Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Hulp met tampons dochter

Ik heb een dochter 13 die sinds ongeveer een half jaartje ongesteld is.
Ze gebruikt maandverband.
Maar nu met de vakantie en de komst van het warme weer wil ze heel graag zwemmen.
Ze is toen naar me toe gekomen en zei dat ze graag tampons wil gebruiken zodat ze kan zwemmen. Ik heb toen voor haar O.B. Mini gekocht en heb met haar met behulp van de gebruiksaanwijzing "wegwijs" gemaakt hoe ze te gebruiken.
Nu kwam ze van de week naar mij toe dat ze het een paar keer geprobeerd had maar dat het niet lukte en dat ze het eng vond. Ik vond haar best overstuur. Ze vroeg me of ik haar alsjeblieft wilde helpen.
Ik heb dit toegezegd omdat ik haar graag wil helpen en stiekem ook omdat ik (toen ik zo jong was en met hetzelfde probleem worstelde) ook hulp gehad zou willen hebben.
Ik heb gezegd dat ik spulletjes zou kopen en dat we het samen gingen proberen, en het eventueel voor zou doen.Als vrouwen/moeder-dochter onder elkaar.
Ze vond dit een goed idee. Mijn dochter verteld gelukkig makkelijk aan mij wat haar zoal bezig houd; ook op dit gebied. Ik ben dus gisteren naar de winkel geweest en heb verschillende producten gekocht. (mini tampons met en zonder applicator) en een spiegeltje geregeld.

Nu sprak ik gisteren toevallig een vriendin van mij en vertelde dat ik dit van plan was.
Alleen die reageerde geschokt, en vond het maar een raar idee dat ik dit met mijn dochter samen ging proberen. Ze vind dat ik het bij uitleg moet houden, maar dat ze het in privé zelf moet proberen/ontdekken.

Nu is mijn vraag... Wat vinden jullie?


ElenaH

ElenaH

18-07-2020 om 08:06

Nou

'Nu is mijn vraag... Wat vinden jullie?'

Dat het helemaal niet erg is om een paar dagen niet te (kunnen) zwemmrn. Ze is toch geen 6 weken achter elkaar ongesteld?

Mijntje

Mijntje

18-07-2020 om 08:28

chirurg

Ik zou het ook bij instructies laten en haar zelf laten proberen. Je kan het wel 'droog' voordoen (met kleding) door 1 zo'n tampon uit het plastic te halen, het touwtje naar achteren te doen en laten zien welke kant erin moet, ook hoe ze het moet vasthouden.
Maar nee, je bent geen chirurg die de tampon erin gaat brengen. Ze moet daar zelf handigheid in krijgen en als het niet lukt, geen probleem. Dan gewoon maandverband.
Ze moet ook weten hoe vaak ze moet wisselen. Kortom: neem eerst samen de gebruiksaanwijzing door.

Tijdelijke nick

Tijdelijke nick

18-07-2020 om 08:28

Vroeger

Heeft mijn moeder het ook voor gedaan, in de badkamer. En daarbij verteld hoe het moest, daarna deed ik het zelf.

Mijn dochter zwemt twee keer per week, dus toen zij ongesteld werd, gebruikte ze gelijk tampons. Ze heeft dit zelf geregeld. Verschil met mij vroeger is dat zij al wist wat tampons waren en veel boeken/plaatjes had gezien hoe het moest. Omdat zijn al jong seksuele voorlichting kreeg van mij en tegenwoordig staat dat allemaal in boeken beschreven, dat is anders dan hoe het vroeger bij mij thuis ging. Toen ze ongesteld was, heb ik haar ook wat di gen uitgelegd, onder andere hoe je hygiënisch tampons in brengt.

Ik vind het niet raar dus.

Mijntje

Mijntje

18-07-2020 om 08:30

een spiegeltje

is trouwens niet nodig. Een applicator heb ik ook nooit gebruikt. Je moet vooral weten hoe je dat ding moet vasthouden en welke houding je moet aannemen (zittend)

Saar

Saar

18-07-2020 om 08:46

Nee niet raar

Mijn eigen dochter is nogal preuts en die vond het gesprek met mij al moeilijk, al met al heeft hele traject hier wel jaren geduurd
Geen probleem want die tampon, daar kun je idd wel zonder. Uiteindelijk is het haar gelukt met inbrenghuls.
Maar zelf zou ik er geen moeite mee hebben gehad haar wat meer 'live' te helpen mocht ze daar behoefte aan hebben gehad.
Als het goed voor jou voelt en voor haar zie ik geen enkel probleem.

