Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Hoe omgaan met oma


Met het kleiner worden van de leefwereld, worden de sociale omgangsvormen ook minder geoefend. Ik merk het bij mijn ouders, maar bijvoorbeeld ook bij reeds hun hele leven alleenwonende vriendinnen. En dat is ook logisch: als er niemand meer is die je corrigeert, dan verlies je het gevoel van wat wel kan en wat niet.
Je hebt andere mensen nodig om een goede sociale koers te blijven varen. En dan nog zijn er natuurlijk mensen met een aangeboren of anderszins niet te verwijderen bord voor hun hoofd.

Bijtje82

Bijtje82

12-06-2023 om 13:10

rutiel schreef op 12-06-2023 om 13:03:

Met het kleiner worden van de leefwereld, worden de sociale omgangsvormen ook minder geoefend. Ik merk het bij mijn ouders, maar bijvoorbeeld ook bij reeds hun hele leven alleenwonende vriendinnen. En dat is ook logisch: als er niemand meer is die je corrigeert, dan verlies je het gevoel van wat wel kan en wat niet.
Je hebt andere mensen nodig om een goede sociale koers te blijven varen. En dan nog zijn er natuurlijk mensen met een aangeboren of anderszins niet te verwijderen bord voor hun hoofd.

Denk dat je daar ook wel een punt hebt. 

Als ik puur naar mijn eigen moeder kijk dan is zij wel heel anders dan vroeger.  Toen was ze wel socialer, zou minder snel de opmerkingen maken die ze nu maakt. Ze ondernam ook veel meer.

Nu is ze vooral heel negatief over alles en iedereen. Als iemand haar niet vaak genoeg benaderd dan hoeft het al niet meer, dan komt ineens alles van haar kant. Je mag vooral geen andere mening aanhangen dan die van haar. 

Mijn vriend gelooft en ik verdiep me daarin. Dat vind zij stom. Termen als, daar moeten ze mij niet mee lastig vallen en wat niet nog meer negatiefs. Heb een bijbel gekocht, die ligt op mijn nachtkastje. Niet dat ik er dagelijk in lees, maar zoek wel eens wat op. Vind ze raar..

Maar alles wat haar mening is is wel normaal. Dat is echt iets van de laatste jaren. Heel negatief allemaal.

Erg onaardig van oma en ook ongepast. Ze geeft antwoord op een vraag die niet gesteld wordt en reageert niet op de situatie die wel aan de orde is.
Ik weet niet zo goed of het een generatie- of ouderdomdingetje is. Dat is toch te generiek denk ik. Ik vind op leeftijd zijn ook geen excuus om je horkerig te gedragen. Net als kind zijn dat ook niet is. Het kan een verklaring zijn, maar een klein kind corrigeer je ook als het zich ongepast gedraagt. Met het verschil dat een kind nog veel moet leren en een volwassene dat al heeft geleerd.

Ik ga wel mee in de theorie dat wanneer je sociale kring kleiner wordt, dat je dan minder geoefend raakt in sociaal contact. Daarom is het bijvoorbeeld voor kinderen ook belangrijk om met leeftijdsgenootjes om te gaan. 

Mijn vader kan ook nogal lomp uit de hoek komen af en toe, maar niet op deze manier. Als ik een foto stuur dat dochter een prijs gewonnen heeft bij een sportwedstrijd, dan zullen ze niet reageren met 'wat zit haar haar stom'. Hooguit 'en nu lekker douchen' bij een foto van na een bosrun waar het nogal modderig was.

In real life wordt wel vaak ongevraagd commentaar geleverd op van alles en nog wat. Gelukkig niet tegen onze dochter. En ook niet tegen andere mensen in hun gezicht.

Ik ben zelf nogal van de school 'als je niks aardigs te zeggen hebt, houd dan gewoon je mond'. Je kan en mag een mening hebben over van alles en nog wat en die uiten, maar het hoeft niet.

"Ik vind op leeftijd zijn ook geen excuus om je horkerig te gedragen. Net als kind zijn dat ook niet is. Het kan een verklaring zijn, maar een klein kind corrigeer je ook als het zich ongepast gedraagt. Met het verschil dat een kind nog veel moet leren en een volwassene dat al heeft geleerd."

Maar zoals iemand anders hier ook al heeft opgemerkt: dit botte gedrag kan ook een symptoom zijn van geestelijke aftakeling. En als dat aan de orde is, dan helpt corrigeren ook niet meer. Als iemand dit gedrag pas op late leeftijd gaat vertonen, zou ik inderdaad eens nadenken of een bezoekje aan de dokter geen goed idee is.

Temet schreef op 12-06-2023 om 15:09:

"Ik vind op leeftijd zijn ook geen excuus om je horkerig te gedragen. Net als kind zijn dat ook niet is. Het kan een verklaring zijn, maar een klein kind corrigeer je ook als het zich ongepast gedraagt. Met het verschil dat een kind nog veel moet leren en een volwassene dat al heeft geleerd."

