puber2000
07-04-2016 om 11:20
Ik hou niet van onze hond
Hallo ouders,
Ik zit met een probleem en ik hoop dat jullie me tips kunnen geven.
Een paar jaar geleden wilden mijn ouders graag een hond. Ik heb nooit van honden gehouden, maar mijn ouders en zusje wilden het allemaal heel graag dus ik vond het ok. In het begin vond ik het niet fijn, maar ik dacht dat het wel zou bijtrekken. Nu merk ik dat ik na een jaar of 2 nog steeds een hekel heb aan de hond. Ik kan niet meer ontspannen op de bank zitten omdat de hond dan op de bank springt of me likt. Mijn ouders en zusje vinden dat juist fijn, dus ze doen er niks aan. Als ik met mijn ouders probeer te praten zeggen ze dat ik me niet moet aanstellen en dat het een hele lieve hond is, maar dat probeer ik al zo'n 2 jaar. Ik merk dat ik hierdoor veel liever boven ben, om maar niet bij de hond te zijn die steeds achter me aan loopt en likt. Heeft iemand tips hoe hiermee om te gaan? Alvast bedankt.

Flanagan
07-04-2016 om 11:32
Parfum
Ik weet niet of honden een afkeer hebben aan parfum, maar anders spuit je wat op je sokken zodat de hond uit je buurt blijft.
(Ik hoop niet dat deze tip door hondeneigenaren als een soort dierenmishandeling veroordeeld wordt.)

mama2
07-04-2016 om 11:45
afleren
Je kan de hond heel goed gaan trainen op voor jouw gewenst gedrag. Wat doe je als de hond bij je op de bank springt en je wil gaan likken (wat ik overigens ook te goor voor woorden vind, maar dat is mijn mening) Blijf je zitten en sta je het toe, of sta je op, negeer je de hond en loop je even weg. Daarmee zou je kunnen starten en gepaard met een ferme NEE. Hierin moet je super consequent zijn en niet 1 enkele keer toch toestaan, omdat je het al 100x hebt gedaan en het kwartje niet lijkt te vallen en je de moed maar opgeeft. Het is blijven trainen. Over het achter je aan blijven lopen, hier zou je hem naar zijn plaats kunnen brengen en het commando `blijf` kunnen aanleren. Je brengt de hond naar zijn plaats, geef commando blijf en loop 2 meter achteruit van hem vandaan. Blijft hij liggen, loop dat terug en geef hem een brokje oid. Dit ga je steeds verder uitbreiden tot je overal het commando kan geven en je daarna dus alleen hoeft te zeggen blijf.
Je zal zelf, samen met de hond, aan de bak moeten om duidelijk aan de hond te maken wat je van hem verwacht. Je ouders kunnen je hierbij helpen, maar willen ze dat niet, dan heb je ze niet nodig om dit af te leren....

Moni
07-04-2016 om 12:06
anti-hondspray
http://www.ongediertewinkel.nl/anti-honden-en-katten-spray.html
Dat zou ik zeker eens proberen. Als jij voor de hond verkeerd ruikt, al is het maar tijdelijk, zou dat zomaar kunnen werken.
En anders inderdaad de hond opvoeden.
Ik vind dat je gezinsleden daaraan mee zouden moeten werken zodat de hond bij jou uit de buurt blijft.

puber2000
07-04-2016 om 16:35
Bedankt
Bedankt voor jullie reacties. De hond opvoeden heb ik al wel geprobeerd, maar goed als de rest van het gezin die naast me zitten hem juist roepen gaat dat natuurlijk niet werken. En dit met ze bespreken lijkt geen zin te hebben, ze vinden dat de hond altijd lief is, dat hij niet bijt, dat is wel waar, maar ze willen geen rekening houden. Bedankt voor de tip van die spray, dat ga ik eens uitproberen.

Jippox
07-04-2016 om 16:40
zeggen
Heb je dat al eens zo gezegd tegen je familie: "ik vind het vervelend dat jullie geen oog lijken te hebben voor waar ik mee zit"?
Het is ook vervelend om niet serieus genomen te worden. Misschien helpt het als je dat op een rustige manier kunt overbrengen. Ik vind dat je mag verwachten dat er ook met jouw gevoelens rekening gehouden wordt.

