Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

ID-plicht voor 14-minners bij tienertoer NS

Deze kerstvakantie gaat mijn zoon samen met een 12-jarige vriend bij vrienden logeren die nogal ver weg wonen. Omdat een regulier treinkaartje naar de plaats van bestemming erg kostbaar is heb ik voor beide jongens een 'Kerstvakantie Tienertoer', aangeschaft, speciaal voor jongeren van 12 tot 18. Daarmee kunnen ze deze kerstvakantie voor 33 euro drie dagen onbeperkt met de trein reizen, dus ook van en naar de verre bestemming waar hun vrienden wonen.

Pas na aanschaf van de tienertoer kwam ik er achter dat iedere jongere die hier gebruik van maakt bij controle een officieel legitimatiebewijs moet kunnen tonen. Weet iemand hier uit ervaring hoe zwaar er getild wordt aan deze ID-plicht? Verwachten conducteurs zelfs van tienertoerreizigers die nog geen 14 zijn dat ze een paspoort of ID-kaart kunnen laten zien?

Mijn bijna 14-jarige zoon heeft al wel een ID-kaart, maar zijn 12-jarige vriend nog niet. Ik wil de ouders van die vriend eigenlijk ook niet dwingen hem zijn paspoort mee te geven. Daarom benieuwd naar de ervaring van jullie alleenreizende 12 of 13-jarigen met een tienertoerkaart. Vonden zij regelzuchtige controleurs op hun pad die eisten dat er een officieel legitimatiebewijs werd getoond, of werd daar in de praktijk helemaal niet naar gevraagd?

Barvaux

Barvaux

27-12-2014 om 06:08

tja

De identificatieplicht is logisch, het geheel staat nu eenmaal op naam en geboortedatum anders zou je natuurlijk met TWEE tienertoerkaartjes 3 jongeren drie dagen kunnen laten reizen. Ik moet wel zeggen dat het inderdaad niet aangegeven is als je zo even kijkt hoe het werkt. Daar zou ik wel over klagen.

Mijn zoon en zijn neef hebben dit twee jaar gedaan in de zomer (niet afgelopen zomer) en de laatste keer waren we zijn id kaart kwijt, hebben een dag of wat gezocht en overwogen hem al zonder id te laten gaan maar we vonden hem net nog op tijd. Die keer werd er helemaal niet naar gevraagd...

Toch zou ik het risico niet nemen, die jongen heeft gewoon een paspoort en kan die toch gewoon diep in zijn binnenzak steken? De boete is vast hoger dan een nieuw paspoort.

Barvaux

Barvaux

27-12-2014 om 06:10

Boete

De boete is de ritprijs EN 35 euro extra overigens.

Barvaux

Barvaux

27-12-2014 om 06:12

oja

Verder heeft iedereen identificatieplicht in het ov (anders wordt zwartrijden wel heel makkelijk) dus je zit altijd fout als je je kind zonder id op de trein zet. Alleen op basis van een railrunner is er geen geldig identificatiebewijs nodig.

Overigens hoop ik wel dat de initialen van die andere jongen precies kloppen met zijn paspoort...

amk

amk

27-12-2014 om 07:58

kopie

in dit geval zou ik een kopie van het paspoort mee geven. Overigens hebben 14minners ook voor bezoeken aan het ziekenhuis een id nodig. En daar word bij ons ziekenhuis wel zwaar aan getild.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

27-12-2014 om 10:03

laat de ouders dat zelf bepalen

"Mijn bijna 14-jarige zoon heeft al wel een ID-kaart, maar zijn 12-jarige vriend nog niet. Ik wil de ouders van die vriend eigenlijk ook niet dwingen hem zijn paspoort mee te geven."

Maar jij gaat hier toch helemaal niet over? Laat de ouders dat zelf maar beslissen. Jij kunt aangeven dat je er inmiddels achter bent gekomen dat voor alleen reizende kinderen formeel een ID-plicht geldt. Dat je ook niet weet hoe dit in de praktijk uitpakt, maar dat je je eigen kind in ieder geval zijn ID-kaart geeft. Als het om mijn kind zou gaan, zou ik trouwens een kopie van het paspoort meegeven.
Ik vermoed trouwens dat de regels vooral is om te controleren of kinderen niet ouder zijn dan 18.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

27-12-2014 om 10:20

Loopt wel los denk ik.

Volgens mij interesseert het NS niks dat er ook 3 tieners twee dagen met Tienertour kunnen ipv 2 tieners drie dagen. Netto resultaat is hetzelfde.

