Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Ik herken mijn dochter niet meer!


Goed gedaan! Fijn dat dochter zelf inziet dat ze echt te ver is gegaan en dat ze met haar gedrag mensen pijn heeft gedaan. Ik geloof zelf eerlijk gezegd ook niet dat ze die berichten van haar vriendje niet gelezen heeft. Ik vraag me ook af wat ze daarvan vindt en wat ze daarmee gaat doen. Ik zou geen relatie willen met iemand die mijn vrienden doodwenst en zeker niet als diegene dat ook tegen ze zegt. Niet dat hij al mijn vrienden/vriendinnen leuk moet vinden, maar zo ga je gewoon niet met mensen om.

Boos zijn op je ouders kan natuurlijk en dat mag best, maar dan moet je niet gaan overdrijven met dingen die niet waar en zelfs strafbaar zijn. Het is nogal een verschil of je een keer ergens niet heen mag of stelselmatig in elkaar geslagen wordt. Hopelijk heeft ze hiervan geleerd.

Als het vriendje niet bij jullie langs wil komen, zou ik dat ook als een rode vlag zien. Blijkbaar heeft hij dan iets te verbergen.

Ik weet niet, is dit nu niet nét iets té makkelijk verlopen ? ik hoop van harte dat het inderdaad een eenmalige uitglijder was, maar ergens voelt het ook een beetje als een dochter die nu krokodillentranen pleegt en wenselijke acties laat zien "om er vanaf te zijn".  Om dan achteraf nog stiekemer te worden ?
Dat is uiteraard een beetje advocaat van de duivel spelen en ik wens het jullie ook echt niet toe.  Wel iets om in het achterhoofd rekening mee te houden, dus blijf gewoon alert.  En ik zou het vriendje z.s.m. willen leren kennen om te weten welk vlees jullie in de kuip hebben.

Sowieso is mijn tip aan iedereen: nodig vrienden (ook gewone) zoveel mogelijk bij je thuis uit.  Speel zoveel mogelijk taxi naar feestjes en kijk wie er in de auto zit en hoe ze zich onderling gedragen.  Hou zo vanop afstand een vinger aan de pols en haak eens in als je een bepaalde naam opeens niet meer hoort in de verhalen.  

MamaE schreef op 16-10-2023 om 10:23:

Tuurlijk is voorleven belangrijk in je opvoeding, maar als iemand zich opeens heel gek gaat gedragen, lijkt het me niet gek om daar onderzoek naar te doen.
En daarbij is opvoeden ook grenzen stellen aan gedrag en het hebben over wat dingen met een ander doen, wat de gevolgen van gedrag zijn of kunnen zijn.
Dat ze met haar gelieg jullie vertrouwen schaadt, maar ook jouw bedrijf en jullie gezin kan schaden. Dat ze met die berichten naar haar vrienden het vertrouwen en de waardigheid van haar vrienden ondermijnt en haar vriendschappen om zeep helpt.
Dat zijn geen dingen die je met een simpele sorry weer rechtzet.

In dit geval lijkt meer autonomie me juist helemaal niet passend, want alle verantwoordelijkheden die ze had verkwanselt ze en ze laat zien dat helemaal niet aan te kunnen.

Er zijn simpelweg situaties die zo grensoverschrijdend zijn dat het even op een harde manier moet.

Eens.

De mensen naar wie ze dat soort dingen stuurt, zouden dat overigens online kunnen zetten #cyberbullying. Zoiets kan zo maar viral gaan en dan heeft dochter echt een probleem. 

Smithje schreef op 16-10-2023 om 20:09:

[..]

Zodra ik wat hoor van haar "vriendinnen " Laat ik dat weten. Ik ben zelf ook wel benieuwd. Ze heeft in ieder geval goed haar best gedaan op de excuus brieven.

Ze moet haar vriendje de waarheid vertellen. Dat heeft ze nu nog niet gedaan. Ze is op dit moment ook echt wel ziek/verkouden. Dus ik denk dat dat pas na vrijdag zal worden.

Ik ken die jongen verder niet dus geen idee hoe hij is. De eerste indruk is natuurlijk niet geweldig in tegendeel. Zijn beweegredenen om zulke dingen te schrijven naar mijn dochters "voormalige" vriendinnen. Geen idee. Wellicht dacht hij dat mijn dochter het zou zien als voor haar opkomen. Ik kan serieus niks bedenken... Denk dat het hem siert wanneer hij zich hier komt voorstellen. Het liefst zou ik hem dan ook het liefst willen vragen waarom hij dat deed maar dit is misschien teveel van het goede 🙈.

Fijn te lezen dat jullie hebben gepraat en heel goed dat jullie deze jongen nu eerst eens willen zien en van plan zijn hem in de gaten te houden! 

Over zijn beweegredenen heb ik zo mijn ideeën en daarbij gaan hier helaas alle alarmbellen af. Hij heeft geprobeerd de andere vriendschappen van jullie dochter onmogelijk te maken. Dat kan wijzen op een compleet verknipt/ziek beeld van liefde. Ook haar aanvankelijk doodnormale woede richting jou die de afgelopen weken in hun gesprekken eindigde met dat jij slecht voor haar zou zijn, is wel heel toevallig. Misschien draaf ik door hoor, maar hij lijkt haar te isoleren door alle anderen zwart te maken. Wellicht kan je met haar bespreken dat 'wij tweetjes tegen de wereld' meestal niet romantisch is, maar foute boel. 

Is je dochter trouwens wel boos op hem vanwege die afschuwelijke berichtjes? Dat zou namelijk de meest logische reactie zijn. Maar ik lees dat nergens van je terug? Als ze niet boos is en dat soort rotstreken van hem pikt, vind ik dat nog meer reden tot zorg. 

We weten niks van het meisje en haar vriendje. Het meisje vertoont kutgedrag, maar dat komt vast door het vriendje.

Newsflash, meisjes kunnen kutgedrag vertonen en hebben niet altijd veel druk van buitenaf nodig om die zwarte kantjes te laten zien. Om dan de oorzaak bij een jongen te leggen is niet terecht. 

Kijk het meisje zelf aan op haar gedrag en maak haar zelf verantwoordelijk. Ook meegaan in foute vriendjes (of vriendinnen) is een keuze die ze zelf gemaakt heeft en waar ze ook nee tegen kan zeggen. Een ander heeft maar beperkte invloed als ze die ruimte niet krijgen.waarom heeft dit meisje een ander -naar haar eigen zeggen, of het waar is weet je niet- zoveel ruimte gegeven? Dat is kutgedrag via een ander manifesteren, maar het blijft kutgedrag waar ze zelf verantwoordelijk voor is.

zijn de excuusbrieven afgegeven?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.