FW
31-12-2011 om 11:41
Id kaart 13 jarige
Gisteren een id-kaart voor 13 jarige zoon aangevraagd. Zoon kreeg allerlei vragen, waarvan hij er slechts 2 wist (zijn eigen geboortenamen en geboortedatum. Ik voelde me er (lichtelijk) gegeneerd over dat hij zowel de (geboorte)namen en geboortedata van zijn vader/moeder niet wist. Zoon voelde zich enorm overvallen (en zeer opgelaten). Wanneer ik het had geweten, had ik het natuurlijk (van tevoren) doorgenomen
Overigens krijgt hij de kaart wel, het had verder geen consequenties
Wat vinden jullie nou van deze vragen en weten jullie (puber)kinderen wel het antwoord? Ik ben heel benieuwd.
FW

Monique D*
31-12-2011 om 12:05
Dat moet je maar net weten
Mijn kinderen (14 en 17) kennen wel mijn geboortenamen en weten wanneer ik jarig ben. Maar ze moeten wel even aan de hand van mijn verjaardag uitrekenen wanneer mijn geboortejaar is.
De geboortenamen van hun vader kennen ze niet (we leven niet samen). Ze kennen wel zijn verjaardag, maar zijn leeftijd niet.. dus dat kunnen ze uiteraard niet uitrekenen.
Wat ik van die vragen vind... jouw zoon is minderjarig en dan ben jij voor hem aansprakelijk. Ik denk dat dat de reden is dat ze die gegevens van de ouders willen hebben. Maar goed, hij vraagt dit aan bij de gemeente. Die gegevens kan men ook zo voor hem opzoeken!

Jade
31-12-2011 om 12:19
Mijn dochter...
...van 13 wist alle antwoorden.
In 2007 (zoon was 12 en dochter 8) moesten ze ook dat soort vragen beantwoorden, toen we hun in lieten schrijven in mijn paspoort. Hoewel ze niet alles wisten was het goed genoeg (de kinderen keken mij aan met een blik van "Waar SLAAT dit op?"

Knutselkei
31-12-2011 om 12:31
Hier niks gevraagd
aan zoon( 12). ik dnek dat hij mijn geboortejaar wel weet, maar niet mijn geboortenamen

Tinus_p
31-12-2011 om 13:21
Identificerende vragen
P:
"Monique: het is een soort 'bewijs' dat het jouw kind is."
Precies, het zijn (zoals dat heet): 'identificerende vragen'. Perfect alles weten hoeft blijkbaar niet (is op een bepaalde manier mss juist verdacht), maar ik denk dat een kind dat niets weet, geen ID meekrijgt..

Monique D*
31-12-2011 om 13:30
Niet iedereen kent de geboortenamen en -data van ouders..
Maar het kind van FW heeft wel de ID ontvangen terwijl hij de geboortedata en -namen niet wist van zijn ouders?
Wij hebben hiermee nooit te maken gehad, aangezien ik bij de aanvraag erbij was en het zelf ook heb opgehaald. Ik hoefde geen vragen te beantwoorden.
Overigens, mijn broer van in de 40 weet ook niet precies hoe oud mijn ouders zijn! Onze moeder was laatst jarig en hij vroeg zich af hoe oud ze eigenlijk was geworden... en of hij de geboortenamen van hen weet? Ik betwijfel het..

Kobalt
31-12-2011 om 15:13
Tja
Mijn man weet ook de geboortedata van zijn ouders niet. En hij is echt al 46.
Wij moeten het elke keer weer opnieuw opzoeken, als we het eens in een babyboek willen invullen bijvoorbeeld.
Ik weet het wel van mijn ouders, dat dan weer wel.

Moppeke
31-12-2011 om 19:18
Dat zou mijn kind ook niet weten hoor
Ik heb een heel wijs kind, maar die weet dit soort gegevens echt niet hoor.
De geboortenamen van mij en mijn man worden verder nooit gebruikt dus is voor mijn kind ook helemaal niet van belang die goed te kennen.
En mijn dyslect die ook rekenproblemen heeft is al apetrots dat ze haar eigen geboortedatum kan oplepelen.
De dame achter de balie legt de lat wel hoor hoor. Ik snap dat ze willen verifieren dat het jouw kind is maar dan kan de gemeente beter even een blik in het geboorteregister werpen aan de hand van de gegevens van de ouder.

Tinus_p
01-01-2012 om 14:02
Moppeke
Moppeke:
"Ik snap dat ze willen verifieren dat het jouw kind is maar dan kan de gemeente beter even een blik in het geboorteregister werpen aan de hand van de gegevens van de ouder."
Nee, dat kan niet. Het gaat om de link tussen de gegevens in dat register en de aanvrager (en dus ook de pasfoto): de aanvrager moet bewijzen dat hij echt degene is die hij is.
Het gaat eigenlijk om de volgende fraude: Ik kom met het kind van mijn buurman bij de gemeente en vraag een paspoort aan op naam van tinuskind. Vrouw achter balie wil daarom zeker weten dat het kind tinuskind is, en niet het kind van de buurman.

