Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Hoe overleef je het loslaten

Kimdekim

Kimdekim

08-07-2025 om 09:02 Topicstarter

Mugs schreef op 08-07-2025 om 08:57:

Ik zou tegen je kind zeggen dat ze je niet meer moet appen/berichtjes sturen midden in de nacht tenzij er echt iets aan de hand is

Ja dat sowieso. Ga ik straks als ze wakker is ook even tegen haar zeggen.  Normaal staat mijn telefoon op niet storen, maar dat heb ik nu uitgezet. 

Leuk dat je dichter op vakantie is…. Hoe je het overleefd? Ik heb de afspraak; s`nachts slaap ik en dan word er niet gechat…..Alser echt was is telefoneerd men wel….

En met veel grijze haren…..Ben blij dat hier iedereen  22+ is, en dat ze „normaal“ funktioneren.

Mijn app-geluid staat 's nachts uit (automatisch), telefoongeluid staat altijd aan. Als er iets is mogen ze altijd bellen, appen lees ik pas als ik wakker ben. Dat weten ze ook. 

Hoewel ik m'n zoon laatst wel uitgelegd heb dat dat velen is voor als er echt iets is, dat ik niet wakker gebeld wil worden omdat hij boos is en even z'n verhaal kwijt wil. 

Ik denk dat het niet veel uitmaakt of je wel of niet weet waar je pubers/jongeren uithangen. Zorgen kun je je toch wel maken. Dat hoort helaas bij het opgroeien. Hoe vaker het goed gaat, hoe makkelijker het vrij laten gaat. Hoe vaker iets net goed gaat of niet goed gaat, hoe hardnekkiger de zorgen zullen zijn. Een zorgelijk krantenbericht over jongeren die iets naars overkomt, kan alles weer boven halen. 

We zijn mensen, geen reptielen of insecten. We zullen nooit helemaal onverschillen t.o.v. onze kinderen staan dus 100% loslaten kan denk ik niet. Omgekeerd is het voor onze kinderen een stuk makkelijker om hun ouders los te laten...

Ik kan mij best voorstellen dat je je druk maakt en ongerust bent om zo'n berichtje midden in de nacht. Welke ouder niet, ook die met hobby's en een interessant rijk gevuld leven.
Fijn dat je dochter zaken met je deelt maar duidelijk maken dat je tussen 22 en 7 uur echt alleen voor noodgevallen beschikbaar bent.

Af en toe ongerust zijn is gewoon het lot van ouders. Tijdens mijn dochters studententijd woonde zij ook op kamers en toen nam die ongerustheid ook vlug af. Ze had al vlot een leuke vriendinnen club en ze ging eigenlijk nooit alleen op pad. 
Aan het eind van haar studie kwam ze weer bij ons wonen en was bij laat uitgaan die ongerustheid gelijk weer terug. Nu ze weer uit huis is heb ik hier gelukkig geen last meer van.

Door de jaren heen gaat loslaten steeds makkelijker maar het blijft je kind en iemand waar je veel van houdt laat je toch nooit helemaal los. Ik lig er gelukkig niet meer van wakker maar met mijn beide kinderen leef ik regelmatig mee.

Hier geen locaties die gedeeld worden en ook geen vinkjes op whats app. Mijn telefoon staat op niet storen, dus ze kunnen alleen bellen. Het zijn volwassen kinderen, verstandig (maar soms even niet) en ze redden zich goed. Maar ja, het blijven je kinderen, dus soms lig ik ook wakker omdat ik geen reactie had op mijn appje of omdat ze op een plek zijn waarvan ik niet dolgelukkig zijn dat ze er zijn. Het hoort erbij en je leert er mee leven. En geniet ervan als alles weer op zijn pootjes terecht is gekomen!

ik zorg gewoon dat chatberichten voor mij niet hoorbaar zijn. Kind wil dan gewoon even wat kwijt (en wordt misschien meer chatty van wat alcohol), maar niet per se een antwoord. Ze belt wel als ze me echt nodig heeft. 
Dus zelf je slaapstand in de telefoon aanpassen. 
En verder is het uitzitten, wennen, proberen en blijven ademen. 😁 en af en toe even spuien tegen vrienden 🤷🏻‍♀️🤣

Wij kunnen thuis allemaal elkaars locatie zien. Ik vind dat wel handig maar word er niet gestresst van ofzo. Maar midden in de nacht mij bellen mag alleen bij een echt noodgeval. En dan nog duurt het even voordat ik daar wakker van word!

