Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
25-12-2015 om 17:02
Hier 2 puberzoons van 17 en 15:
We hebben hier in huis bepaalde
regels bijv. ’s ochtends doe je je gordijnen open en doe je je vieze
kleren in de wasmand. Het lukt niet om dit geregeld te krijgen.
Ik heb de regels al een keer opgeschreven, uitgeprint, met ze
besproken maar niks helpt. Ik kan boos doen of verdrietig maar dat
maakt allemaal niet uit. Wij zijn helemaal niet streng maar ik vind
wel dat er bepaalde basisregels zijn waar ze aan mee moeten werken.
Maar hoe voorkomen we dat we elke dag ruzie maken over de huisregels?
Ze zijn met heel andere dingen bezig en dit heeft gewoon geen
prioriteit.
Ik ben niet het type dat alles los kan en wil laten dus we
hebben veel strijd over huishoudelijke dingen.
Mijn concrete vragen:
1) Hoe krijg ik ze zover dat ze toch hun ding doen?
2) Wat te doen als ze zich niet aan de afspraken houden?
Ik wil graag dat het weer gezelliger wordt thuis. (Het enige waarmee ik ze kan straffen is de telefoon afpakken of zakgeld inhouden). Ben benieuwd naar jullie
suggesties en of het herkenbaar is.
04-01-2016 om 15:33
prioriteiten
'Ze zijn met heel andere dingen bezig en dit heeft gewoon geen
prioriteit.'
Zo is dat. En die prioriteit krijgt het waarschijnlijk pas als ze op zichzelf gaan, of als ze een VIP op bezoek krijgen op hun kamer.
Verder zijn er al veel zinnige suggesties gegeven.
Als je het zelf belangrijk vindt, doe dan zelf die gordijnen open en loop hun kamer in als je wastrommel nog wat ruimte heft - allicht vind je iets wat erbij kan, Zo niet, jammer dan.
Echt belangrijke regels lijkt mij: hoe laat weten we of je mee-eet of niet, en hoe laat ben je thuis. Na het eten meehelpen met opruimen spreekt voor zich, ze wonen niet in een hotel. Geef hen ook een dag in de week de taak om de maaltijd te verzorgen (en daarvoor de boodschappen te halen).
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.