Tinus_p
01-01-2012 om 14:02
Overigens
Je weet toch wel de geboortedatum van je ouders? Dat vind ik nou verbazingwekkend.

Rosase
01-01-2012 om 14:26
Nouhou
Mijn dochter van 9 wist het maar netaan. Moest goed graven. En gokte toen goed.
Ik kreeg het idee dat het om het totaalplaatje gaat. En dat bij twijfel dit soort vragen juist de doorslag kunnen geven naar wel of niet verstrekken.
Het gekste vond ik overigens dat mijn jongste van 3 helemaal geen enkele vraag hoefde te beantwoorden. Terwijl het voor mijn buurvrouw niet zo makkelijk zou zijn om mijn dochter in haar paspoort te laten bijschrijven (oid) omdat dochter daar zich daar echt niet zo gauw voor zou lenen, terwijl je mijn jongste van 3 dus vanalles wijs kunt maken. Echt waterdicht is het systeem dus niet.

Nowee
01-01-2012 om 15:28
Zoon van 11 weet de helft
Net even gevraagd, mijn namen en geboortedatum kan hij zo noemen. Van zijn vader weet hij voor- en achternaam en verder niks. Hij heeft weinig contact met zijn vader, dat zal wel schelen natuurlijk.

kwala
01-01-2012 om 17:15
Deze is ook leuk
TOen wij onze paspoorten gingen aanvragen waar de jongste bijgeschreven werd, vroeg de beambte achter balie aan hem: Hoe noem jij deze mensen?
Ze hoopte natuurlijk dat hij zou zeggen: Papa en Mama, maar hij zei...:
tja..dat is een beetje lastig, hij heet Jien , maar ik kan de J niet zeggen, dus dat klinkt dan een beetje raar, en zij heet Ejika, maar dat is ook wel lastig.....
HAhahahahaha...je had haar moeten zien kijken....
TOen ging ze maar vragen, maar wat zijn deze mensen dan van jou?? Een oom en tante ofzo?? EN toen antwoorde hij gelukkig
NEe joh..dat zijn mijn vader en moeder.....

Rosa van der Zanden
01-01-2012 om 17:38
Zoon 13 hb
Net gecheckt: wist geboortejaar van zowel vader als moeder niet en de geboortenamen van vader niet. (sh*t, wat is dit, word ik onterfd ofzo?).
Hier werd overigens niets gevraagd bij het gemeentehuis.
Rosa van der Zanden

martine
01-01-2012 om 18:12
"pake"
Zoon wist tweede naam van vader niet). Wij probeerden hem op gang te helpen : "papa's tweede naam is dezelfde naam als pake" waarop zoon doodleuk verklaarde "maar ik weet óók niet hoe pake heet !".
Tja, zoon noemt pake altijd gewoon pake.... (voor de niet-Friezen onder ons : pake = opa)
Overigens ook hier geen consequenties....
Martine

akka
01-01-2012 om 18:14
Dochter
onze dochter was 4 jaar en kreeg als vraag: met wie ben je hier? Haar broers kregen ook als vraag wat onze namen waren en hoe oud we waren. gelukkig geen geboortedatum, hadden ze vast niet geweten.

Sahara
01-01-2012 om 18:30
Huh?
Hier nog nooit vragen gekregen. Nu hebben onze kinderen wel al vanaf babyleeftijd een eigen paspoort. Die moet alleen af en toe worden vernieuwd. Zou het dan anders zijn?
Over twee weken ga ik het paspoort van onze zesjarige dochter vernieuwen. Ik ben heel benieuwd of ze vragen stellen. Overigens kan mijn dochter geen enkele van die vragen beantwoorden. Ze weet alleen hoe ik heet en hoe papa heet en haar broers. Leeftijden van broers lukken ook. Maar verder zal het kansloos zijn.
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Shonagh
01-01-2012 om 18:30
Tinus
Onze nu 24 jarige zoon weet echt de geboortedatum van zijn ouders niet hoor, met een beetje gokken/ hulp komt hij er misschien wel, maar het geboortejaar ?!?!?! Het is maar net wat je belangrijk vindt :o)

Moppeke
01-01-2012 om 18:49
Trouwens:
Bij de aanvraag moest mijn dochter haar naam op het formulier schrijven. Daarbij schreef ze dat in de slordigheid verkeerd. Datzelfde deed ze toen ze haar naam op de ID-kaart moest schrijven. Beide keren controleerde de medewerkster aan de balie dat niet en merkte ik dat op. Ik ben extra alert met mijn dislect
Alles blijft toch maar een momentopname. Maar ik snap inderdaad waarom een blik in het uittreksel niet genoeg is.
Al blijft alles fraudegevoelig als het om kinderen gaat. Toen mijn dochter in mijn paspoort werd bijgeschreven als kleuter, was die pasfoto door de fotograaf zo slecht gemaakt dat je na 2 jaar echt niet meer goed kon zien dat het mijn dochter was En binnen de EU wordt zelden je ID gevraagd. Bij de incheckbalies van de luchthavens moeten ze beslist gegokt hebben dat het kind dat ik bij me had echt van mij was....

