Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
even zo

even zo

15-11-2013 om 14:13

hoe vaak gaan jullie pubers mee naar opa en oma?

Zelf moest ik vroeger op de basisschool 2x per week mee naar de ene opa en oma, de andere opa en oma een stuk minder. Vanaf het VO werd dat met feestdagen en verjaardagen. Nu gaan onze kinderen nog elke keer mee als we gaan. (ongeveer 2x per maand i.v.m 2 opa's en oma's)

Hoe doen jullie dat? Onze kinderen kunnen vanwege de afstand er niet even zelf naar toe, ze zitten er meteen een 1/2 dag.

Druif

Druif

15-11-2013 om 14:26

Euhm

Ze gaan mee als ze zin hebben, of als er een speciale gelegenheid is. Een verjaardag of kerst bedoel ik dan.
De opa's en oma's hier, kunnen gelukkig zelf ook bij ons komen. Mijn ouders komen ongeveer een keer per maand even langs op een middag of zo. En mijn schoonouders komen als ze vinden dat wij niet vaak genoeg daar komen. Dan komen ze ook een middag, maar dat voelt op de een of andere manier veel en veel langer.

Mijn schoonouders zijn lief, maar...

Ze vinden het altijd heel erg leuk om uitgenodigd te worden voor afzwemmen, schooloptredens, judo examens en zo. Dus dat doen we altijd, dan ben je lekker bezig en zij vinden het geweldig.

Tango

Tango

15-11-2013 om 14:56

Wij gaan niet zo vaak

Zeker niet tweemaal per week. Mijn moeder komt om de week hier om op de jongste te passen. Puberdochter ziet haar dan natuurlijk ook. Mijn vader komt af en toe mee. Verder zien we elkaar met verjaardagen en logeren de kinderen soms in vakanties. Met verjaardagen moeten ze beide nog mee. Dochter is 12 en mijn ouders wonen 3 kwartier rijden hier vandaan. Meestal blijven we eten en dan vind ik het echt nog te lang voor haar om alleen te blijven.
Bij mijn schoonouders zijn we ook met verjaardagen en feestdagen. Ook dan gaan ze altijd allebei mee.
Dochter hier klaagt overigens nog niet over opa/oma bezoeken maar wel over andere familie-verjaardagen. Kan ik me wel voorstellen, ze heeft daar vaak niets te doen, neven en nichten zijn allemaal ouder en komen vaak niet meer mee. We hebben gezegd dat ze met 14 jaar niet meer mee hoeft maar passen het nu soms ook aan door bijv. niet meer te blijven eten (eindeloos hetzelfde eten vinden we zelf ook niet alles en sommige familieleden hebben wat eten betreft weinig fantasie) zodat ze die twee uurtjes die we dan wel zijn wel thuis kan blijven.

Jaina

Jaina

15-11-2013 om 15:44

Vaak

Mijn moeder woont zo'n beetje naast ons en eet elke avond bij ons mee. Onze kinderen zie haar dus sowieso elke dag. Daarnaast gaan ze ook wel vaak nog even bij haar langs. Soms om wat praktische dingen te doen (boodschappen, schone was terugbrengen, vuile was ophalen), soms om te kletsen of zo. Mijn jongste dochter is niet graag alleen thuis dus als wij er niet zijn 's middags dan gaat ze naar oma. Bij oma is er altijd onverdeelde aandacht en dat is erg prettig. Bovendien kan je bij oma extra koekjes halen

Mijn schoonmoeder is overleden maar vroeger gingen we altijd met het hele gezin bij haar logeren. Zij woonde ook op 5 uur vliegen dus even thuis blijven kon niet.

Bij ons vroeger woonde mijn ene oma bij ons in huis dus die zag ik elke dag en mijn andere oma en opa woonden op ongeveer 2 uur rijden. We gingen regelmatig als gezin de zondag en in de vakanties ging ik er altijd logeren (zonder ouders). Die logeerpartijen vond ik geweldig. Neven en nichten kwamen dan ook. Ook op de middelbare school bracht ik nog zo'n beetje elke vakantie daar wel een aantal dagen door. De zondagsbezoekjes vond ik soms wat minder maar dat was vooral omdat het zo'n eind rijden was. Opa en oma was ik wel heel dol op. Dat was zo'n beetje tot ik uit huis ging. Daarna ging ik af en toe zelfstandig naar oma en opa. Meestal 1x per maand of zo en dan een nachtje blijven logeren.

Oh daar kan weken, soms maanden tussen zitten

Ik kom er elke week, maar de puberkinderen vaak alleen bij bepaalde gelegendheden. Mijn oudere, zelfstandigwonende kinderen komen er verschillend, de ene wekelijks, één gem. 1 keer per maand, de andere twee wonen 200 km verderop die komen ook alleen bij gelegendheden.
Ze bellen allemaal wel eens even op om te vragen hoe het met oma en opa is.

Katniss

Katniss

15-11-2013 om 16:44

Minder

Ik spreek mijn ouders ongeveer een keer per drie weken over de telefoon, en ga daar ongeveer een keer per twee maanden langs. De kinderen gaan alleen mee met verjaardagen of andere bijzondere gelegenheden. Vooral puber heeft er weinig zin in, en als ze hier op visite komen (verjaardagen en incidenteel tussendoor) 'moet' ze een glaasje mee drinken en even met ze praten en dan mag ze naar boven.

Caitlynn

Caitlynn

15-11-2013 om 17:12

Meer dan ik

Mijn oudste puberzoon fietst twee keer per week naar opa en oma 15 km heen en 15km terug, hij is dol op zijn opa en ziet ze meer dan ik. De andere pubers gaan altijd mee als wij gaan, 2 keer per maand ofzo, daar is eigenlijk nooit discussie over. Ze vinden het allemaal ook nog steeds leuk om af en toe bij opa en oma te logeren, en dan willen ze perse onder zo'n kinderachtig tekenfilmdekbed, met de teddybeer erbij die al vanaf hun babytijd in dat bed zit. Dat vinden ze knus en dat hoort bij opa en oma. Ze doen oma er een groot plezier mee, ze vindt het hilarisch, die grote gasten onder zo'n dekbed met die teddybeer ernaast.

Als opa en oma op visite komen dan vind ik het wel zo beleeft als ze even gedag komen zeggen, maar verder doen ze maar lekker waar ze zin in hebben. De ene keer blijft er een of meer bij hangen, de andere keer gaan ze wat anders doen.

even zo

even zo

16-11-2013 om 08:41

reactie

Om over te stappen naar het bezoeken van opa's en oma's met alleen de verjaardagen/feestdagen is naar mijn idee zo gek nog niet, dan zien ze de opa's en oma's nog bijna elke maand als ik de verjaardagen hier mee reken (ook van ooms/tantes).
De verjaardagen zijn binnen de beide families door het hele jaar heen mooi verdeeld.

Dan hebben de pubers wat meer vrijheid om niet meer elke maand ook nog mee te moeten naar de opa's en oma's om er te eten, ze zien ze dan gewoon met een verjaardag als dat zo uitkomt.

Het is misschien voor beide partijen leuker

Als pubers ook eens zonder hun ouders naar grootouders gaan, desnoods in combinatie met een andere activiteit in die regio. Als ouders er niet bij zijn, is er een ander contact.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.