Ciska78
28-09-2022 om 08:18
Ik weet het niet meer
het gaat super slecht met mijn 15 jarige dochter.
Heeft een zeer laag zelfbeeld, vind zichzelf te dik, waardoor ze veel momenten heeft dat ze weinig/niet eet.
Heeft depressieve gevoelens, ziet “schaduwen” in huis, waardoor ze het eng vind alleen te zijn, te gaan slapen, snachts te gaan plassen. Wat er in resulteert dat ze vaak om 2 uur nog wakker is omdat ze afleiding zoekt beeldscherm.
Paniekaanvalle, stress van school, zelfverminking..
Ze ziet het leven niet meer zitten.
ze staat op de wachtlijst voor hulp, maar dit gaat zo traag. De jeugdgids die we eindelijk hebben ziet de spoed er wel van in en school, nadat ze vorige week op schoolreis in Tsjechie naar het ziekenhuis is geweest omdat het niet goed ging, ziet nu eindelijk de spoed er ook wel van in.
Maar ja, ondertussen hebben we nog steeds geen hulp en zitten wij als ouders met ons handen in het haar.Geen idee hoe we momenteel ons meisje kunnen helpen.
Wie heeft er tips, ervaringen, wil met mij mee praten? Ik heb zo de behoefte om mijn ei kwijt te kunnen.
tsjor
14-02-2026 om 10:05
Zijn oxazepam en lorazepam antipsychotica? Want er bestaat een lijst van medicijnen antipsychotica, medicijnen tegen psychoses, stemmen horen etc. Mijn ervaring is dat die in eerste instantie toegediend worden tijdens een opname om de goede dosering uit te zoeken. Die opname kan desnoods een gedwongen opname zijn. Absoluut geen pretje als je daarin verzeild raakt, maar soms is er geen andere weg.
Jonagold
14-02-2026 om 13:03
tsjor schreef op 14-02-2026 om 10:05:
Zijn oxazepam en lorazepam antipsychotica? Want er bestaat een lijst van medicijnen antipsychotica, medicijnen tegen psychoses, stemmen horen etc. Mijn ervaring is dat die in eerste instantie toegediend worden tijdens een opname om de goede dosering uit te zoeken. Die opname kan desnoods een gedwongen opname zijn. Absoluut geen pretje als je daarin verzeild raakt, maar soms is er geen andere weg.
Nee, al worden ze daar ook wel voor gebruikt. Het zijn vooral rustgevende middelen die ingezet worden bij angsten en onrust. Maar tegen de stemmen zullen deze middelen niet heel veel doen denk ik. Dat blijkt ook wel uit hoe heftig de stemmen op dit moment op de voorgrond treden.
Heel veel sterkte maar weer Ciska. Ik heb gewoon geen woorden voor waar jullie in zitten als gezin...
MoederIADHkind
14-02-2026 om 14:08
tsjor schreef op 14-02-2026 om 10:05:
Zijn oxazepam en lorazepam antipsychotica? Want er bestaat een lijst van medicijnen antipsychotica, medicijnen tegen psychoses, stemmen horen etc. Mijn ervaring is dat die in eerste instantie toegediend worden tijdens een opname om de goede dosering uit te zoeken. Die opname kan desnoods een gedwongen opname zijn. Absoluut geen pretje als je daarin verzeild raakt, maar soms is er geen andere we
dit is ook mijn ervaring. Ons kind heeft met zeven jaar psychoses van alles gehad en is vorig jaar zeven maanden opgenomen om ‘het laatste redmiddel’ te proberen; Clozapine. Echt een soort last resort maar wel een waardoor kind een klein stapje vooruit heeft kunnen maken. Pittig als het gaat om bijwerkingen, maar wel als allereerste een beetje effectief.
Voor Cisca; sterkte. Ik hoop dat de mensen achter de schermen snappen dat dit geen kwestie van rustig iemand leren kennen, maar van een lange behandelgeschiedenis!
DeOnbekende
15-02-2026 om 03:57
MoederIADHkind schreef op 14-02-2026 om 14:08:
[..]
dit is ook mijn ervaring. Ons kind heeft met zeven jaar psychoses van alles gehad en is vorig jaar zeven maanden opgenomen om ‘het laatste redmiddel’ te proberen; Clozapine. Echt een soort last resort maar wel een waardoor kind een klein stapje vooruit heeft kunnen maken. Pittig als het gaat om bijwerkingen, maar wel als allereerste een beetje effectief.
Voor Cisca; sterkte. Ik hoop dat de mensen achter de schermen snappen dat dit geen kwestie van rustig iemand leren kennen, maar van een lange behandelgeschiedenis!
Wellicht is dat juist de reden dat dochter niet meer aan echte antipsychotica zit, ze heeft immers eerder Olanzapine gebruikt.
Ciska78
15-02-2026 om 07:10
Voor die daar benieuwd naar zijn, dochter krijgt ook antidepressiva/antipsychotica en adhd medicatie, en dan daarnaast ook de oxazepam om wat rustiger van te worden.
Dus meer dan genoeg Inderdaad oa de olanzapine, die gebruikt ze nog steeds.
Izza
15-02-2026 om 12:00
Lizzyliz schreef op 13-02-2026 om 19:47:
Maar als ze zo ontzettend angstig is, wat is dat dan voor rare reden dat ze haar wellicht nog niet goed genoeg kennen? Jeetje, geef gewoon wat ze nu op dit moment even nodig heeft om minder angstig te zijn. Ik snap niet waarom ze dat niet doen. Dit is toch slopend voor haar en voor jullie.
