Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Ik weet het niet meer

het gaat super slecht met mijn 15 jarige dochter.
Heeft een zeer laag zelfbeeld, vind zichzelf te dik, waardoor ze veel momenten heeft dat ze weinig/niet eet.
Heeft depressieve gevoelens, ziet “schaduwen” in huis, waardoor ze het eng vind alleen te zijn, te gaan slapen, snachts te gaan plassen. Wat er in resulteert dat ze vaak om 2 uur nog wakker is omdat ze afleiding zoekt beeldscherm.
Paniekaanvalle, stress van school, zelfverminking..
Ze ziet het leven niet meer zitten.

ze staat op de wachtlijst voor hulp, maar dit gaat zo traag. De jeugdgids die we eindelijk hebben ziet de spoed er wel van in en school, nadat ze vorige week op schoolreis in Tsjechie naar het ziekenhuis is geweest omdat het niet goed ging, ziet nu eindelijk de spoed er ook wel van in.

Maar ja, ondertussen hebben we nog steeds geen hulp en zitten wij als ouders met ons handen in het haar.Geen idee hoe we momenteel ons meisje kunnen helpen.

Wie heeft er tips, ervaringen, wil met mij mee praten? Ik heb zo de behoefte om mijn ei kwijt te kunnen.


Wat enorm heftig.

Klinkt als complex met problemen op veel verschillende vlakken die elkaar waarschijnlijk ook nog versterken. Zoals slecht slapen en eten kan leiden tot meer depressieve gevoelens. Angsten die slecht slapen weer veroorzaken etc.

Zelf heb ik ervaring met een angststoornis en een tip die ik je mee zou willen geven bagetaliseer de angst niet. Hoe irreëel een angst ook mag klinken, het voelt echt. Dat komt door de reactie van het lichaam op angst. Het verlamt je, je hartslag schiet, omhoog je ademhaling versnelt en het kan aanvoelen alsof je dood gaat. Waarschijnlijk weet je dochter verstandelijk wel dat ze niet bang hoeft te zijn voor schaduwen, maar ze krijgt wel die fysieke reactie die zo vreselijk naar en heftig is. Die fysieke reactie is echt en bovendien wel echt iets om angstig van te worden.

Heb je je dochter al eens gevraagd wat haar zou helpen? Zou het bijvoorbeeld helpen als je bij haar op de kamer gaat slapen? Of een babyfoon neerzet zodat jullie haar altijd horen als er iets is?

Verder kunnen ademhalingsoefeningen helpen tijdens paniek aanvallen. Als je bij haar bent coach haar dan op een goede ademhaling. Als jij overdreven ademhaalt zul je zien dat dochter automatisch zal volgen.

Ik heb helaas ervaring. Waar jullie nu door heen gaan is erg zwaar.
Zorg inderdaad goed voor jezelf. Neem desnoods ook zelf hulp evt van de poh.
En wat je dochter betreft. Blijf haar moeder niet haar hulpverlening. Doen jullie nog leuke dingen samen ?

Ciska78

Ciska78

28-09-2022 om 08:49 Topicstarter

ze wil helemaal niets doen, dus iets samen doen wordt hem niet, ze wil alleen nog maar boven zitten.

Ciska78

Ciska78

28-09-2022 om 08:50 Topicstarter

1 van ons op haar kamer slapen wil ze niet, maar een babyfoon is misschien nog wel een idee

Dan zou ik toch weer de huisarts bellen
Wil ze dood ?
Is zij actief bezig met een dood wens?

Ciska78

Ciska78

28-09-2022 om 09:19 Topicstarter

Roos55 schreef op 28-09-2022 om 08:52:

Dan zou ik toch weer de huisarts bellen
Wil ze dood ?
Is zij actief bezig met een dood wens?

Ja helaas wel, ik heb vanochtend haar jeugdgids weer een bericht gestuurd.

Ach, wat heftig allemaal. Voor je meisje, maar zeker ook voor jullie als ouders! Dikke 
Wat goed dat ze wel mee is geweest op schoolreis! Dat vind ik echt heel dapper. Dubbel jammer dat het daar dan mis is gegaan, en dat ze zelfs in het ziekenhuis is beland. Daar zal ze wel heel erg van geschrokken zijn lijkt me.

Ik vroeg me af, heeft je dochter vriendinnen op school die je in zou kunnen schakelen om haar 'in beweging' te houden? Dus om iets mee te ondernemen? Bij depressies is het belangrijk om actief te blijven. Alleen maar binnen zitten achter een beeldscherm versterkt alle negativiteit. Ik zou toch proberen te forceren dat ze in ieder geval een keer per dag naar buiten gaat. Een stuk wandelen, of mee boodschappen doen. Met onze zoon hebben wij daar destijds afspraken over gemaakt. Hij was uitgevallen op school, maar moest wel mee in ons dagelijks ritme. Dus gewoon op tijd op, en de ochtendwandeling met de hond was zijn verantwoordelijkheid.

Verder deed hij iedere dag een creatieve opdracht. Hij had samen met man een lijst met begrippen gemaakt, waar hij er iedere dag een blind uit koos en daarmee ging hij dan aan de slag. Dat kon variëren van tafel tot toekomst. En de werkvormen varieerden van tekenen met koolpotlood tot pentekeningen tot animaties op de computer. Zolang hij maar niet wezenloos achter een beeldscherm zat. Creatief bezig zijn helpt ook vaak om je te uiten.