Wat ze niet willen is dat 18+ers met Tienertour gaan reizen. Dus met 17 is ID belangrijker dan met 13.
Ik zou het verder daarom ook maar zo laten.

En bovendien: geen ID is geen legitimatie, dus aan wie moet die conducteur de boete dan opleggen? Als je legaal reist doe je niks fout, dus ik geloof niet dat ik zomaar mijn hele ziel en zaligheid aan zo'n conducteur zou gaan prijsgeven.

Onze oudste geeft overigens aan dat hem nog nooit om ID gevraagd is tijdens Tienertoer.

Suze

Suze

27-12-2014 om 10:23

Eens met IJsvogeltje

Waarom zou JIJ ouders dwingen?

Als ze al gedwongen worden, dan door de regels van de NS.

En zelf zou ook ik een kopie van het paspoort meegeven.

Barvaux

Barvaux

27-12-2014 om 10:29

Ginny

Natuurlijk werkt het mee, je betaalt voor drie dagen en dat moet binnen 2 wk en dat is soms best een geregel. Je kunt dat makkelijker regelen door iemand anders JOUW kaartje te geven die op JOUW naam en geboortedatum staat. Natuurlijk kijk je daarmee ook of iemand 18 is, dat werkt beide kanten op.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

27-12-2014 om 11:55

Nou ja Barvaux

Wij hebben ieder geval de ervaring dat NS daar niet bezig is.
Ons is nog nooit om aanvullende legitimatie gevraagd. Sterker, vaak wordt zelfs helemaal niks gevraagd. Denk dus dat het allemaal wel losloopt.

Uitje naar de Efteling

Zie andere topic, mijn zoon gaat over 2 dagen met zijn neef (en vrienden van neef) naar de Efteling met de trein. Ze zijn allebei 13.

Mijn zoon heeft een ID-kaart, die hij ook altijd bij zich heeft. Hij is altijd zuinig op zijn spullen, dus ik ben niet bang dat hij zijn kaart kwijtraakt of verliest.

JustinCase

JustinCase

28-12-2014 om 00:02 Topicstarter

Dank voor reacties

Bedankt voor het delen van jullie ervaringen. Uit de reacties kan ik opmaken dat de kans klein is dat ze daadwerkelijk hun paspoort of ID-kaart moeten laten zien. Voor de zekerheid gaat de paspoortkopie wel mee op reis.

Mocht er toch controle komen laat ze dan jou telefoonnummer geven aan de controleur. Kan die jou bellen. Zo heb ik weleens een boete weten te voorkomen.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

28-12-2014 om 10:29

Jawel

Toen mijn dochter(12) nog met e-tickets reisde is ze wel degelijk gecontroleerd op haar id. Je hebt nou eenmaal conducteurs met principes

Zo ben ik ooit eens op mijn vingers getikt toen ik mijn zoon van 2 op een zitplaats liet zitten in een vrijwel lege coupe. Een 2-jarige hoeft geen kaartje, maar moet dan ook op schoot. Nadat ik hiervoor op mijn kop kreeg heb ik voor hem voortaan maar een railrunnertje gekocht.

Kaaskopje

Kaaskopje

28-12-2014 om 11:26

Dendy

Dat had ik toch mooi niet gedaan (railrunner). Gewoon je allercharmanste glimlach opzetten en aangeven dat je bij drukte natúúúrlijk meteen je zoon op schoot zou zetten. Pennenlikkers heb je overal, ook bij de NS.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

28-12-2014 om 12:26

Kaaskopje

Ik vond het voor die 2.50 niet de moeite waard.
Wat wel grappig was dat ik de keer erop een oudere conducteur trof die mij vroeg waarom mijn peuter een kaartje had. Toen ik m vertelde dat ik de keer daarvoor op mijn kop had gekregen, kreeg ik van hem een railrunnertje gratis. Zo eentje die je op dag van gebruik kan afstempelen.

Barvaux

Barvaux

28-12-2014 om 12:37

Dendy

Volgens mij is de regel dat ze BIJ PLAATSGEBREK op schoot moeten!

Dendy Pearson

Dendy Pearson

28-12-2014 om 16:25

barveaux

"Kinderen tot en met drie jaar reizen gratis, mits voor hen geen zitplaats nodig is"

Dit staat op de site van de ns.

Conducteurs met principes

Nou, zo'n railrunnerkaartje lost ook niet altijd alles op hoor. Wij hebben eens in een overvolle trein 11-jarige zoon met zijn eveneens 11-jarige vriendinnetje op schoot moeten nemen omdat er te weinig plaats zou zijn.
Volgens de conducteur viel dit onder de regels van het railrunnerkaartje. Nooit nagezocht of het klopt en het is gelukkig ook maar 1 keer voorgekomen. Maar toch. Het was voor zowel het meisje als voor ons niet echt prettig.

