Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Hoeveel alcohol feest voor 18 jarigen?


Bakblik schreef op 15-11-2023 om 13:59:

Zo zie je maar dat iedereen leest met zijn "eigen bril op". Veel dingen die nu gezegd worden over mijn eerste bijdrage aan dit topic staan er niet dat zijn interpretaties van hoe ik het bedoeld zou kunnen hebben.
Was door werk even niet in de gelegenheid te reageren maar lees nog eens goed, dit heb ik geschreven:

=====Gelukkig hadden mijn kinderen op hun 18e al meer verstand. Ze weten dat alcohol niet goed voor je is, af en toe een biertje kan maar met 2 op een avond is het wel klaar. Hun vrienden zijn net zo. Voor 10 jongeren heb ik hier aan een kratje en 2 flessen wijn meer dan genoeg. Sterk hoef ik niet te halen.

Wij zijn zuinig op onze kinderen en zij zijn gelukkig ook zuinig op zichzelf. =====

Warmee ik dus aan wilde geven dat mijn kinderen hebben geleerd (op school en thuis) dat alcohol niet goed voor je is en je je dus niet ieder weekend vol hoeft te laten lopen op de feestjes en tijdens het uitgaan.
Als er hier een verjaardag is hoef ik niet veel alcohol te halen mijn kinderen EN hun vrienden drinken een biertje soms 2 en dan is het genoeg. Wij halen het niet in huis en zij gaan daarmee akkoord. Trotse niet-drinkers zijn wij.

Die reactie was gewoon helemaal niet nodig, niemand heeft gezegd dat op dat feest extreem gedronken zou worden.

troelahoep schreef op 15-11-2023 om 23:06:

[..]

Iedereen mag doen wat ie wil, maar mensen vergeten regelmatig dat je net zo goed 'sigaretten' of '(hard)drugs' kunt opschrijven. Alcohol staat serieus hoog in de lijsten van verslavende en toxische middelen, tussen de heroïne en cocaïne, de cijfers liegen er niet om. Natuurlijk ben je niet direct verslaafd van af en toe een glaasje, maar ook hier op dit forum wordt er vrij stellig beweerd dat je dan ongezellig bent etc. Veelzeggend hoor. Dus ja, ik doe graag een partijtje alcohol is ongezond.

Vroeger was roken ook helemaal sociaal geaccepteerd, nu biedt niemand meer sigaretten aan op een (tiener)feestje.

Overal waar ik kijk staat alcohol helemaal niet tussen heroïne en coke.  Het staat nummer 5 of 6 in de lijst van de meest verslavende stoffen.  

Alcohol is inderdaad meer geaccepteerd.  Ik denk omdat het heel goed mogelijk is om incidenteel te drinken.  Beter dan bij veel andere verslavende stoffen. 

Alcohol is ongezond.  Maar ook interessant.  Mijn kinderen drinken beide een zijn beide onder de 18. Ik heb er nu controle op een hier pakt het goed uit.  Uiteraard moet iedereen dat voor zich weten.  

Miepjecody schreef op 16-11-2023 om 07:08:

[..]

Die reactie was gewoon helemaal niet nodig, niemand heeft gezegd dat op dat feest extreem gedronken zou worden.

Wie bepaalt hier of mijn reactie nodig is of niet?  Ik wil aangeven dat mijn kinderen en hun vrienden niet perse alcoholische drankjes moeten hebben op hun feestjes. Het is gewoon niet nodig om een leuke avond te hebben, je kunt ook een leuk feest hebben in nuchtere toestand. 

Kimdekim schreef op 16-11-2023 om 07:15:

[..]

Overal waar ik kijk staat alcohol helemaal niet tussen heroïne en coke. Het staat nummer 5 of 6 in de lijst van de meest verslavende stoffen.

Alcohol is inderdaad meer geaccepteerd. Ik denk omdat het heel goed mogelijk is om incidenteel te drinken. Beter dan bij veel andere verslavende stoffen.

Alcohol is ongezond. Maar ook interessant. Mijn kinderen drinken beide een zijn beide onder de 18. Ik heb er nu controle op een hier pakt het goed uit. Uiteraard moet iedereen dat voor zich weten.

Nummer 5 of 6 chemisch gezien maar wel overal verkrijgbaar,  van de supermarkt op de hoek tot de sportkantine.  Je hoeft niet naar een schimmige dealer je kunt het nog steeds laagdrempelig in het legale circuit kopen.  Iedere dag drinken is makkelijker dan iedere dag drugs gebruiken.  Je kunt je honger naar alcohol makkelijk stillen en dus heel snel verslaafd raken. 

