Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Hoeveel alcohol feest voor 18 jarigen?


Miepjecody schreef op 16-11-2023 om 17:18:

[..]

Omdat dat niet gevraagd werd?

En die post was op een nogal veroordelende toon richting kinderen en ouders die het experimenteren op een andere wijze invullen.

Kimdekim schreef op 16-11-2023 om 18:05:

[..]

In ons geval is dat dus niet zo. Mijn kinderen gaan beide verantwoordelijk om met alcohol. De keren dat ik met een kotsende tiener te maken had waren dat kinderen die thuis dus niet mochten drinken en tijdens een feestje ( niet bij ons) los waren gegaan. Mijn dochter belt mij dan op. Mijn zoon heeft voordat hij ging studeren nooit iets gedronken, nu merkt hij dat het toch wel lastig is als je niks drinkt. Meer dan 1 biertje bij het voetbal of een biertje op een feestje drinkt hij niet. Maar zo heeft hij het gevoel dat hij een beetje mee doet.

En dan gaan kinderen het mogelijk stiekem doen en durven ze in sommige gevallen niet de ouders te bellen, want alcohol mag niet. Dat heb ik vaak zo gezien. Maar goed bij ieder kind werkt weer een andere aanpak natuurlijk. En iedere ouder weet zelf wat het beste is/werkt voor zijn of haar kind en niemand anders kan dat beter weten dan de ouder zelf.

Kimdekim schreef op 16-11-2023 om 18:05:

[..]

In ons geval is dat dus niet zo. Mijn kinderen gaan beide verantwoordelijk om met alcohol. De keren dat ik met een kotsende tiener te maken had waren dat kinderen die thuis dus niet mochten drinken en tijdens een feestje ( niet bij ons) los waren gegaan. Mijn dochter belt mij dan op. Mijn zoon heeft voordat hij ging studeren nooit iets gedronken, nu merkt hij dat het toch wel lastig is als je niks drinkt. Meer dan 1 biertje bij het voetbal of een biertje op een feestje drinkt hij niet. Maar zo heeft hij het gevoel dat hij een beetje mee doet.

Waarom vindt hij dat lastig? En waarom wil hij het gevoel hebben dat hij meedoet?

Natuurlijk zijn er pubers die niks mogen en dan als ze de kans krijgen los gaan. Maar de pubers die van huis uit mogen drinken ( en de ouders die het faciliteren) bepalen dus ook vaak dat " het erbij hoort", " anders is het niet gezellig", " hoor je er niet bij", " ben je saai" etc. Velen drinken ook door groepsdruk en echt niet omdat ze het allemaal zo lekker vinden. Jij legt erg de nadruk op het incidentele....maar wat is incidenteel? Nu hebben je nog vrij jong kinderen wellicht nog niet zo heel veel feestjes maar dat worden er steeds meer idem voor uitgaan. En als je dan gewend bent dat er overal gedronken hoort te worden omdat het anders niet gezellig is...dan is de stap naar teveel drinken erg klein. En dat blijkt ook wel uit onderzoek.

Ik drink zelf helemaal niet.  Dus bij mij zien ze sowieso niet dat er altijd maar gedronken moet worden. De wens komt vanuit hen zelf, dan praten we erover en dan is de uitkomst dat het best wel eens mag

Kimdekim schreef op 16-11-2023 om 19:21:

Ik drink zelf helemaal niet. Dus bij mij zien ze sowieso niet dat er altijd maar gedronken moet worden. De wens komt vanuit hen zelf, dan praten we erover en dan is de uitkomst dat het best wel eens mag

Maar dat is bij velen niet zo. En je hoeft als ouders ook niet zelf te drinken; door het te faciliteren geef je dezelfde boodschap mee: je gaf het zelf ook al aan in een eerdere post  " het is gezellig", terwijl het zonder alcohol net zo goed gezellig kan zijn. Het is net wat je hezelf aanleert en aan laat praten. Als ze zelf de wens hebben komt dat in veel gevallen omdat ze het vrienden zien doen en mee willen lopen/ niet buiten de groep willen vallen, niet omdat ze zo benieuwd zijn naar de smaak.Als je kinderen de wens hebben om drugs te gebruiken, ga je het dan ook halen bij een dealer? 

