 'rustig' moet zijn in huis.
Ik denk dat het ook een beetje een kwestie is van 'duidelijk zijn' dát is de regel. En dan zo dat het niet pubers in opstand brengt. Met 'slaaptijden' denk ik ook dat hier ze zich er niet zo bij neer zouden leggen.
Je kan toch niet verplícht slapen? Ik zie de discussie's al aankomen.
groeten albana

Kaaskopje

Kaaskopje

11-12-2011 om 12:33

Proberen

Dat is de valkuil: elke ochtend een half uurtje langer blijven liggen betekent dat je ook elke avond minstens een half uur tot anderhalf uur later naar bed wil.===
Daar heb je gelijk in. Dat risico is er inderdaad. Als je al van 'risico' wilt spreken, want in de vakantie maakt het geen klap uit of je de tijden naar een later uur verlegt, tenzij je verplichtingen hebt.
Dat jij denkt dat je met uitslapen het probleem niet kunt (proberen te) oplossen, dáár ben ik het niet mee eens. Met uitslapen went je lichaam 'stiekem' aan meer uur slaap. Je zet de wekker namelijk niet, waardoor je de slaap krijgt die je op dat moment nodig hebt. Als de vakantie voorbij is en je valt weer terug naar het oude patroon zul je in het begin (mogelijk) merken dat je toch tekort hebt aan, bijvoorbeeld, 5 uur slaap. En dáár zou Sofie gebruik van kunnen proberen te maken. Niet dat vermoeide gevoel negeren dus, maar toch een uurtje eerder de ogen sluiten.
Ik ben er heel eerlijk in dat ik vind dat ik min of meer verslaafd ben aan tekort slaap, het is een verslaving, hoe gek het ook klinkt. Het is niet alleen maar dat ik een nachtmens ben, wat die verslaving wel makkelijker maakt. Door de jaren heen heb ik de grens steeds later gelegd. Daarom ben ik in die zin een slechte raadgever, maar ik weet wel hoe het werkt. Tijdens vakanties doorbreek je het patroon doordat je langer slaapt dan buiten de vakanties. Iemand met meer discipline dan ik kan proberen om gebruik te maken van de kans om na de vakantie niet terug te vallen naar te laat, te kort slapen. Dat is namelijk een keus, het overkomt je niet.

Maylise

Maylise

11-12-2011 om 12:36

Ook niet

Met dit soort dingen ben ik dan weer heel makkelijk. Van mij mohgen ze gaan slapen zo laat ze willen mits ze overdag gewoon hun verplichtingen nakomen en niet op school in slaap vallen of zo. Na een bepaalde tijd wil ik wel dat het redelijk rustig is. In elk geval zo rustig dat slapende huisgenoten er geen last van hebben. Even naar de wc of iets te drinken halen of tv kijken op een laag volume is allemaal prima. Keiharde rapmuziek aanzetten is dat niet.

Ik vind eigenlijk ook dat Sofie best zelf mag bepalen hoe laat ze gaat slapen. Maar goed haar ouders denken daar anders over en ze moeten er samen uit zien te komen.

Ik ga zelf trouwens ook zelden voor 1 uur slapen dus ik begrijp goed waarom laat naar bed gaan het probleem is.

Kaaskopje

Kaaskopje

11-12-2011 om 14:37

Zo bedoelt ze het vast niet

Het gebeurt alleen nooit.

Nee zo letterlijk bedoel ik het niet

Die regel is niet zo strak als het lijkt. Onze badkamer ( waar ze als ze boven zijn plassen) is pal naast onze slaapkamer. Maar voor we deze regel hadden ging oudste rustig douchen als wij al probeerden te slapen. En de douche is ong. naast mijn hoofdkussen. En zonder muziek schijnt je tegenwoordig niet te kunnen douchen als puber zijnde. Het wel plassen en niet mogen douchen snappen onze pubers niet (nou ja ze willen het niet snappen). Dus mocht er niks meer, lekker duidelijk, daar houden pubers van
Ze plassen heus wel eens,maar nu op hun tenen, want het ' mag' eigenlijk niet. Dus precies zoals het bedoeld was
Groeten albana

Odile

Odile

11-12-2011 om 21:19

Albana

Getver .
Verder geen enkele zinnige bijdrage aan dit topic...

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.