Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Huisarrest - hoe lang ?

Hallo,

ik heb een vraag en zou graag jullie mening horen. Mijn zoon van 16 wilde gisteren gaan "chillen" met vrienden. Omdat vandaag de school weer begon, heb ik gezegd dat hij om 22.00 uur thuis moest zijn. Hij vond dat onredelijk omdat hij nog niet echt les heeft, hij hoefde alleen een mentorles te volgen. Ik heb hem verteld dat de vakantie afgelopen was, dat het zondag was (dan mag hij in de schooltijd niet chillen van ons) en dat hij wel mocht gaan, maar dan tot 22.00 uur.

Lang verhaal kort: hij is gegaan, gaf zelf aan dat de afspraak was om 22.00uur thuis te zijn, maar was er om 23.30 nog niet. Ik heb hem gebeld en hij vertelde doodleuk dat het zo gezellig was en hij niet inzag waarom te komen. Na mijn reactie was hij binnen 10 minuten thuis (ik deed of ik sliep om geen nachtelijlke discussie te hebben en om mezelf de tijd te geven na te denken).

Ik heb bedacht dat hij een maand huisarrest krijgt (hele maand september waarin hij allemaal uitjes gepland heeft) en dat zijn zakgeld wordt uitbetaald als hij zich daaraan houdt.

Vinden jullie dat redelijk ? Of te lang ?

Ik hoor het heel graag !


Brem

Brem

29-08-2016 om 16:15

Je stevent af op

een hoop strijd, volgens mij.
En wat als hij zich niet aan zijn arrest gaat houden? En wat als hij gaat werken en dus je zakgeld niet meer hoeft?

nounou

dat is nogal pittig zeg, een maand huisarrest voor dit 'vergrijp'.

Ik snap je zoon best.Hij is 16, geen 13. Je had dit gedoe kunnen voorkomen door hem serieus te nemen en hem te laten noemen wat voor tijdstip hij in gedachten had, en door aan de orde te stellen dat dit de laatste avond voor de start van het schooljaar was etcetera.Die eerste dag op school is alleen een opstartdag, afscheid nemen van de vakantiefase is even lastig dus ik snap best dat hij graag wat meer souplesse van jouw kant had gezien. Vrienden zijn belangrijk voor hem, er was op school niks te doen wat serieuze inspanning vergt.

Dus tja, ik vind je straf niet redelijk.

merleijn

merleijn

29-08-2016 om 16:20 Topicstarter

Gedoe

Dag Brem: ja, daar ben ik ook bang voor, dus zit ik te denken wat te doen...
Dag Bromvlieg: ik heb hem serieus genomen. Hij wilde niet voor 1.00 uur 's nachts naar huis. Dat vond ik niet ok. Ik vind dat in het ritme komen ook waardevol is, zeker omdat hij de hele vakantie echt heeft kunnen doen en laten wat hij wil (inclusief een festival in België van 4 dagen met vrienden). Ik ben niet heel streng - ik heb gezegd dat er grenzen zijn en dat de grens op de zondag voor school ligt.

Brem

Brem

29-08-2016 om 16:26

Ik weet het niet

Maar ik zou echt wel proberen er samen uit te komen.
Je zult moeten gaan loslaten. Hij wil niet meer dat jij alles beslist.
Probeer te onderhandelen.

Lente

Lente

29-08-2016 om 16:34

Klus laten doen

De straf is veel te lang.
Alternatief kan zijn om hem net zo lang in huis laten klussen/schoonmaken/tuinieren als dat jij je ongerust mocht maken.
En vooral praten over verantwoordelijkheden en zo.

Wij doen nooit aan 'in het ritme komen'. Waarom zou je de laatste dag(en) van de vakantie negatief beïnvloeden. Het ritme komt vanzelf weer als school echt bezig is. Dan is de zondag niet chillen een prima afspraak.

Als jij dat achteraf ook vindt, dan kun je ook helemaal geen straf geven en vertellend dat je ons hebt ingeschakeld voor advies.