Ja die nieuwe technologie is niet altijd per se een verbetering. 

Ik zou me er zelf niet zo druk om maken, had je de locatie niet gezien dan had je dit verhaal waarschijnlijk pas achteraf gehoord. Dus druk maken om niks.

Ik denk dat van de helft van de verhalen van mijn jeugdvakanties mijn ouders op dat moment ook niet heel blij zouden zijn geweest. Dat is iets van alle tijden.  

Dat berichtje in de nacht, doet me aan Brigitte Kaandorp denken, met dochter in Brazilië en studerend in Limburg (kan het niet vinden, zal wel verkeerd zoeken)

Dat ze op stap gaat en feestvakantie viert is allemaal prima, maar je hebt afgelopen paar weken al een paar keer iets geschreven hier over dat je dochter jou midden in de nacht belt en appt over allemaal dingen die ze doet als ze op stap gaat. Ik zou haar wel laten weten dat ze in de nacht alleen mag bellen in noodgevallen en dat ze alle andere communicatie op een normaal tijdstip kan doen. En locatie delen/checken krijg ik persoonlijk echt de kriebels van, want mensen hoeven niet te weten waar ik overal ben en dat ze dat te alle tijden kunnen zien en vragen kunnen stellen. 

Volgende maand gaat ze op kamers en heeft ze introductie van haar studie. Hartstikke leuk, maar dan gaat ze dus ook elke avond/nacht op stap en wil je niet hele nachten wakker gebeld/geappt worden met elke update over wat ze nu weer gaat doen.
Dat hoort ook bij volwassen worden.

Kimdekim

Kimdekim

08-07-2025 om 22:19 Topicstarter

MamaE schreef op 08-07-2025 om 20:59:

Dat ze op stap gaat en feestvakantie viert is allemaal prima, maar je hebt afgelopen paar weken al een paar keer iets geschreven hier over dat je dochter jou midden in de nacht belt en appt over allemaal dingen die ze doet als ze op stap gaat. Ik zou haar wel laten weten dat ze in de nacht alleen mag bellen in noodgevallen en dat ze alle andere communicatie op een normaal tijdstip kan doen. En locatie delen/checken krijg ik persoonlijk echt de kriebels van, want mensen hoeven niet te weten waar ik overal ben en dat ze dat te alle tijden kunnen zien en vragen kunnen stellen.

Volgende maand gaat ze op kamers en heeft ze introductie van haar studie. Hartstikke leuk, maar dan gaat ze dus ook elke avond/nacht op stap en wil je niet hele nachten wakker gebeld/geappt worden met elke update over wat ze nu weer gaat doen.
Dat hoort ook bij volwassen worden.

Dat is 1x gebeurd voor gisteren.  Ik dacht dat het toen duidelijk was maar blijkbaar niet.  Dus vandaag nog maar eens benoemd dat 's nachts voor noodgevallen is.  Ik ben zelf overigens een hele lichte slaper dus als ze thuis komt van stappen sta ik meestal op en kletsen we nog even een drinken we een kopje thee.   Misschien dat ze daarom nu ook even gezellig wil updaten. En dat vind ik ook niet eens zo'n groot punt.  Het is meer het loslaten.  Dat zij met zoveel vertouwen de wereld tegemoed treedt dat ik wil zeggen pas je wel op. En op de rem wil trappen.  Maar dat ik vind dat ze ook de wereld moet ervaren zoals zij dat wil. 

