Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
Emma

Emma

28-11-2011 om 09:01

Hoeveel frisdrank

Een beetje een gekke vraag, maar hoeveel frisdrank drinken de pubers bij jullie? En mogen ze onbeperkt de koelkast leegplunderen? Ik krijg hier (met name) de cola niet aangesleept. gisteren wilde ik zelf eens een lekker glaasje cola pakken, wat denk je? Alles op! Ik vind het echt niet leuk meer. Na een discussie met manlief vragen we ons nu af hoe dat bij anderen gaat.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Weekend vs weekdag

Door de week wordt hier gewoon ranja, thee, melk, chocolademelk gedronken. Voor de weekendavonden haal ik dan wel fris in huis. Niet ieder weekend cola trouwens. Ik varieer wel met spa met een smaakje ofzo. Vanwege het feit dat frisdrank toch wel errug slecht is voor het gebit. En ja, dan gaat er wel wat door. Oudste twee slepen nogal eens wat vrienden mee om een film te kijken ofzo. Dan nog blijft de regel, overdag niet, 's avonds wel aan de fris, en op=op.

Alleen in het weekend

Door de week alleen siroop, melk, thee en water. In het weekend mogen ze cola, cassis, spa fruit of zo. Overigens niet de hele dag door hoor, bij ontbijt/lunch gewoon melk of thee. Als we koffie drinken ('s ochtends, 's middags en 's avonds) dan mag de fles open. Op andere momenten zie ik ze eigenlijk nooit drinken.

Vic

Vic

28-11-2011 om 10:16

Weekend

Mijn jonge puber (12) drinkt ook voornamelijk frisdrank in het weekend, 1 of 2 glazen per dag. Doordeweeks zou het wel mogen, maar ik moedig het niet aan. Ook haar vriendinnen drinken zonder morren een glaasje aanmaaklimonade.

Niet kopen

Wij hebben alleen frisdrank in huis als er een feestje is. 1 fles cola, 1 fles sinas en 2 flessen tonic. Daar moet het maar mee.
Mijn kinderen talen er niet naar, maar ik had toch een vergelijkbaar probleem. Ik had namelijk wel eens sinaasappelsap in huis. En dan, die ene keer dat ik eens wilde, was het op.
Dat heb ik ondervangen door geen pakken sap meer te kopen, maar alleen maar pers sinaasappels. Dat bleek precies goed. Die luie donders hadden geen zin in snijden, persen, opruimen, schoonmaken en dan pas drinken.
Ze deden het voortaan met thee en limonade, tenzij ik ze een glaasje sap aanbood (wat ben je toch een lieve mama).
Met cola zie ik geen andere oplossing voor me dan het gewoon maar niet in huis hebben. Neem een beetje, of niet iedere dag, heeft bij mij nooit gewerkt. Bovendien weet je maar niet _wie_ die fles precies in welk tempo leegdrinkt.
Wat je zou kunnen doen is af en toe een klein flesje halen. Als je er zelf zin in hebt.
Groet,
Miriam Lavell

Brianna F

Brianna F

28-11-2011 om 11:42

Hier

Jongste 2 (19 + 22) lusten geen fris, koffie of thee, die doen het met Ranja. Toen oudste nog thuis woonde kocht ik 1 fles cola voor haar voor het weekend. Voor de rest wordt hier alleen koffie, thee, melk, ranja en water gedronken.

Maylise

Maylise

28-11-2011 om 11:50

Hier

Een keer in de drie weken haalt mijn man frisdrank en sap bij de groothandel. Als het op is dan is het op maar in principe hebben we altijd genoeg voor drie weken. Vaak hou ik wat over. Sommige van de huisgenoten drinken veel fris en anderen nauwelijks. Ik heb een zoon die elke dag minstens een halve liter cola of fanta drinkt en een dochter die nooit fris drinkt bijvoorbeeld. Ik heb daar verder geen regels voor. Als het op is voordat we weer naar de groothandel gaan haal ik soms wat spul bij de supermarkt maar alleen als ik tijd heb en er aan denk dus meestal doen we het dan gewoon een paar dagen zonder fris.

