Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
Pirata

Pirata

04-11-2015 om 10:29

Hoe laat staan jullie pubers op?

Nu eens geen vraag over de bedtijd, maar over de opsta-tijd.
En dan vooral op vrije dagen. Ik begrijp dat pubers een ander ritme hebben dan andere mensen, maar doen jullie hier iets mee? Mogen ze zo lang blijven liggen als ze willen in hun vrije tijd?
Ik heb er hier 1 van 13 die er al wat van kan, van dat uitslapen. Ik wil niet dat zijn weekritme teveel verstoord raakt door in het weekend halve dagen in bed te liggen (en dan slaapt hij 's avonds helemaal niet meer natuurlijk), dus wij roepen hem om 9 uur a half 10. Dit tot zijn ongenoegen.

Laat

Mijn dames houden het in het weekend of de vakantie wel tot een uur of twee uit in bed. Je zou denken dat de roep van de natuur of honger ze wel eerder uit bed zou drijven maar ze kunnen geloof ik hun systeem uitschakelen. Ze blijven 's avonds wel tot heel laat op, het zijn echte avondmensen. Zeker als het prachtig weer is vind ik het zonde om zo lang in bed te blijven dus roep ik ze wel eens toe: ga wat doen met je leven, maar meestal krijg ik niet meer dan wat gegrom onder de dekens vandaan als reactie. Het zal je niet verbazen dat door de weeks op tijd opstaan lastig voor ze is.

skik

Katniss

Katniss

04-11-2015 om 10:39

Puber en beginnende prepuber

Mijn echte puber (16) slaapt meestal tot een uur of 11 in het weekend, tenzij ze ergens op tijd heen moet. Ik slaap ook graag uit tot 10/11 uur. Mijn jongste (bijna 11) is meestal rond een uur of 9 beneden, schat ik, maar soms slaapt ze ineens een gat in de dag.

Pirata

Pirata

04-11-2015 om 11:06

12 uur

Als ik niet thuis ben dan ligt mijn zoon trouwens nog tot 12 uur in zijn bed te "stinken". Persoonlijk vind ik het tijdverspilling, ik heb liever dat hij alvast gaat leren 's morgens. Maar zou het nog een of andere functie hebben, dat geluier? Die slaap hebben ze m.i. niet echt nodig, omdat ze dan in de avond niet meer kunnen slapen.
Skik: "Ga eens wat doen met je leven", LOL, dat kan ik ook wel roepen.

Hanne.

Hanne.

04-11-2015 om 11:13

9 uur vroeg!

Ik heb nog geen echte pubers (oudste is 11), maar ik vind 9 uur/half 10 echt vroeg voor een dag dat je er niet uit bent. Niets zo lekker om lekker te blijven liggen tot je uitgeslapen bent.

Mijn 9 jarige slaapt ook (al) tot later. Als die nergens heen hoeft komt ze niet voor 10 uur uit bed. In de vakantie was ze ook oprecht verbaasd dat ik haar om 10 uur riep voor het gezamenlijke ontbijt.

Heb je al uitgeprobeerd of het ritme inderdaad verschuift als hij in het weekend lang blijft liggen? Van mijzelf herken ik dat nl helemaal niet.

Moni

Moni

04-11-2015 om 11:32

Hier maak ik ze wel wakker

Jongste puber heeft een sportwedstrijd op zaterdag. Hij moet momenteel hard werken voor school en ik wil dat hij in de ochtend al een deel gedaan heeft.
Gelukkig weet hij niet beter dan dat hij rond 9 uur wakker wordt gemaakt.
En op zondag houden we dit ritme ook aan.

Nur

Nur

04-11-2015 om 11:33

Verschilt

Van de drie tieners staat mijn dochter altijd vroeg op. Ook in het weekend staat ze meestal om 6 uur op. Ze is de enige hier in huis die zo'n schema aanhoudt. Mijn ene tienerzoon staat in het weekend meestal rond 9.00 op en de ander op zaterdag meestal om een uur of 11-12. Op zondag wel eerder vanwege de kerk (wil hij zelf ook graag heen). In de vakantie is het meestal zo'n 11 uur gemiddeld. Dat weet ik niet precies omdat ik op doordeweekse dagen zelf meestal niet thuis ben. Ontbijten doen we dus eigenlijk nooit met het hele gezin.