Leen13
07-04-2016 om 16:41
Ja of
Ik heb een tijdje een hondenfobie gehad vanwege een vervelende buurman die altijd zijn veel te grote hond tegen je liet opspringen in de lift. Om een hoekje wachtte tot jij de lift in ging en er dan achteraan spurtte met die hond. Je ook altijd opwachtte in de boxen om een hoekje met die hond. Die er zelf niets aan kon doen.
Toen ging ik op stage en daar was een, zelfs valse, hond op het terrein. Noodgedwongen ben ik toen maatjes geworden met die hond. Ik gaf hem elke dag botjes van wat ik kookte en sprak met hem, riep hem, maar hield hem wel op afstand. Nu ben ik niet meer bang voor honden en vind ze zelfs leuk gezelschap. Al zou ik zelf geen hond nemen, maar ik kan er wel mee omgaan als ik ze ergens tegenkom.
Dan kun je de hond gewoon aanspreken en zeggen: lig! En daarbij naar de grond wijzen. Dan een aai geven en even over zijn rug blijven aaien terwijl hij aan je voeten ligt.

Moni
07-04-2016 om 16:43
Tip
Zeg vooraf niets over de spray. Gewoon uitproberen.
En gebruik heel weinig. Een hond ruikt scherp.

puber2000
07-04-2016 om 16:54
@Jippox
Dit heb ik al geprobeerd, maar ze zeggen dan dat het wel mee valt, dat ik me niet zo moet aanstellen en dat het toch zo'n lieve hond is. Ik ga het binnenkort nog eens proberen, laat het wel weten wat eruit komt.

Puck
07-04-2016 om 17:32
laat ze dit draadje lezen
Misschien kun je ze dit draadje laten lezen? Je maakt hier heel duidelijk dat je die hond vervelend vind en ook dat je het vervelend vindt dat de rest van t gezin jouw probleem bagatelliseert.

Pimpelpaars
07-04-2016 om 18:35
Boos worden
Ik vind dit wel een voorbeeld waarbij het heel gepast is om boos te worden. Jouw persoonlijke grenzen worden overschreden door die hond en je krijgt helemaal geen ondersteuning om die te beschermen.
Zelf houd ik helemaal niet van honden en mijn schoonouders hadden er eentje. Dat beest ging altijd tegen mij aan zitten, ineens zo'n natte neus tegen je schone hand Brrr. Ik vind honden ook vies ruiken. Ik m9cht dat beest wel wegsturen en als ze niet luisterde, stuurde mijn schoonouders of mijn (toen nog ) vriendje haar weg.

Imogen
07-04-2016 om 19:42
zorg dat jij de roedelleider wordt
'De hond opvoeden heb ik al wel geprobeerd, maar goed als de rest van het gezin die naast me zitten hem juist roepen gaat dat natuurlijk niet werken'
Jawel, als jij zorgt dat de hond weet dat jij hoger in rang bent dan de andere gezinsleden. Dat klinkt nogal Cesar Milan, ik weet het. Maar het is wel waar. Zorg dat jouw commando's ('nee, laag') belangrijker gevonden worden dan het gejoel van je ouders. Zodat hij wel bij je ouders op schoot springt, maar van jouw schoot afblijft.
Maar dat lukt alleen als jij met de hond gaat trainen, zodat de hond jou als baas gaat zien. En dat wil je misschien niet.

Daisy
07-04-2016 om 21:28
Blikje
Hier een tip die super hielp bij een van onze honden (de andere is er iets minder gevoelig voor). Neem een leeg blikje en stop er een aantal muntjes in. Telkens als de hond te dicht bij je in de buurt komt even rammelen. Onze piano juf is erg bang voor de hond. Na een keer of 3 rammelen, hoefden we alleen nog maar het blikje te pakken. Nu probeert ze het niet eens meer. Loopt snel weg als ze haar ziet.
Succes ermee.
Diasy

GS
08-04-2016 om 11:26
praten
Ik denk dat je echt moet praten met je ouders/familie. Niet een opmerking tussen neus en lippen, maar er echt voor gaan zitten. Aankondigen dat je iets serieus te bespreken hebt. Ze nemen je namelijk niet helemaal serieus hierin en dat komt misschien ook doordat je je mening misschien onvoldoende podium hebt gegeven. Als je af en toe tussendoor een losse opmerking maakt dat je wat de hond doet vervelend vind en zo, kan ik me dat ook wel voorstellen, ze denken dat het allemaal wel meevalt. Dat jij dat echt niet zo ziet moet je heel goed duidelijk maken. Natuurlijk is de hond lief, maar als jij het echt heel vervelend vindt, moet iedereen bereid zijn om dat te accepteren en bereid zijn mee te werken dat de hond wordt geleerd jou met rust te laten.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.