Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
eenmoeder41

eenmoeder41

08-05-2018 om 11:41

Hoeveel km fietst jullie puber naar school?


9 km is krap een half uurtje

dat is echt niet veel. Ik fiets dat dagelijks en denk daar niet over na. (bij heel slecht weer of bv storm kies ik wel eens voor de auto maar verder is dat half uurtje heerlijk.
Dus ik kan me niet voorstellen dat dit voor een gezonde puber teveel zou zijn.
Binnenkort een nieuwe baan op 19 km - en dan gaat de elektrische fiets van pas komen - maar heerlijk verder. Uitwaaien na het werk - en s ochtends lekker wakker aankomen.
Hier in de regio is dat een vrij vaak voorkomende school - huis afstand. Ik denk dat het maar is wat je gewend bent.

Hier

De ene school ligt op 2,5km en de andere school op zo'n 7,5 km. Na de school op 2,5km gaat geen bus maar dat is natuurlijk ook maar een heel klein stukje. Na die op 7,5 km kunnen ze wel een bus nemen maar dan moeten ze eerst nog 5 minuten naar de bushalte lopen en bij aankomst ook weer een eindje lopen. Al met al doe je er een stuk langer over dan met de fiets. De fiets geeft het meeste vrijheid.

Meerijden met ons 's ochtends kan ook wel. Ik kom bijna langs de school als ik naar mijn werk ga. Maar dan moeten ze wel op het tijdstip dat wij gaan en dat is meestal vroeger dan de schooltijd. Bovendien werk ik ongeveer de halve week vanuit huis dan rijd ik sowieso niet. Met man meerijden kan soms ook maar die werkt ook vaak vanuit huis. En als ze 's ochtends met ons meerijden moeten ze 's middags met de bus terug.

Meestal kiezen ze dus liever voor de fiets want het is vlugger en gemakkelijker dan met het OV.

In noodgevallen wil ik natuurlijk wel brengen.

Teuntje

Teuntje

09-05-2018 om 07:42

Nog een tip

Dat fietsen kan dus makkelijk. Maar er rijdt blijkbaar ook een bus, en zoon wil liever niet fietsen.
Om gezeur van: kijk, een regenspatje, vandaag moet ik echt met de bus hoor, te voorkomen zou je hem een jaarlijks busgeld kunnen geven. Goed voor een x keer per jaar met de bus, zelf in te zetten naar inzicht en daarboven voor eigen rekening. En houdt hij het over door altijd door elk weer en wind te fietsen dan is het een extraatje voor hem. Ook nog leuk voor jouw moedergevoel dan en hij leert keuzes maken en evt. afzien.

hier

Hier fietsen er twee 13 km enkele reis. En dat vanaf 10 jaar (brugklas). De jongste fietst 6,5 km enkele reis naar de basisschool, dat doet ze al vanaf haar 5e.
Zelf doe ik ook altijd alles op de fiets (met halen en brengen kom ik dus ook al een heel eind per dag).

Guera

Guera

09-05-2018 om 09:18

Hier

Ook 9 km enkele reis. Af en toe een ijsje onderweg of een oliebol in de winter. Verder weinig gevreet. Dat vindt hij enorm zonde van zijn geld.
Basisschool was iets van 5 kilometer. Dat fietsten ze vanaf een jaar of 8. Maar niet dagelijks.
9 km is echt niet veel. Ze bewegen al zo weinig....

Pirata

Pirata

09-05-2018 om 10:30

vreten en fietsen

Ik zie niet exact wat het verband is tussen (vr)eten van ongezond eten en fietsen.
Dat kun je ook doen als je met de bus gaat. Of als school dichtbij is.
Wel fijn is dat dat voer er weer afgefietst wordt. Sowieso zijn pubers erkende bunkeraars natuurlijk.

Mijn zoon haalt frikandelbroodjes, maar niet onderweg. Gewoon in de supermarkt vlakbij de school. Fietst 8 kilometer en eet het thuis op.

