Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Hoe lang alleen thuis (16,5)

Ik weet niet meer of ik het al eerder eens heb gevraagd, maar hoe lang vinden jullie het ‘verantwoord’ om een 16- of 17-jarige alleen thuis te laten? Door omstandigheden moet ik in een maand tijd, twee keer vier dagen naar het buitenland. Dochter van 16,5 vindt het geen probleem om alleen thuis te blijven. Qua achterwacht heeft ze haar vader of tante, maar beide wonen op ca 25 autominuten.
Dat kan toch wel?


CuddlyReindeer95

CuddlyReindeer95

04-09-2021 om 11:48

Ja, ik zou dat wel doen, denk ik. Maar mijn oudste is pas 13, ik heb het nog niet aan de hand gehad. Ik denk (nu) wel dat ik een vraagbaak/achtervang dichterbij huis zou proberen te regelen.

ReadyAnteater53

ReadyAnteater53

04-09-2021 om 11:49

Ik was op die leeftijd al bijna het huis uit. Als er geen bijzonderheden spelen lijkt het me prima kunnen!

Hangt van je dochter af. Het klinkt alsof je er op zich vertrouwen in hebt en vooral bevestiging zoekt. Dan zou ik het gewoon proberen en evt een buur inseinen. 
Ik vond het op die leeftijd heerlijk om alleen thuis te zijn. En het heeft nooit voor problemen of gedoe gezorgd. Was best een verantwoordelijke puber. 

Koralinde schreef op 04-09-2021 om 11:49:

Ik was op die leeftijd al bijna het huis uit. Als er geen bijzonderheden spelen lijkt het me prima kunnen!

Precies dit 
Je kunt zelf waarschijnlijk goed genoeg inschatten of je dochter dit aan kan.
Duidelijke afspraken maken, al zou ik er niet teveel bovenop zitten, dan komt het vast helemaal goed.

Dat verschilt per kind. Als je weet dat ze uit zichzelf naar school gaan, eten, douchen en het redelijk netjes houden, dan kan het. Zeker met een achtervang op 25 minuten. Als je weet dat ze dat niet doen, dan niet. Dan is 25 minuten best wel 'n afstand. 

Mijn dochter zou ik als het kan best vier dagen alleen laten. Ik weet dat ze dan gewoon eet, op tijd naar school gaat, huiswerk maakt, de douche opzoekt, etc. Van mijn zoon weet ik dat dat niet het geval is. 

DownrightSpoonbill69

DownrightSpoonbill69

04-09-2021 om 11:58

Dat kunnen wij niet inschatten omdat we haar niet kennen. Mocht ze betrouwbaar zijn en voor jou voelt het goed dan is het geen probleem lijkt me. 

MMcGonagall

MMcGonagall

04-09-2021 om 12:01 Topicstarter

A12345 schreef op 04-09-2021 om 11:58:

Dat verschilt per kind. Als je weet dat ze uit zichzelf naar school gaan, eten, douchen en het redelijk netjes houden, dan kan het. Zeker met een achtervang op 25 minuten. Als je weet dat ze dat niet doen, dan niet. Dan is 25 minuten best wel 'n afstand.

Ze doet er zelf nogal luchtig over. Het betreft doordeweekse dagen, dus dan is een groot deel gevuld met school. Ik hoefde niet eens boodschappen te halen, maar dat doe ik natuurlijk wel

Ik denk dat ik me vooral zorgen maak over de beeldvorming.

MMcGonagall schreef op 04-09-2021 om 12:01:

[..]

Ze doet er zelf nogal luchtig over. Het betreft doordeweekse dagen, dus dan is een groot deel gevuld met school. Ik hoefde niet eens boodschappen te halen, maar dat doe ik natuurlijk wel

Ik denk dat ik me vooral zorgen maak over de beeldvorming.

Als je weet dat ze op tijd naar school gaat, dan kan het wel natuurlijk. Voor ons natuurlijk lastig in te schatten. 

MMcGonagall schreef op 04-09-2021 om 12:01:

[..]

