Anna H.
10-09-2008 om 23:49
Hoeveel zakgeld
Hallo allemaal,
Mijn dochter (11) is nu voor het eerst naar de middelbare school. Alles is daardoor zo anders geworden. Ze kan daar snoep en fris kopen uit een automaat. Op de lagere school kon je niks kopen. Daarom geef ik haar elke week wat geld mee om eventueel iets te kopen. Nu heb ik gemerkt dat ze opeens ook veel en veel meer is gaan bellen en SMS-en met haar mobieltje . De 20 euro beltegoed zijn binnen een maand opgeraakt.
Ik wil haar nu extra zakgeld geven zodat ze zelf beltegoed kan kopen. En wat om iets te kunnen kopen op school.
Ze krijgt nu 8 euro. Dat is dus te weinig. Hoeveel krijgen jullie brugpiepertjes?
Kaaskopje
14-09-2008 om 02:07
Tirza
Je hoeft het niet op jezelf te betrekken. Ik heb vaker gezien dat ouders hun kinderen aanmoedigen om een krantenwijkje te nemen. Mijn oudste dochter wilde dat uit zichzelf vanaf haar tiende al, mijn jongste heeft het nooit zien zitten. Ik heb rond haar 13de wel gezegd dat voor haar leeftijd een manier was om wat extra's te verdienen. Maar als ze zelf niet gemotiveerd is ga ik haar echt niet dwingen. Ik neem aan dat je ook valt over het woord pressen. Nou ja, dat is inderdaad wel wat sterk uitgedrukt.
Ik hoefde overigens nooit te werken van mijn ouders. Achteraf besefte ik me eigenlijk pas dat ik daar zelf ook nooit bij stilgestaan had om een baantje te zoeken. Pas toen ik van de MAVO afkwam en wel erg lang vakantie had heb ik een baan gezocht en dat 6 weken gedaan. Oh ja, op mijn 14de heb ik bollen gepeld in de zomer voor een paar weken.
Dat ik het mij helemaal niet bewust was komt omdat ik de noodzaak van werken nooit heb gevoeld denk ik. Ik werd verzorgd door mijn ouders. Werken om nieuwe kleren te kopen kwam niet eens in me op. Ik probeer mijn kinderen toch iets bewuster na te laten denken over geld. Wat dingen kosten en hoe dat gekocht kan worden. Met hun zakgeld zijn ze snel klaar, meer moeten ze zelf verdienen. Die boodschap kregen ze bij mij dus al toen ze 13 waren.
Anne Mieke
14-09-2008 om 11:56
Wat een bedragen zeg......
Mijn dochter krijgt 10 euro per maand zakgeld en 10 euro per maand beltegoed.
Snoep kopen mag ze niet (althans, dat deed ze tot nog toe niet) en eens per week wat extra's kopen in de schoolkantine. De rest neemt ze mee van huis.
Miek
Yta Chalne
14-09-2008 om 13:22
C.v.
Ook voor leuke baantjes in de studietijd tellen eerdere bijbaantjes. Als ik een student aanneem, kijk ik altijd of de betreffende student eerdere bijbaantjes heeft gehad, en daarin ben ik bepaald niet de enige. De leukste bijbaantjes gaan naar de meest enthousiaste en werklustige studenten, en werklust lees ik af aan eerdere bijbaantjes. Een student van 20 die nooit eerder heeft gewerkt gaat meteen op de 'nee-stapel'.
Mijn vijftienjarige krijgt overigens 50 euro kleedgeld, 15 euro zakgeld en verdient minimaal 120 euro per maand bij (vier zaterdagen, een keertje oppassen), geld zat dus. En het staat goed op haar c.v. dus, straks, als ze studeert
Maylise
14-09-2008 om 15:02
Gerommel in de marge (met geld leren omgaan)
Overigens denk ik verder dat de bedragen waar we over praten evenals het hele concept zakgeld kinderen niet perse de waarde van geld leert kennen. Mijn kinderen hebben nooit absolute armoede gekend, ze hebben altijd een dak boven hun hoofd gehad en hebben zich nooit zorgen hoeven maken over waar hun volgende maaltijd vandaan komt. Ook de relatieve armoede kennen ze niet; ze hebben nooit bij de kassa gestaan en alle centen uitgeteld die je nog hebt in de hoop net de boodschappen te kunnen betalen, ze hebben nooit de keuze hoeven te maken of we deze maand de electricteit rekening of de water rekening zullen betalen en ze hebben nooit in het keukenkastje gekeken met het besef dat die ene pot bonen alles is waar je het dit weekend mee zal moeten doen.