Kaaskopje

Kaaskopje

09-05-2018 om 10:49

10 km

Ik heb gevoelsmatig een grens bij 10 km liggen, dat is naar mijn mening écht niet zielig. Ik zeg eerlijk dat ik het vroeger ook best veel vond, maar ik was totaal niet sportief. Ik denk dat ik nu meer sportiviteit in mijn lijf heb dan toen . Ik reed wel vanaf mijn 9de 5 km heen en weer terug, dat was zeer goed te doen. Ik vind het niet verkeerd om kinderen een stuk naar school te laten fietsen, daar krijgen ze stevige benen, een stukje doorzettingsvermogen maar soms vind ik de afstanden wel érg groot.

Ik heb het even aan mijn dochter gevraagd. Ik zeg erbij dat zij echt snel kan fietsen. Ze liep ooit stage, maar toen was ze wel ouder dan jouw zoon en toen fietste ze 13,7 km in 40 minuten, zonder versnellingen. Zonder tegenwind, dat wel. Ze heeft net nog even de afstand nagekeken.

Dochter zei dat jouw zoon door zijn jonge leeftijd misschien nog wel langzamer fietst en als hij in een groep fietst gaat dat mogelijk ook ten koste van de snelheid.

Kaaskopje

Kaaskopje

09-05-2018 om 10:52

Gewoon gestopt met schrijven

Ik vind het niet verkeerd om kinderen een stuk naar school te laten fietsen, daar krijgen ze stevige benen, een stukje doorzettingsvermogen maar soms vind ik de afstanden wel érg groot.===

Na doorzettingsvermogen kreeg ik een whatsappje van mijn dochter en daardoor gewoon vergeten het af te maken. Maar veel meer dan , hoeft niet zie ik.

Vogel

Vogel

09-05-2018 om 12:11

Een extra boterhammetje

Kan geen kwaad na de zomervakantie. Wat zal hij een topconditie krijgen!
Investeer in een goed regenpak, zonder groepsdruk zal hij dat best willen dragen.
En reken even voor hem uit hoeveel geld (en tijd) de bus kost. Als ik vroeger geen 12 km enkele reis wilde fietsen, mocht ik de trein van mijn zakgeld betalen. Ik fietste dus altijd.
Succes!

Kaaskopje

Kaaskopje

09-05-2018 om 12:54

Regenpak

Ik zou daar pas in investeren als zoon daar zelf om vraagt.

Ik mocht vroeger met een dik pak sneeuw met de bus, dat hoefde ik niet zelf te betalen. Ik vind echt slecht weer sowieso geen reden om kind zelf te laten betalen, maar als het om luiheid gaat wel natuurlijk .

mwoah

Ligt er waarschijnlijk aan wat je gewend bent. Wij wonen in een stad waar binnen een straal van 6 km zeker 5 geschikte VO scholen zijn. Daarnaast is er een goed OV-netwerk. Mijn pubers zouden waarschijnlijk enorm gaan zeuren over iedere dag 18 km fietsen. Maar ja die zijn ook niks gewend.
Mijn zoon zit 600 meter verderop op school. (uiteraard is het dan heel lastig om op tijd te komen Mijn dochter moet ruim 2 km fietsen en die gaat met regen al met de bus.

Triva

Triva

09-05-2018 om 14:39

wil je kind geen

regenpak: zorg dan dat je er op let dat zomer- en winterjas goed tegen regen kan. Eventueel koop je alleen een regenbroek.

Yaron

Yaron

09-05-2018 om 14:53

Regenpak

Oudste zoon heeft in de brugklas één keer z'n regenpak gedragen en daarna nooit meer, tweede zoon nog nooit. Ze worden liever nat dan in zo'n, in hun woorden, afschuwelijk pak, te fietsen. Hun probleem, maar ik doe niet moeilijk als ze een keer met de bus gaan. Brengen en/of halen vind ik ook geen probleem als ik toch die kant op moet of al in de stad ben voor iets anders, ik ga er niet speciaal voor rijden.

Eva

Eva

09-05-2018 om 16:27

9 en 11 kilometer enkele reis.