Jaina

Jaina

29-08-2016 om 16:37

Niet

Ik ben normaal helemaal niet zo makkelijk maar hier zou ik weer niet zo'n probleem van maken. Het was tenslotte ook gezellig waarschijnlijk. Ik had hem dus sowieso geen eindtijd opgelegd.
Ik zou nu wel omdat jullie dat wel deden en hij rechtstreeks is ingegaan tegen jullie wensen een bepaalde straf opleggen maar een maand vind ik dan wel veel te lang voor een klein vergrijp. Ik zou dus kiezen voor een kortere periode of een andere straf.
En hij is 16. Probeer hem iets meer vrijheid te geven (mits school en zo er niet onder lijden en hij goede cijfers blijft halen)

Kun je niet maken

Zo'n lange straf zonder waarschuwing vooraf. Dat is puur vergelding voor het feit dat hij in je hemd heeft gezet (zou mij ook niet lekker zitten) en daar kweek je alleen een hoop rancune mee.

Laat hem een inderdaad een klus doen, of nog beter, kiezen tussen twee taakstraffen. En vertel wat de consequenties zijn als hij je dit kunstje nog een keer flikt.

Ik wil zelf wel eens van een tevoren afgesproken tijdstip afwijken als de kinderen me op tijd even appen. Bij zomaar wegblijven is er ook stront aan de knikker. Vaak kunnen ze dan ook nog met een ander kind wiens ouders schappelijker zijn meefietsen. Veiligheid is belangrijker dan de klok.

Tine Winkel

Tine Winkel

29-08-2016 om 17:02

ruim 1,5 uur te laat

Geef hem een mooie klus van ruim 1,5 uur - lijkt me een mooie compensatie. Een maand huisarrest, zoals jij aangeeft, lijkt me veel te lang, dat gaat veel (en lang) strijd opleveren.

Kaaskopje

Kaaskopje

29-08-2016 om 17:19

Een maand staat totaal niet in verhouding

tot het vergrijp. Ik weet niet eens meer waar het om was, maar jongste dochter heeft één keer een week huisarrest gehad en omdat ze wel doorhad dat ze te ver gegaan was met wat ze gedaan had, heeft ze daar totaal niets tegenin gebracht.

Ik vind het op zich goed dat je je zoon op tijd thuis laat komen. Deden de ouders van de jongeren rond ons huis dat maar. Als je hem persé huisarrest wilt geven, dan zou ik volgende week zondag nemen. Niet naar buiten komende zondag. Maar om eerlijk te zijn zou ik het bij een "waarschuwing" laten, dat hij dit beter niet kan doen als hij naar school moet. En ik zou dat als twee volwassen mensen bespreken. Hij is verantwoordelijk voor voldoende rust. Als zijn schoolresultaten eronder lijden, gelden jouw regels, zolang dat niet zo is kan hij wat meer de ruimte krijgen.

Andere manier

Niet doen, dat huisarrest. Te lang en te moeilijk te bewerkstelligen. Heb een goed gesprek met hem dat het voor jou heel naar is als hij niet op de afgesproken tijd thuis is, dat dat respectloos is, jij je misschien ongerust maakt, het jouw nachtrust verstoort. Liegen is niet netjes, verzuimen te bellen dat je later komt (of vragen of het later mag worden) is ook niet zoals je in een gezin normaal met elkaar om gaat.

Als goedmakertje kan hij zoals Lente voorstelt twee uurtjes voor jou aan de slag. Zijn tijd voor jouw tijd zeg maar. Als je een klus doet waar je een extra paar handen bij nodig hebt, of iets waar je al een tijdje tegen aan hikt samen met hem doet wordt het misschien nog gezellig ook en vindt hij het nog leuk ook om gewaardeerd te worden om zijn hulp.

skik

margaretha

margaretha

29-08-2016 om 17:39

vorige week

was zoon van 16 weer te laat, als straf mocht hij de keer daarna eens niet uitgaan.

zebra

zebra

29-08-2016 om 18:11

ik zou het doen

zoals enkelen hierboven al genoemd hebben: hem een klus van 1.30 uur laten doen en nog eens melden dat het vervelend is dat hij zich niet aan de afspraak gehouden hebt. Aan de andere kant wist je wel dat hij met vrienden was en als het gezellig is kan het altijd uitlopen. Het was attenter geweest als hij even een app gestuurd had dat het wat later zou worden.

merleijn

merleijn

29-08-2016 om 18:32 Topicstarter

Moeilijk

Ik heb hem de sanctie nog niet meegedeeld.

