Vic
09-12-2012 om 20:11
Iets cadeau geven wat we al hebben
Ik geef altijd een cadeautje onder de kerstboom. Voor dit jaar heeft oudste haar zinnen gezet op een box met alle Harry Potter-boeken. Nu heb ik die zelf al in de kast staan (alleen de eerste ontbreekt, die heb ik in het NL), maar zij wil haar eigen exemplaren. Ik vind dat een beetje zonde van het geld en overdreven. En jullie?
Overigens ben ik er ook nog niet uit of ik wel zo'n duur (meer dan 60 euro) cadeau wil geven. Meestal is het kerstcadeau een aardigheidje.

Tonny
09-12-2012 om 22:09
Iets wat we al hebben
Tja, het scheel hoe lang ze nog feitelijk tot 'we' behoort, over hoe lang ze op zichzelf zal wonen, met eigen spullen om zich heen. Boeken voel ik als een soort vrienden, bekenden. Snap best dat ze die prive zou willen hebben.
En de prijs, dat is je eigen afweging. Wa dat betreft zou je kunnen besluiten voor een keer een uitzondering te maken, als dat niet te zeer voor scheve ogen zorgt tenminste.

Vera*
09-12-2012 om 22:23
Doen
Ik kan me jouw dochter wel voorstellen. Het is gewoon fijn om je eigen boeken te kunnen hebben.
De 7 delige boxset is bij amazon.co.uk nog geen 36 pond en gratis thuisbegzorgd.

Brianna F
10-12-2012 om 02:07
Ook doen
Mijn dochter heeft verschillende boeken voor haarzelf die ik ook heb. Die kan ze later zelf meenemen, die van mij blijven hier staan. Zo ook met dvd s, welke ze zelf graag wil hebben, heeft ze zelf gekocht of gekregen.

skik
10-12-2012 om 09:22
Doen
Wij hebben hier thuis ook alle Harry Potter boeken. Oudste is de eerste die ze gelezen heeft, daarna heeft zus ze gelezen en nu is broer in de serie bezig. Ik weet niet meer goed hoe oudste aan de HP boeken is gekomen. Deels gekregen, deels zelf gekocht, allemaal gekregen? Oudste is nogal netjes op haar. spullen, de boeken zien er niet meer zo netjes uit. Ik heb haar beloofd dat ze een fonkelnieuwe serie in box krijgt als de oude boeken voortaan als familieboeken worden beschouwd.
Ik kan me best voorstellen dat jouw dochter die mooie box wil hebben. Mooi cadeau voor onder de kerstboom. Misschien gaat ze in de kerstvakantie de serie wel weer opnieuw lezen.
skik

ishtar
10-12-2012 om 09:22
Geen probleem
met dat 'we' het al zouden hebben. Wel een probleem als de prijs heel anders is als jij in gedachten hebt. Maar misschien wil ze zelf bijleggen?
Dit is dan wel een cadeau voor haar, en niet wat je zelf in de kast hebt staan.
Ik heb 2 zoons die ook een aantal boeken hetzelfde hebben.

Vic
10-12-2012 om 09:46
Nouja
Wat een eensgezindheid! Dat had ik niet verwacht, of misschien ook wel gezien de waarde die OO'ers hechten aan boeken Ik ga er nog even flink over nadenken.

koentje
10-12-2012 om 11:02
Tegenwicht
nee, ik zou het niet doen. Puur voor mijn eigen gevoel dat ik daar dan geen geld aan uit wil geven.
Ik snap best dat zij het voor zichzelf wil hebben, maar als het bij mij in de kast staat en het is ter hare beschikking dan zou ik liever mijn geld uitgeven aan iets heel anders.
Ik zou dan wel een afspraak met haar maken dat zij, als ze uit huis gaat de hele serie meekrijgt en als verrassing het ontbrekende boek bijkopen.

Hanny61
10-12-2012 om 12:53
Eigen boeken geven?
Ik weet niet hoe zeer jij aan deze boeken hecht, maar je zou ze aan je dochter kunnen geven, aangevuld met deel 1 in het Engels.

Vic
10-12-2012 om 12:56
Hanny
Dat is hoe ze bij het cadeau uitkwam. Ik wil mijn boeken niet afstaan Ik heb wel gezegd dat ze ze mag hebben als ze het huis uit gaat, maar dat duurt haar te lang (ze is 13).