Vergeleken daarmee is het echt gerommel in de marge waar we het over hebben. Vooruit als ze minder geld zouden hebben zouden ze minder dingen kunnen doen, absoluut waar. Kunnen ze (om dit voorbeeld maar even aan te houden) maar een keer in de drie maanden naar de bioscoop ipv elke maand. Alleen ik vraag me af of ze dat werkelijk wat zou leren. Als hun zakgeld nu op is dan zijn er verder geen vreselijke consequenties. Ze kunnen niet meer naar de bioscoop dan met hun vrienden. Jammer, maar niet onoverkomelijk. Het geeft ze absoluut geen besef van hoe het is om geen geld te hebben. Of hun zakgeld nou wel of niet op is doet er uiteindelijk niet toe want immers ze hebben nog steeds een plaats om te slapen en genoeg te eten. Daarom vraag ik me werkelijk af om minder zakgeld meer karakter zou creëren om met dat soort tegenslagen om te gaan. Ik heb vroeger periodes gehad met heel weinig geld; dit heeft me geleerd dat ik uiteindelijk niet veel nodig heb en hoe ik met relatieve armoede om kan gaan. Ik hoop dat mijn kinderen geen werkelijke armoede hoeven mee te maken maar mocht dit zo zijn dan hoop ik dat ze sterk genoeg zijn om daarmee om te gaan. Alleen of ik nou 10 euro zakgeld in de week of in de maand geef zal daar echt weinig invloed op hebben. Het is in mijn ogen echt gerommel in de marge.
Maylise
Maylise
14-09-2008 om 15:05
Albana
Ja, ik begrijp wel waarom je een 16jarige meer geld zou geven alleen ik vind het niet nodig om voor drank en disco meer geld te gaan geven. Dus ze zullen dan van datzelfde bedrag toch rond moeten komen en dus keuzes maken. En eventueel kan er met een bijbaantje, mocht die behoefte er zijn, meer geld verdiend worden.
Maylise
Maylise
14-09-2008 om 15:11
Melanie
Of ik de kinder te veel verwen weet ik niet. Ik doe veel voor ze maar verwacht ook veel terug van ze. Of het uiteindelijk een goede opvoeding is gebleken kan ik nog niet zeggen hoewel ik tot nog toe over mijn oudste kinderen niet te klagen heb.
Die benzine betalen was overigens het idee van man en niet van mij. Ik vind het overigens prima als ze een bijbaantje nemen mits school niet in gedrang komt.
En of je elke maand naar de bioscoop vaak vind hangt ook af van je eigen bestedingspatroon en mogelijkheden. En ik vind het fijn om hun wat pleziertjes op dat gebied te gunnen.
Maylise
Tirza G.
14-09-2008 om 17:39
Aha maylise!
Now you're talking business. Nu komen de sanctie. Vooral die ene: aardig zijn tegen je moeder, dáár kan ik wat mee. Geheel terecht dat aardigheid invloed heeft op je zakgeld, ik word er helemaal blij van.
Tirza
Tirza G.
14-09-2008 om 17:42
Kaaskopje zucht
Ik moet het wél op mezelf betrekken, want je schrijft: we pushen onze kinderen om met 13 al een baantje te nemen.
"We" kan drie dingen betekenen: óf je spreekt in koninklijk meervouw, óf je spreekt namens jezelf en je echtgenoot, óf het geldt voor iedereen/algemeen/men.
De eerste twee vielen af toen ik de rest van je posting las en dus was het de derde. Met "we pushen onze kinderen" bedoel je dan dus óók mij, als moeder van een kind.
Tirza
rosa
15-09-2008 om 08:16
Gerommel
Ik ben het met je eens dat het allemaal niet zo heel veel uit zal maken. Maar juist omdat er hier niet zo op een cent gekeken wordt wil ik ze leren dat het er nou ook weer niet helemaal vanzelf komt.
Ik heb het zakgeld zo hoog gemaakt dat er niet bijverdiend hoeft te worden voor de in mijn ogen normale dingen. Maar dat duidelijk wordt dat er voor 'extra' gewerkt moet worden en hoeveel dat dan betaalt (niet veel namelijk). Uiteindelijk is met wat klusjes in huis die extra keer naar de film zo bijverdiend, maar ze moeten er wel wat voor doen.
Een echt baantje zie ik ook niet zitten voorlopig, huiswerk gaat voor.
Rosa
Ellen Wouters
15-09-2008 om 16:24
Leren met geld om te gaan, originele invalshoek van miriam lavel
Maylise,
van geld dat alleen voor de leuk bestemd is leren kinderen inderdaad niet zoveel. Van niet meer naar de bioscoop kunnen heb je weinig last.