Ook de Wii heeft hij in die tijd veel gebruikt, met de sportspellen als boksen en zo. Zo bleef hij ook fysiek in beweging. Sport je dochter (nog)? Ook heel belangrijk.

Wat betreft haar angsten is inderdaad de tip van de ademhaling heel goed. Ze kan echt leren zelf haar lichaam rustig te krijgen, en dat zal weer zorgen voor een gevoel van controle en minder angst. Dit kun je zelf doen, maar er zijn ook ademhalingscoaches. Je dochter is op een leeftijd dat ze van een ander eerder wat aanneemt dan van jou waarschijnlijk. Je kunt ze bijvoorbeeld vinden via deze link: 
Ademcoaching | Vind-een-Coach.nl

En trek aan alle mogelijke bellen. Via haar coach, via de huisarts, via school. Het is belangrijk dat ze snel hulp krijgt. Heel veel sterkte.

Ik lees niks over de huisarts? Als het zo erg is dat ze niks meer wil, als haar angsten haar zodanig tegenhouden dat ze de deur niet meer uit wil, dan zou ik voor medicatie gaan. Psychologische hulp komt toch niet binnen als er zoveel onrust en angst is. 

Ik heb nu weinig tijd dus hou het nu kort. Maar ik heb ook een kind waarmee het slecht gaat en weet hoeveel stress, angst en wanhoop dat ook bij ons als ouders teweegbrengt. Blijf hier schrijven als je er behoefte aan hebt. Het is fijn je worsteling met anderen te kunnen delen. Dat geeft toch iets van verlichting. 

Wat heftig Ciska! Ik heb een dochter van 17, ze heeft al vanaf haar 15e Psychische hulp.
Gisteren had ze een gesprek met haar behandelaar, en deze belde ons die namiddag om te vertellen dat ze zich zorgen maakt en graag morgen (vandaag) een gesprek met ons (ouders erbij wil).

Mijn dochter heeft ook verschillende issues waaronder Bdd, erg veel last van stress en depressie.
Gisteren heeft ze ons verteld dat ze bepaalde gedachten heeft (niet meer willen leven), deze gedachten zegt ze spelen vooral in de nacht (niet kunnen slapen en de vroege ochtend). Hierdoor is ze natuurlijk vaak uitgeput en kan ze niet opstaan.

Ik heb ook regelmatig het gevoel "ik weet het niet meer" .
Ik ben erg blij dat ze wel hulp heeft, maar zelf heeft ze er weinig vertrouwen in dat het goed komt.
Ze vraagt al geruime tijd om medicatie, hulpverlening is daar erg terughoudend in, maar we zullen het er daar vanmiddag wel over gaan hebben.

Ze heeft vannacht ook bij mij in bed geslapen, zodat ze niet alleen was met haar gedachten en ze me makkelijker wakker kon maken.

Neem me niet kwalijk als ik van de hak op de tak spring, maar ik ben echt in de paniek modus nu; wat moet je in godsnaam nog doen als je kind dood wil?

Omnik schreef op 28-09-2022 om 10:56:

Ik lees niks over de huisarts? Als het zo erg is dat ze niks meer wil, als haar angsten haar zodanig tegenhouden dat ze de deur niet meer uit wil, dan zou ik voor medicatie gaan. Psychologische hulp komt toch niet binnen als er zoveel onrust en angst is.

Ik heb nu weinig tijd dus hou het nu kort. Maar ik heb ook een kind waarmee het slecht gaat en weet hoeveel stress, angst en wanhoop dat ook bij ons als ouders teweegbrengt. Blijf hier schrijven als je er behoefte aan hebt. Het is fijn je worsteling met anderen te kunnen delen. Dat geeft toch iets van verlichting.

Eens! Ik zie dat ik dat vergeten ben in mijn post. Ik zou zeker (laten) kijken naar medicatie. Soms heb je die ondersteuning gewoon nodig. Zelf ben ik sinds 2 weken aan een lichte dosis AD omdat ik al mijn hele leven vecht tegen lichte depressie en laag zelfbeeld. Ik ben echt verbaasd over het verschil dat een uitermate lage dosering in zo'n korte tijd al maakt! 

Jij ook sterkte Zilver 
Het is vreselijk als je kind dood wil
Wil zij echt dood of wil ze deze situatie niet meer ?
Ik heb hulp gezocht voor mezelf. Heb jij hulp ?

Roos55 schreef op 28-09-2022 om 11:05:

Jij ook sterkte Zilver
Het is vreselijk als je kind dood wil
Wil zij echt dood of wil ze deze situatie niet meer ?
Ik heb hulp gezocht voor mezelf. Heb jij hulp ?

Dank je wel Roos, ze zegt letterlijk dat het leven haar niets meer te bieden heeft als het leven zo moet gaan.. 

Ik heb hulp in de zin van "systeem therapie" om de relatie tussen man en mij en hoe we kunnen omgaan met de situatie van kind.

Tussen man en mij is het al een stuk verbeterd, ook hoe we nu met onze dochter omgaan, maar het neemt bij kind haar depressie niet weg natuurlijk.

Hopelijk horen we vanmiddag het behandelplan/vervolg traject.

 PS klopt het dat jij ook in een dergelijke situatie zat of vergis ik me?

klopt
Wij hebben ook systeem therapie gehad
En ik later zelf een psycholoog.
Moeilijke tijd 

Roos55 schreef op 28-09-2022 om 11:30:

klopt
Wij hebben ook systeem therapie gehad
En ik later zelf een psycholoog.
Moeilijke tijd

Ja inderdaad 

Jij ook een hele dikke 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.