Odile
26-06-2012 om 11:06
Hoe moet ik reageren op puberstreken?
Als beginnend puberouder vind ik het nog wel eens lastig om op de juiste manier te reageren op streken die het kind uithaalt.
Om een voorbeeldje te geven, gistermiddag ging kind de konijnen eten geven en wilde door de tuindeuren naar buiten. Dat mocht niet van mij omdat de tuin kleddernat was en ik geen zin had in voetstappen maat 40 over mijn pasgedweilde vloer. Kind had daar geen boodschap aan en denderde de tuin in (van omlopen word je namelijk o n t z e t t e n d moe!
Zonder (zichtbaar) boos te worden riep ik kind terug. Kind komt zuchtend en oogrollend naar binnen, nadrukkelijk en provocerend vieze voetstappen zettend op de schone vloer, dwars door de kamer naar de voordeur: "zo, dan heb je nog extra vieze voeten op de vloer!". Klap! deur achter zich dicht. Na tien minuten komt kind weer binnen, vrolijk en zich van geen kwaad meer bewust. Kalmpjes heb ik kind een dweil overhandigd en heb de vieze vlekken laten verwijderen.
Eigenlijk vind ik dat ik het vrij aardig en relaxed opgelost heb, heb me niet op de kast laten jagen en heb me ook niet laten verleiden tot preken en gemopper. Ik weet nu al: dat gaat me niet altijd lukken . Hoe moet ik nou reageren op die grote monden en dat geprovoceer, dat vind ik het moeilijkst! Ik heb nu niks gezegd van de opmerking over de vieze voeten en toen kind laatst gefrustreerd uitriep: de stomste moeder, die woont hier!, heb ik ook niet gereageerd en vijf minuten later had ik twee armen om me heen en was alles weer koek en ei. Puber vergeet het allemaal een stuk sneller dan ik, maar ik moet hier toch iets opvoederigs doen?!

Brianna F
26-06-2012 om 11:53
Ik vind
dat je het geweldig hebt opgelost, ging puber zonder mopperen dweilen? Hoe minder je je op de kast laat jagen, hoe minder lol ze hebben van hun acties.

Odile
26-06-2012 om 13:11
Yep
Zonder mopperen werd de vloer weer schoongemaakt, dus ik vermoed dat puber ook wel inzag dat wat er gebeurde niet helemaal is zoals het hoort. Maar die grote mond iedere keer, hoef je daar dan niks mee? Puber is nog maar pre zeg maar, hoe moet dat als ze volleerd zijn .

Scalda
26-06-2012 om 14:03
Goed van je
Ik denk ook dat je het prima op hebt gelost! Maar net wat je zegt, dat rustig blijven zal je niet altijd lukken
Ik heb geleerd geleerd geleerd de afgelopen jaren dat je er niets mee opschiet om steeds in discussie te gaan, je wint het niet.

Leen13
26-06-2012 om 14:11
Ja prima zeg
Misschien zie je op tegen het gedoe, het scherp zijn, het altijd maar geduldig zijn, maar dit vind ik nou een model actie. En bovendien je kind vind dat ook want doet dan gewoon wat je zegt.
Ik denk dat ze zelf ook wel beseffen dat die impulsieve hersenen van ze niet altijd handig zijn en hoe nuchterder en praktisch je er mee omgaat hoe beter. Houdt het klein zou ik zeggen.
Maar mooi voorbeeld.
Enja, ook op deze leeftijd wordt er opgevoed en dat kan vermoeiend zijn, maar alles went hoor. Net als je gewend bent is er weer wat anders.

Maylise
26-06-2012 om 15:19
Goede oplossing
Heel keurig zoals je hebt gereageerd. Ik wilde dat ik altijd zo kalm kon blijven. Hoe ik reageer hangt ook wel erg van hoe moe ik ben, hoe de sfeer die dag was en hoe kind zich de afgelopen tijd gedragen heeft. Kalm en overzettelijk is meestal inderdaad het beste. Niet overal op ingaan maar wel op de belangrijkste punten. Je zoon heeft zelf zijn rotzooi opgeruimd dus het eind resultaat was helemaal goed.

