Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
eenmoeder41

eenmoeder41

08-05-2018 om 11:41

Hoeveel km fietst jullie puber naar school?


Pippeltje schreef op 09-01-2022 om 11:09:

Mijn zoon moest 11 kilometer fietsen en zag er ook tegenop. Om hem te ondersteunen ben ik de eerste weken met hem mee gefietst; waardoor ik dus steeds 22 km reed. En op een gewone fiets..
Hoe dan ook: het went heel snel en zo ver is het echt niet. Lekker laten klagen die jongen en kweek wat eelt op je moederhart.

Wauw, ik sta er van te kijken dat je zoon het prima vond dat je mee fietste, ik moest er op die leeftijd niet aan denken dat een ouder mee naar school fietste 🙈

PriceyRook54

PriceyRook54

09-01-2022 om 12:31

Ik vind het raar dat drie jaar oude topics niet gesloten worden

Suusje. schreef op 09-01-2022 om 12:18:

[..]

Ik vind het misdadig om een kind zoveel te laten fietsen naar school.

38 per schooldag is 19 km enkele reis. Vind ik niet misdadig hoor. Zeker tegenwoordig  met die elektrische  fiets en die velen hebben niet.

Suusje. schreef op 09-01-2022 om 12:18:

[..]

Ik vind het misdadig om een kind zoveel te laten fietsen naar school.

6 jaar VWO betekende hier dat kids 2 x per dag 20 km moesten fietsen. Géén e-bike. Wanneer ik in de winter, mét de auto, voor een late dienst naar het ziekenhuis reed, zag ik regelmatig een kind in shirt met korte mouwen de andere kant op fietsen. Dat was dan meestal mijn oudste, die gewend was aan een heel pittig tempo. Ook de eerste tijd naar de uni, nog een paar kilometer verder, werd de fiets gepakt. Juist na een dag binnen zitten vonden ze het vaak heerlijk om even uit te waaien. Hele groepen zie je hier normaal gesproken vanuit het dorp naar de stad fietsen

Dorestad schreef op 09-01-2022 om 21:37:

[..]

6 jaar VWO betekende hier dat kids 2 x per dag 20 km moesten fietsen. Géén e-bike. Wanneer ik in de winter, mét de auto, voor een late dienst naar het ziekenhuis reed, zag ik regelmatig een kind in shirt met korte mouwen de andere kant op fietsen. Dat was dan meestal mijn oudste, die gewend was aan een heel pittig tempo. Ook de eerste tijd naar de uni, nog een paar kilometer verder, werd de fiets gepakt. Juist na een dag binnen zitten vonden ze het vaak heerlijk om even uit te waaien. Hele groepen zie je hier normaal gesproken vanuit het dorp naar de stad fietsen

Niemand zegt dat 'even uitwaaien' niet heerlijk kan zijn maar na 5 km ben je behoorlijk uitgewaaid hoor. Daar hoef je er niet dan nog 15 van te hebben. Ik ben van mening dat elke dag 2 uur reistijd gewoon heel veel zonde van je tijd is. Ik ken maar weinig mensen die 1 uur reistijd hebben naar hun werk en als ze dat hebben gaan die niet fietsen maar werken ze in de trein of zitten ze in de auto en doen daar ook telefoontjes etc. Twee uur per dag op de fiets zitten zie je maar bij heel weinig kinderen op het voortgezet onderwijs dus doe niet of dat 'even heerlijk uitwaaien is'. 

Suusje. schreef op 09-01-2022 om 12:18:

[..]

Ik vind het misdadig om een kind zoveel te laten fietsen naar school.

Vrienden van mij fietsten 30 km enkele reis 

Dat waren wel topsporters en zagen dat fietsen naar school als training..

Mevrouw75 schreef op 09-01-2022 om 22:49:

[..]

Vrienden van mij fietsten 30 km enkele reis

Dat waren wel topsporters en zagen dat fietsen naar school als training..