Hilde

Hilde

18-07-2020 om 08:53

Anatomie

Ondanks voorlichting en openheid in opvoeding moet je toch echt zelf leren aanvoelen hoe het allemaal een beetje in elkaar zit, hoe het voelt als je onspant, wanneer het pijn doet etc. Mijn dochter heb ik tampons met inbrenghuls gegeven en op de plaatjes laten zien hoe het werkt want ze wilde het graag proberen. Maar ze vindt het vreselijk, het doet pijn en het zit niet goed. Dan houdt het op. Misschien komt het nog een keer, anders niet. Zwemmen doet ze toch al nauwelijks.

Pluis

Pluis

18-07-2020 om 08:56

Tuurlijk

Zolang je hem er zelf niet in gaat duwen lijkt me dat absoluut geen probleem als zij er zelf om vraagt. Voordoen kan, maar hoeft niet eens denk ik. Belangrijk is dat ze hem schuin naar achteren steekt. En mijn dochter vond een applicator prettig in het begin. Wat ook nog kan helpen, zeker met het oefenen, is glijmiddel gebruiken.
Succes!

Tine Winkel

Tine Winkel

18-07-2020 om 08:58

wanneer had ze het geprobeerd

Want als je een tampon probeert in te brengen op een moment dat je niet ongesteld bent, dan kan dat best lastig zijn. Ze heeft t geprobeerd, schrijf je - dat zou dus tussen 2 menstruaties in geweest kunnen zijn? Als de vagina droog is, is het heel lastig om zo'n katoenen prop naar binnen te duwen.
Zelf vond ik, vanaf het begin, dat een inbrenghuls alleen maar lastig was, trouwens.
En ik weet niet of je dochter zwemt als sport of als spel? Ik trainde 4 of 5 keer per week en kreeg echt erg buikpijn als ik toch ging zwemmen tijdens een menstruatie. Die buikpijn hing niet samen met de fysieke inspanning van het sporten. Ook als ik een middag met vriendinnen naar het zwembad ging, kreeg ik erge buikpijn. Misschien van de kou van het water? Dus de vraag is dan hoe graag ze wil blijven zwemmen als ze menstrueert.
Kortom, ik gebruikte wel vrijwel altijd tampons, maar zodra ik gestopt was met wedstrijdzwemmen ben ik niet meer gaan zwemmen tijdens mijn menstruaties.

Tijgeroog

Tijgeroog

18-07-2020 om 09:01

Ik was erbij

Mijn dochter is net voor het eerst ongesteld geweest en wilde na een paar dagen graag een tampon proberen. Ik zat er bij toen ze dat deed en gaf aanwijzingen. Ook over hoe ze haar bekkenbodemspieren moest ontspannen enzo. Toen ie eruit ging was ik er weer bij, want dat ging lastig omdat ze eigenlijk al bijna niet meer ongesteld was.

Ze wilde ook graag een menstruatiecup proberen (die kent ze van mij, en ik ben er erg positief over), dus daar gaat ze waarschijnlijk de volgende keer proberen. En dan zit ik er ongetwijfeld weer naast.

Marie Louise

Marie Louise

18-07-2020 om 09:10

Helpen

Helpen lijkt me niet per se verkeerd als de dochter er zelf om vraagt. Ik zou wel zo terughoudend mogelijk zijn om aan haar lichaam te zitten of je eigen lichaam te laten zien. In de buurt zijn, wat mondelinge aanwijzingen geven mbt houding en wijze van inbrengen en dochter dan zo veel mogelijk zelf laten prutsen. Maar als dat niet werkt, zou ik het niet problematisch vinden om op verzoek de dochter wat meer te helpen.

Zelf heb ik het een keer bij de hand gehad toen mijn oudste voor het eerst ongesteld was geworden. Ze zit bij een watersport en trainde voor een bepaalde gelegenheid. Er mocht geen training gemist worden. Dus ze wilde een tampon maar die tampon ging er niet in. Kind raakte helemaal overstuur en uiteindelijk heb ik ‘m voor haar op de plek geduwd. We vonden het allebei naar en hebben gezegd dat we het gauw zouden vergeten. Is ondertussen zo’n 10 jaar geleden en we hadden het toevallig laatst nog eens over dat moment. Ik had het naarder gevonden dan zij. Ze vond het ook achteraf prima gegaan en niet traumatisch.