Ik vind het moeilijk. Het gaat hier niet om appen dat je later komt, het gaat om willens en wetens niet gehoorzamen aan de eesrste grens die hij in 6 weken krijgt.
Als je vraagr of je WEER mag chillen kan mijn antwoord namelijk ook een keer NEE zijn. Ik vind het dan bijzonder dat deze NEE ditect resulteert in een compleet disrespect.
Het gaat wat mij betreft dus niet over iets al dan niet gunnen of een 16 jarige geen vrijheid geven. Die vrijheid heeft hij voldoende, dat beaamt hij zelfs.

Gehoorzamen

De jongen is 16 jaar en wordt geacht te 'gehoorzamen'?
Het gaat erom dat hij zelf verstandige beslissingen gaat nemen en daar kun je hem bij helpen door het bespreekbaar te maken maar uiteindelijk de beslissing bij hemzelf te laten. Hij draagt daar ook de consequenties van. Hinderlijk als ze iets anders beslissen dan jij verstandig acht maar het is niet anders. Het zijn echte personen met een eigen wil en een aankomend zelfstandig leven. Ik zou alleen dwars gaan liggen als het een halszaak is, maar dat is het niet. Er vallen geen dooien.
Wen er maar aan. De consequentie kan anders zijn dat ze zich toch aan jou gaan onttrekken of je niet meer op de hoogte houden of er zelfs leugentjes om bestwil aan gaan spenderen. Waar jij dan weer boos over wordt.

merleijn

merleijn

29-08-2016 om 18:59 Topicstarter

Ja, gehoorzamen

dag AnneJ,

soms stel ik regels en grenzen. Dat vind ik logisch in een gezin en zeker ook voor een puber van 16.

En wat bedoel je dan met consequenties? Dat hij moe is of dat er een sanctie volgt?

Ik vind het niet raar dat er grenzen zijn en sancties. Mijn vraag ging over de zwaarte van de sanctie.

Tja Merleijn

Ik deel duidelijk jou uitgangspunt niet dat er door jou te bedenken grenzen en sancties zijn. Het leven zelf heeft wat mij betreft al grenzen en sancties genoeg waar ook je kinderen vanzelf mee in aanraking komen. Niet nodig om daar eigen fabricaat aan toe te voegen. Dat keert zich vanzelf tegen jezelf. Kom je vanzelf wel tegen.

Jaina

Jaina

29-08-2016 om 19:18

Merleijn

Ja dat ben ik met je met eens. Daar zou ik dus ook straf voor geven. Ik zou in dit geval het niet als regel opgelegd hebben maar het is ook wel weer zo dat als die regel er is en ze vervolgens toch niet gehoorzamen dan zou ik daarvoor wel straf geven. Niet `1 maand. Dat zou ik persoonlijk te lang vinden en lastig te handhaven. Maar bijvoorbeeld 1 maand geen zakgeld (= makkelijker te handhaven) en een avond klusjes opknappen. En dan duidelijk maken dat het niet zo zeer is vanwege het te laat komen maar wel vanwege het rechtstreeks ongehoorzamen.

Honden trainen

Ik heb ook geen verstand van honden.

Consequenties

In dit voorbeeld zijn er geen consequenties. Zoon komt laat thuis mar heeft alleen een mentoruur de volgende dag. Mocht dat supervroeg zijn en zoon brengt dat uur half slapend door mist hij zelf de helft van de informatie die hij mogelijk nog nodig heeft later in de week/het jaar. Maar daar kan hij dan wel weer achter komen. Of hij verslaapt zich en mist het mentoruur en moet er dan alsnog achteraan wat daar besproken is. Hoe erg is dat?
Alleen maar leerzaam op deze leeftijd. Misschien dat er dan bij hemzelf een kwartje valt dat het toch wel handig is om het mentoruur niet te verslapen en wakker bij te wonen. Zelf dus en niet omdat er dan een ouder sancties gaat stellen.

