Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Ik herken mijn dochter niet meer!


Lieveheersbeest schreef op 15-10-2023 om 22:36:

misschien eerst een polsen bij dochter wat er speelt? Ik vind het echt bizar dat er zoveel mensen vanuit gaan dat dit uit het niks komt. Snap kan je niet nalezen, misschien is daar wel iets heel naars voor je dochter voorgevallen door die vriendinnen? Als je je dochter zó goed kent heeft ze toch wel wat meer credits verdiend dan haar meteen aanwijzen als schuldige? Ik zou me eerder zorgen maken om wat haar hiertoe gezet heeft.

Blijkbaar kent ze haar dochter minder goed dan gedacht. Het is mij nl. niet duidelijk dat deze berichten pas sinds 2 weken geleden zijn ontstaan. Kreeg de indruk dat ze met verder terug lezen al begonnen was met nare opmerkingen te maken tegen vriendinnen.


Ik zou trouwens ook kiezen voor de eerlijke route. Als dochter moord en brand schreeuwt, om jouw inbreuk op haar privacy (en geloof me, 15 jarige dochters kunnen flink van leer trekken), dan is jouw mantra dat je haar ouder bent, voor haar veiligheid en gezondheid waakt en privacy een recht is dat gewonnen wordt bij gedrag dat je daar niet aan doet twijfelen. Verwacht geen redelijkheid, want die is vaak ver te zoeken op deze leeftijd.

Ik denk wel dat je dochter nu veel baat heeft bij een hele rechtlijnige (en emotievrije) aanpak. Je kunt heel goed vertellen wat haar gedrag veroorzaakt (schade in vertrouwen, kwetsend) en probeer daarbij zelf zo emotievrij mogelijk te zijn (vertellen op een neutrale manier, uitnodigen voor het gesprek op een neutrale manier). Dus de geweldloos verzet methode zeg maar. En nodig haar uit om vooral te vertellen over het waarom en als ze dat niet wil, of er iemand anders is waar ze dat gesprek wél wil voeren. Maar in alle gevallen mag ze weten dat je primair opvoeder bent die haar veiligheid en gezondheid moet bewaken en privacy daarmee valt of staat, want dát is jouw belangrijkste rol als ouder. Niet om beste vriendjes met haar te zijn. Dus even gehaat worden is helemaal niet erg. Grenzen aangeven is ontzettend nodig. En dat daar consequenties aanzitten lijkt me ook redelijk evident.

Lieveheersbeest schreef op 16-10-2023 om 17:11:

Daar ben ik het helemaal mee eens: Eerlijkheid is leidend. Anders is het ook de pot die de ketel verwijt dat 'ie zwart ziet, toch?
Ik zou alleen haar gedrag niet 1 op 1 in relatie brengen met dit nieuwe vriendje. Dan denkt dochter dat TO hem sowieso al afgeschreven heeft en is er grote kans dat dochter haar hakken in het zand zet. Houd het bij wat je weet: Ze laat ineens ander gedrag zien en daar maak je je zorgen over. Wie weet speelt er wel iets heel anders, bijvoorbeeld met/door die vriendin(nen). Maar daar zou ik me, als dochter dat niet wil, dus niet teveel mee bemoeien. Je hoeft het er niet mee eens te zijn (lijkt me ook logisch), maar dat is dochter haar pakkie an, niet van TO.

Het mishandelen/dood maken/misbruik thuis, dààr zou ik op aanslaan.

Nou precies! Hoe kun je van dochter verwachten dat ze eerlijk is als je zelf 'leugentjes' gebruikt? Ik vind het wel vaker bijzonder dat sommige ouders vanalles van hun kinderen verwachten wat ze zelf niet kunnen opbrengen (niet TO, maar wat ik uit reacties haal, ook uit andere topics)

Ook eens wat betreft het vriendje, tuurlijk ga je het onderzoeken,  maar houd je bij wat je weet!