Cicade
26-06-2012 om 16:27
Grote mond en brutaal gedrag
Hoefvje niet te accepteren vind ik. Dus ook niet negeren.
Wat dan wel hoor ik ook graag want ik weet het onderhand niet meer.
Sowieso jezelf niet op de kast laten jagen of grof terug doen.
Dus zonder stemverheffing, maar wel in duidelijke bewoordingen laten weten dat je de grote mond niet pikt. Tja en als dat niet helpt weet ik het ook effe niet meer. Het word dan nl. Zo snel dreigen met allerlei maatregelen en of dat nou nodig is en vooral werkt bij een brutale mond? Hier niet in ieder geval.
Succes en goeie actie met die vloer!

Suus65
26-06-2012 om 17:03
Pick your battles
is hier mijn credo
Niet overal een punt van maken en niet overal een even groot punt
Humor helpt vaak (voor jezelf zeker)
Vind dat je het goed hebt opgelost, chapeau!
Overigens vind ik een grote mond en rollende ogen best heftig, waarschijnlijk omdat ik dat gebdrag niet ken (maar wel weer ander gedrag) en zou daar best over flippen. Dus het hangt ook van je gezin dus denk ik

Merel
26-06-2012 om 17:04
Goed hoor!
Goed gereageerd zo. Je had bij het aangeven van de dweil nog even kunnen zeggen dat je die grote mond ook niet zo waardeerde. En klaar verder, niet meer over hebben.
Hier heeft zoon ook wel eens een grote mond, dan zeg ik hem dat ik het niet leuk vindt hoe hij praat. Hij loopt dan mokkend weg om een half uur later zijn excuus te maken. En dan zeg iets van fijn, dat je je excuus maakt en verder laat ik het rusten. Gelukkig heb ik niet al te heftige pubers die de grenzen aan het zoeken zijn.

Odile
26-06-2012 om 19:42
Ja, die battles (zou bijna met mijn ogen gaan rollen
Die battles probeer ik ook maar te picken... Dat oogrollen, dat negeer ik maar gewoon. Kind is altijd heftig geweest. Lief, slim, ondernemend, interessant, maar WAT een uitdaging... Ik zie inderdaad op tegen het gedoe, geef kind een hand en ze (het is overigens een meisje) vreet je op. Maar ik zie ook uit naar wat voor mens het gaat worden, voordeel van haar nadelen is dat ALS ze weet wat ze wil, dit ook gebeurt.
En inderdaad, het hangt volledig van mijn bui af in hoeverre het hier drama wordt (drama is her middle name of niet. En dreigen met: als je niet... dan..., dat is het inderdaad ook niet. Dus als het gezakt is maar even melden dat de grote mond niet op prijs gesteld wordt, dat zal beter werken en dan is kind ook veel beter voor rede vatbaar.
Dit is echt het kind dat me vanaf baby af aan zo verrast door hoe ze NIET op me lijkt dat ik echt moet zoeken soms hoe ik haar aan moet pakken. Moeilijk en vermoeiend soms, maar kan ook altijd zo leuk uit de bocht komen (voordat het zo negatief klinkt!).

Isabella
26-06-2012 om 19:55
Het went
Zelf vond ik een beginnende puber het moeilijkst. Je bent dan nog zo gewend dat ze (meestal) doen wat je van ze vraagt. Dan opeens ben je stom en delen ze niet meer alles met je, of zelfs helemaal niets.
Iets met humor oplossen, manlief is hier erg goed in, werkt het best maar lukt natuurlijk niet altijd. En inderdaad niet de discussie aangaan want je wint het toch niet. Gewoon vertellen wat jou regels zijn, uitleg overbodig.
Succes

Annet
26-06-2012 om 20:51
Zolang puber er zelf last van heeft.....
gaat ze er wat aan doen.
Dat heb jij vandaag gedaan. Niet dat puber last heeft van een vieze vloer maar jij wel. Dus heeft ze daarna last van jou. En dat is precies waar ik voor zorg (inclusief uitleg aan puber): jij hebt er geen last van , ik wel, dus ik zorg dat jij er ook last van heb want dan los jij het op.......
Enne...... rollende ogen.... die horen bij pubermeiden. Soms geef ik complimenten over die prachtige rollende ogen en doe ze ook na. Geeft een leuk effect...

