Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Hoe lang alleen thuis (16,5)


Ginevra schreef op 04-09-2021 om 20:31:

[..]

Brand en dat soort dingen gebeurt niet zo gauw. Je kunt het niet uitsluiten maar daar zou mijn zorg idd wat minder liggen.

Ik denk eerder aan het nodige assertieve optreden tegen vrienden die een feestje willen komen bouwen, of tegenover huis aan huis oplichters die beweren dat ze de dakgoot komen repareren en zo. Dat soort scenario’s zou ik wel met haar bespreken.

Bij brand ren je naar buiten en bel je 112. Hoop toch dat elk kind dat al eerder dan met 16 jaar weet. Dat geldt namelijk ook als je een uurtje alleen thuis bent.
Als er iemand aan de deur komt kan ze gewoon zeggen dat de hoofdbewoner niet thuis is en dat er daarmee contact opgenomen moet worden. Of niet opendoen, tenzij ze heeft afgesproken dat een vriendin langs komt of zo.

Wat betreft vrienden en feestjes...ze hoeft toch niet wereldkundig te maken dat ze alleen thuis is. Sowieso is het doordeweeks, dus iedereen moet gewoon naar school. Niet echt de juiste timing voor feestjes. Daarnaast kun je ook gewoon duidelijk maken dat je dat niet wil hebben.

Mijn dochter ging met net zestien tien dagen op vakantie met twee vriendinnen, mijn zoon ging op zijn 16e niet meer mee op vakantie en ik ging zelf op mijn 16e ook niet meer mee.
Ik zie dit mijn stiefzoon volgend jaar nog niet doen trouwens. Die kan dat dan echt nog niet, of hij moet nu ineens een enorme groei laten zien. 

Kan pa een avondje komen eten?
Of zij bij vader?

Dat ze toch 1 fatsoenlijke maaltijd heeft, ipv 4 dagen leven op friet en pizza.

En de afspraak zou ook zijn dat ze de buren te vriend houdt, dus geen late dronken feestjes met teveel vriendinnen.

En ook ... Ze kan "bonussen" verdienen bij goed gedrag.

Als het huis er de eerste keer niet uitziet als een zwijnestal, je niet overal pizza-dozen tegenkomt, school niet klaagt, de buren nog altijd even vriendelijk doen, ... laat je de volgende keer wél geld achter voor pizza of een klein feestje.

Marty1984 schreef op 04-09-2021 om 23:21:

Kan pa een avondje komen eten?
Of zij bij vader?

Dat ze toch 1 fatsoenlijke maaltijd heeft, ipv 4 dagen leven op friet en pizza.

Qua beeldvorming doen we pubers toch geen recht door te verkondigen dat ze enkel friet en pizza’s eten als er geen ouders zijn? Tenminste, de 16+ kinderen die ik ken kunnen allemaal wel iets gezonds koken en doen dat ook gewoon als hun ouders er niet zijn. Al is er niks mis met een avond pizza natuurlijk. 

Libertine schreef op 05-09-2021 om 08:53:

[..]

Qua beeldvorming doen we pubers toch geen recht door te verkondigen dat ze enkel friet en pizza’s eten als er geen ouders zijn? Tenminste, de 16+ kinderen die ik ken kunnen allemaal wel iets gezonds koken en doen dat ook gewoon als hun ouders er niet zijn. Al is er niks mis met een avond pizza natuurlijk.

En al eten ze een keer vier dagen pizza e.d., daar worden ze ook niet ineens ongezond van.

Via thuisbezorgd kun je ook wel meer bestellen dan friet en pizza. 

Libertine schreef op 05-09-2021 om 08:53:

[..]

Qua beeldvorming doen we pubers toch geen recht door te verkondigen dat ze enkel friet en pizza’s eten als er geen ouders zijn? Tenminste, de 16+ kinderen die ik ken kunnen allemaal wel iets gezonds koken en doen dat ook gewoon als hun ouders er niet zijn. Al is er niks mis met een avond pizza natuurlijk.

Dat herken ik ook, manlief heeft daar meer moeite mee whahhaha. Die is niet snel geneigd om dan wat te koken voor zichzelf. De kinderen maken juist extra veel.

dan

dan

05-09-2021 om 09:28

in de supermarkten is er ook van alles te koop, maaltijdsalades ed dus het eten zal het probleem niet zijn. En als er genoeg mensen in de buurt zijn voor nood, ze het zelf ziet zitten, dan moet het geen probleem zijn. En als ze het wel erg stil vindt, zo in haar eentje, kan ze altijd nog een vriendin vragen langs te komen om samen te eten en de avond door te brengen, misschien zelfs logeren. 

Ik ken iemand die ook regelmatig naar buitenland moest voor haar werk (alleenstaande moeder) en die liet haar kinderen van toen 16/17 en 13 ook een of meerdere nachten alleen thuis.
Jij kunt zelf het beste inschatten of je dochter het aankan, maar in principe lijkt het mij niet (perse) een probleem of nalatigheid of iets dergelijks.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.