Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Ik weet niet hoe ik tot mijn zoon (16) kan doordringen...

Ik vraag me wel af in hoeverre dit een probleem is wat veroorzaakt wordt tussen opvoeding vader-moeder, of dat dit gewoon een kwestie is van een puber die overal tegen aantrapt. Pubertijd is al een dingetje, zeker als je aan het begin van je pubertijd ook nog eens een scheiding van je ouders moet door maken.

Is het handig dat je ex voor de deur staat als hij belt? Nee. Maar het is net zo goed niet handig om tegen je 16-jarige zoon zo, in mijn ogen, overdreven te reageren op het niet opruimen van een kamer. Je hebt niet boos te worden en te dreigen, in mijn ogen, op zo'n moment, maar juist het gesprek met hem aan gaan. 

Ik hanteer eigenlijk zelf altijd de regel, toegegeven dat mijn oudste 12 is, dus wel iets jonger, dat ik dan misschien thuis uiteindelijk wel de baas ben, maar dat ik het nooit zo wil laten lijken richting mijn kinderen. Dus, zoek de verbinding op, zoek het gesprek op, leg uit. Tot in den treurnis. Daar zul je veel meer mee bereiken. 

Ik heb denk ik we een vergelijkbare situatie, waarin zoon bij ex alles mag, omdat ze hem niet meer handelen kan. Maar, bij mij gelden er bepaalde regels en daar houd die zich gewoon super netjes aan. Juist omdat ik met hem het gesprek aan ga en hem zijn mening vraag. Dan komt er uiteindelijk toch wel uit dat die vrijheid die die daar krijgt, eigenlijk helemaal niet fijn vindt want hij mist de band en warmte van zijn moeder. Doordat ik hem dat wel geef, heb ik 0,0 moeite met hij die zich niet aan onze afspraken houd. 

Probeer het wat minder " Ik zeg spring dan vraag jij hoe hoog" te laten klinken. Dat werkt gewoon niet. Het is geen 1966 meer. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.