Kaaskopje
10-12-2012 om 13:23
Vic
Aan een kant ben ik met je eens dat wat er al is niet nog een keer gekocht hoeft te worden en aan de andere kant... why not? Als jij je boeken niet af wilt staan is het jouw probleem geworden, om het eens bikkelhard te zeggen
Wij hechten ook aan boeken, man... je moest eens weten wat er op onze zolder ligt. Maar ik denk dat ik boeken wel weg zou geven als het in de familie blijft. Je kunt ze dan nog steeds uitwisselen. Voor de aanblik van de boekenkast zou ik ze ook niet hoeven houden.

Maylise
10-12-2012 om 14:08
Geen probleem
Het komt hier ook wel eens voor dat ze om speelgoed/boeken vragen die al in huis zijn. Mits het binnen het budget past heb ik daar geen enkel probleem mee.
Een paar jaar geleden vroeg mijn jongste dochter om een extra mooie uitgave van haar lievelings boekenserie. Deze boeken had ze in een gewone/eenvoudige uitgave al persoonlijk in bezit maar toch wilde ze dit graag hebben. Dat begreep ik ook wel. Ik ben zelf iets pragmatischer dus zou in haar geval waarschijnlijk voor een ander cadeau hebben gekozen maar dit was nu eenmaal wat ze graag wilde. Ik heb het dus wel gekocht en ze was er erg blij mee.
Ik kan wel goed begrijpen dat je een geliefd boek ook graag persoonlijk wil bezitten. Ik zou het dus wel kopen mits je budget het toelaat uiteraard.

picobello
10-12-2012 om 20:03
Echt niet
dat ik iets opnieuw koop wat al in huis is. zonde van het geld. Ze kan de boeken toch gewoon lenen van je en wie weet als ze het huis uitgaat neemt ze die boeken niet eens mee want de interesse ligt dan misschien wel op een ander vlak.

Hanny61
10-12-2012 om 23:18
Vic
Kun je dan het eerste deel in het Engels niet aan haar geven en de rest in bruikleen (dus in haar eigen boekenkast), waarna ze ze mag meenemen als ze uit huis gaat?

Kaaskopje
11-12-2012 om 00:26
Zonde van het geld picobelly
Ik begrijp best dat je twee keer hetzelfde zonde van het geld kunt vinden, maar ik vraag me wel af of dat terecht is. Ik heb altijd gevonden dat het speelgoed van de een niet automatisch over zou gaan naar de ander. Eens gegeven bleef een pop bijvoorbeeld van het ene kind en niet een jaar later opeens van het andere kind, dus kreeg het andere kind een eigen exemplaar.
En wat is verspilling? Als de boeken in een doos op zolder verdwijnen, ja dan zou ik ook het gevoel krijgen dat het verspild geld is geweest, maar ik heb de indruk dat de boeken juist een mooie plek in de boekenkast zullen krijgen.
De dochter van Vic gaat hoe dan ook een cadeau krijgen voor haar verjaardag. Voor het geld maakt het dus eigenlijk niet uit wat ermee gekocht wordt, behalve dan dat dit cadeau iets duurder is dan gebruikelijk is voor Vic. Of er nou iets totaal nieuws mee gekocht wordt of boeken die al in huis zijn... het geld was Vic toch al kwijt.

P
11-12-2012 om 07:03
Nee
Het is duurder dan wat je begroot had. Dat soort dingen mag ze zelf kopen van haar verjaardagsgeld en pas dan zal blijken hoe diep het zit.
Het is eenvoudig iets te vragen voor kerst als je al weet dat dat duurder is dan wat je normaal zo krijgen (win-winsituatie) maar misschien is de nood niet meer zo hoog als ze al het geld van tantes en ooms en vriendinnen bij elkaar ziet.
In mijn geval zou ik het dus niet kopen, niet voor kerst.

Fiorucci
11-12-2012 om 07:16
Als..
Als ik het bedrag zou kunnen missen, zou ik het wel doen. Ze vraagt heel specifiek om die boeken, dus ik verwacht niet dat ze gaan liggen verstoffen onder haar bed. Misschien kun je op MP wel een mooie ongelezen set vinden voor minder, of op Amazon inderdaad.

Jippox
11-12-2012 om 11:06
Te duur
Als de hele set te duur is, kun je toch ook 1 deel (of een paar delen) geven? Dan wordt het iets dat ze kan sparen: elke cadeau-gelegenheid weer een deel.