Prima toch maar als mijn pa of ma zou zeggen dat het 'even lekker uitwaaien is' die 20 km enkele reis dan vind ik dat misdadig. Ga zelf lekker 20 km fietsen naar je werk, elke dag voor je zoiets durft te zeggen en al doe je dat: dan wil nog steeds niet zeggen dat je kind dat ook vindt en niet liever 10 km had gehad, of 5. Wat moet dat moet maar ik vind het zonde van je tijd. En besef dat maar een heel klein percentage van de leerlingen op het voortgezet onderwijs zo'n fietsafstand hebben voor je begint over 'even uitwaaien'. 

Suusje. schreef op 09-01-2022 om 22:29:

[..]

Niemand zegt dat 'even uitwaaien' niet heerlijk kan zijn maar na 5 km ben je behoorlijk uitgewaaid hoor. Daar hoef je er niet dan nog 15 van te hebben. Ik ben van mening dat elke dag 2 uur reistijd gewoon heel veel zonde van je tijd is. Ik ken maar weinig mensen die 1 uur reistijd hebben naar hun werk en als ze dat hebben gaan die niet fietsen maar werken ze in de trein of zitten ze in de auto en doen daar ook telefoontjes etc. Twee uur per dag op de fiets zitten zie je maar bij heel weinig kinderen op het voortgezet onderwijs dus doe niet of dat 'even heerlijk uitwaaien is'.

Met OV zijn ziehier langer op pad dan op de fiets. 20 km fietsen is in 50 min gedaan. Naar bushalte fietsen, met bus naar de stad, overstappen op andere bus duurt meer dan een uur. Bij een dagdienst fietste ik ook, op de fiets kon ik sneller bij het UMCG komen dan met auto of OV.

Suusje. schreef op 09-01-2022 om 22:55:

[..]

Prima toch maar als mijn pa of ma zou zeggen dat het 'even lekker uitwaaien is' die 20 km enkele reis dan vind ik dat misdadig. Ga zelf lekker 20 km fietsen naar je werk, elke dag voor je zoiets durft te zeggen en al doe je dat: dan wil nog steeds niet zeggen dat je kind dat ook vindt en niet liever 10 km had gehad, of 5. Wat moet dat moet maar ik vind het zonde van je tijd. En besef dat maar een heel klein percentage van de leerlingen op het voortgezet onderwijs zo'n fietsafstand hebben voor je begint over 'even uitwaaien'.

Wij noemden dat niet zo. Kids zelf wel. Voor de lol namen ze wel eens een extra omweg. Enig idee hoe vaak ik met slecht weer zei dat de bus wellicht beter plan was. Nee hoor, ze willen fietsen. Vanuit ons dorp fietsen zowel veel scholieren als werknemers naar de stad Groningen. Soms hele groepen. 

Suusje. schreef op 09-01-2022 om 22:29:

[..]

Niemand zegt dat 'even uitwaaien' niet heerlijk kan zijn maar na 5 km ben je behoorlijk uitgewaaid hoor. Daar hoef je er niet dan nog 15 van te hebben. Ik ben van mening dat elke dag 2 uur reistijd gewoon heel veel zonde van je tijd is. Ik ken maar weinig mensen die 1 uur reistijd hebben naar hun werk en als ze dat hebben gaan die niet fietsen maar werken ze in de trein of zitten ze in de auto en doen daar ook telefoontjes etc. Twee uur per dag op de fiets zitten zie je maar bij heel weinig kinderen op het voortgezet onderwijs dus doe niet of dat 'even heerlijk uitwaaien is'.

Ik ken juist veel mensen die per dag meer dan twee uur reistijd hebben, hetzij met fiets, auto of bus. Waaronder mijn eigen partner die overal in de provincie vaak een paar weken tot maanden moet werken en dat met auto moet doen . Die ziet het reizen als tijd waarop de dag nog even door het hoofd gaat en de overgang naar vrije tijd. Voor mezelf: na een dienst naar huis fietsen gaf mij ook meer tijd en lucht eigenlijk om afstand weer te nemen van het werk. 