ElenaH wat een rare veroordelende reactie meteen. Waarom zo’n oordeel? Hoezo moet een meisje maar accepteren dat ze in haar vakantie een paar dagen niet kan zwemmen alleen omdat het inbrengen van de tampon, die ze zelf graag wil gebruiken, niet lukt? Ze hoeft geen tampons te gebruiken maar ze wil het.
En wat is in jouw ogen een paar dagen? Een menstruatie die per keer meer dan een week duurt, is niet gek hoor. Dan kun je in een vakantie van 6 weken toch maar zo meer dan 2,5 week de klos zijn. En als een meisje zwemmen niet leuk genoeg vindt om daarvoor tampons te gebruiken, is dat prima. Als een meisje dat wel wil ook. En als een meisje in de laatste categorie dan hulp vraagt, vind ik het raar om te zeggen ‘dan zwem je toch maar niet!’.

ElenaH

ElenaH

18-07-2020 om 09:20

Marie Louise

'ElenaH wat een rare veroordelende reactie meteen. Waarom zo’n oordeel? Hoezo moet een meisje maar accepteren dat ze in haar vakantie een paar dagen niet kan zwemmen alleen omdat het inbrengen van de tampon, die ze zelf graag wil gebruiken, niet lukt? Ze hoeft geen tampons te gebruiken maar ze wil het.'

Als een kind van 13 al niet kan accepteren dat sommige dingen soms niet kunnen, zit je binnen de kortste keren met demonstraties van Viruswaanzin omdat de 1,5 meter gezien worden als Inbreuk op hun Recht om alles te doen waar ze zin in hebben. Leren omgaan met grenzen en onmogelijkheden is ook een deel van de opvoeding.

'En wat is in jouw ogen een paar dagen? Een menstruatie die per keer meer dan een week duurt, is niet gek hoor. Dan kun je in een vakantie van 6 weken toch maar zo meer dan 2,5 week de klos zijn. '

Wat een onzin. Het kind is 13 en nog maar net ongesteld.

Pluis

Pluis

18-07-2020 om 09:33

Nou ja, ElenaH

Dus omdat iets een keer niet lukt moet je dat maar accepteren? Wat is er mis met nog eens proberen met wat meer uitleg en begeleiding? We zouden toch als mensheid niet ver komen als we alles na 1 keer proberen opgaven zeg. Hoe zouden we dan ooit hebben leren lopen? Net als om dat draadje een tijdje terug van een dochter waarbij vrijen niet wilde lukken? Dan maar accepteren dat je je hele leven geen seks hebt?
En de stap naar die viruswaanzinclub is helemaal idioot. Dat zijn juist de mensen die hebben geleerd dat de aanhouder/doordrammer wint.

V@@s

V@@s

18-07-2020 om 10:05

tja

Het kind is 13 en dus kan de menstruatie niet minstens een week duren? Minstens week is hier normaal in mijn familie, helaas gelijk vanaf het begin. Dat is dus behoorlijk beperkend. (en op de een af andere manier valt het bijna altijd als we op vakantie gaan).

Lou

Lou

18-07-2020 om 10:11

Tussendoor lukt het niet

Je kunt je dochter ook gewoon geruststellen met de mededeling dat het sowieso altijd minder makkelijk lukt als je niet ongesteld bent. Dat is waarschijnlijk hoe ze het heeft geprobeerd. En dat zegt dus nog niets over het moment dat ze een tampon nodig heeft. Gewoon nog eens proberen als ze ongesteld is.

Verder zou ik er niet zo'n punt van maken wie wat precies waarvan vindt. Het gaat om jou en je dochter. De meeste moeders en dochters voelen geheel automatisch aan waar de grens ligt bij dit soort dingen. Daar ga je gewoon vanzelf niet overheen.

Lea

Lea

18-07-2020 om 10:11

Glijmiddel

Een tampon gaat gemakkelijker naar binnen als er een glijmiddel gebruikt wordt op de tampon. Je kunt het met water of spuug een klein beetje nat maken of iets van vaseline (heel dun laagje) gebruiken.

Marie Louise

Marie Louise

18-07-2020 om 10:54

Aparte vraag?