Ik las hier een tijdje terug een originele invalshoek op dit onderwerp, ik meen van Miriam Lavell. Het kwam er (hopelijk vat ik het goed samen) dat haar pubers of studerende kinderen van hun geld in eerste instantie de serieuze dingen moesten betalen. Af en toe kregen ze een extraatje voor iets leuks.
De onderliggende boodschap was dat geld in de volwassen wereld ook hoofdzakelijk bestemd is voor levensonderhoud en vaste lasten, en dat volwassenen ook maar zeer beperkt geld hebben voor leukigheid. Daar kun je maar beter aan wennen. Jongeren die jarenlang tientallen of honderden euro's per maand vrij te besteden hebben schrikken zich kapot als ze dan ineens van een bescheiden inkomen een huishouden moeten opzetten.
Hoe Miriam dat in de praktijk toepaste weet ik niet meer, maar ik vond het als invalshoek wel interessant.
Groet, Ellen
Tirza G.
15-09-2008 om 18:52
Ellen
Het was inderdaad Miriam's invalhoek. En ik heb hem meteen geadopteerd
Tirza
M Lavell
15-09-2008 om 22:49
Praktijk
Goed samengevat Ellen en wat grappig dat je het een orginele invalshoek noemt. Voor mij was het eigenlijk vanzelfsprekend ![]()
Die praktijk past zich telkens aan aan de omstandigheden. Zakgeld is met de overgang naar het vo omgezet in kleedgeld/toelage (de kinderbijslag). Daar moesten ze alles van betalen (kleding, mobiel, buskaart, schoolboeken, lesmateriaal) of op zijn minst voorschieten. Eventueel tekort (dat was er zeker) konden ze declareren. Bonnetjes indienen van uitgaven, inkomsten er aftrekken en het tekort werd zo nodig bijgepast. Voor 'leuk' moest gewerkt worden al is er ook 'winst' te halen uit verjaardagen waar ze geen enkele moeite hebben om te bedenken wat ze willen (broek, jas, schoenen, prepaid card) en paps of mams die in ruil voor samen verdwalen in alweer zo'n winkelscentrum bij de kassa best wel eens verrassend iets voor kind af willen rekenen (zoenen en plein public!).
Dat gaat nu ze studeren in principe nog steeds zo (ze krijgen zelfs hetzelfde bedrag, geen inflatiecorrectie), al betalen we nog wel de ziektenkostenverzekering voor dochter. Voor zoon niet meer.
Ander voorbeeld: dochter heeft vandaag (hoera) haar rijbewijs gehaald (op tien lessen na zelf betaald). Natuurlijk wil ze ook auto gaan rijden. We hebben een auto-pot gemaakt en ze betaalt per kilometer dat wat de auto kost volgens de ANWB. Autorijden is wel makkelijk, maar niet goedkoop. Je kunt dat niet vroeg genoeg beseffen. Dit soort lessen gaan in mijn beleving voor ouder-kind liefdadigheid. Die is er wel, maar als de nood het hoogst is of de bijdrage het meest welkom.
Zo hebben ze voor het halen van hun P een extratje gekregen waardoor de bodem van hun schatkist weer even bedekt is. Ze zijn best rijk eigenlijk als je het vergelijkt met het banksaldo van hun medestudenten. Ze kunnen dus best af en toe iets leuks doen, maar omdat het geld voor 'leuk' geen betrouwbaar vast inkomen is (zakgeld) en het geld voor vaste lasten wel een betrouwbare vaste uitgavenpost, smijten ze niks over de balk.
Dochter heeft haar rijbewijs. Joepie, deed ze, weet je wel wat dat kost, autorijles. Dat heeft ze straks 'over'. Zelf verdiend. Zelf uitgespaard. Zelf gedaan, zelf groot geworden.
Ze is er trots op. Ik ook.
Groet,
Miriam Lavell
Ellen Wouters
16-09-2008 om 17:35
Vanzelfsprekend
"en wat grappig dat je het een orginele invalshoek noemt. Voor mij was het eigenlijk vanzelfsprekend
"
Eigenlijk is het dat ook. Maar ik heb de indruk dat de cultuur van "pa&ma betalen de vaste lasten en zakgeld is voor de leuk" zo gebruikelijk is, dat het even heel nieuw leek.
Groet, Ellen
M Lavell
16-09-2008 om 23:38
Daar keek ik van op
Ellen:"de cultuur van "pa&ma betalen de vaste lasten en zakgeld is voor de leuk"
Ja. Dat vond ik nou weer een verrassende ontdekking. Die mogelijkheid is geen moment in me op gekomen. Ik heb erover nagedacht of dat een optie zou kunnen zijn, maar ik vind het nogal betuttelend. Een vorm van klein houden eigenlijk. Ik snap ook niet zo goed hoe dat moment van zelfstandigheid dan moet komen en vooral ook wanneer dan.