Hadewich

Hadewich

29-12-2014 om 13:11

Huh n@nny?

Lijkt me toch niet dat dat klopt! Je mag per betalende volwassene toch 3 kinderen meenemen met een railrunner? Dan zou je dus in een drukke trein 3 elfjarigen op één schoot kunnen hebben!

Ijsvogeltje

Ijsvogeltje

29-12-2014 om 13:22

principes?

Principes of oog voor de omgeving?
Wanneer het 'overvol' is in de trein, dan doe je toch je best om zoveel mogelijk medereizigers ook een zitplaats te gunnen? Dan is het toch logisch dat je een kind op schoot neemt zodat iemand anders ook kan zitten? Ik neem zo nodig zelfs mijn 13-jarieg kind op schoot.
Ik sta wel eens in een overvolle trein en zie dan gezinnetjes die dat niet doen. Ik vind dat stiekem best wel wat storend. Dan denk ik echt (zeg ik niet hardop): neem die jukkies toch even op schoot, je ziet toch dat er veel mensen staan?

ijsvogeltje

ijsvogeltje

29-12-2014 om 13:23

jukkies = ukkies

jukkies = ukkies

Barvaux

Barvaux

29-12-2014 om 13:28

ijsvogeltje

Sorry hoor maar ik betaal voor die 13 jarige ook gewoon het kaartje en stel dat die 11 was, kan ik er wat aan doen dat die goedkoper reist? Als het druk is en ik zie iemand die slecht ter been is sta ik voor die persoon op maar ik weiger een puber van 165 op schoot te nemen zodat één persoon extra kan zitten. Waar gaat dit heen? Elk stelletje moet ook maar bij elkaar op schoot?

ijsvogeltje

ijsvogeltje

29-12-2014 om 17:57

Barvaux

Barvaux, het gaat mij helemaal niet om de regeltjes en of iemand wel/geen goedkoop kaartje heeft. En waar schrijf ik dat stelletjes of pubers (165 is trouwens best oud voor een puber) bij elkaar of bij jou op schoot zouden moeten? Nu draaf je wel een beetje door

Nee hoor, ik bedoel gewoon dat ik het niet zo raar vind om een 11-jarige even op schot te houden om daarmee zitruimte voor een ander te creëren. De meeste 11-jarigen namelijk nog niet zo groot.

Ik geloof trouwens die conducteur niet hoor dat dat bij de ruilrunner-deal hoort.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

29-12-2014 om 18:01

opstaan

Ik sta altijd op in een drukke trein als ik iemand zie die mijn zitplaats beter kan gebruiken. Dit heb ik mijn kinderen ook geleerd. Dat vind ik niet meer dan fatsoenlijk.

Maar je kind op schoot moeten nemen omdat het op een railrunner reist in een drukke trein is onzin.

Barvaux

Barvaux

29-12-2014 om 18:52

ijsvogeltje

Mijn puber van 13 is 165cm lang en die neem ik echt niet meer op schoot daar waar jij dat gewoon zou doen. Mijn kinderen zouden dat met 8 ook niet echt meer willen. Ik sta liever op dan dat ik mijn puber op schoot neem en ik vertik het eigen lijk ook om dat te doen als het druk is. Als ik zie dat iemand dus slecht ter been is sta ik op, lijkt me voldoende, of ik laat mijn puber opstaan.

Railrunner

Je hoeft je railrunnerkind niet op schoot te nemen. Kinderen tot drie jaar mogen gratis reizen mits voor hen geen zitplaats nodig is (dus altijd op schoot genomen moet worden, of het nou druk is of niet), maar bij railrunnerkaartjes staat niets dat er op wijst dat een kind met een railrunnerkaartje geen recht heeft op een eigen zitplaats.

skik

Haha

Zou wat zijn, je mag 4 kinderen mee nemen op railrunner per begeleider, zeker alle 4 op schoot!

four

four

29-12-2014 om 21:22

nog beter

Een kind mag ook alleen op een railrunner reizen tegenwoordig.

Annet

Annet

29-12-2014 om 21:27

Die mag dan bij een vreemde op schoot

)))

40% korting

Man en ik reizen met een kortingskaart, daar hebben we wel eerst voor gedokct, maar per saldo is het toch goedkoper dan als we geen dalurenkaart hebben. Als het druk is, moeten we dus maar gezellig bij elkaar op schoot gaan zitten.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.