Saga schreef op 16-10-2023 om 17:25:

[..]

Nou precies! Hoe kun je van dochter verwachten dat ze eerlijk is als je zelf 'leugentjes' gebruikt? Ik vind het wel vaker bijzonder dat sommige ouders vanalles van hun kinderen verwachten wat ze zelf niet kunnen opbrengen (niet TO, maar wat ik uit reacties haal, ook uit andere topics)

Ook eens wat betreft het vriendje, tuurlijk ga je het onderzoeken, maar houd je bij wat je weet!

Ik ben het hier helemaal mee eens.  

Lieveheersbeest schreef op 16-10-2023 om 16:39:

[..]

Het zou je sieren als je de moeite neemt om berichten eens goed door te lezen, voordat je met zo'n onterechte kutopmerking komt.

die moeite had ik inderdaad genomen en ik zag in geen enkele post van je nu precies terugkomen wat je tips waren om dit aan te pakken, enkel afschieten van andermans opmerkingen. 

Overigens vind ik kutopmerking nog wel meevallen in dat licht, maar wel tekenend voor hoe je hier reageert. Jezus doe even wat gas terug nemen joh, ik val je niet aan. 

Je latere post lijkt er al meer op. 

Smithje

Smithje

16-10-2023 om 19:12 Topicstarter

Update: vandaag de knoop doorgehakt en een goed gesprek gehad met mijn dochter. Allereerst het pesten besproken. Dit bleek voor een groot gedeelte het vriendje te zijn geweest. Mijn dochter had gereageerd op een bericht en daarna had hij het overgenomen en de meest nare dingen geschreven. Ik zie nu ook echt wel de andere schrijfstijl dus die geloof ik wel. Mijn dochter zegt dat ze de berichten verder niet na heeft gelezen en dat ze niet wist wat hij schreef. Ik kan mij niet voorstellen dat ze zo naïef is dus die vertrouw ik niet. Met haar samen de berichten doorgenomen en geëist dat zij een excuus brief of kaart schrijft naar iedereen waar die berichten naar gestuurd zijn. De kaarten liggen nu geschreven klaar. Die gaan we vanavond langs brengen. 

Haar vriendje mag ze alleen thuis zien nadat hij zichzelf heeft voorgesteld. Daar moet het vertrouwen weer groeien. 

Mbt alles wat ze over mij en haar vader schreef hebben we goed uitgesproken. Ik zag dat ze oprecht spijt had en dat ze erg verdrietig was om de pijn die het ons deed.  De rede was dat ze een paar weken terug boos op mij was omdat ik has gezegd dat ze moest leren voor een toets en niet naar buiten mocht. Die boosheid vertaalde zich in een boze tekst over mij die in de loop van 2 weken uitgroeide naar huiselijk geweld 🫣. Niet goed te praten maar uit een tiener oogpunt een domme actie waarbij zij de gevolgen niet heeft overzien. Die zijn nu echt wel duidelijk gemaakt. 

Ze heeft nu huisarrest en is haar telefoon tot vrijdagavond kwijt. Ze mocht nog wel iedereen even een berichtje sturen dat ze de komende dagen offline zou zijn😬. 

Ze gaf trouwens aan dat ze goed begreep waarom ik haar berichten heeft gelezen. Ze heeft ook gezegd dat ze haar wachtwoord niet gaat veranderen toen ik dat voorstelde. 

Zowel mijn man, ik als mijn dochter hebben vrede met de gemaakte afspraken en consequenties. Hopelijk kunnen we de komende tijd weer volop werken aan het opbouwen van het vertrouwen...wie weet zien we het vriendje binnenkort nog een keer verschijnen maar hoe wij ons daar bij voelen daar zijn we nog niet helemaal over uit. Daar moet nog wel veel gebeuren willen we die jongen gaan vertrouwen 😅

Smithje

Smithje

16-10-2023 om 19:23 Topicstarter

Bedankt voor alle reacties en tips. Ik heb er veel aan gehad en dat heeft mij gesterkt om de richting op te gaan die voor ons goed voelde. 😘

Elpisto schreef op 16-10-2023 om 19:06:

[..]

die moeite had ik inderdaad genomen en ik zag in geen enkele post van je nu precies terugkomen wat je tips waren om dit aan te pakken, enkel afschieten van andermans opmerkingen.