Pirata

Pirata

04-11-2015 om 11:34

historie

Die van mij heeft een geschiedenis van slaapproblemen, vandaar mijn voorzichtigheid... Soms ligt hij nog een hele nacht wakker. Of dan slaapt hij maar 2 uur omdat het hem niet lukt in slaap te komen...
Wat slapen jullie lang! Ik word in het weekend uit mezelf om 7 uur wakker en dan blijf ik nog liggen tot 8 uur. Als puber was dat anders natuurlijk.

Astrid

Astrid

04-11-2015 om 11:55

maar

"Soms ligt hij nog een hele nacht wakker. Of dan slaapt hij maar 2 uur omdat het hem niet lukt in slaap te komen..."

Maar dan begrijp je ook hoe vreselijk moe je bent na zo'n nacht en dat dan even wat uren pakken echt zo slecht niet is.

Ik ken de tips van artsen over op dezelfde tijd naar bed gaan, zelfde tijd opstaan, maar dat zijn vast geen mensen die zelf ervaren dat slaap eigenlijk niet te dwingen is. Er is best wat aan te leren en ritme/regelmaat kan daarbij helpen. Maar een puber slaap anders, en er gebeurt van alles van binnen dus ik zou ze lekker laten liggen en bv een afspraak maken van voor 12 uur beneden.
Anderzijds denk ik dan: ja en dan?
Je opmerking over dat je liever had dat hij dan ging leren is denk ik een beetje een utopia. De tijd van dwingen/jouw wil doen gaat snel voorbij

Er gebeurt van alles in de hersenen momenteel en hij is aan het uitgroeien tot een echte puber. Je hebt de slaapverschuiving: later naar bed, enz.
Google eens op pubers en slapen, en probeer je dan als ochtendmens een omgekeerde wereld voor te stellen; dus echt in te leven hoe je jouw ritme aan de ander wil geven.

Hadewich

Hadewich

04-11-2015 om 12:02

Gewoon laten slapen

Ik heb een puber die een tijd pas na twee uur 's middags uit bed kwam, hij viel dan rond middernacht in slaap. Hij is een echt avondmens, altijd al geweest. Ik heb hem altijd laten slapen, hij had het echt nodig. Tegenwoordig komt hij er tussen 11 en 12 uur uit.

Rond half 10 uit bed is echt vroeg voor de meeste pubers! Als ze dan nog echt slapen, hebben ze het blijkbaar nodig, denk ik. En het is heel normaal dat pubers laat gaan slapen en lang uitslapen. Hoort erbij.

Katniss

Katniss

04-11-2015 om 12:23

Ochtendmensen

Inhakend op wat Astrid zegt. Ik ben best wel benieuwd hoe het is voor een ochtendmens om een paar avondjes na elkaar op te moeten blijven tot 00.30 uur.
Ik moest vanmorgen vroeg op, 06.30 uur. Normaal gaat de wekker om 7 uur, en sleep ik mij rond 07.30 uur uit bed. Tegen 9 uur, en na een kop koffie, ben ik dan wel in staat om verantwoordelijke beslissingen te nemen Nu moest ik dus nog vroeger op dan normaal, met als gevolg dat ik al de hele dag met prikkende ogen en sluimerende hoofdpijn zit.

Yura

Yura

04-11-2015 om 12:30

Lange nacht

Die van mijn (17 ) zou pas om 2 uur op staan in de vakanties als ik hem niet zou roepen. Het gekke is dat hij niet heel laat gaat slapen, meestal rond 12 uur ofzo, dus hij slaapt gewoon 14 uur. Meestal maak ik hem om 12 uur ofzo wakker. Op zondag moet hij altijd uiterlijk om 11 uur op staan van mij anders heeft hij maandag een jetlag en is hij ziek. Ik merk dan wel dat hij tussen 11 en 1 een soort zombie is. Hij eet niet, drinkt niet, staart alleen voor zich uit, eigenlijk slaapt hij gewoon door met zijn ogen open. Ik heb me er afgelopen zomervakantie af en toe wel wat zorgen over gemaakt, maar nu de school en voetbal weer is begonnen lijkt hij met minder slaap toe te kunnen. Zijn enorme groeispurt lijkt ook over, misschien heeft dat ermee te maken. Hij is in een jaar tijd 10 cm gegroeid en hij lijkt nu al een maand of 3 stil te staan qua groei.