Maar zoals iemand anders hier ook al heeft opgemerkt: dit botte gedrag kan ook een symptoom zijn van geestelijke aftakeling. En als dat aan de orde is, dan helpt corrigeren ook niet meer. Als iemand dit gedrag pas op late leeftijd gaat vertonen, zou ik inderdaad eens nadenken of een bezoekje aan de dokter geen goed idee is.

Dat ben ik met je eens. Alleen gezien de berichten betwijfel ik of het echt aftakeling is. Het is niet alleen commentaar, maar ook betweterig gedrag, vergelijken met anderen op een negatieve manier. 

Bijtje82 schreef op 12-06-2023 om 09:06:

[..]

Nee ex is zit al 2 jaar in de slachtoffer rol, maar in dit specifieke geval kan ik hem gelijk geven.

Maar dit is haar normale gedrag. Wat hij daar verder van vind laat mij koud, hij is oud genoeg om daar zelf mee te dealen.

Maar mijn moeder van 60+ maakt dit soort opmerkingen naar iedereen ook naar de kinderen.. Lijkt wel een trend van de moeders van 60+ club. Ze snapt alleen zelf niet hoe ze daarmee iemand kwetst. Maar vind het wel prettig als ze zelf complimenten krijgt, want dat voelt goed. ..

Die link tussen wat zij zegt en wat anderen tegen haar zeggen, snapt ze niet. Zij denkt dat ze hetzelfde zegt.

Ik bedoel het positief hoor zegt ze dan..

Ik vind het heel bijzonder dat ze die link niet legt, die zo overduidelijk is....zo overduidelijk, dat je je bijna gaat afvragen of N...... een rol speelt?

Want eerst iemand flink beledigen om zijn/ haar haardracht en dan niet "snappen" dat dat kwetsend is. Om vervolgens te benoemen dat ze zo blij is met haar nieuwe kapsel en dat ze zoveel complimenten kreeg van iedereen en dat haar zo goed doet........

Denk eens na, verlopen opmerkingen vaak op deze bijzondere manier?

Want het is toch wel typisch dat het hele forum snapt dat dit eerste opmerking van haar,een 'steek onder water' is om met haar opvolgende opmerking pas echt gemeen te doen. 

Want a. Ze maakt een vervelende opmerking, waarna ze vervolgens doet  alsof ze dat niet snapt.

b. Ze geeft blijk dat ze snapt dat een positieve opmerking of compliment een 'mens goed doet'.

Vreemd en klinkt niet leuk

Bijtje82

Bijtje82

12-06-2023 om 15:43

BritgetJones007 schreef op 12-06-2023 om 15:27:

[..]

Ik vind het heel bijzonder dat ze die link niet legt, die zo overduidelijk is....zo overduidelijk, dat je je bijna gaat afvragen of N...... een rol speelt?

Want eerst iemand flink beledigen om zijn/ haar haardracht en dan niet "snappen" dat dat kwetsend is. Om vervolgens te benoemen dat ze zo blij is met haar nieuwe kapsel en dat ze zoveel complimenten kreeg van iedereen en dat haar zo goed doet........

Denk eens na, verlopen opmerkingen vaak op deze bijzondere manier?

Want het is toch wel typisch dat het hele forum snapt dat dit eerste opmerking van haar,een 'steek onder water' is om met haar opvolgende opmerking pas echt gemeen te doen.

Want a. Ze maakt een vervelende opmerking, waarna ze vervolgens doet alsof ze dat niet snapt.

b. Ze geeft blijk dat ze snapt dat een positieve opmerking of compliment een 'mens goed doet'.

Vreemd en klinkt niet leuk

Wat is N? 

Een steek onder water is het niet. Ze is gewoon onwijs lomp, maar meet wel met twee maten. Want als je haar kritiek geeft of bijvoorbeeld aangeeft dat je het fijn vind als ze het niet de hele dag over haar kwaaltjes heeft, dan is ze direct beledigd.

Denk dat mijn moeder vooral heel zielig gevonden wil worden, al roept ze heel hard ban niet. Maar intussen schopt ze wel heel hard om zich heen.

Ik denk dat je gewoon lompe mensen er tussen hebt zitten. Maar zoals iemand anders al schreef als dat vroeger niet zo was, dan kan het ook ouderdom zijn.
Ik merk het in mijn eigen omgeving. Had er een gesprek over met vrienden dat al die (schoon)ouders minder sociaal worden. Zijn allemaal 70/75+ .
Hun wereld wordt ook kleiner en ze oefenen het dus ook minder. 
Maar goed ik weet nog dat toen mijn grootouders deze leeftijd hadden, mijn ouders ook hierover klaagden. 

Temet schreef op 12-06-2023 om 15:09:

"Ik vind op leeftijd zijn ook geen excuus om je horkerig te gedragen. Net als kind zijn dat ook niet is. Het kan een verklaring zijn, maar een klein kind corrigeer je ook als het zich ongepast gedraagt. Met het verschil dat een kind nog veel moet leren en een volwassene dat al heeft geleerd."

Maar zoals iemand anders hier ook al heeft opgemerkt: dit botte gedrag kan ook een symptoom zijn van geestelijke aftakeling. En als dat aan de orde is, dan helpt corrigeren ook niet meer. Als iemand dit gedrag pas op late leeftijd gaat vertonen, zou ik inderdaad eens nadenken of een bezoekje aan de dokter geen goed idee is.