Ginny Twijfelvuur
11-12-2012 om 11:51
Ik zou het niet doen
Je staat er niet achter en het is boven het budget. Die twee samen zouden voor mij dus een nee vormen. Dat is ook precies waarom mijn oudste geen dr. Beats hoofdtelefoon krijgt.
Is een boekenbon met een kleinigheidje erbij misschien een mooie tussenvorm? Dan kan ze er zelf nog wat geld bijleggen en dan zie je inderdaad wel of ze het echt echt zo graag wil.

Fiorucci
11-12-2012 om 14:11
Ginny (ot)
Ik blijf nu met de vraag zitten: waarom sta je niet achter een hoofdtelefoon? Te duur, dat snap ik,maar verder??

P
11-12-2012 om 18:29
Jippox
Het is de hele reeks in 1x en dat is natuurlijk goedkoper en er zal misschien iets omheen zitten (een kartonnen box ofzo).

Ginny Twijfelvuur
11-12-2012 om 19:57
Onzinnig ding
Het is mijn cadeau en ik vind het niet nodig om zo veel geld uit te geven voor zo'n ding. Waarschijnlijk gaat ie net zo goed stuk als eentje van 3 tientjes. En ja het geluid zal best beter zijn. Maar het blijft een puber van 14 met een heel duur stukje speelgoed. Daar mag ie dan toch echt zelf een flink gedeelte van betalen (in de hoop dan dat ie er dan zuinig op is).
Ik vind het dus niet zo nodig...

Kaaskopje
11-12-2012 om 23:41
Onzinnig ding
Natuurlijk maken man en ik ook afwegingen of we iets willen geven of niet. De prijs is een zeer bepalende factor. Met kerst zou ik ook niet snel een duur cadeau geven, uit principe eigenlijk. Wij zijn allebei niet gewend om kerst als cadeaufestijn te zien, dus áls we al iets geven is het een aardigheidje. Maar als ik een cadeau even los koppel van kerst... Mijn dochter heeft twee jaar geleden een Paul Frank koptelefoon gekregen van man en mij. Je betaalt voor de koptelefoon, maar uiteraard ook voor dat zeer herkenbare apenkopje van Paul Frank. Ik vind het veel geld voor een koptelefoon voor op straat en dergelijke, maar normaal zou ze ook voor zo'n bedrag een cadeau gekregen hebben. De andere dochter heeft zo'n 5 jaar geleden een iPod gekregen. Voor onze begrippen een erg duur cadeau. Natuurlijk hadden we een MP3-speler kunnen geven van 'lagere stand' en daarmee goedkoper, maar ik kan soms ook erg genieten van de blijdschap van een kind als het iets krijgt wat voor het kind van grote waarde is. Een X-merk is niet hetzelfde als iPod. Een gewone koptelefoon is niet hetzelfde als een Paul Frank koptelefoon. Ik snap dat wel en ga daar in mee als dat tot de mogelijkheden behoort. En dat is niet bij elke verjaardag of feestdag het geval.

Ginny Twijfelvuur
12-12-2012 om 14:18
Het gaat om en en
Het is en boven het budget en ik sta niet achter het cadeau. Die twee samen maken dat het nee wordt. Als een van beiden wel aan de door mij opgestelde voorwaarden voldoet, ligt het genuanceerder. En wat verder ook meespeelt is of ik iets anders kan verzinnen dat minstens net zo goed is. Ik denk dat dat wel gaat lukken bij mijn oudste. Dus geen koptelefoon van 150 euro.
Kaaskopje: was die van Paul Frank ook zo duur?

Fiorucci
12-12-2012 om 18:06
Ginny
Ik dacht eerst dat je het ging om een koptelefoon an sich. Dat snapte ik dus niet zo goed, ik vind het wel een nuttig kado namelijk..

Silone
13-12-2012 om 08:20
Mp?
Ik zie op marktplaats vanaf 35 euro de hele serie. Is dat een optie? Of nog steeds boven budget?

Vic
18-12-2012 om 22:42
Och ja
Ik heb de boeken toch maar besteld. Kan ik zelf ook deel 1 eens in het Engels lezen Nu heb ik dus een nieuw probleem, want wat leg ik onder de boom voor jongste en mezelf?