Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
oregano

oregano

16-12-2010 om 19:04

In hoeverre spreek je de verkering aan op gedrag?

Mijn dochter heeft sinds een paar weken een vriendje met de eigenschap waar ik bij volwassenen allergisch voor ben en wat zij ook altijd schijnen te ruiken. Waardoor ik sneller op de kast zit dan normaal is zeg maar
Dit zijn de mensen met wat narcistische trekken zeg maar. Nu is deze jongen een bijdehand ventje die over wil komen als iemand die het wel weet, heeft in mijn ogen een behoorlijke arrogante uitstraling. Ik probeer aardig en vriendelijk te blijven, hoop maar dat hij niet zo is als hij alleen is met mijn dochter. Heb wel wat gepolst en gevist, maar zij zegt dat hij echt heel Aardig is.....
Voorbeeld vanavond: komt binnen, het is koud en sneeuwt, ik zeg: o, wat is het koud he? nee hoor, het zonnetje schijnt lekker zegt hij. Ben ik alweer uitgepraat. Tijdens het eten (waar hij bijzit want zij gaan later eten)vraag ik: wat gaan julLie eten? Sla zegt hij.
En zo voel ik me elke keer toch wat geprovoceerd. Ik wil eigenlijk dat hij gewoon normaal doet in contact met ons maar hoe zeg je dat of is het wijsheid er niets van te zeggen..Het is toch eigenlijk te gek voor woorden dat zo´n kind van 14 dit voor elkaar krijgt..


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Fiorucci

Fiorucci

16-12-2010 om 20:20

Maar....

Ik snap even niet wat er raar is aan ...sla?
Aten wij gisteren ook...

oregano

oregano

16-12-2010 om 21:13

Niks van aantrekken is inderdaad beter

Ik moet me er niet zo over opwinden. Zit momenteel niet helemaal goed in mijn vel na de valpartij waardoor ik wat gehandicapt ben momenteel en thuis zit en daarvan chagrijnig wordt.
Ik heb het groter gemaakt dan het is.

Is het niet typisch jongenspubergedrag?

Ik weet niet hoor,maar de omschrijvingen die je geeft zijn in mijn ogen typisch 'jongenspubergedrag' een beetje quasi flauw,zogenaamd humoritisch waar alleen puberjongens de lol van inzien. Ik herken het van mijn broertjes en mijn 3 stiefbroertjes die allemaal zo'n periode hebben gehad. Woest konden ze me ermee maken en eigenlijk zeiden ze niks écht verkeerd. Dus aan het eind van het liedje trok ik nog aan het korste eind omdat ik 'zomaar' boos werd. Later kwam ik erachter dat ze het samen 'albana op de kast jagen' noemden. En toen ze wat ouder waren was het (gelukkig) weer over. Ze zijn ook nog uitgegroeid tot hele gewone volwassenen, waar je wat aan hebt en waar je prima mee kan praten.Op 1 na allemaal brave huisvaders. Dus het kan ook allemaal nog goedkomen.
Heb je ervaring met puberjongens? Bedoeld deze jongen het niet gewoon 'grappig' ? Wat vind jouw dochter ervan? (De vriendinnetjes van mijn broertjes vonden het in tegenstelling tot ik altijd erg humoristisch en lachten er om en vonden het allemaal geweldig.) Ik denk (achteraf gezien) dat het voortkomt uit onzekerheid dat ze daarom zo'n stoere grappige houding aannemen en zulke zogenaamd grappige uitspraken doen...om zich een houding aan te meten. Oudste zoon van mijn broer is nu een beetje beginnend puber en heeft zo nu en dan ook zulke rare opmerkingen. Nu zijn we er alleen nog maar verbaasd over. Het voert ook nog niet de boventoon. Maar ik vrees dat die over een jaartje of 2 net zulke rare dingen zegt als zijn eigen vader destijds. Of hij me er nu nog de kast mee opkrijgt is afwachten. Maar ik denk het niet. Ik doorzie het zelf nu beter.
Misschien kunnen ouders van puberjongens hier eens hun licht over laten schijnen.
groeten albana

Kobalt

Kobalt

17-12-2010 om 09:15

Albana

Je legt het zo goed uit. Ik kreeg ook die indruk. Bij mijn broer vroeger was het echt een strijd, 'wie is het bijdehandst?' De scherpe opmerkingen vlogen echt heen en weer.
Van mijn dochter begrijp ik dat het bij haar in de klas ook zo gaat tussen de jongens.
En ook ik denk dat het vooral verstopte onzekerheid is. Dat jochie is nog maar 14 en wil indruk maken op zijn meisje, ah gossie.

Tinus_p

Tinus_p

17-12-2010 om 09:37

Jups albana

Gewoon een irritante puber

oregano

oregano

17-12-2010 om 11:16

Albana,

Ik heb inderdaad geen ervaring met puberjongens...Dat kan het ook heel goed zijn! Ik heb 2 zussen en 1 dochter...Dus vroeger thuis ook geen puberende jongens om me heen gehad.
Mijn dochter vind het wel grappig, we hadden het er nog even over gisteren en ze zei: mam, dat was een grapje, je zag zijn gezicht niet eens!
Dus ik moet maar even door die arrogante uitstraling heen kijken,bedankt!

Grinnik

Ik vind het wel grappig. Typische droge puberjongens humor. Dat had mijn zoon kunnen zeggen.

Ik mis iets

Waarom is het arrogant om te zeggen dat het zonnetje lekker schijnt (ook al is het koud)? Is dat niet gewoon een positieve instelling?
en sla eten vind ik ook niet zo arrogant of narcistisch.
Wat mis ik?