Ik vond ‘m niet apart maar juist uit eigen ervaring herkenbaar.

@ElenaH: maak jij altijd zulke rare grote denksprongen? Van een 13-jarige die wat hulp wil hebben omdat een tampon inbrengen niet lukt naar iemand die geen tegenslag accepteert en zich aansluit bij Viruswaanzin? Dat vind ik pas apart.

Marie Louise

Marie Louise

18-07-2020 om 10:58

Lengte van menstruatie

Hoezo zou lengte van de menstruatie niet vanaf het begin een week kunnen zijn? Net als bij V@@s is dat voor mij en mijn dochters (heb er meerdere) heel gewoon.

Forumbeheer Ouders Online

Forumbeheer Ouders Online

18-07-2020 om 11:19

Waarschuwing

Vanaf nu verwijderen we alle openbare reacties die insinueren dat er een (volgende) troll actief is. Laten we nu eens oefenen in het negeren en zeker niet openbaar dit soort reacties plaatsen. Het beheer ziet of dit een verdacht account is. Het komt de sfeer hier niet ten goede.

Met vriendelijke groet,
Forumbeheer Ouders Online

(2 reacties verwijderd)

Zonnehoed

Zonnehoed

18-07-2020 om 12:34

You tube

Ik zou samen een YouTube filmpje kijken en nog wat aanwijzingen geven. En dan haar laten proberen en erbij blijven en aanwijzingen geven. Als het zeer doet zit de tampon waarschijnlijk niet diep genoeg. En schuin naar achteren inbrengen. En inderdaad, het lukt moeilijk als de vagina droog is.

ElenaH

ElenaH

18-07-2020 om 12:41

Pluis

'Dus omdat iets een keer niet lukt moet je dat maar accepteren?'

Juist niet. Jij gaat er blijkbaar vanuit dat een kind van 13 alles al moet kunnen wat volwassenen kunnen. Wat is er mis met accepteren dat dit kind pas 13 (!) is, dat haar lichaam nog niet volgroeid is, en het volgend jaar of het jaar erop nog eens te proberen? Ze is waarschijnlijk nog een jaar of 40 ongesteld, waarom moet alles meteen vanaf dag 1 alsof ze alles kan en moet wat een vrouw van 33 ook kan of moet?!

Saar

Saar

18-07-2020 om 12:48

Wat een bemoeienissen

En ts vraagt niet om tips tav het al dan niet en hoe dan precies en waarom niet of wel.
Ze lijkt daar zelf prima van op de hoogte en daar met dochter keuzes in te maken.
Ze is alleen onzeker (?) (geworden) door een reactie van een vriendin over het bewaken van grenzen van dochter hierin en vraagt daar onze mening over.
Helemaal eens met Lou hierin.

Saar

Saar

18-07-2020 om 12:50

En nogmaals

Mijn dochter heeft er dus jaren over gedaan, ook helemaal prima en blijkbaar dus niet zo urgent voor haar.
Juist bij dit soort intieme precaire zaken moet kind wel volledig leidend zijn vind ik.
(behalve natuurlijk als veiligheid of gezondheid ernstig gevaar lopen)

Triva

Triva

18-07-2020 om 12:52

oefenen

doe je als de menstruatie op zijn hevigst is, ja dat is wellicht wat vies maar doe het in een gesloten badkamer, of in de wc met wastafeltje, zorg dat je je handen meteen kan wassen en klaar. Die tampon gaat er vele malen makkelijker in als je flink menstrueert.

Marie Louise

Marie Louise

18-07-2020 om 13:00

ElenaH

Omdat een vrouw van 33 een heel ander leven heeft. Op die leeftijd vond ik zwemmen van een andere orde (lees: minder interessant/belangrijk terwijl ik toch graag meerdere keren per week mijn baantjes trok) dan toen ik 13 was en graag met schoolvriendinnen naar het zwembad ging in vakanties.

Ik vind helpen iets toch mogelijk te maken ook iets heel anders dan een soort van lichamelijke onmogelijkheid toch willen afdwingen, zoals jij het nu doet voorkomen. Als er anatomisch niets mis is met het meisje zou ze normaal gesproken gewoon tampons moeten kunnen inbrengen. Onervarenheid en onhandigheid is waarschijnlijk het probleem. Niets meer of minder. Een beetje hulp is dan niet verkeerd en ook niet hetzelfde als onmogelijkheden accepteren.
Ik hang in de opvoeding juist de boodschap aan dat ongesteld erbij hoort maar dat je je er ook niet door hoeft te laten beperken op vlakken die voor jou belangrijk zijn. Voor een 13-jarige kan zwemmen de vakantie dat nu net zijn.

