Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Hulp met tampons dochter


Triva

Triva

18-07-2020 om 14:51

witte broek

dan zou ik toch nog maandverband dragen

mysterie

mysterie

18-07-2020 om 18:08

mijn moeder

Ik herinner me nog goed dat we op vakantie waren en ik werd precies toen ongesteld, ik wilde echt wel heel graag zwemmen, maar tampons lukte maar niet.
Mijn moeder heeft uitleg gegeven, maar dat hielp niet, toen heeft ze heel voorzichtig voorgesteld dat ze zou voelen of ik hem wel ver genoeg inbracht. Dat heb ik geaccepteerd en ook al was dat best een beetje ongemakkelijk, het hielp wel en ik kon zwemmen die vakantie.

Mijn eigen dochter wil absoluut geen tampons dragen, maar zij had wel heel lang hulp nodig bij het aandoen van maandverband, dat kreeg ze niet voor elkaar met 1 goed en 1 matig functionerende hand. Mijn man en ik hebben heel vaak naast haar op de wc, maandverband in ondergoed zitten plakken, tot we wasbaar maandverband kochten met drukknoopjes, dat kan ze zelf.

40er

40er

18-07-2020 om 19:50

Haha Triva

#32, ik ook hoor! Gaat mij ook altijd mis. Maar meestal draag ik toch donkere broeken

Lisa-tr

Lisa-tr

19-07-2020 om 21:45

Mijn herinnering aan de eerste tampons

Ik ben 57. Toen ik in de brugklas voor het eerst tampons wilde gebruiken, lukte dat niet. Dus mijn moeder gevraagd om te helpen.
Zij heeft mij geholpen met inbrengen maar ik was niet zo zeker van haar hulp toen ze zei: maar dan moet je de tampon elke keer verwijderen als je moet plassen.
Want ik wist wel dat er twee ingangen waren, een voor tampon/sex en een voor het plassen.
En zij wist dat op haar volwassen leeftijd niet.

Voorlichting en uitleg is dus erg belangrijk. En kijk gewoon zelf wat bij jullie past.
En vertel je dochter vooral verhalen hoe dat bij jou ging vroeger of waar je toen onzeker over was.

Saar

Saar

19-07-2020 om 22:12

Lisa

Wist je moeder dat echt niet?
Of waren er gewoon andere adviezen in die tijd?
Zelfs nu is het me nog niet helemaal duidelijk, sommige artsen geloven toch dat er een risico bestaat dat je de urinebuis niet volledig leegt, de tampon kan toch wat in de weg zitten.
Hoe dan ook verwissel ik altijd met plassen.
Ik vond het ook wel een praktisch advies van je moeder. Als je iedere keer wisselt met plassen dan heb je minder kans dat je je tampon vergeet te wisselen.

Lysanne

Lysanne

20-07-2020 om 01:38 Topicstarter

Bedankt voor de reacties

Bijzonder om te zien dat er zeer verschillend over gedacht wordt.
Ik ben wel geschokt hoe er onderling soms op elkaars mening afgegeven wordt.

Ik wil haar graag helpen, dus dat zal ik ook doen. Zeker omdat zij naar mij is gekomen met deze vraag. Ik ben van mening dat het niet aan mij is een kind te stimuleren tot het gebruik van tampons. Dit heeft ze zelf bedacht en gewild. Zeker omdat ze geniet van het zwemmen. De mening dat ze maar moet accepteren dat niet altijd alles kan omdat ze nou eenmaal ongesteld wordt vind ik te kort door de bocht.
Haar menstruatie is nog erg onregelmatig. Ze zegt dat ze bloed had toen ze het inbrengen geprobeerd heeft. Ik denk dat ze er onzeker over geworden is omdat het niet lukte.
Ik heb een goede open relatie met mijn dochter. Ze heeft soms wat meer behoefte aan visuele hulp dan enkel de uitleg. Ik weet goed waar mijn grenzen liggen en zal mijn dochter op het hart drukken dat zij de hare aangeeft, zoals ze altijd wel doet eigenlijk.
Ik zal erbij zijn als ze het gaat proberen. Haar helpen met uitleg over houdingen. Indien nodig zal ik het bij mijzelf voordoen. Maar mijn dochter heeft hierin de regie. Mijn grens ligt wel bij dat ik nimmer bij haar de tampon zou inbrengen. Ik vind voordoen (desnoods bij mijzelf) geen probleem, maar niet verder dan dat.