Brianna F
27-06-2012 om 09:56
Klopt
Humor, alles wat ze doen parodiëren of een gevat antwoord en als dat niet helpt gewoon negeren. Hier konden ze er niet tegen, een zwijgende ouder.

Suus65
28-06-2012 om 01:27
Negeren
'Humor, alles wat ze doen parodiëren of een gevat antwoord en als dat niet helpt gewoon negeren. Hier konden ze er niet tegen, een zwijgende ouder. '
Het eerste deel herken ik: humor en van het tweede deel kreeg ik een kramp in mijn maag (no personal offense hoor).
Mijn moeder kon mij negeren bij ongewenst gedrag. NIet 5 minuten maar uren/dagen.
Daar heb ik tot op de dag van vandaag last van. Ik negeer soms ongewenst gedrag maar ik negeer geen kind.

Brianna F
28-06-2012 om 09:50
Suus
Dat is natuurlijk het andere uiterste, maar voor een paar uurtjes. Dat was hier heel effectief. Als je in discussie, want gaat met je puber win je het nooit en loopt het alleen maar uit de hand, want alles wat jij zegt is stom en onredelijk en ze mogen ook nooit wat en hun vrienden mogen dat wel en ....... Nou dan is het beste wat je kunt doen je mond dicht houden.

Cicade
28-06-2012 om 15:25
En als negeren niet werkt?
Heeft iemand daar ook nog tips voor?
Mijn zeer heftige puberdochter heeft de neiging om eigenlijk meteen te gaan schreeuwen. Ook als ik haar gedrag na vergeefse communicatie pogingen negeer. Sterker nog, dan gaat ze nog harder in mijn oren schreeuwen en volgt me als een schaduw.
En dan krijg ik vervolgens uit mijn omgeving wel eens te horen, ja maar jij bent ook zo geduldig, jij blijft maar praten...Huh, als ik stop met praten/reageren flipt ze vaak nog erger, dus wat dan??

Merel
28-06-2012 om 17:52
Cicade
Meestal zei ik iets van "ik leg het nog een keer uit" en dan een duidelijke, bijna kinderlijke uitleg van mijn straf/regel/o.i.d. En als dochter dan in discussie blééf gaan, refereerde ik naar mijn uitleg. 'heb ik je net uitgelegd". Meestal herhaalde ik dat dan maar. En misschien toch een keer heel erg laten flippen, ze doet dit alleen bij jou denk ik, en niet op school.

Tirza G.
01-07-2012 om 15:35
Daar is nou
De WC voor uitgevonden. Een zitplaats, een lamp, een slot op de deur en de Libelle. Leuker kunnen we het niet maken.
Tirza

Suus65
01-07-2012 om 23:14
Brianne
Ik snap dat het voor jou kan werken en voor anderen
Maar eigenlijk ook niet. Volledig genegeerd worden, echt volledig dus? Alsof je niet bestaat?
Dus een kind vraagt/zegt iets en je reageert niet?
Dat zou ik niet kunnen en niet doen maar misshien dat met negeren hier iets anders wordt bedoeld
Wil hier verder ook niet heel hard over door discussieren want dit is duidelijk de pijn van mijn jeugd en ik moet nog maar uitvinden wat evt gaat werken bij de pubers van mij als jet de spuigaten uitloopt

Brianna F
02-07-2012 om 09:26
Suus
Met negeren bedoel ik fout gedrag negeren, gewoon helemaal geen aandacht aan schenken, wel gewoon antwoord geven op normale vragen. Maar niet meer zeggen dan strikt noodzakelijk en al helemaal niet zelf een babbeltje maken. Daar heb ik na zoveel brutaliteit dan ook helemaal geen zin in.

Moontje
22-07-2012 om 20:21
Perfect
Ja, je moet daar iets "opvoederigs" mee doen, en precies dat wat je deed, hem zelf zijn eigen vieze voeten laten oppoetsen.
Lik op stuk beleid heet dat. Niet om te jennen, en je hoeft niet altijd op je strepen te gaan staan, maar zeker bij moedwillig irritant gedrag; je niet op de kast laten jagen en gewoon handelen.
Je hebt het perfect gedaan in mijn ogen