Nu ik voornamelijk thuiswerk loop ik bijvoorbeeld ook graag in fiks tempo (6km per uur) naar bijvoorbeeld een boerderij voor verse groenten enz. Heen en terug 8 km. Buiten zijn doet mij goed

Wij wonen in een klein dorp. Dichtstbijzijnde middelbare school is één dorp verderop (kilometer of 5) maar dat is alleen vmbo. Er is nog een mavoschool op ongeveer 10 kilometer en een mavo/havo/vwo ook op ongeveer 10 kilometer (maar dan de andere kant uit). Iedereen hier in het dorp fietst gewoon. Er rijdt maar eens in het uur een bus en die gaat niet naar het dorp van de mavo/havo/vwo school dus dan zou je eerst naar de stad moeten en dan met een andere bus weer terug. Kost zo anderhalf uur. 
Fietsen is niet zielig, krijgen kinderen niks van. Op het platteland is een uur fietsen geen uitzondering hoor. Soms zijn er gewoon weinig scholen in de buurt of wil een kind (of ouders) per se een bepaalde school. Dat kan, maar dat heeft dan een verdere reis als consequentie.

Als ouder meefietsen was in mijn tijd en is hier in de omgeving nog steeds een no go.
Als je dat doet, dan vraag je er om dat je kind wordt uitgelachen. 

Het was eerst 7 km. Dat fietste ze. En ze had busgeld. Die kon ze inzetten of bij haar zakgeld optellen. Heeft ze nooit gebruikt.
Nu zijn we verhuisd en is het nog geen 2 km.
Maar fietst naar vrienden/sport/strand etc. En dan fietst ze ook gemakkelijk 10 / 12 km.

Hallo, ik ben een jongen van 14 en ik moet per dag 12 km naar school fietsen (24 km per dag) maar het is soms wel zwaar alleen op een gegeven moment wen je er wel aan, alleen de wind is soms wat irritant.
Dit was het weer.

Wenteltol schreef op 10-03-2024 om 17:40:

Hallo, ik ben een jongen van 14 en ik moet per dag 12 km naar school fietsen (24 km per dag) maar het is soms wel zwaar alleen op een gegeven moment wen je er wel aan, alleen de wind is soms wat irritant.
Dit was het weer.

Huisregels gelezen?

Huisregels Algemene voorwaarden

Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Op Ouders.nl is iedereen welkom: jong, oud, man, vrouw, en alles daar tussenin. We hanteren een leeftijdsgrens van 16 jaar en ouder en daaronder alleen met toestemming van ouders.


Kersje schreef op 10-03-2024 om 18:20:

[..]

Huisregels gelezen?

Huisregels Algemene voorwaarden

Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Op Ouders.nl is iedereen welkom: jong, oud, man, vrouw, en alles daar tussenin. We hanteren een leeftijdsgrens van 16 jaar en ouder en daaronder alleen met toestemming van ouders.


Nou, wie weet heeft ie wel toestemming. Weet jij veel, je zit er wel bovenop zeg. Misschien moet je het melden als het echt een groot probleem voor je is. Ik zou zelf zeggen: dit is een draadje uit 2018, niet zo relevant meer.

Alle kinderen hier uit een dorp van zo'n 11000 inwoners fietsen minimaal 10 kilometer naar de Middelbare school en ook vanuit de dorpen hier in de omgeving is dat heel normaal. Je zoon is dus niet zielig en ook geen uitzondering, ik denk dat in heel Nederland echt 10duizenden kinderen zo ver fietsen naar school.

AnnA schreef op 08-05-2018 om 14:02:

Hier

Zoon van 13 is nu aan het oefenen. 21 km enkele reis. Gaat tot nu toe goed.

Zonder elektrische fiets? Dat vind ik wel echt sneu. 

Anoniemer schreef op 10-03-2024 om 19:33:

[..]

Nou, wie weet heeft ie wel toestemming. Weet jij veel, je zit er we bovenop zeg. Misschien moet je het melden als het echt een groot probleem voor je is. Ik zou zelf zeggen: dit is een draadje uit 2018, niet zo relevant meer.

Ai, dit had ik niet gezien. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.