Ja en zelfs van lichamelijk aftakeling. Ik (midden 60) merk ook dat door allerlei lichamelijke kwalen, de hele tijd pijn en vermoeidheid, ik gewoon minder geduld heb. Ik heb minder tijd en energie voor geduld. Ik ben er zeer oplettend op naar mijn kids omdat mijn moeder altijd zo was (diagnose narcist) maar ik merk ook dat ik gewoon meer cranky word. Zeker met het warme weer. Ga jezelf maar na als griep hebt, dan wil je ook geen gezeur. kan heel goed meespelen hoor. 

Bijtje82 schreef op 12-06-2023 om 15:43:

[..]

Wat is N?

Een steek onder water is het niet. Ze is gewoon onwijs lomp, maar meet wel met twee maten. Want als je haar kritiek geeft of bijvoorbeeld aangeeft dat je het fijn vind als ze het niet de hele dag over haar kwaaltjes heeft, dan is ze direct beledigd.

Denk dat mijn moeder vooral heel zielig gevonden wil worden, al roept ze heel hard ban niet. Maar intussen schopt ze wel heel hard om zich heen.

Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doet dat ook een ander niet en behandel een ander zoals je zelf graag behandeld wenst te worden. Zij vindt complimentjes krijgen fijn, want dat doet haar goed. Dat geldt net zo goed voor andere mensen. 

Het is echt heel onnodig om zo naar te doen tegen andere mensen en zeker tegen kinderen. Dat mag je haar best zeggen, ook als het pijn doet.

Schoppen tegen alles en iedereen en het dan gek vinden dat mensen je niet mogen.
Heeft ze een spiegel? Ik trek dit soort dingen heel slecht.

Lexus schreef op 12-06-2023 om 15:52:

[..]

Ja en zelfs van lichamelijk aftakeling. Ik (midden 60) merk ook dat door allerlei lichamelijke kwalen, de hele tijd pijn en vermoeidheid, ik gewoon minder geduld heb. Ik heb minder tijd en energie voor geduld. Ik ben er zeer oplettend op naar mijn kids omdat mijn moeder altijd zo was (diagnose narcist) maar ik merk ook dat ik gewoon meer cranky word. Zeker met het warme weer. Ga jezelf maar na als griep hebt, dan wil je ook geen gezeur. kan heel goed meespelen hoor.

Op zich is dat wel logisch denk ik. Ik kan ook minder hebben als ik gespannen of gefrustreerd ben of niet zo lekker in mijn vel zit. Ja, dan maak ook echt wel fouten in mijn ouderschap. En niet zo zuinig ook. Maar ik zet dat wel weer recht. Het is immers een verklaring maar geen excuus. Het staat of valt ook met zelfinzicht en reflectie.

Bijtje82

Bijtje82

12-06-2023 om 16:18

MamaE schreef op 12-06-2023 om 15:55:

[..]

Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doet dat ook een ander niet en behandel een ander zoals je zelf graag behandeld wenst te worden. Zij vindt complimentjes krijgen fijn, want dat doet haar goed. Dat geldt net zo goed voor andere mensen.

Het is echt heel onnodig om zo naar te doen tegen andere mensen en zeker tegen kinderen. Dat mag je haar best zeggen, ook als het pijn doet.

Schoppen tegen alles en iedereen en het dan gek vinden dat mensen je niet mogen.
Heeft ze een spiegel? Ik trek dit soort dingen heel slecht.

Oh dat zeg ik ook gewoon tegen haar hoor. 

Ze is heel eenzaam, maar dat is voornamelijk haar eigen schuld. Zij wil nergens moeite in steken, maar verwacht dat wel van een ander. Ze heeft haar eigen zussen al jaren niet gezien. Weet zeker dat ze dat wel wil, maar ja koppig stuk vreten is het. Terwijl er onderling niet eens ruzie is. 

Jaren niet omgekeken naar haar eigen vader. Totdat ie op sterven lag. Toen was het ineens papa voor en papa na en moesten er allerlei gedichtjes worden geschreven over gevoelens die ze voelde..

TDM

TDM

13-06-2023 om 07:34

Ik had terug gestuurd, hou ook van jou hoor mam en heel fijn dat je toch nog 1 perfect kind hebt met een goede kapper.

Mijn ouders zijn 68 en 73 en hebben ook wel zulke uitspraken, ik maak me er niet druk om, maar ik zeg er echt wel wat van.
Dan is het bijvoorbeeld nou mam je bent weer lekker aardig, of draai het eens om mam, zou jij dat andersom ook leuk vinden?
Vaak is het dan, ja je hebt gelijk of niet en dan zijn we het eens dat we het oneens zijn.

Ze zien de wereld natuurlijk ook anders als ons en hun denkwijze is nog vaak iets ouderwetser.
Ga er niet met gestrekt been in, want dan krijg je sowieso bonje, maar er wat van zeggen mag best, het is de toon die de muziek maakt.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.