Ik grijp ook wel eens naast de cola (of chips of koekjes of melk of fruit of wat dan ook). Dat is dan jammer maar dan verzin ik wel een alternatief. En als mijn cola nood heel groot is moet ik maar even naar de winkel ga. Maar dan ben ik dan te lui voor.

Maar goed geen vaste regels dus op dat gebied. Ik heb ooit wel een periode gehad dat we als regel hadden dat iedereen een glas fris per dag mocht. Ik weet niet meer precies waarom we die regel toen hadden. Het zou nu praktisch ook niet werken. De kinderen zijn vaak op tijdstippen thuis dat ik niet thuis ben dus ik heb er ook enkel zicht op.

Geen regels hier dus.

margje van dijk

margje van dijk

28-11-2011 om 12:00

Zelden

Er wordt hier zelden frisdrank gedronken, inderdaad omdat het zo slecht is voor het gebit. Ik denk dat er hier hoogstens 10 flessen per jaar doorheen gaan, alleen op hoogtijdagen dus.

De jongens drinken hier van jongsafaan veel water. Nu nog steeds. Ik ben er zelf verbaasd over, maar ze nemen gewoon een glas water als ze dorst hebben.

Verder drinken ze thee, melk/karnemelk en soms wel eens appeldiksap (met water of met karnemelk). (Overigens is dat net zo slecht voor de tanden, weet ik, hoor). Maar laatst kreeg ik al een keer commentaar dat er teveel appeldiksap doorheen zat ("het smaakt veel te veel naar appel"). Dus ze perfereren geloof ik echt water boven iets zoeters.

Maar het lijkt me moeilijk naar zoiets terug te keren als je kinderen er al aan gewend zijn dat ze altijd frisdrank drinken.

Margje

Netel

Netel

28-11-2011 om 13:07

In het weekend en op feestjes

In het weekend en op feestjes mag cola gedronken worden of andere frisdrank. Door de week drinken ze melk, water en appelsap.

MerelR

MerelR

28-11-2011 om 13:09

Alleen in het weekend

Vanaf dat de kinderen klein waren was er alleen in het weekend frisdrank. Ook geen chips en groten koeken of iets dergelijks. Ondanks dat ze nu al pubers zijn is dit niet verandert. Wij drinken door de week vooral water, melk, karnemelk en ranja. Af en toe een pak sap of dubbelfris maar dit is dan vaak wel snel leeg.
Mijn tip is ook gewoon niet kopen, wat er niet in huis is kan ook niet leeg gedronken worden. Kost misschien wel wat discussie.

ilsepilse

ilsepilse

28-11-2011 om 14:13

Ook in het weekend

voor de rest drinken ze maar water of nu en dan sinaasappelsap maar dat gaat dan ook heel snel.

Rosase

Rosase

28-11-2011 om 15:00

1 glas per dag

Maar ze lusten hier alleen cola en dat mag alleen op woensdag en op zondag. En op feestjes. En dan gaat dochter los.

Alternatief is Karvan Cevitam. Heb niet de illusie dat dat veel beter is.

En oudste drinkt tegenwoordig samen met mij een latte macchiato. En af en toe een kopje thee.

Tegenwoordig moeten ze na een glas cola van mij wel verplicht melk drinken. Hebben we dat ook weer gehad.

Rosase

Tegenwoordig moeten ze na een glas cola van mij wel verplicht melk drinken. Hebben we dat ook weer gehad.

Ik heb er even over nagedacht, maar die logica ongaat me volledig.

Ise

Ise

28-11-2011 om 17:00

Hoeveel frisdrank?

Hier 2 jongens die niet van koolzuur houden. Wat er wel gedronken wordt: ijsthee (niet minder slecht), aanmaaklimonadee, (chocolade)melk, water, maar vooral veel thee. Thee, melk, water en aanmaaklimonade mogen ze onbeperkt drinken. Voor ijsthee en chocolademelk geldt dat ik een paar pakken haal voor de hele week en op is op. Je kunt hier op straat trouwens geen puber tegenkomen zonder blikje energydrink in zijn/haar hand. Gelukkig lusten mijn jongens dat ook niet.