Dit meisje gebruikt al een cocktail aan medicatie. En is daarnaast een zeer complex geval. Behandelaars staan daar niet om te springen. En zijn bang voor problemen en aansprakelijkheid als het fout gaat. Eigenlijk kunnen ze er ook niet veel mee. Helaas is niet iedereen te behandelen. En haalt een bepaald medicijn de angst weg maar wakkert iets anders weer aan. Sommige medicatie of combinaties hebben ook (blijvende) schade.
Roos57
15-02-2026 om 12:12
En daarnaast therapie. Omgaan met stemmen . Omgaan met emoties. Je eigen gedrag onder de loep nemen. Hoe gaan naasten met het gedrag om . Enzovoort.
duizel
15-02-2026 om 12:16
@ciska hoe zijn voor jou de adviezen/tips over medicatie en therapie. Vind je het fijn en helpend of vind je het juist lastig en heb je dat liever niet. Ik kan me het allebei voorstellen maar greef het vooral aan, dan kunnen we er rekening mee houden?
tsjor
16-02-2026 om 09:16
Izza schreef op 15-02-2026 om 12:00:
[..]
Dit meisje gebruikt al een cocktail aan medicatie. En is daarnaast een zeer complex geval. Behandelaars staan daar niet om te springen. En zijn bang voor problemen en aansprakelijkheid als het fout gaat. Eigenlijk kunnen ze er ook niet veel mee. Helaas is niet iedereen te behandelen. En haalt een bepaald medicijn de angst weg maar wakkert iets anders weer aan. Sommige medicatie of combinaties hebben ook (blijvende) schade.
En de GGZ werkt met zogenaamde exclusiecriteria: niet aan beginnen als het complex is. Ik snap dat iemand soms geen baat heeft bij medicatie, daarom vind ik het gewoon heel erg triest.
Izza
16-02-2026 om 16:14
duizel schreef op 15-02-2026 om 12:16:
@ciska hoe zijn voor jou de adviezen/tips over medicatie en therapie. Vind je het fijn en helpend of vind je het juist lastig en heb je dat liever niet. Ik kan me het allebei voorstellen maar greef het vooral aan, dan kunnen we er rekening mee houden?
Het blijft natuurlijk wel gewoon een openbaar forum. Waar iedereen (met respect) zijn mening of ervaring mag plaatsen.
Denk ook dat het weinig zin heeft om alleen maar tien keer sterkte te horen.
Ciska78
18-02-2026 om 08:59
ik vind het niet erg dat er tips/adviezen gegeven worden, waar ik mij soms wel aan irriteer is dat mensen blijven hameren op dingen, of aangeven dat iets bij hun/of in hun omgeving wel werkt. Ik ben blij dat mensen meedenken.
Maar het blijft inderdaad een openbaar forum, er zijn genoeg adviezen waar ik echt wel wat mee kan/doe.
Gisteren is er overleg geweest tussen CCE en psychiater, voor nu geen medicatie verandering met als grootste reden dat ze niet iets willen aanpassen als dochter in piekspanning zit, want veranderingen kunnen alleen maar voor nog meer spanning zorgen.
Wat nu vooral het euvel is, is dat dochter nog steeds heel erg overvraagd wordt en haar week veel te intensief is.
Dus voor nu gaan we kijken hoe we die overvraging kunnen gaan verminderen, er moet een plan komen vanuit de behandelaren hoe het eruit ziet wanneer dochter in een “rustigere” periode zit, pas dan kunnen we iets gaan doen in medicatie.
Dus hoogstwaarschijnlijk een dag minder naar de zorgboerderij, meer begeleiding thuis, maar voor mij is nog niet helemaal duidelijk hoe we dit gaan vormgeven.
duizel
18-02-2026 om 21:04
Izza schreef op 16-02-2026 om 16:14:
[..]
Het blijft natuurlijk wel gewoon een openbaar forum. Waar iedereen (met respect) zijn mening of ervaring mag plaatsen.
Denk ook dat het weinig zin heeft om alleen maar tien keer sterkte te horen.
Dit is ook de reden dat ook het aan ciska vraag. Ik schreef ook dat ik het me allebei kan voorstellen, de tips kunnen helpend zijn en je helpen om een andere kant op te denken of iets bieden waar je nog niet aan gedacht hebt maar je kunt ook in de situatie zitten waarin je alleen maar van je af wil schrijven, een luisterend oor wil maar niet perse praktisch advies. Allebei goed toch.
Ciska geeft zelf in haar reactie duidelijk aan wel blij te zijn met advies en er ook iets mee te kunnen. Superfijn. Ze geeft ook aan iets niet fijn te vinden.
Toch fijn om rekening te kunnen houden met een TO? Toch ook niks mis mee al is het een openbaar forum?
Ciska78
21-02-2026 om 07:31
Aankomende week gaan 2 nieuwe begeleiders thuis starten, vooralsnog de dinsdag en vrijdag ( die laatste ipv de zorgboerderij, omdat ze daar heel erg overvraagd wordt). Binnenkort gaan we met zijn alleen om de tafel om te kijken wat we nog meer willen aan begeleiding en wat haalbaar is.
We vinden het allemaal erg spannend, vindt] het wel weer eng om met nieuwe mensen te gaan starten, ook wetende dat de komende weken pittig gaan worden in de wenperiode.
Dochter heeft ook nieuwe paniekaanvallen die erg lijken op een epileptische aanval, soms erg eng, soms duren ze ook erg lang.
Grietje2
21-02-2026 om 07:36
Ik hoop voor jullie dat een dag minder zorgboerderij wat rust gaat brengen.
Wat naar zeg die nieuwe paniekaanvallen lijkt me inderdaad erg angstig
dikke