Nou ik zou het niet zelf halen maar wel met ze uitzoeken hoe iets verantwoord kan.  Ik geloof gewoon niet zo in het verbieden van dit soort dingen.  Wij praten hier gewoon open over. Ik zie er geen kwaad in.  Ben zelf ook zo opgevoed.  Ik drink niet,  gebruik geen drugs en rook niet.  En dat is allemaal door intrinsieke motivatie.  Dat wens ik de kinderen ook toe.  Dat ze keuzes maken omdat ze die zelf willen maken,  niet omdat er een verbod aan vast hangt. Maar iedereen doet dit toch op zijn eigen manier.  Al de vrienden en vriendinnen van mijn dochter drinken. Dat is in haar omgeving heel normaal.  

Kimdekim schreef op 16-11-2023 om 18:05:

[..]

In ons geval is dat dus niet zo. Mijn kinderen gaan beide verantwoordelijk om met alcohol. De keren dat ik met een kotsende tiener te maken had waren dat kinderen die thuis dus niet mochten drinken en tijdens een feestje ( niet bij ons) los waren gegaan. Mijn dochter belt mij dan op. Mijn zoon heeft voordat hij ging studeren nooit iets gedronken, nu merkt hij dat het toch wel lastig is als je niks drinkt. Meer dan 1 biertje bij het voetbal of een biertje op een feestje drinkt hij niet. Maar zo heeft hij het gevoel dat hij een beetje mee doet.

Hier precies zo! Ik kan met mijn kinderen hele goede afspraken maken en ze zijn dan ook nooit dronken terwijl ik meermaals een straalbezopen vriend/vriendin hier thuis heb gehad waarvan de ouders heel streng zijn en waarbij het drinken van alcohol strikt verboden is. Maar denk dus maar niet dat die kinderen zich daar aan houden, alles gaat stiekem, als ze willen zuipen zorgen ze dat ze ergens anders slapen en ze kennen hun grenzen totaal niet.

Kimdekim schreef op 16-11-2023 om 07:15:

[..]

Overal waar ik kijk staat alcohol helemaal niet tussen heroïne en coke. Het staat nummer 5 of 6 in de lijst van de meest verslavende stoffen.

Alcohol is inderdaad meer geaccepteerd. Ik denk omdat het heel goed mogelijk is om incidenteel te drinken. Beter dan bij veel andere verslavende stoffen.

Alcohol is ongezond. Maar ook interessant. Mijn kinderen drinken beide een zijn beide onder de 18. Ik heb er nu controle op een hier pakt het goed uit. Uiteraard moet iedereen dat voor zich weten.

https://www.jellinek.nl/vraag-antwoord/hoe-riskant-is-alcohol-in-vergelijking-met-andere-drugs/

Inderdaad op nummer 6 van meest verslavende stoffen, maar veel hoger scorend op toxiciteit en sociale schade. Wat mij betreft objectief gezien geen enkele reden om geen drugs en sigaretten aan te bieden op een feest met minderjarigen, maar wel alcohol. Inderdaad moet ieder voor zich weten wat die wil doen, maar je zou het andermans kinderen gewoon niet moeten aanbieden. 

En TO, kun je iets met de antwoorden?

troelahoep schreef op 16-11-2023 om 23:04:

[..]

https://www.jellinek.nl/vraag-antwoord/hoe-riskant-is-alcohol-in-vergelijking-met-andere-drugs/

Inderdaad op nummer 6 van meest verslavende stoffen, maar veel hoger scorend op toxiciteit en sociale schade. Wat mij betreft objectief gezien geen enkele reden om geen drugs en sigaretten aan te bieden op een feest met minderjarigen, maar wel alcohol. Inderdaad moet ieder voor zich weten wat die wil doen, maar je zou het andermans kinderen gewoon niet moeten aanbieden.

De kinderen die hier op een feestje komen mogen drinken.  Er was 1 meisje die dat niet mocht.  Overigens alleen omdat ze een paar weken daarvoor zo dronken was dat ze straf had.  Voor dat meisje heb ik alcoholvrije cocktails gemixt. 

Mijn dochter is 16 en de jongste van haar vriendinnen. Sommge mensen waar ze mee om gaan zijn al 18 dus die kunnen ook zelf kopen.   Ik vind overigens dat ouders zelf met hun kinderen aanspraken moeten maken.  Hier is alcohol af en toe beschikbaar, als ouders niet willen dat hun kind drinkt maken ze daar maar afspraken over met hun kind.  Dat doe ik ook met mijn kinderen over dingen die zij niet mogen maar anderen wel.  

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.