Pirata

Pirata

04-11-2015 om 12:34

astrid

Het is niet zo dat die slapeloze nachten nog regelmatig voorkomen. Juist als ie uit zijn ritme is geraakt, dan gebeurt dit soms. Ik zal 'm deze zaterdag eens langer laten liggen. Maar niet té lang.Eens kijken hoe het dan gaat.

Jamie

Jamie

04-11-2015 om 12:37

tja

Pubers schijnen in een permanente jetlag te zitten waarbij ze 25 uur in een dag hebben (of andersom). In ieder geval voelen ze de tijd als minstens een uur eerder.

Dat betekent dat ze vaak later in slaap vallen en langer willen slapen. Omdat dat niet kan doordeweeks moeten ze in het weekend bijtanken. Die van Hadewich haalt dus de 14 uur en blijkbaar hebben ze dat nodig om de week door te komen. Ik zou ze er dus niet uit halen als dat niet noodzakelijk is.

Hier valt het wel mee maar we zijn enigszins ochtendmensen (voor zover een puber een ochtendmens kan zijn). Of je ochtendmens bent ligt vaak aan het tijdstip waarop je het beste kunt leren. Die van mijn leren veel beter in de ochtend/middag dan vanaf eind van de middag/avond.

Puber van 16 komt in het weekend er meestal wel uiterlijk 9 uur uit, we ontbijten ook altijd samen om uiterlijk half 10. Die van 14 is wisselend: de ene weekenddag gaat het wat beter dan de andere maar daar wordt het ook nooit 10 uur.

Emma

Emma

04-11-2015 om 12:43

Omgekeerd

Puber (15) hier zit in het weekend vóór 9:00 uur voor de tv met telefoon met boterhammen en sapje en ze geniet van het alleen zijn. Ik blijf in bed tot zeker half 11 en geniet van mijn boek/halfslaap en rust.....
Benieuwd of het zo blijft.

Astrid

Astrid

04-11-2015 om 13:58

(Katniss) en ontopic

Ik heb een vriendin, een echt ochtendmens (06.00 uur er uit, 21.30/22.00 uur max er in) en zij had een aantal avonden met cursussen na haar werk. Elke vrije dag gaat om half 6 de wekker, 6 uur er uit en dan begint haar dag fris, fruitig en stralend.
Tot die cursussen dus. De tijd erna lag ze in de avond om 8 uur op bed om bij te tanken, want haar lichaam ging in protest stand en ze werd suf en kon zich slecht concentreren. Omgekeerd uitslapen eigenlijk
Ochtend- of avondmens, je moet je leven toch een beetje aan je behoefte invullen waar dat mogelijk is.

Het grappige is, ik heb 2 kinderen, een ochtendmens en een avondmens. Maar allebei slapen ze ongeveer dezelfde hoeveelheid uren, alleen op andere tijden. Mijn oudste wordt een luilakje genoemd, terwijl ze gewoon hetzelfde aantal uren pakt.

kneedbaar

Ik was echt, absoluut een avondmens, maar ik zit verdorie opgescheept met 5 ochtendmensen (de kinderen aarden allemaal naar hun vader op dit vlak), en na jaren en jaren aanpassen kan ik niet anders zeggen dat ik inmiddels ook wel een ochtendmens geworden ben.

Ik bedoel: vroeg opstaan vind ik nog steeds niet leuk, maar uitslapen lukt me echt niet meer en als het eens serieus laat wordt 's avonds heb ik daar dagen last van (maar oké, dat kan ook de ouderdom zijn natuurlijk).

Ik denk dat het gezonder is om zo'n beetje je eigen 'natuur' te volgen, maar soms kan het helaas niet anders

Mijn puberzoon.

In het weekend slaapt hij tot in de middag. Het gezamelijke ontbijt heb ik een brunch van gemaakt. Ik deed dat vroeger zelf ook, nu kan ik niet meer uitslapen.

Tango

Tango

04-11-2015 om 19:55

Valt hier mee

Dochter van 14 slaapt wel graag uit. Soms is ze om 11.00 u. wakker, soms om 9.30 u. Extreem laat is het eigenlijk nooit. Zoon van 11 kan zaterdag vaak niet uitslapen omdat hij moet voetballen. Soms moet hij om 7.00 u. gewoon opstaan, soms kan het wat later, afhankelijk van hoe laat hij speelt. Ik ga meestal mee of soms papa. Dus wij slapen ook niet vaak meer uit op zaterdag. Op zondag voetbalt zoon ook nog bij een vrijwilligersclub en moet dan ook 9.00 u. op. Wij staan dan ook op. Alleen in vakanties als we niet hoeven te werken wordt er hier echt uitgeslapen. Tot 9.30 u. vinden we dan vaak wel lang genoeg. Zoon is dan meestal als eerste wakker, behalve als hij de avond tevoren heel laat is gaan slapen.