Els

Els

29-08-2016 om 20:01

Wat wit je bereiken

Merleijn, vraag je af wat je met je straf wil bereiken. Je wilt toch vooral gewoon dat hij zich aan afspraken houdt? Of nog belangrijker, dat hij veilig weer thuis komt als hij gaat 'chillen'? En denk je dat je dat bereikt door hem nu een maand huisarrest te geven? Dat hij uit angst de volgende keer wel op tijd gaat komen? De hoogte van je straf is belachelijk. Mijn suggestie: zeg hem dat je ervan baalt dat hij te laat thuis kwam en niets van zich liet horen, dat je dan ongerust bent. Zeg hem vervolgens dat je nu inziet dat 22.00u te vroeg was voor deze situatie. Jij moet immers ook nog wennen aan het feit dat hij weer een jaar ouder is. Dat je bereid bent, afhankelijk van de situatie nieuwe tijden af te spreken. Dat hij moet begrijpen dat het voor jou ook nieuw is en dat je, als je ervan op aan kunt dat hij zich aan de afspraken houdt (en dat ook bewijst) vast en zeker gemakkelijker zult worden. De algemene regel als die je noemt werkt volgens mij niet, het tijdstip hangt van meer factoren af, bijvoorbeeld het gezelschap, of je alleen naar huis moet, wat de plannen de volgende dag zijn en wat de reden van bijeenkomen is. Kortom: meer overleg en minder autoriteit!

merleijn

merleijn

29-08-2016 om 20:29 Topicstarter

Wat ik wil bereiken

Is inderdaad dat hij zich aan afspraken houdt. Soms kunnen regels ter discusdie worden gesteld en soms ook niet. Nee betekent namelijk nee.
Overigens is mijn zoon helemaal niet een jaar ouder geworden hoor, hij is 6 weken ouder dan voor de vakantie, toen was hij ook al 16.
De 2200 uur regel geldt alle dagen behalve vrij en zat en de vakanties. En ergens op een dag is na 6 weken de vakantie voorbij.

De consequentie hier is dat hij regels niet aan zijn laars dient te lappen. Dat kan thuis niet, op school niet, in de maatschappij niet en straks als hij ooit gaat werken ook niet. Hij is ook geen enig kind en als iedereen hier maar doet wat hij leuk vindt dan wordt het nogal onleefbaar.
Hij kan uiteraard leren van zijn eigen fouten. Maar hem opvoeden is niet zijn eigen taak.

En nee, het is geen hond. Zo behandelt ook niemand hem.

Maar ik dank jullie voor je reacties: er volgt een gesprek en een sanctie, maar wrsch niet van een maand.

Ook niet in de samenleving

Wacht tot je zoon zijn 'werkkring' niet meer bevalt vanwege een autoritaire baas en met zijn voeten gaat stemmen.

Christel

Christel

29-08-2016 om 20:48

Opvoeden

is m.i. al lang klaar op die leeftijd, dan ben je aan het begeleiden. Een 16-jarige die straf krijgt vind ik echt uit de tijd. Het zal de sfeer in huis niet ten goede komen en ik denk niet dat jij je doel bereikt.

Geef hem wat meer verantwoordelijkheid, hij moet zelf de consequentie dragen, zie #20 van AnneJ.

Ik heb het idee dat hij de oudste in het gezin in, klopt dat?

Jaina

Jaina

29-08-2016 om 20:57

Onzin

Natuurlijk is het niet uit de tijd om een 16 jarige straf te geven. Dat is misschien bij sommige mensen uit de tijd maar in veel gezinnen echt heel normaal. Met 16 zou het opvoeden inderdaad grotendeels klaar moeten zijn. Maar 16 is nog geen 18 dus af en toe zijn er nog even van die dingen en is er wat herhaling nodig. En soms moet je als ouder nog even laten zien dat niet alles mag.

Een stiefvader zonder eigen kinderen. Of een vader die vaste afspraken nodig heeft vanwege de stress die onvoorspelbaarheid oplevert.

Elfje65

Elfje65

29-08-2016 om 21:37

Geen straf

Ik zou wel de volgende dag duidelijk maken dat je hier niet blij mee bent. Je maakt je ongerust, vertrouwen etc etc. Hij had ook nog even kunnen appen, of hij langer mocht blijven. Met elkaar in gesprek blijven is veel belangrijker op deze leeftijd.