Ze doet er zelf nogal luchtig over. Het betreft doordeweekse dagen, dus dan is een groot deel gevuld met school. Ik hoefde niet eens boodschappen te halen, maar dat doe ik natuurlijk wel

Ik denk dat ik me vooral zorgen maak over de beeldvorming.

Die beeldvorming is dan weer heel erg afhankelijk van je omgeving. Dus ook dat is voor ons lastig in te vullen. Heb vertrouwen in je keuzes. En als mensen je een ontaarde ouder vinden, ligt dat bij hen. Wees trots dat je dochter kennelijk betrouwbaar en onafhankelijk genoeg is, dat je denkt dat ze dit aan kan. 

MMcGonagall schreef op 04-09-2021 om 12:01:

[..]

Ze doet er zelf nogal luchtig over. Het betreft doordeweekse dagen, dus dan is een groot deel gevuld met school. Ik hoefde niet eens boodschappen te halen, maar dat doe ik natuurlijk wel

Ik denk dat ik me vooral zorgen maak over de beeldvorming.

Qua beeldvorming zou ik me niks aantrekken van kritiek van mensen aan wie je zelf geen advies zou vragen

16.5 klinkt als een prima leeftijd om een paar dagen alleen thuis te zijn, als jij dat vertrouwt. Ze zal ook binnen afzienbare tijd alleen op vakantie gaan vermoed ik? 

Kijkend naar mijn zoon die ongeveer even oud is zou ik het wel doen denk ik. Als ze een goed ritme heeft van op tijd opstaan en naar school gaan en ook regelmatig de douche weet te vinden lijkt het mij geen probleem.
Kan ze voor zichzelf maaltijden bereiden? Eventueel door jou voorbereide pastasaus in de vriezer waar ze dan alleen de pasta bij moet koken is goed te doen.
Heb je iemand die je vertrouwt dichterbij dan die 25 minuten voor acute noodgevallen? Dat is het enige waar ik een beetje over twijfel. Flink in je vingers snijden en hulp nodig hebben die 25 minuten onderweg is dat is best lang.
Mijn zus was eind juli zonder kinderen (23, 21, 18) op vakantie en daarvoor was ik de achterwacht. Ik ben niet nodig geweest maar het gaf de kinderen van zus een veilig gevoel dat er binnen 5 minuten iemand kon zijn als dat nodig was.

Het is wel handig als ze terecht kan bij mensen die dichter in de buurt wonen, mocht er bv iets praktisch zijn (zichzelf buitengesloten, het licht valt ineens uit, etc).
Is het een optie dat er een vriendin komt logeren, of is ze dat toch al van plan?

Nou is een dag of vier niet zo lang, maar van alle kinderen weet ik dat ze rond de 16,5 inderdaad vast overtuigd waren dat ze zich prima in hun eentje zouden redden en liefst uit huis zouden willen. Tegen dat de 18de verjaardag er aankwam werden ze allemaal wat bleek om de neus, want dan was het besef ingedaald dat "zelfstandig" best veel meer inhoudt dan "geen gezeur over bedtijd of tv kijken".

MMcGonagall

MMcGonagall

04-09-2021 om 13:17 Topicstarter

WendelmoedM schreef op 04-09-2021 om 12:47:

Het is wel handig als ze terecht kan bij mensen die dichter in de buurt wonen, mocht er bv iets praktisch zijn (zichzelf buitengesloten, het licht valt ineens uit, etc).
Is het een optie dat er een vriendin komt logeren, of is ze dat toch al van plan?

Er wonen vriendinnen in de buurt, met ouders, dus in geval van nood kan ze altijd dichterbij terecht. Mijn vriend heeft een reservesleutel en woont op 12 minuten.

Ze is wel vaker een nachtje alleen thuis geweest en dat ging goed.

Een paar keer een paar dagen alleen is een prima manier om te leren zelfstandig te worden. Niet lang genoeg om te vereenzamen, net lang genoeg om te weten hoe het is om je eigen boodschappen te doen en je eten te regelen (dus niet vooruit boodschappen doen he  
16 is de perfecte leeftijd ervoor.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.