@Saar had gelijk. Ik was er onzeker over geworden door de geschokte reactie van mijn vriendin.
Door alle reacties hier op het forum heb ik het kunnen relativeren voor mijzelf.
Ik heb beseft dat ik mijn sterke moeder-dochter band moet koesteren en ik opensta voor de hulpvraag van mijn dochter. Ook als dit wat meer (visuele) hulp inhoud.

Hurken

Niemand hier heeft het nog gezegd maar van mijn moeder leerde ik dat het veel makkelijker gaat als je op je hurken zit (terwijl het foldertje toendertijd één voet op de wc pot of zo sugereerde).

Succes

Triva

Triva

20-07-2020 om 16:45

ik vermoed

dat ze nog niet voldoende menstrueert om de tampon probleemloos in te brengen (zeker als je nog geen ervaring hebt met hoe het moet en onder welke hoek). Echt als je flink menstrueert gaat dat zoveel makkelijker.

Mariel: ik doe het gewoon zittend op de wc, op 1 bil dus

Wendy

Wendy

20-07-2020 om 16:50

inbrenghuls

Ik doe het ook gewoon zittend, net als Triva, maar inderdaad als ze nog niet voldoende menstrueert gaat het gewoon nog te stroef. Dan is juist zo'n inbrenghulsje wel handig want dat is van gladder materiaal, dus brengt makkelijk in. Als de inbrenghuls goed zit, gaat de tampon als het goed is ook meteen de juiste kant op.
Ik ben trouwens ook juist overgestapt op een menstruatie cup, veel handiger en een stuk goedkoper dan iedere keer tampons kopen en bij je hebben. Die cup zit tijdens de menstruatie in je, dus je hoeft niets verder mee te nemen voor onderweg.
Maar zo'n cupje inbrengen is ook nog wel een gedoetje de eerste keer, maar nu ik het weet is het een eitje

Lisa-tr

Lisa-tr

20-07-2020 om 17:34

Nee, mijn moeder wist het echt niet

Zij was ervan overtuigd dat plas en bloed via hetzelfde kanaal kwam.

Andere tip voor dochter van TS:
Laat dochter eerst een vinger inbrengen in de vagina, alsof het een tampon is. (Haar eigen vinger uiteraard)
Dan voelt ze zelf wat de beste richting is. En dat kan ze ook een paar keer herhalen onder verschillende omstandigheden (wel, weinig, geen bloeding)
En daarna pas een tampon proberen.

Jeltje

Jeltje

26-07-2020 om 17:33

Herinnering

Ik weet ook nog dat ik menstrueerde tijdens een bloedhete vakantie in Italië. Inbrengen lukte niet, ik dacht echt dat er anatomisch iets niet klopte aan mij. Mijn moeder was verpleegkundige en zei dat zij beroepsmatig zo vaak mensen had verzorgd, en dat ze als ik dat zou willen me zou helpen met het inbrengen. Zij heeft toen de tampon ingebracht, ik wist daarna dat het kon en hoe het moest en dat was dat. Wat was ik blij dat mijn moeder me hierbij wilde helpen zeg! Dierbare herinnering.

Veerle

Veerle

30-07-2020 om 09:04

Hielp mijn dochter ook

De reacties zijn hier verschillend en iedereen heeft ook z'n eigen mening .
Maar heb m'n dochter destijds ook geholpen ze was 12 en vroeg mij ook hoe het moest en heb haar gevraagd of ze dat niet raar of vreemd vond en ze zij nee .
Ik heb de eerst samen met haar "zij hield hem vast en ik pakte haar vingers om te sturen " ingebracht en het voelde toen niet ongemakkelijk.
Het is immers je eigen kind en als zij daar mee instemt hoeft het niet ongemakkelijk te zijn
Succes ermee zou ik zeggen

ik heb mijn dochter geleerd dat als ze een tampon in  bracht , dat ze zeker in het begin ook beter nog een maandverbandje in haar slipje kon leggen , als ze dan vergat om haar tampon te verwisselen dan lekte ze niet meteen door , en dan kon ze dus ook steeds als ze naar de wc moest makkelijk controleren of ze haar tampon moest verwisselen , maar mijn dochter verliest al veel bloed als ze ongesteld is , dus nu gebruikt ze al hele dikke tampons , maar die krijgt ze er ook goed in en ze vind het niet vervelend

Ergens vind ik is de gebruiksbeschrijving hoe aan te brengen ook niet top. Met één been onhoog volgens plaatje, zorgt voor minder kanteling van de bekken zodat de doorgang minder ruimte heeft. 
zodoende dochter hier advies gegeven hoe ze dmv kantelen bekken gemakkelijker de tampon kan aanbrengen.

Verder heeft TS zich niet aan te trekken van wat haar vriendin vindt. Ik denk dat ze dergelijke persoonlijke onderwerpen voortaan wel bij zich zelf houdt.