Ja dat loslaten is denk ik één van de lastiger aspecten van het ouderschap.

Mijn zoon van 21 is op solofietstocht door Europa en Azië. Bijna elke dag was er even contact en toen opeens -toen hij ergens midden in Turkije was- hoorden we dagenlang niets meer. Toen een heel kort berichtje en toen weer een hele week niets. Ja toen had ik wel stress. 
We waren net op een punt dat we ons afvroegen: moeten we iets gaan dóen? En, wat dan?!
Uiteindelijk bleek er niets méér aan de hand dan dat kind het even lastig had,  mentaal en daar vooral zelf even doorheen wilde komen.

Mijn oudste zoon is marinier. Toen hij voor het eerst op een risicovolle missie was (waarbij er ook geen enkel contact mogelijk is) ben ik echt excessief nieuwsberichten gaan volgen van alle nieuwskanalen uit de regio waar hij zat. Dat is sowieso zinloos want er is een internationale code die maakt dat familie altijd geïnformeerd wordt voor er iets gepubliceerd wordt. Maar ja, denk ik dan, weten ze dat in land x,y,z óók? 

Inmiddels ben ik ook daar aan gewend geraakt. De eerste dag is altijd vreselijk en daarna kan ik steeds sneller over tot de orde van de dag

Kimdekim schreef op 08-07-2025 om 22:19:

[..]

Dat is 1x gebeurd voor gisteren. Ik dacht dat het toen duidelijk was maar blijkbaar niet. Dus vandaag nog maar eens benoemd dat 's nachts voor noodgevallen is. Ik ben zelf overigens een hele lichte slaper dus als ze thuis komt van stappen sta ik meestal op en kletsen we nog even een drinken we een kopje thee. Misschien dat ze daarom nu ook even gezellig wil updaten. En dat vind ik ook niet eens zo'n groot punt. Het is meer het loslaten. Dat zij met zoveel vertouwen de wereld tegemoed treedt dat ik wil zeggen pas je wel op. En op de rem wil trappen. Maar dat ik vind dat ze ook de wereld moet ervaren zoals zij dat wil.

Dat jij opstaat als zij thuiskomt en dat jullie dan even kletsen en wat drinken is echt heel wat anders dan iemand die op dat moment heel ergens anders is midden in de nacht wakker bellen/appen. Ik zou van een 17-jarige met een goed stel hersens echt wel verwachten dat ze dat verschil snapt. Gezellige updates en bellen/appen kan ook overdag. Als ouder moet je niet alles willen weten wat je kind doet. Ook dat hoort bij volwassen worden. Gesprekken over nadenken wat je doet en letten op je eigen en andermans veiligheid voer je bij voorkeur voorafgaand aan zo'n vakantie, niet om vier uur in de nacht op 1000 km afstand als de pubers al de hele nacht hebben staan feesten en zuipen. Dan komt zo'n les toch niet aan.

Kimdekim

Kimdekim

09-07-2025 om 17:01 Topicstarter

MamaE schreef op 09-07-2025 om 14:13:

[..]

Dat jij opstaat als zij thuiskomt en dat jullie dan even kletsen en wat drinken is echt heel wat anders dan iemand die op dat moment heel ergens anders is midden in de nacht wakker bellen/appen. Ik zou van een 17-jarige met een goed stel hersens echt wel verwachten dat ze dat verschil snapt. Gezellige updates en bellen/appen kan ook overdag. Als ouder moet je niet alles willen weten wat je kind doet. Ook dat hoort bij volwassen worden. Gesprekken over nadenken wat je doet en letten op je eigen en andermans veiligheid voer je bij voorkeur voorafgaand aan zo'n vakantie, niet om vier uur in de nacht op 1000 km afstand als de pubers al de hele nacht hebben staan feesten en zuipen. Dan komt zo'n les toch niet aan.

Oke,  maar ik zeg dat ik dat niet zo'n punt vind. Dus dan is het geen issue toch?

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.