Wiske71
01-01-2012 om 21:39
Rare kinderen heb ik dan
Nou, dan heb ik een stel rare kinderen. Ze weten onze voornamen (geen moeilijke in ons geval) en de geboorte data met jaartal, en ook die van hun brusjes en zelfs die van de buurvrouw/oppas.
En dan zijn mijn jongens 4 en 6 jaar oud. Puberella van 14 wist ook de volledige voornamen/verjaardagen van opa oma en de rest van de familie te noemen, net als ook de adressen en telefoonnummers.
Of hebben wij dan zulke makkelijke namen en heeft de rest van NL minstens 4 voornamen en een roepnaam die er niets mee te maken heeft?

Vic
01-01-2012 om 21:56
Hier
Jongste van bijna 7 wist mijn volledige naam (maar dat is maar 1 voor- en 1 achternaam), en hoe oud ik ben. Ze weet ook haar eigen geboortedatum. Oudste (12) weet uiteraard mijn namen en mijn verjaardag. Het jaartal niet, maar dat is ook al zo lang geleden.
De eerste keer dat ik voor oudste een paspoort haalde, hing ze nogal irritant om me heen en was om ijs aan het zeuren. Toen ik aan de gemeentebeambte vroeg of ze dochter nog wat vragen wilde stellen, antwoordde ze dat dochter zich gedroeg zoals kinderen zich alleen bij hun ouders gedragen

Gemeente ambtenaar
01-01-2012 om 23:26
Van de werkvloer.
Vreemd dat er zo wordt doorgezaagd over de namen en geboortedata van de ouders. Identificerende vragen kunnen ook vragen zijn als: Hoeveel broertjes/zusjes heb je? Hoe heten ze? Op welk adres woon je? Wanneer ben je geboren/wanneer ben je jarig? Etcetera.
Overigens: als een kind al staat bijgeschreven in het paspoort van één van de ouders (en de foto is nog gelijkend), is het helemaal niet nodig om identificerende vragen te stellen.
Vanaf morgen is het 'feest' afgelopen en ik kan er niet rouwig om zijn. De afgelopen twee weken bestonden mijn werkzaamheden voor 90% uit aanvragen voor ID-kaarten. Maar ik zal niet klagen; had ik maar een vak moeten leren.

Biene M.
02-01-2012 om 07:26
Namen
Toen ik met mijn ex in ondertrouw ging moest hij zijn moeder bellen om te vragen naar haar voornamen. Ze heeft er 5 en haar roepnaam heeft niets met al die officiële namen te maken. Mijn ex was 28 trouwens Ik zal mijn oudste eens vragen of ze de namen en geboortedata van haar ouders weet, ik vermoed dat ze de namen van haar vader niet weet, afgezien van de eerste. Ik heb maar één voornaam, dus dat is makkelijk.

Tihama
02-01-2012 om 12:22
Hier
Zoon van 14 weet het meeste, maar hij zat fout met het jaartal van zijn pa. Dochter van 10 weet alles, maar die is ook enorm geinteresseerd in dit soort gegevens. Pa en ik hebben allebei een andere roepnaam dan voornaam, dus dat hebben we blijkbaar wel eens verteld. Zoon corrigeerde me zojuist nog met het geboortejaar van pa, na enig nadenken wist hij het wel.
Ik weet niet of we het er ooit heel expliciet over hebben gehad. Het typische is natuurlijk wel dat je juist dit soort vragen prima kunt repeteren.
Tihama

Tirza G.
02-01-2012 om 14:23
Hier vroegen ze
het adres en hoe de búren heette. Zoon heeft zijn ID gekregen op de verbouwereerde blik in zijn ogen. Hij weet niet eens dat we buren hébben. Laat staan dat-ie weet hoe ze heten.
Tirza

Rosase
02-01-2012 om 21:18
Ha ha tirza
Het moet niet gekker worden. Ik weet amper hoe de buren heten. Laat staan dat de kinderen dat weten.

Marjan Vlaardingerbroek
16-01-2012 om 09:28
Hier meestal extra controle
Wij zijn de blanke ouders van een negroïde kind, ik heb ooit zijn adoptiepapieren mee moeten nemen om een paspoort te krijgen, dus hij weet wel heel goed hoe het in elkaar steekt en hoe hij met dit soort vragen om moet gaan. Of hij de juiste antwoorden zou weten....
Wellicht omdat we er toch wel regelmatig over te praten komen hoe het bij hem zit vertellenw wij automatisch iets meer over ons en onze roots misschien dat dat helpt. Onze verjaardagen en trouwdag zijn drie dagen achter elkaar en gaat geen jaar onopgemerkt voorbij dus ik denk ook dat hij dit wel weet.

Karin*
16-01-2012 om 13:58
Marjan ot
Je moet je naam even veranderen in een nick. Je bent wel erg herkenbaar zo. Misschien ook niet zo leuk voor je zoon?