Oeps, draadje van juli 2020.

Zolang je dochter dit een goed idee vind, vind ik het ook zeker een goed idee.

Ik herken het verhaal maar al te goed, heb met hetzelfde geworsteld🙈, ik wou toen ook zwemmen bij een vriendin (we waren met een groepje bij haar), haar moeder gaf me een tampon (ik had dus verder ook geen hulp), en ik maar worstelen met dat ding, het voelde zo raar en het lukte maar niet( ik durfde het niet te ver erin de duwen waardoor het ook steeds terug eruit kwam). Ik begon van streek te raken, ze waren al aan het zwemmen en ik maar proberen, ik kreeg er stress van en begon te huilen. Ik ben toen ook niet meer gaan zwemmen en zat langs de kant met mijn voeten in het water.

Dus ik heb zoiets als zij het goed vind dan ben jij als moeder de beste persoon die haar daarbij kan helpen, ik begrijp haar stress erg goed en had ook gewild dat mijn moeder er op dat moment was (dan had ik het haar zo erin laten douwen als ik maar kon zwemmen🙈).

Dus ik vind het zeker geen raar idee, en fijn dat jullie zo open met elkaar kunnen zijn en dat je zo lief bent haar zo goed mogelijk te helpen.🧡

PS: nadat je haar hebt geholpen, is het echt een kwestie van oefenen voor haar, de eerste paar keer voelt het altijd gek omdat je niet gewend bent dat daar iets zit, dat is volkomen normaal en went ook. Uiteindelijk moet ze zelf blijven oefenen de tampon goed en diep genoeg erin te krijgen, door het oefenen is het mij uiteindelijk gelukt (wat ik toen dacht dat nooit zou gebeuren😅) , nu draag ik alleen nog maar tampons.

Dus voor je dochter : Niet opgeven meid! Ik heb dit ook meegemaakt, er komt een moment dat het je goed lukt en je het moeiteloos gebruikt🤗.

Wat ook wel helpt, (voor mij dan dit hoeft niet voor iedereen makkelijker te zijn) ik stond dan, dan heeel lichtjes je knieën buigen en benen open en eerst proberen terwijl je zo staat te ontspannen, dan je vagina met de vingers een beetje openhouden ( maar niet zo strak dat je huid strak staat) en dan de tampon rustig inbrengen.

Je lichaam ontspannen is een must bij tampon in brengen en ook een kwestie van oefenen.

net als hoe ik moest leren mijn bekken te ontspannen voor de bevalling🙈dit lukt ook niet in een keer omdat het soms lastig is bepaalde delen te controleren, dus puur door oefenen is het me ook gelukt.

Flanagan schreef op 20-06-2021 om 17:24:

Oeps, draadje van juli 2020.

hier hetzelfde ik zie het nu pas🤣

het is beter dat je helpt zeker als zij het vraagt 

en bij de eerste keer zeker helpen en dan opengevenmoment zal ze niet meer het eng vinden

dan raak ze gewend en dan kan ze allen porberen 

ik zal niet naar je vriendin luisteren geen haat maar dat is een

tip ook dat nog ik zal geen dingentje van maken van die ongesteld zijn het hoort er bij

dit ook nog als ouders zijn zal haar vader ook kunnen helpen omdat je alle 2 je kind verzorgd kijk als zij bij haar moeder fijner vind waarom niet maar omdat dan

tussen moeder en dochter te houden lijk me niet de bedoeling   

tips schreef op 21-06-2021 om 19:47:

het is beter dat je helpt zeker als zij het vraagt

en bij de eerste keer zeker helpen en dan opengevenmoment zal ze niet meer het eng vinden

dan raak ze gewend en dan kan ze allen porberen

ik zal niet naar je vriendin luisteren geen haat maar dat is een

tip ook dat nog ik zal geen dingentje van maken van die ongesteld zijn het hoort er bij

dit ook nog als ouders zijn zal haar vader ook kunnen helpen omdat je alle 2 je kind verzorgd kijk als zij bij haar moeder fijner vind waarom niet maar omdat dan

tussen moeder en dochter te houden lijk me niet de bedoeling

Dit is niet iets wat wij vrouwen met mannen bespreken of met vader. Vader kan hier ook niet over mee praten want vader heeft geen baarmoeder en vagina zoals ons vrouwen.

Ook is het heeel ongemakkelijk om met je vader over jou privé gebied te praten laat staan om hulp vragen.