Hier twee dochters, 12 en 14 jaar. We wonen in een dorp zonder middelbare school dus iedereen hier fietst naar stad A of B. De oudste fietst naar stad A op 9 kilometer afstand, de jongste naar stad B op 11 kilometer afstand.
Dit gaat zonder problemen. Alleen bij heel slecht weer brengen we de oudste wel eens. De jongste kan dan met de trein.

Kaaskopje

Kaaskopje

09-05-2018 om 17:28

Alkes

Mijn dochters moesten voor het eerst met de fiets naar school toen ze naar het VO gingen. En dan ook geen afstanden om over naar huis te schrijven . Maar wij deden alles óf fietsend, óf met het openbaar vervoer, dus ze waren wel gewend om zelf te fietsen. Voetbal van dochter was voor het eerst een wat grotere afstand. Dat had ze er graag voor over. Een bus was meer gedoe. Ik zeg eerlijk dat mijn dochters leeftijdsgenoten die voor elk wissewasje de bus pakten een beetje zeurpieten vonden. Ik denk dat heel erg meespeelt in wát voor stad je woont, hoe prettig het is om te fietsen. De binnenstad van Amsterdam of Utrecht is toch andere koek dan onze stad.

Kaaskopje

Vriendinnen van mijn dochter zijn nog luier dan zij zelf. Dochter zeurt trouwens niet maar gaat gewoon met de bus.

Floria

Floria

09-05-2018 om 19:45

"Ik denk dat heel erg meespeelt in wát voor stad je woont, hoe prettig het is om te fietsen. De binnenstad van Amsterdam of Utrecht is toch andere koek dan onze stad."

Plus hoe lang het duurt. Ik las hierboven ergens 9km in een half uur. Dat haal ik hier in de stad echt niet. Ik doe de 5km in 20-25 minuten. Veel stoplichten en zijstraten waar ik voor moet afremmen. (Niet iedereen doet dat, maar die mensen zie ik dan vaak nét ontsnappen aan een aanrijding.)

Yaron

Yaron

09-05-2018 om 19:54

Stad vs Platteland

Ik heb gestudeerd in een grote stad en moest elke dag 8 kilometer fietsen, dat vond ik toen veel korter lijken dan de 6 kilometer die ik over een kale weg moest fietsen naar de middelbare. Mijn zoons fietsen het grootste gedeelte van hun 15 kilometer over een fietspad met weilanden aan beide kanten, geen luwte dus. Oudste doet er bij weinig wind 40 minuten over, tweede doet er een kwartier langer over.

Veiligheid

http://www.at5.nl/artikelen/172733/enorme-stijging-van-verkeersongelukken-met-minderjarigen

Ik zou me meer zorgen maken over de veiligheid. Ik heb een fervente fietsende puber weleens afgeraden om een route naar school te fietsen. Die route kende ik en in mijn schooltijd waren er regelmatig ernstige botsingen vanwege een smalle weg waar auto's en fietsers niet gescheiden werden en waar verkeer van een zijweg regelmatig een fietser schepte die geen kant op kon, zeker niet in de spits in de stroom aan fietsers, om uit te wijken.

Ik heb ook weleens een woning niet genomen omdat de kinderen dan over een smalle dijk zonder gescheiden fietspaden naar school zouden moeten fietsen.

Mijn dochter fietst ruim 4 km naar school overwegend zonder autoverkeer.
De binnenstad voorheen ging niet, omdat ze dan al overprikkeld waren voor ze hun dag begonnen en met het gebrek aan inschattingsvermogen en verbeelding een gevaar op de weg. Maar inmiddels gaat zoon, als zijn ov in het weekend niet geldt, de hele stad door, vooral s'nachts en haalt rustig ruim 20 km als hij 's nachts nog naar huis wil.

Massi

Massi

09-05-2018 om 20:43

Vanaf augustus 5 km

Dochter gaat straks naar het VO en hoewel haar beste vriendinnen allebei naar een school om de hoek gaan, wilde zij per se naar een school in een buitenwijk (ruim 5 km verderop). We hebben de route al een paar keer gefietst - eitje. Hoop wel dat ze met iemand mee kan fietsen want zeker 's winters is de route best donker en eenzaam. En ze is nog maar zo'n prutsje, denk ik dan stiekem.