Overigens zeg ik niet dat hoe het mij en mijn dochter toen verging het meest ideale zou zijn, hoor. Zoals ik in mijn eerste posting hier al schreef, zou ik vooral kind zelf laten proberen en onderwijl in de buurt blijven om aanwijzingen te geven. Die YouTube-filmpjes vind ik ook nog wel een goede optie. Kan kind nog kiezen of ze eerst alleen wil kijken of dat ze dat samen wil doen.

Marie Louise

Marie Louise

18-07-2020 om 13:08

Grenzen

Wat anderen zeggen over grenzen van het kind vind ik heel terecht. Natuurlijk is het kind zelf leidend hierin. Geen haar op mijn hoofd dat ik dochters tegen hun zin zou aanmoedigen om tampons te gebruiken. Die keuze is aan het kind zelf. Een van mijn dochters wil het gewoon niet. Wel ooit geprobeerd geloof ik, maar ze vindt het niets en dat is prima. Ik dring dat natuurlijk niet op.

Maar dit kind vraagt om hulp en dan zou ik als moeder zeker zoeken naar mogelijkheden om te helpen. Kind za, vast wel een grens aangeven.

Als moeder kun je ook je eigen grens hebben natuurlijk. En dat is ook oké. Maar dat is iets anders dan de wil van het kind afserveren.

Saar

Saar

18-07-2020 om 13:16

Marie Louise

Ja, ik zei dat er niet bij maar het kan natuurlijk ook over je eigen grenzen als moeder gaan, zeker.

40er

40er

18-07-2020 om 13:17

Lysanne

Juist goed dat je dit doet! Ik had dat vroeger best willen hebben, maar mijn moeder vond tampons onzin. We hadden van die dikke lappen thuis 😕
Ik ben later ook begonnen met applicator en toen door naar gewoon. Je moet er voor jezelf ook even handigheid in krijgen!

Jesse_1

Jesse_1

18-07-2020 om 13:45

Als

Als zowel je dochter als jij jullie je hier niet ongemakkelijk bij voelen, dan is er geen bezwaar uiteraard. Zie het als iets dat bij je 'beroep als moeder' hoort. Dat mijn huisarts mij eens naakt ziet als dat nodig is, wil ook niet zeggen dat er grenzen overschreden worden.
Misschien wil ze het de volgende keer nog eerst eens zelf proberen? Lichaam in de goede houding (ik doe het niet zittend, maar met mijn ene voet op de dichte toiletbril) en hoe je de tampon vasthoudt en de beweging daarvan kan je vast oefenen.

NB bij mij werd vroeger het gebruik van de tampon gestimuleerd door mijn moeder (je gaat toch geen maandverband dragen als er zo'n geweldige uitvinding als de tampon is!). Mij lukte het in eerste instantie niet en die inbrenghuls snapte ik al helemaal niets van. Het eerste jaar heb ik dan ook de eerste week van de zomervakantie gekleed gezeten en niet in bikini aan het strand. Tja. Geen drama, maar ook leuk was anders natuurlijk. Ruime tijd later heb ik nog eens geprobeerd en toen lukt het wel.

zelf

Ik werd zelf po mijn 12e voor eerst ongesteld, in begin wat onregelmatig. Ik werd vrij onverwacht ongesteld de dag voordat we met school een paar dagen op kamp zouden gaan (aan strand waar ook gezwommen zou worden). Ik wilde toen ook per se tampons gebruiken en gelukkig begreep mijn moeder dat volkomen. Zij heeft mij toen instructies gegeven terwijl ik naast haar stond en het probeerde.Wonderbaarlijk lukte het gelijk en heb ik eigenlijk vanaf die dag altijd tampons gebruikt.
Dat wen er maar aan dat je een paar dagen/week per maand niet alles kunt doen wat je wilt is niet mijn idee een prettig leven. Los van feit dat je met een beetje pech al elke maand buikpijn en/of hoofdpijn hebt, is het wel fijn als je gewoon kunt sporten of een witte broek kan dragen zonder stress.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.