Dus dat vind ik eerlijk gezegd echt geen goed advies.😅

een moeder en een dochter zijn als het goed is geruime tijd van hun leven samen ongesteld , dus als mijn dochter problemen heeft kan ik er altijd helpen ,, maar in principe hoeft dat al niet meer . ik zie precies wanneer mijn dochter weer ongesteld is want dan is het doosje met de dikkere tampons dan die ik zelf gebruik weg uit het kastje op de wc 

Lysanne

Lysanne

10-07-2021 om 23:06 Topicstarter

Rachel. schreef op 21-06-2021 om 14:24:

[..]

hier hetzelfde ik zie het nu pas🤣

Geeft helemaal niets. Ik ben blij met alle nieuwe reacties en jullie kijk op de zaak.

We zijn nu al een jaar verder en gelukkig gaat het haar goed af (met wat keren gestuntel uiteraard).
Zoals je al eerder zelf opmerkte is het naast de juiste houding vooral de angst om het diep genoeg te stoppen vaak waardoor het wat oefening behoeft. In het begin hoorde ik haar nog wel eens zeggen dat ze bang was 'm kwijt te raken. Maar gewenning, geruststelling en ervaring doen hun werk. Mooi dat dit het heeft opgelost. Nu klaar om het volgende probleem aan te pakken met dochterlief.

Ze heeft het overigens nooit als vervelend of akward ervaren dat ik haar enkele keren geholpen heb. Hier hebben we het nog wel eens over gehad. Gelukkig kan ik goed met haar praten, ook over dit soort zaken. Ze is blij dat ik haar wil helpen. En ja, ik ook. Mede inderdaad waarschijnlijk omdat ik toen ik er voor het eerst mee moest dealen ik ook wat moederlijke support had willen/kunnen krijgen.

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

18-07-2021 om 22:42

Lysanne, ik weet niet welke tampons je dochter nu gebruikt maar zelf vond ik de Tampax Compak erg prettig. Voorals in de laatste dagen als het allemaal wat minder is. Deze tampons hebben een plastic inbrenghuls en dat glijdt wat makkelijker. (eventueel een beetje nat maken met spuug)

Ik vind niet dat het erg opdringerig is om het uiteindelijk samen te doen. Maar zou toch kijken of er een tussenoplossing mogelijk is. Zijn er geen filmpjes te vinden met een getekend meisje die het voordoet?

Niet doen!

Mijn moeder heeft dit bij mij gedaan.

Ik moest toen mijn sexualiteit nog ontdekken.

Pas later heb ik er heel veel last van gekregen dat zij het normaal vond om mijn tampons in te brengen (en mijn maagdenvlies te scheuren).

Ik had zelfs geen instructies willen krijgen waarbij zij naar mijn vagina zou hebben gekeken.

Hierover ben ik pas op veel latere leeftijd boos geworden.

Wellicht dat mijn late reactie nog iemand kan helpen.

Je dochter helpen met fysiek tampons inbrengen vind ik geen goed idee. Je dochter moet ook zonder jou de tampons in- en uit kunnen brengen. Ik zat eerder op VIVA waar merkwaardige adviezen werden gegeven zoals een menstruatiecup geven aan de 10-jarige dochter. Ik ben 24 jaar en ik heb daarmee al soms moeite met die eruit krijgen. Een tiener zal wellicht een vastzittende tampon maar laten zitten met alle gevolgen van dien...

ReliableGnu63

ReliableGnu63

25-02-2022 om 11:33

Lijkt me een lastig dilemma als je dochter er zelf om vraagt of je haar wilt helpen leren een tampon in te doen. toch lijkt het me geen goed idee als ouder. heeft ze geen vriendinnen waar ze hiermee terecht kan?

waarom zou je als moeder je dochter daar niet mee mogen helpen ? ik vind dat je voor dat soort dingen moeder bent ! bovendien heb je een lange tijd in je leven het zelfde ongemak. dus ik vind er niks mis mee als je je dochter mee kan helpen , ik vind het zelfs je plicht 

Wat fijn dat je hebt kunnen helpen! Ik heb jarenlang niet kunnen zwemmen, omdat mijn moeder niet hielp en ik het instructieblaadje niet begreep. Pas als student is het me op een gegeven moment gelukt. Ik had best gewild dat mijn moeder meer hulp had geboden, maar ben nogal preuts opgevoed. Ook zonder seksuele voorlichting. Dat was gewoon een onderwerp dat niet ter sprake kwam. Fijn dat je dochter je hulp ook als positief heeft ervaren!

dat kwam bij ons ook niet ter sprake . eigenlijk ging dat bij ons het zelfde , het enige is dat ik geen last had met zwemmen , want ik zwem niet (daar moet ik ook niet aan denken!)

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.