Marjoleine64

Marjoleine64

09-05-2018 om 21:46

Hier moet iedereen

Hier moet echt iedereen voor de middelbare school minimaal 10 km enkele reis. De meesten gaan op de fiets, met slecht weer is er een bus (eens per uur 's middags) of trein (station is nog steeds op 4 km). Mijn zoons gingen naar de stad, 17 km enkele reis. In de winter of met slecht weer konden ze de bus nemen, maar oudste wilde dat meestal niet eens. Jongste wel. Inmiddels studeren ze allebei en wonen ze op kamers.
Ook 'vroeger' had ik vriendinnen die echt van ver moesten komen, ruim 20 km en alleen met slecht weer de bus pakken.

San

San

10-05-2018 om 00:21

16 km enkele reis, bij slecht weer de bus.
In het begin kapot maar het wende snel.
Ze fietsten er ongeveer 50 minuten over per rit.
Met de bus 5 kwartier.

Len

Len

13-05-2018 om 19:59

23 km

Wij wonen ongeveer 23 km van de school waar mijn dochter van 13 heen gaat.
Zij is de enige uit de klas die uit onze woonplaats komt maar op de school die naast die van haar staat zitten een paar meisjes uit onze woonplaats die ze ook kent.
Binnenkort wil ze een keer samen met hen naar school fietsen om te zien of dat bevalt.
Als ze het leuk vind wil ze dat vaker gaan doen.
Het is hier vrij gebruikelijk voor kinderen om, zeker in de lente en zomer, op de fiets te gaan.
Ze fietsen dan wel in groepen want het is best een eind door weilanden en een stukje bos.
Dochter mag dus ook zeker niet alleen.
Over die 9 km zal ik me dus zeker niet druk maken.

Len

Len

13-05-2018 om 20:01

Toevoeging

Ik vergat erbij te vermelden dat dochter normaal altijd met bus gaat.
Dit omdat zij dus de enige uit de klas is die uit onze woonplaats komt en ze mag van mij dus niet alleen.

Zelf moet ik 38 km per school dag fietsen (duurt ongeveer 2 uurtjes)
Zelf vind ik het niet vermoeiend 

Dochter indertijd 11 km enkele reis. Zoon nu 9 km enkele reis. Geen enkel probleem en sneller dan met de bus. Zoon is daarnaast ook nog fietskoerier. Moet wel zeggen: ik moest vroeger zelf 17 km enkele reis en ik heb nog steeds de pest aan fietsen. 

dannyvink schreef op 09-01-2022 om 10:36:

Zelf moet ik 38 km per school dag fietsen (duurt ongeveer 2 uurtjes)
Zelf vind ik het niet vermoeiend

Dat je nog energie hebt om dit te typen, fantástisch!

Gr Angela

Mijn zoon moest 11 kilometer fietsen en zag er ook tegenop. Om hem te ondersteunen ben ik de eerste weken met hem mee gefietst; waardoor ik dus steeds 22 km reed. En op een gewone fiets..
Hoe dan ook: het went heel snel en zo ver is het echt niet. Lekker laten klagen die jongen en kweek wat eelt op je moederhart.

12 km enkele reis
Dat was wat mijn kinderen fietsten naar school. Alles open polder en harde wind.  Hier in de kop van  Noord van Nord-Holland waait het altijd. Ikzelf fietste vroeger 20 km naar school , dus 40 per dag. Ook open polder en langs het kanaal een stuk. Als het heel hard waaide gingen we deels  door de bossen en dan was het 24 km enkele reis.
Boven de windkracht 9 gingen we met de bus. Dat gebeurde zo'n 5 keer per jaar,meestal in de herfst/ winter

dannyvink schreef op 09-01-2022 om 10:36:

Zelf moet ik 38 km per school dag fietsen (duurt ongeveer 2 uurtjes)
Zelf vind ik het niet vermoeiend

Ik vind het misdadig om een kind zoveel te laten fietsen naar school. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.