Kaaskopje

Kaaskopje

28-11-2011 om 17:19

Net hoe het uitkomt

We hebben meestal een pak sap en een fles prik in de koelkast staan en als dat leeg is dan halen we weer bij. Ze drinken hier (de dochters) wel regelmatig energydrink. Na er over nagedacht te hebben vind ik dat geen bezwaar, omdat ze geen koffie en thee met caféïne drinken. Ze lusten geen koffie en thee.

Annet

Annet

28-11-2011 om 19:44

Cola in blikjes

Wij hebben kleine blikjes cola in huis. Tijdens het weekend mogen ze 's avonds één blikje (en natuurlijk een zakje chips). Zelf drinken we geen cola, dus die blikjes zijn voor ons heel handig. Verder hebben we alleen frisdrank in huis met feestjes en zo. Appelsap en sinaasappelsap is er wel altijd maar dat wordt niet zoveel gedronken.
De rest van de week drinken ze melk, aanmaaklimonade en water.
Naar school gaan pakjes drinken mee. Ook slecht dus maar ze drinken het met een rietje dus voor de tanden valt het mee.
Oja, oudste is 14.

kaatje43

kaatje43

28-11-2011 om 20:32

Gewoon pakken wat ze willen

Dat doe ik tenslotte ook. Nu drinken ze niet zo heel veel, dus dat scheelt weer.

Fris

Hier alleen in het weekend fris, niet altijd cola, 1 fles en als er visite is meer. Verder thee, water, sap en siroop Karvan Cevitam of sap mee naar school.
Zelf ben ik helemaal van de fris af dus als ze het opmaken maakt het mij niet uit. Ik zorg wel dat dochter een glas krijgt want zoon kan nogal groot inslaan en dan is het op. Zoon is tegenwoordig het weekend vaak weg, anders krijgt hij in het weekend een blikje bier. Vorig jaar nog alcoholvrij maar nu gewoon.
En ja, ik werk dus ze nemen zelf uit de koelkast als ik er niet ben, en vaak ook als ik er wel ben maar de fris en het bier is veilig tot het weekend.

Alleen na vragen

Hier drinken ze in principe alleen andere drank dan de standaard, ranja, water, thee en melk in het weekend. Dat is meestal ijsthee of dubbelfris, maar oudste ook wel eens cola of sinas. Niet meer dan 2 flessen tegelijk mogen er open. Want anders wordt onze koelkast in keuken overvol. Meestal blijft het bij 1 fles/pak en doen ze samen. Wat ervan over blijft gaat maandag nog op of dinsdag en dan is het weer 'gewoon' tot het volgende weekend.
Door de week zijn er uitzonderingen voor feestjes of voor een overvol puberhuis. Met een overvol puberhuis bedoel ik een stoet pubers die hier komt omdat ze b.v. afgesproken hebben iets te 'doen' (b.v. een suprise +gedicht maken zoals afgelopen week voor een leerkracht). Dan drinken ze eerst thee en mogen ze best erna wat cola van mij. Dat regelt zichzelf. Puber komt keurig vragen of ze een 'nieuwe' fles mag openmaken. Dat is een fles uit de voorraad, die er altijd voldoende is. En zo'n fles is meestal wel leeg na zo'n avond (8 pubers ofzo).
Man haalt dit soort boodschappen 1 keer per maand, en als er buiten feestjes 6 flessen fris/andere drinken doorgaan in de maand is het hier al veel. Dat vindt ik prima in een gezin met 2 pubers. Als wij koffie drinken drinken de pubers thee, soms drinkt oudste (18) met ons mee koffie, heeft ze onlangs leren drinken op stage....omdat 'iedereen' daar koffie drinkt. Maar als zusje thee drinkt, drinkt ze dat mee.Oudste drinkt het liefste water de hele dag door.
groeten albana

Puck

Puck

29-11-2011 om 12:49

Hier ook pakken wat ze willen

Hier mogen de kinderen ook pakken wat ze willen. Oudste drinkt gewoon wat open in de koelkast staat en dan maakt het niet uit of het cola, sinas, dubbelfris o.i.d. is. Jongste kiest vooral voor de fruitdranken zoals dubbelfris, taxi, spa&fruit, etc. Al met al gaat er denk ik met 2 kinderen en Puckman toch wel iets van 2 liter per dag door. Zelf houdt ik me bij water, thee en af en toe een wijntje, al die zoetigheid is niet aan mij besteed.