Hier

Zondag is de enige dag dat dochter van 14 kan uitslapen en dat laat ik haar dan ook doen. Heeft ze echt nodig. Meestal komt ze er rond 11.30 dan uit. Ik ga haar echt niet vroeg wakker maken om in een ritme te blijven. Juist lekker om even met 1 kind beneden te zijn (de jongste). En 's avonds gewoon op de normale tijd weer naar bed.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

04-11-2015 om 23:08

Slaapkoppen

Zowel mijn zoon (14) als ik zijn echte avondmensen. Ik lig er door de week nooit voor 0.00-01.00 in en in het weekend/vakanties nog later. En uitslapen, heeeerlijk! In het weekend kom ik er niet uit voor 12.00. Zoon idem: in het weekend gaat hij vaak net zo laat naar bed als ik en slaapt hij ook lekker uit tot een uur of twaalf en soms langer. Door de week probeer ik hem redelijk op tijd in bed te krijgen; als hij om 7.30 op moet wil ik hem graag om 22.00 in bed hebben maar meestal wordt het wat later. Zeker als hij een of meer eerste lesuren vrij heeft.
Ook mijn zoon heeft tot twee jaar geleden een ernstige slaapstoornis gehad. Sinds een paar jaar is dit godzijdank door een neuroloog/somnoloog en een goede kinderpsychiater gediagnosticeerd en behandeld. Hij leed aan DSPS; Delayed Sleep Phase Syndrome. Daarnaast heeft hij ADHD en de medicatie (methylfenidaat) hielp ook niet echt bij het slapen. Nu heeft hij andere ADHD-medicatie, een hele lichte dosering antidepressiva en een uur voor het naar bed gaan slikt hij 3mg melatonine. In de wintermaanden zit hij 's morgens een halfuurtje voor een lichttherapielamp. Na 12 jaar gebroken nachten is het een wonder dat hij nu makkelijk in- en doorslaapt... Zomer- en wintertijd geven ook geen enkel probleem.
Ja, het is ons tig keer verteld: iedere dag op dezelfde tijd naar bed en op dezelfde tijd opstaan. Sorry, dat werkt hier niet. Je moet vooral kijken naar je eigen bioritme en naar hoeveel uur slaap jij persoonlijk nodig hebt. Ik heb altijd al veel slaap nodig gehad en ben altijd een avondmens geweest. Als het nodig is kan ik wel vroeg naar bed en vroeg opstaan maar ik voel me 's morgens nooit mens. Pas aan het begin van de avond kikker ik op en voel ik me het lekkerst. Zoon lijkt dus wat dit betreft ook op mij
Pubers hebben relatief veel slaap nodig omdat de fysieke en geestelijke groei enorm veel energie kost. Ook verschuift hun bioritme. Gewoon lekker laten (uit)slapen. Hier twee artikelen over dit fenomeen:
http://www.npowetenschap.nl/site/artikel/Nooit-meer-vroeg-naar-school/6281
http://www.volkskrant.nl/archief/de-tienerklok-loopt-achter~a700089/

Elisabeth

Elisabeth

05-11-2015 om 11:52

dochter 1

slaapt tot een uur of 11/12 en dan komt ze ees d'r bed uit en roept:

Zo, oud mens, (dat ben ik dan)maak eens wat te eten voor me! Ik heb honger! Ik heb een heel zwaar leven, à la Brigitte Kaandorp...