Klopt.  Het is gemakkelijk verkrijgbaar.  Maar voor jongeren onder de 18 is het dus in principe ook niet verkrijgbaar.  Dus er moeten net zoveel kunstgrepen gedaan worden als voor een joint of nicotine.

Bakblik schreef op 16-11-2023 om 08:28:

[..]

Nummer 5 of 6 chemisch gezien maar wel overal verkrijgbaar, van de supermarkt op de hoek tot de sportkantine. Je hoeft niet naar een schimmige dealer je kunt het nog steeds laagdrempelig in het legale circuit kopen. Iedere dag drinken is makkelijker dan iedere dag drugs gebruiken. Je kunt je honger naar alcohol makkelijk stillen en dus heel snel verslaafd raken.

En elke dag drinken is geaccepteerd gedrag, wat niet wil zeggen dat het gezond is want ook voor volwassenen is het drinken van alcoholische dranken ook in kleine hoeveelheden ongezond.

De richtlijnen zijn meer een compromis tussen wat sociaal geaccepteerd is en wetenschappelijk gezondheidstechnisch wenselijk (0).

Kimdekim schreef op 16-11-2023 om 08:36:

Klopt. Het is gemakkelijk verkrijgbaar. Maar voor jongeren onder de 18 is het dus in principe ook niet verkrijgbaar. Dus er moeten net zoveel kunstgrepen gedaan worden als voor een joint of nicotine.

Nou net zoveel?..... Een vriendje van 18 plus kan het nog steeds zo voor je halen bij de supermarkt. Dat is nog steeds veel laagdrempeliger dan een joint of andere drugs en dus gebeurt het. gewoon op een doordeweekse dinsdagmiddag zie ik 1 jongere de supermarkt ingaan en met 6 halve liters bier naar buiten komen die dan in de hoek in het park opgedronken worden. 

Ysenda schreef op 16-11-2023 om 08:38:

[..]

En elke dag drinken is geaccepteerd gedrag, wat niet wil zeggen dat het gezond is want ook voor volwassenen is het drinken van alcoholische dranken ook in kleine hoeveelheden ongezond.

De richtlijnen zijn meer een compromis tussen wat sociaal geaccepteerd is en wetenschappelijk gezondheidstechnisch wenselijk (0).

En daar moeten we nu juist van af. Drinken moet net als roken minder geaccepteerd worden.  De volwassenen die maar massaal blijven roepen dat het niet zo erg is als je kind eens iets drinkt moeten daarmee stoppen! 

nou ik vind het niet zo erg.  Dus ik stop daar niet mee

Facy66 schreef op 15-11-2023 om 09:35:

[..]

Wil je een lintje? Het ene kind is de andere niet. Veel mensen van die leeftijd willen nog lekker experimenteren, weer anderen nooit of pas op latere leeftijd. Liever dat ze dat thuis doen en ermee leren omgaan dan dat ze elders de boel onder gaan kotsen. En het eten en de drank hoeft ook niet op, maar haal liever te veel dan te weinig als er een feestje/bezoek komt.

Ik vond dat ook altijd heel logisch klinken, dat thuis in een veilige situatie met drank omgaan veiliger is dan pas op je 18 buitenshuis gaan experimenteren, maar dat blijkt dus niet zo te zijn: kinderen die voor hun 18e thuis met mate alcohol krijgen, drinken op latere leeftijd meer dan kinderen die tot hun 18e niks drinken. Die van mij krijgen dus thuis tot hun 18e geen alcohol, en ik faciliteer dat ook niet voor andermans kinderen. 

Kimdekim schreef op 16-11-2023 om 07:15:

[..]

Overal waar ik kijk staat alcohol helemaal niet tussen heroïne en coke. Het staat nummer 5 of 6 in de lijst van de meest verslavende stoffen.

Alcohol is inderdaad meer geaccepteerd. Ik denk omdat het heel goed mogelijk is om incidenteel te drinken. Beter dan bij veel andere verslavende stoffen.

Alcohol is ongezond. Maar ook interessant. Mijn kinderen drinken beide een zijn beide onder de 18. Ik heb er nu controle op een hier pakt het goed uit. Uiteraard moet iedereen dat voor zich weten.

Je hebt er nu controle op, maar wat doe het in de toekomst?

'THUIS LEREN DRINKEN’ IS GEEN GOED IDEE

Sommige ouders laten hun kinderen drinken op jonge leeftijd. Ze geloven dat het beter is om jongeren ’thuis te leren drinken’. Onderzoek laat duidelijk zien dat deze ‘volkswijsheid’ achterhaald is. Jongeren die thuis mogen drinken, drinken meer dan jongeren die dat niet mogen. Ook is er bij de ’thuis lerende’ jongeren vaker alcoholmisbruik.

