Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Ik weet niet hoe ik tot mijn zoon (16) kan doordringen...

Ik sluit mij bij de rest aan, ga niet de strijd aan met een zestienjarige en choose your battles wisely. 

Aanvullend: je hebt geen voogdij maar gewoon ouderlijk gezag. 

Je zou er ook voor kunnen kiezen om hiervoor hulp in te schakelen. Voor jezelf dus. Om mee te sparren over wat helpend kan zijn in het contact met je zoon. Als je als ouders bij elkaar bent doe je dit vaak samen. Dan overleg je, wissel je elkaar af, bespreek je met elkaar als je de ander te streng of juist te los vindt. Nu heb je dat klankbord niet.

Je geeft zelf aan dat je regels en structuur belangrijk vindt, maar het is niet (meer?) helpend in de relatie met je zoon. Het is vaak ook niet makkelijk om dit zelf te veranderen, omdat je misschien niet altijd ziet dat je te veel in een machtstrijd zit. Iemand die jullie kent om dan even mee te kijken, tips en adviezen te geven lijkt me niet verkeerd. Ik zou het dapper vinden als je deze vraag bij professionals zou durven stellen.

Gsleutel schreef op 15-04-2026 om 19:34:

Je zou er ook voor kunnen kiezen om hiervoor hulp in te schakelen. Voor jezelf dus. Om mee te sparren over wat helpend kan zijn in het contact met je zoon. Als je als ouders bij elkaar bent doe je dit vaak samen. Dan overleg je, wissel je elkaar af, bespreek je met elkaar als je de ander te streng of juist te los vindt. Nu heb je dat klankbord niet.

Je geeft zelf aan dat je regels en structuur belangrijk vindt, maar het is niet (meer?) helpend in de relatie met je zoon. Het is vaak ook niet makkelijk om dit zelf te veranderen, omdat je misschien niet altijd ziet dat je te veel in een machtstrijd zit. Iemand om dan even mee te kijken, tips en adviezen te geven lijkt me niet verkeerd. Ik zou het dapper vinden als je deze vraag bij professionals zou durven stellen.

Nog een tip wat eten betreft de jongens zelf laten koken; desnoods in stapjes: eerst wat willen jullie eten, samen kopen, hen samen of een van hen laten koken; dan zelf laten kopen en koken. Het kan zijn dat de oudste overigens liever verzorgd wil worden dan zelf zorgen. 
Er staan hier nog een paar draadjes over omgaan met pubers. Misschien kun je daar ook even gaan lezen. Het is een overgang, van opvoeder naar ouder; van behoeden naar zelfstandig laten zijn; van denken dat jij het beste weet naar ervan uitgaan dat een kind zelf de eigen waarheden ontdekt. De basis blijft en dat is liefde voor je kinderen. Maar die kan steeds weer een andere vorm krijgen.  

Maar die kan moet steeds weer een andere vorm krijgen.

Remklep schreef op 15-04-2026 om 16:27:

@KimdeKim @absor @felija @Tuinplant @Jonagold @Egel.
Heel erg bedankt voor jullie reacties.
Dat is wel even een eye-opener voor me.
Het zou onmogelijk voor mij geweest zijn tot dezelfde conclusie te komen.
Het probleem ben ik dus.

Ik zal moeten proberen, zoals jullie zeggen, van mijn principes af te stappen.
Dat zal zeker niet makkelijk zijn, maar ik ben bereid alles te doen voor mijn kids.

Dank jullie!

Een scheiding die 4 jaar geduurd heeft en dit is in bijna 4 uur opgelost?

Klinkt wel mooi maar ik lees toch ook boosheid, afhankelijkheid en erkenning voor jouw positie als ouder dus met alleen afstappen van principes ben je er nog niet.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.