Heerlijk wijf mijn dochter

Jippox, dat heb ik ook

Ik vond mezelf een avondmens, tot de kinderen kwamen. Ik kon en kan wel prima mijn bed uitkomen en ben ook wel altijd wakker zodra de wekker gaat, maar 's avonds ben ik rond 23 uur tegenwoordig echt moe, en uitslapen gaat ook niet meer, ik word vanzelf rond 7 uur, half 8 wakker.
Manlief slaapt altijd en overal, en zo lang ik van de dag op een bank of bed en hij is weg. Van wekkers wordt hij niet wakker, daar heeft hij mij voor nodig.
De kinderen, nu 13 en bijna 16, slapen sinds een jaar of 2 wat langer uit in het weekend. Zoon, de oudste, is nog het meeste ochtendmens. Gaat uit zichzelf op tijd naar bed en komt er ook op tijd weer uit. Dochter is een avondmens, altijd moeite met zowel inslapen als weer wakker worden.
Uitslapen zou dus kunnen in het weekend, ware het niet dat we een hond hebben. Die moet er toch echt uiterlijk 8 uur wel even uit. Dat levert in het weekend vooral strijd op met dochter (door haar is die hond er gekomen, afspraak was dat de kinderen ieder een dag in het weekend dat ochtendrondje voor hun rekening zouden nemen). En omdat ik zelf toch wakker ben ga ik er dan meestal zelf maar uit. Hmm, misschien is het verstandig de afspraak te herzien. Vind dit ook niet eerlijk tegenover zoon...

Tihama

Tihama

05-11-2015 om 22:08

Hier 3 pubers

En het slaapt allemaal lang.
Dochter (14) meestal tot 10/11 uur.
Zoon (18) meestal tot een uur of 12, soms een uitschieter naar 14 uur. Pleegzoon (17) spant overigens de kroon. Maar we hebben ontdekt dat zijn volledige omkering van dag en nacht ook heel gemakkelijk weer terugdraait. Ze moeten allemaal 's morgens om 7 uur op. En afgezien van een paar kreunen gaat dat best redelijk.

Ritmeverschuivingen blijken best wel mee te vallen. Trouwens: een beetje jongere kan toch best tegen een stootje. Dan is het misschien op maandag iets zwaarder om op te staan, kop koffie extra en 's avonds val je als een blok in slaap om bij te komen. Wie heeft er nu geen ervaring met een nacht doorhalen en de volgende dag denken 'hoe kon ik zo stom zijn'

Ik sliep vroeger ook vaak uit tot een uur of 1. Ik ging ook meestal pas tegen vier uur slapen (dan waren namelijk echt alle kroegen dicht). Dat is dus ongeveer een nacht van 9 uur.

Wij vinden het wel leuk om onze pubers ook af en toe te zien, maar dat hoeft echt niet aan een gezamenlijk ontbijt.

Marjoleine64

Marjoleine64

06-11-2015 om 20:46

Ik ben een echt ochtendmens

en ik ben aan het eind van een werkweek ook altijd moe. Het lukt me gewoon niet om voldoende te slapen, de wekker gaat om half 7 maar voor 11 uur erin is lastig. En dan lukt het dus ook op zaterdag niet om uit te slapen, of op mijn vrije dag zoals vanmorgen. Ik was 'gewoon' om 5 voor 7 wakker, nog op tijd om oudste zoon zijn bed uit te jagen (moest echt om 7:20 de deur uit). Oudste (18) heeft in de 4e een periode gehad dat hij op school zat te slapen, maar heeft gelukkig ingezien (na diverse mentorgesprekken) dat dat niet slim is. Nu slaapt hij door de week net genoeg, en op zaterdag en zondag veel langer. Soms inderdaad tot in de middag, maar dat vindt hij zelf ook tijdverspilling. Jongste zoon (16) is nog iets minder extreem, staat meestal rond 8 uur op in weekenden en vakanties. Behalve als het heel laat geworden is. Man is een echt avondmens, en omdat hij kantoor aan huis heeft werkt hij vaak 's nachts laat door als het lekker rustig is in huis, en slaapt dan een gat in de dag.

Pirata

Pirata

07-11-2015 om 13:34

mijn voornemen

En na het lezen van de reacties had ik het vaste voornemen om hem vandaag zo lang in zijn bed te laten liggen als hij wilde, en 's avond maar een keertje te zien of ie in slaap zou vallen. Komt ie om half 10 naar beneden op zoek naar zijn joggingbroek!
Morgen dan maar weer een poging. Zo heb je een langslaper, zo heb je een ochtendmens....

Injel

Injel

07-11-2015 om 16:17

niet slapen maar lezen

mijn dochter is in het weekend altijd vroeg wakker, maar dan gaat ze nog lezen in bed. Dat houdt ze wel tot 10 uur vol, als het niet later is.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.