Miss Elly

Miss Elly

29-11-2011 om 13:13

Wat zijn jullie allemaal verantwoord zeg

Hier wordt gewoon frisdrank gedronken. Ik hou niet bij hoeveel maar haal het regelmatig in huis. Soms is het weleens op en dat wordt er over geschakeld op siroop. Toch grappig hoe door de jaren heen er een taboe blijft rusten op het drinken van priklimonade in het algemeen en cola in het bijzonder.

Maylise

Maylise

29-11-2011 om 13:39

Miss elly

Ik vind fris drinken ook vrij normaal en zie het ook niet als een tractatie. Het kan duurder zijn dan limonade siroop hoewel je hele goedkope huismerken van fris hebt dus misschien dat het kosten aspect een rol speelt?

Wij halen het bij de groothandel dus dan is het goedkoper. Hier gaan er gemiddeld 12 flessen frisdrank van twee liter per week doorheen heb ik net uitgerekend. Maar dat is dan wel voor 9 permanente huisgenoten en regelmatig bezoek dus uiteindelijk gemiddeld 1 twee liter fles per persoon. Hoewel niet iedereen even veel fris drinkt dus sommige drinken meer dan dat.

Daarnaaast wordt er veel sap gedronken. Nog wel meer dan frisdrank want iedereen drinkt sap en niet iedereen is dol op frisdrank.

Daarnaast ook limonade siroop (bij sommigen favoriet, zeker in combinatie met prikwater), thee, koffie en water. Thee wordt heel veel gedronken en dat vind iedereen hier lekker.

Melk producten worden hier in verhouding minder gedronken. Twee kinderen drinken wel regelmatig een glas melk (puur of met nesquick) en de rest drinkt eigenlijk nooit pure melk. Wel wordt er melk op de cornflakes of in de thee/koffie gedaan of ze drinken melk met nesquick. Maar in verhouding gaat er hier weinig melk doorheen. Yoghi en aanverwanten heb ik eigenlijk nooit in huis. Daar wordt nooit echt om gevraagd behalve soms door de jongsten die van die pakjes mee naar school willen. Dan koop ik dat voor ze want het is geen onwil of zo maar ik denk er zelf ook nooit aan. Chocolade melk (en dan geen nesquick maar echte) maar ik af en toe op verzoek maar het is niet echt een routine dus dat komt gewoon af en toe naar boven.

Maylise

Maylise

29-11-2011 om 13:40

Correctie

Niet de chocolademelk zelf komt naar boven (ik ben geen master chef maar dit lukt nog net) maar een verzoek om (warme) chocolademelk wordt soms geplaatst.

Heeft niks met verantwoord te maken

Frisdrank is gewoon duurder dan siroop en ik vind het niet nodig. Net als van die ingepakte koeken (vooral sultana krunch is erg in hier), die nemen ze wel mee naar school, maar eten ze thuis niet. Ik geef al meer dan genoeg geld uit aan gewone boodschappen en er zal nooit bezuinigd worden op fruit, groente, melk (24 liter per week!), maar op extra's kan het best wat minder.

Heeft dus niks met "ik ben verantwoord bezig" te maken en er rust wat mij betreft ook geen taboe op cola drinken.