Bijzonder, want het meeste van wat ik later uitgebreid heb geplaatst kwam al terug in eerdere Posts. Maar goed, misschien heb je moeite gehad om dat eruit te halen en vind je het eenvoudiger om een opsomming te lezen, dat kan. Ik vond het wel een kutopmerking

@TO: fijn dat jullie een open en eerlijk gesprek hebben gehad. Hopelijk was dit een eenmalige hobbel en niet de intrede van het nieuwe normaal. Ik ben heel benieuwd hoe de kennismaking met de jongen verloopt, als die plaatsvindt.

Smithje, fijn te lezen dat het gesprek zo goed verlopen is; zit wel goed met de basis..
Ook mooi te zien dat jullie vertrouwd in de keuze van aanpak, het gesprek aangingen.

TO: fijn dat het gesprek zo goed ging en dat dochter ook inziet dat die berichtjes niet kunnen.
Ik ben nog wel heel benieuwd hoe haar vriendinnen gaan reageren. Laat je hier nog weten hoe dat afloopt?

Wat betreft haar vriendje en haar berichten naar hem toe over jullie...hoe is dat verder opgelost, behalve besproken? Zijn deze berichten verwijderd en heeft ze ook haar vriendje ingelicht dat ze gewoon boos was?

Wat betreft haar vriendje hebben jullie goed gehandeld. Thuis voorstellen, zodat je het kan volgen en een inschatting maken of hij met de juiste intenties langskomt. Ik zou ook echt flink balen als mijn dochter een vriendje heeft die dat soort berichten stuurt....want hoe reageert hij als hij eens boos is op dochter? Of hoe gaat hij om met een afwijzing? Juist wat je niet wil.
En hoe denkt dochter over zijn opmerkingen?

Smithje

Smithje

16-10-2023 om 19:52 Topicstarter

Lieveheersbeest schreef op 16-10-2023 om 19:32:

[..]

Bijzonder, want het meeste van wat ik later uitgebreid heb geplaatst kwam al terug in eerdere Posts. Maar goed, misschien heb je moeite gehad om dat eruit te halen en vind je het eenvoudiger om een opsomming te lezen, dat kan. Ik vond het wel een kutopmerking

@TO: fijn dat jullie een open en eerlijk gesprek hebben gehad. Hopelijk was dit een eenmalige hobbel en niet de intrede van het nieuwe normaal. Ik ben heel benieuwd hoe de kennismaking met de jongen verloopt, als die plaatsvindt.

Wanneer deze plaats vindt zal ik wellicht nog een post plaatsen. 😉 

fijn dat het zo gelopen is TO! Ik denk goed aangepakt

Smithje

Smithje

16-10-2023 om 20:09 Topicstarter

BritgetJones007 schreef op 16-10-2023 om 19:50:

TO: fijn dat het gesprek zo goed ging en dat dochter ook inziet dat die berichtjes niet kunnen.
Ik ben nog wel heel benieuwd hoe haar vriendinnen gaan reageren. Laat je hier nog weten hoe dat afloopt?

Wat betreft haar vriendje en haar berichten naar hem toe over jullie...hoe is dat verder opgelost, behalve besproken? Zijn deze berichten verwijderd en heeft ze ook haar vriendje ingelicht dat ze gewoon boos was?