Maar die cultuur is er zeker. Ook, nee juist op de uni van zoon (geneeskunde). Op de hbo van dochter zijn ze naar mijn idee een stuk zelfstandiger, maar dat kan komen omdat ze echt geld verdienen tijdens hun stages. Oh, en ver van huis zijn natuurlijk. Mama gaat niet mee door het Panamakanaal.
Groet,
Miriam Lavell
prieeltje
17-09-2008 om 14:58
Zakgeld dochter 15
Hier 6,50 per week zakgeld, 60,- per maand kleedgeld en wij betalen abonnement mobiel. Tevens schuift oma maandelijks nog een bedrag. Jas en schoenen laat ik zoveel mogelijk uit het kleedgeld betalen, indien nodig leg ik daarvoor wat bij, ondergoed betaal ik echter wel apart. M.i. meer dan voldoende en toch zijn er vriendinnen die giga veel meer hebben (zelfs 150,- kleedgeld p/m).
Zoon van bijna 11 krijgt 3,50 per week (en ook nog iets van oma). Eigenlijk is dat te veel, want hij heeft totaal geen uitgaven, behalve zo nu en dan een kadootje voor een familielid. Hij kan dan ook lekker alles oppotten voor dingen als spelcomputers enzo.
Tip: Begin met kleedgeld storten op een moment dat ze net alles voor het nieuwe seizoen al hebben (ik ben bijv. in juni begonnen). Zodra het volgende seizoen aanbreekt hebben ze al een leuke buffer.
Astrid
17-09-2008 om 21:13
Dochter is zuiniger dan moeders (met gat in haar hand)
Mijn oudste dochter heeft nog geen kleedgeld, maar ik denk dat er veel minder gekocht gaat worden als zij het geld zelf gaat beheren. Zij is nl. erg op de centen en zeer kritisch. Vindt ook gauw dat ze te veel heeft. Nu koop ik nog al haar kleding en dat voor haar oudere broer en jongere zus en kom elke week wel thuis met kleding voor de kinderen (en ook veel voor me zelf). Dochter wil het vaak geeneens passen. "Jeetje al weer een shirtje, ik heb er al 15". "Echt zonde van je geld mam!". "Ja, maar deze is zooo leuk, die kon ik niet laten liggen...".
janneke
24-09-2008 om 21:15
Hier
Dochter van 12 , in brugklas , krijgt € 7,50 per maand
dochter van 15 krijgt € 65 per maand, kleedgeld en zakgeld, is 45 kleedgeld en 20 zakgeld.Geen jas schoenen en ondergoed.
De dames kunnen er zat van uit. Ze krijgen nl met de rapporten van beide oma's € 5 en van ons ook nog eens € 5 , als je dan 3 rapporten hebt in jaar, heb je er nog wel heel wat bij. Van oma krijgen ze zo paar keer in het jaar € 10 voor beltegoed. Wij betalen ook wel eens beltegoed. Ze kunnen met € 20 beltegoed wel paar ( 3 4) maanden
kaatje43
27-09-2008 om 12:56
7.50 per maand?
Bedoel je niet per week, Janneke. Anders wel een heel groot verschil met oudere zus.
janneke
03-10-2008 om 19:50
Klopt wel
Ja hoor € 7,50 per maand, nu had mijn dochter toen ze in klas 1 zat maar € 5, in de 2e had ze € 11, in de 3e € 15 en nu in de 4e € 20.Hebben zich er altijd goed van kunnen redden. En ben van mening als het niet genoeg is ga je maar foldertjes rondbrengen of zo. En anders zorg je maar dat je met dat geld uitkomt. Moet je maar eens zien hoeveel sommige kinderen in de snoepen frisdrankeautomaten gooien per week.Hier is een school met 1400 kinderen , daar wordt per week voor € 2000 in de snoepen frisdrankautomaten gegooid, ik vind dit grote onzin, en de dames doen het gelukkig ook niet zo vaak.
Damajo@
05-10-2008 om 00:13
Geen snoep en fris
Ik vind dat geen goed voer voor kinderen. Dus zoonlief krijgt eten en drinken mee van huis, ook tussendoortjes. Ik koop weleens een smoothie voor hem ofzo.
Snoep en fris mag hij zelf bekostigen. Gelukkig gaat zijn school binnenkort op de gezondere toer.
Hij krijgt 10 euro beltegoed p/m.