  • Alcohol verstoort de ontwikkeling van de hersenen, die pas na 24 jaar volgroeid zijn. Dat kan invloed hebben op karakter en gedrag, leren en geheugen.

Je kind en alcohol: tips voor ouders - Novadic-Kentron

Yumi schreef op 16-11-2023 om 11:25:

[..]

Je hebt er nu controle op, maar wat doe het in de toekomst?

'THUIS LEREN DRINKEN’ IS GEEN GOED IDEE

Sommige ouders laten hun kinderen drinken op jonge leeftijd. Ze geloven dat het beter is om jongeren ’thuis te leren drinken’. Onderzoek laat duidelijk zien dat deze ‘volkswijsheid’ achterhaald is. Jongeren die thuis mogen drinken, drinken meer dan jongeren die dat niet mogen. Ook is er bij de ’thuis lerende’ jongeren vaker alcoholmisbruik.

  • Alcohol verstoort de ontwikkeling van de hersenen, die pas na 24 jaar volgroeid zijn. Dat kan invloed hebben op karakter en gedrag, leren en geheugen.

Je kind en alcohol: tips voor ouders - Novadic-Kentron

Het ene kind is het andere kind niet. Bij ons zelf heeft dat goed uitgepakt in tegenstelling tot de mensen die we kennen die vroeger beslist niet mochten drinken van hun ouders. Wij drinken nu zelf bijna niets meer.

Bakblik schreef op 16-11-2023 om 08:22:

[..]

Wie bepaalt hier of mijn reactie nodig is of niet? Ik wil aangeven dat mijn kinderen en hun vrienden niet perse alcoholische drankjes moeten hebben op hun feestjes. Het is gewoon niet nodig om een leuke avond te hebben, je kunt ook een leuk feest hebben in nuchtere toestand.

Omdat dat niet gevraagd werd?

Of kinderen die niet thuis mogen drinken minder drinken, is dat goed onderzocht dan? (Lijkt me lastig betrouwbaar te onderzoeken) 
Is er ook rekening gehouden met ev genetische componenten? Ik kan me zomaar voorstellen dat mensen die hun kinderen niet laten drinken ook minder liefhebber zijn van alcohol en wie weet geven ze die genen door. 
Los daarvan vraag ik me serieus af hoe groot de rol van ouders is. Kinderen gaan al dan niet interesse in alcohol krijgen vanaf een jaar of 12-14. Op die leeftijd beteken vriendengroepen vaak veel meer op dat vlak. Als er door vrienden veel gedronken wordt is het erg lastig dat niet ook te gaan doen. Ik denk echt dat invloed van ouders dan verwaarloosbaar is. 
Problematisch vind ik bijv dat in studentenverenigingen niet gedronken wordt maar alleen maar beestachtig gezopen en niet meedoen is gewoon geen optie. 
Verder weet ik wel zeker dat elke drug heel makkelijk verkrijgbaar is voor wie maar wil, zeker voor jongeren. 

Yumi schreef op 16-11-2023 om 11:25:

[..]

Je hebt er nu controle op, maar wat doe het in de toekomst?

'THUIS LEREN DRINKEN’ IS GEEN GOED IDEE

Sommige ouders laten hun kinderen drinken op jonge leeftijd. Ze geloven dat het beter is om jongeren ’thuis te leren drinken’. Onderzoek laat duidelijk zien dat deze ‘volkswijsheid’ achterhaald is. Jongeren die thuis mogen drinken, drinken meer dan jongeren die dat niet mogen. Ook is er bij de ’thuis lerende’ jongeren vaker alcoholmisbruik.

  • Alcohol verstoort de ontwikkeling van de hersenen, die pas na 24 jaar volgroeid zijn. Dat kan invloed hebben op karakter en gedrag, leren en geheugen.

Je kind en alcohol: tips voor ouders - Novadic-Kentron

In ons geval is dat dus niet zo.  Mijn kinderen gaan beide verantwoordelijk om met alcohol.  De keren dat ik met een kotsende tiener te maken had waren dat kinderen die thuis dus niet mochten drinken en tijdens een feestje ( niet bij ons) los waren gegaan. Mijn dochter belt mij dan op.  Mijn zoon heeft voordat hij ging studeren nooit iets gedronken,  nu merkt hij dat het toch wel lastig is als je niks drinkt. Meer dan 1 biertje bij het voetbal of een biertje op een feestje drinkt hij niet.  Maar zo heeft hij het gevoel dat hij een beetje mee doet.  

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.