Elfje65

Elfje65

29-08-2016 om 21:59

Hier ook gehad

Zoon was 17 en zou niet al te laat thuis zijn van zijn vriendin. Hij kwam pas om 3:30 uur thuis. Zogenaamd tijd vergeten. Ik was toen ook kwaad en voelde mij eigenlijk in de maling genomen. Ik was ook ongerust. Ik wilde hem toen ook een straf geven, maar op aanraden van het forum dit niet gedaan. Ik had ook niet zoveel moeite met de tijd maar meer met het zogenaamde vergeten en niet reageren op appjes. We hebben afgesproken dat er ip geen tijd meer geldt maar wel even een appje als de plannen wijzigen.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

29-08-2016 om 22:11

gehoorzamen

Ik vind een term als 'gehoorzamen' niet passen bij een 16-jarige. Uiteraard vind ik dat je regels mag (moet) hebben in een gezin. Maar ik vraag mij bij deze regel eerlijk gezegd wel af: waarom vind je het zo'n belangrijke regel? Je schrijft over 'in het ritme' komen. Bij een jonger kind begrijp ik dat best. Bij een 16-jarige niet. Lijkt mij erg leerzaam als hij zelf ervaart wat de gevolgen zijn van een avond laat thuis. En dan bedoel ik dus niet een eventuele straf, maar dat hij de volgende ochtend brak op school zit. Maar misschien heeft hij er ook helemaal geen last van, dat kan ook. Je zoon lijkt toe te zijn aan meer vrijheid toe en dat past ook bij deze leeftijd. Vrijheid = verantwoordelijkheden. Door de focus te leggen op 'gehoorzamen' ontneem je hem eigen verantwoordelijkheden. Het zou mijn keuze niet zijn. Bovendien: hij valt jou en de andere gezinsleden er toch niet mee lastig? Als hij 's nachts met veel herrie het huis in komt en iedereen wakker maakt, is het een ander verhaal.

Ik zou wel een punt maken van zijn 'respectloze' reactie naar jou. Maar niet van zo'n tijdstip. Laat dat los (losser).

BO

BO

29-08-2016 om 22:21

ritme

Je kunt pas in een ritme komen als dat van je gevraagd wordt. Dus pas vanaf de dag dat je begonnen bent met school, niet ervoor.

Mijn kinderen (en ik zelf vroeger ook) kunnen nooit slapen de avond voor de eerste schooldag na elke vakantie. Teveel aan je hoofd. Ik heb er dus net weer eentje uit bed gehaald die dat vergeten was (hier begint morgen de school).

Ze gaan altijd de eerste avond dat ze weer naar school zijn geweest op tijd naar bed en hups ze zitten alweer in het ritme van vroeger naar bed en vroeg op.

Dus dat punt had je toch na 12 jaar ook wel door kunnen hebben denk ik dan.

Voor wat betreft het vergrijp zelf: ik vind op de hoogte houden heel belangrijk. Hier ging het een week of vier geleden fout met onze zoon van 17 die een uur fietsen verderop was, naar vier gelegenheden ging zonder daar ook maar iemand te kennen en ik verwachtte hem niet voor 21:00 uur thuis. Helaas ging het fout omdat ik na 17:00 uur niets meer van hem vernomen had en dat had ik wel verwacht. Na 21:30 werden we zeer ongerust en gelukkig was hij net voor 22:00 binnen. Hij had de telefoon in zijn rugzak niet gehoord, het was zeer slecht weer dus hij had dat uur fietsen zo hard mogelijk gedaan met oortjes/muziek in. Hier staan dus alle neuzen weer dezelfde richting op: laat weten waar je bent en daar was geen enkele straf ofzo voor nodig.

merleijn

merleijn

29-08-2016 om 23:08 Topicstarter

Dank allen

Het ging mij niet om de tijd maar om het door hem, ook al ging het met tegenzin, bevestigen van een afspraak en je er dan willens en wetens niet aan houden

En nee
Ik wist wel waar hij was en was niet ongerust
Hij is geen oudste kind
Hij is geen stiefkind, dus ook niet van een stiefvader zonder eigen kinderen (???)
Hij wordt niet afgericht maar we proberen hem op te voeden (ja zelfs al is hij "al" 16) en te vormen en daarin heeft hij ook een eigen stem.

Ik gebruik jullie perspectief voor zwaarte en duur van de sanctie. Dus dank jullie!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.