Wat betreft haar vriendje hebben jullie goed gehandeld. Thuis voorstellen, zodat je het kan volgen en een inschatting maken of hij met de juiste intenties langskomt. Ik zou ook echt flink balen als mijn dochter een vriendje heeft die dat soort berichten stuurt....want hoe reageert hij als hij eens boos is op dochter? Of hoe gaat hij om met een afwijzing? Juist wat je niet wil.
En hoe denkt dochter over zijn opmerkingen?

Zodra ik wat hoor van haar "vriendinnen " Laat ik dat weten. Ik ben zelf ook wel benieuwd. Ze heeft in ieder geval goed haar best gedaan op de excuus brieven. 

Ze moet haar vriendje de waarheid vertellen. Dat heeft ze nu nog niet gedaan. Ze is op dit moment ook echt wel ziek/verkouden.  Dus ik denk dat dat pas na vrijdag zal worden. 

Ik ken die jongen verder niet dus geen idee hoe hij is. De eerste indruk is natuurlijk niet geweldig in tegendeel. Zijn beweegredenen om zulke dingen te schrijven naar mijn dochters "voormalige" vriendinnen. Geen idee. Wellicht dacht hij dat mijn dochter het zou zien als voor haar opkomen. Ik kan serieus niks bedenken... Denk dat het hem siert wanneer hij zich hier komt voorstellen. Het liefst zou ik hem dan ook het liefst willen vragen waarom hij dat deed maar dit is misschien teveel van het goede 🙈.

Knap gedaan TO! Fijn dat jullie samen eea hebben kunnen herstellen,  zowel onderling tussen jullie als naar buiten toe. 

Smithje schreef op 16-10-2023 om 20:09:

[..]

Zodra ik wat hoor van haar "vriendinnen " Laat ik dat weten. Ik ben zelf ook wel benieuwd. Ze heeft in ieder geval goed haar best gedaan op de excuus brieven.

Ze moet haar vriendje de waarheid vertellen. Dat heeft ze nu nog niet gedaan. Ze is op dit moment ook echt wel ziek/verkouden. Dus ik denk dat dat pas na vrijdag zal worden.

Ik ken die jongen verder niet dus geen idee hoe hij is. De eerste indruk is natuurlijk niet geweldig in tegendeel. Zijn beweegredenen om zulke dingen te schrijven naar mijn dochters "voormalige" vriendinnen. Geen idee. Wellicht dacht hij dat mijn dochter het zou zien als voor haar opkomen. Ik kan serieus niks bedenken... Denk dat het hem siert wanneer hij zich hier komt voorstellen. Het liefst zou ik hem dan ook het liefst willen vragen waarom hij dat deed maar dit is misschien teveel van het goede 🙈.

Ja, lastig inderdaad. Ik zou mij ook moeten inhouden om vriendje hier niet naar te vragen. En of die vraag "too mutch" is, dat weet ik niet. Als mijn zoon met een dergelijk voorbeeld komt en dat een moeder daar naar vraagt, dan zou ik dat heel goed snappen en ook een gesprekje hebben, hoe hij denkt hoe hij over wil komen. Natuurlijk kunnen ouders dat soort opmerkingen niet waarderen.

Het stukje over haar "voormalige vriendinnen" die heb ik gemist? Was er iets voorgevallen?

goed gehandeld. Het kan best zijn dat je dochter ook zulke erge thuisverhalen verzint, zodat hij haar kan “beschermen”. Als hij ook zo raar doet naar die vriendinnen, kan dat er ook op wijzen. Hoeft niet meteen op ernstige problemen te wijzen, ze zijn nog lang niet volwassen en zijn vast ook doodgegooid met verhalen waarin prinsen prinsessen mogen redden. Het “wij tegen de wereld”ding kan ook verliefden ook heel aantrekkelijk zijn. 
Praat het niet goed, hopelijk is ze nu goed geschrokken en weet ze het tij te keren. Was dit een domme eenmalige misstap. Klinkt alsof jullie het goed aangepakt hebben. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.