Merel

Merel

29-11-2011 om 14:52

Hier wel

Ik heb niet het hele draadje gelezen, dus ik hoop niet in herhaling te vallen. Toen de kinderen klein waren dronken ze meestal wicky of siroop, thee zonder suiker of gewoon water heb ik er nooit ingekregen, vonden ze beslist niet lekker. Chocomelk (melk met nesquick) is ook een tijdje een hit geweest, maar nu drinken ze dat niet meer. Nu zijn het pubers en drinken ze meestal appelsap, sinasappelsap (appelsientje) of cola. Ik koop meestal huismerk, 0.60 cent voor een 1,5 literfles, smaakt hetzelfde als de echte cola. En qua hoeveelheid wisselt het, gelukkig is er altijd nog wel wat over voor als ik eens een glaasje wil. Ik heb magere latten van kinderen, en gelukkig valt het met hun gebitten goed mee, niet te veel drink/snoep momenten zeggen ze toch? (nu heb ik nooit snoep in huis, daar talen ze hier nou nooit naar) ach ja heel soms zoals nu, dan koop ik wel eens een chocolade letter voor ze of wat pepernoten, dat gaat er dan wel in natuurlijk.
Of het super verantwoord is? Ik weet het niet, mijn ouders hadden ook altijd cola in huis, ik heb nooit problemen met mijn gewicht of gebit gehad, ik denk dat als je het zo'n verboden drankje maakt het misschien wel heel aantrekkelijk lijkt voor kinderen? En hebben de mensen die dan geen cola in huis hebben ook nooit snoep in huis? Of sowieso dingen met suiker, want als je het een verbied (frisdrank met prik, lekker zoet) dan moet je niet aan de andere kant fristi, dropjes, winegums, spekken of andere zoete rommel aanbieden lijkt me zo.

Kaaskopje

Kaaskopje

29-11-2011 om 15:56

Verboden drankje

Appelsap was bij ons thuis niet verboden, maar we hadden het gewoon nooit, behalve met kerst. Dan schonk mijn moeder de appelsap in wijnglazen en dat vonden wij supersjiek
Ik ben helemaal niet verantwoord bezig met fris en sap, maar als ik de voorraad en het verbruik vergelijk met bijvoorbeeeld Maylise valt het hier nogal mee geloof ik. Ik denk dat er hooguit 2 flessen prik per week gehaald worden en misschien 2 pakken sap. Door bescheiden in te kopen wordt het verbruik wel afgeremt denk ik.

En hier (en savon ot?)

drinken ze ranja of cola of melk of sinaasappelsap,ze wisselen af.ik koop zes flessen cola per maand ( a 39cent p/st)en dat is altijd voldoende.

Savon,gebruik jij 24 pakken melk per week?of per maand?
(volgens mijn huisarts is meer dan twee glazen melk per dag drinken ook heel slecht voor je gezondheid)

Sus-anne

Per week gaan er hier 24 literpakken doorheen. Mijnheer Savon neemt iedere dag een liter mee naar zn werk. Er gaat zeker 1,5 pak bij het ontbijt er doorheen (ik drink het niet), in de aeroccino verdwijnt ook per dag wel een halve liter. Dan maak ik nog een keer per week zelf vla of pudding (ouderwets met custard). Dan kom je al gauw aan 24 liter.

mirreke

mirreke

29-11-2011 om 18:26

Hier: niet kopen

Ik koop geen koekjes meer, geen frisdrank en geen snoep, oh en ook geen chips. Alleen met verjaardagen. Het was me allemaal veel te snel weer op, en nu hebben we het niet meer.
Wat ik wel koop: spa rood (a 19 ct per liter) en siroop. Dus wat ze drinken, water, thee, soms koffie (de oudste) melk, spa rood en soms gemixed met siroop, of siroop met water, vooral jongste. Zelf koop ik idd ook sinaasappelsap en idd, is ook dat vaak op. Maar dat vind ik nog net kunnen. Voor zelf persen (dorst! nu!) ben ik zelf ook te lui blijkbaar.

Annet

Annet

29-11-2011 om 20:36

Niet verantwoord qua voeding

Ik weet heel goed dat cola qua suikers even slecht is als sap of aanmaaklimonade. Het koolzuur maakt me ook niet uit.
Het gaat mij om: het is niet alle dagen feest. Je hoeft niet alle dagen alles te krijgen.
Eten en drinken met mate dus.

Ely

Ely

30-11-2011 om 09:47

En ook cola (ot)

Ben ik door onze tandarts gewaarschuwd dat cola funest is voor het gebit. Die zuren vreten je glazuur op. Zij zegt echt verschil te zien als mensen bv een cola inname minderen, dan opeens veel minder vaak gaatjes...

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.