Het zal zonder twijfel

de toon zijn waarop het gezegd wordt in combinatie met gezichtsuitdrukking (anders weet ik het ook niet). Heel af en toe heb ik dat ook, een spontane antipathie tegen iemand. Wat diegene ook zegt of doet, alles strijkt me tegen de haren in. Als zo iemand dan ook nog de verkering van je dochter is....

Pubermoeder

Pubermoeder

17-12-2010 om 15:14

Brutaal

Ik zou het ook irritant vinden hoor! En brutaal, richting een volwassene.

Je bent niet de enige.

We gingen naar een verjaardag.
Ik vraag met een glimlach aan de grote broer (14) bij het naar binnen stappen, zo waar is je jarige broertje? Hij zegt met stalen smoel: die is dood.

Later die middag zie ik hem weer. Ik zeg, hé daar ben je, je zusje loopt je te zoeken. Zegt ie: fuck haar.

Mijn zoon vond het "wel grappig". Mijn dochter was gelukkig niet gecharmeerd.

Typisch jongens

ja hoor ,ik herken het helemaal.
Mijn zoon was ook zo als puber.vroeg iemand,goh heb je nog iets van oma gehoord,zei hij kurkdroog,nee,want die is vanmiddag overleden.Of bij beelden van de tsunami :tjah, zwemles he,heel belangrijk.?riepen zijn drie zussen arghhhhhhhhhhhh dat kun je zo maar niet zeggen,dat dóe je gewoon niet.
hij weer ; hebben jullie geen humor?. ( en lachen ,echt wat een lol kon hij dan hebben)
humor met cynisme waren jarenlang zijn beste vriend.
soms vond ik het irritant ,soms kon ik er ook wel om lachen.

zoonlief deed het niet bij anderen,alleen bij bekende vertrouwde mensen.

Pubermoeder

De uitspraken die jij als voorbeeld geeft zijn toch van geheel andere orde hoor! Het voorbeeld van een zonnetje en sla vind ik zelf wel humor.

Zusenzo

Zusenzo

17-12-2010 om 23:55

Sla

De sla-opmerking ontgaat me, snap dat niet dus zoiets zou ik niet op reageren maar me ook niets van aantrekken. 'T lekker zonnetje: ik zou 'm vragen of ie zin heeft in een ijsje of warme chocolademelk.

Sla

Er zijn mensen waaronder ik die sla enkel in de zomer eten. Dus dat puberknulletje koppelt waarschijnlijk de groente aan de zomermaanden. (wij eten overigens wel weer oliebollen in de zomer, dat dan weer wel)

Fiorucci

Fiorucci

18-12-2010 om 11:54

Nikus

Of hij eet in de winter ook sla, zoals zoveel mensen.

oregano

oregano

18-12-2010 om 13:03

Sla....

Aanggezien de sla een eigen leven gaat leiden enige toelichting
Wij eten bijna elke dag iets van sla of komkommer bij het eten, zomer en winter (behalve bij stamppot).
Dus dit is op zich helemaal niet vreemd. Het zat hem meer in de context (lang verhaal, dus geen goed voorbeeld)en de houding erbij...c'est le ton qui fait le musique.
Ook moet ik de jongenspuberhumor nog meer zien te doorzien denk ik )

Fiorucci

Fiorucci

19-12-2010 om 07:37

Ik hink op 2 gedachten....

Ik herken het, ik heb twee jongens en ken deze bijdehandjes vooral van mijn jongste, nu 13. En je verhaal doet me ook een beetje denken aan Jeroentje die bij Catootje komt voor het eerst:
Dag Jeroen, leuk je te ontmoeten....poep aan je voeten!
Aan de andere kant weet ik bijna zeker dat mijn zoon dit echt niet flikt bij mensen die hij net kent, omdat ik hem dat al inpeper sinds hij heel jong is. Schat,je bent werkelijk hilarisch, maar bij een ander doe je normaal.

Niet bij anderen...........?

Nou ik heb mijn twijfels of puberjongentjes die 'houding' niet aannemen bij anderen. W.s. in normale omstandigheden niet,dat geloof ik wel. Maar als ze indruk willen maken op hun meisje???? Of zich onzeker voelen in een vreemd onbekend huis waar met argusogen naar hen gekeken word (ai,eerste vriendje van dochter)? Of als ze stoer moeten doen waar hun vrienden bij zijn?
Ik denk dat de omstandigheden ook zeker een grote rol spelen en dat die bij oregano (indruk maken op vriendinnetje+enigzins ongemakkelijk voelen) de aanleiding zijn voor dit gedrag. Ik geloof niet dat vriendje van oregano's dochter door zijn ouders word aangemoedigd zich zo te gedragen. Ik bedoel wie vind het wél grappig altijd? Amper iemand toch?
Volgens mij doet jeroentje van catootje het ook vooral als ie onzeker is en als hij indruk wil maken op catootje (als verwend buurjongentje harrals opeens langs komt b.v.).
groeten albana

Fiorucci

Fiorucci

19-12-2010 om 10:57

Albana

Waar schrijf ik dat vriendje wordt aangemoedigd door zijn ouders?

Fiorucci

Fiorucci

19-12-2010 om 10:59

Overigens

Ik zag dit gedrag al toen mijn zoon jonger was, bij familiebezoek enzo, en praat gewoon met hem over dat soort dingen. Hij weet inmiddels heel goed hoe zich te gedragen, en als ik hoor van andere ouders dat ze het gezellig vinden als hij blijft eten ofzo, dan ga ik ervan uit dat het dus best lukt nu.
Dat stoere gedoe met 'grappige' opmerkingen bewaart hij meer voor momenten dat hij en zijn vrienden onderling zijn.

emma43

emma43

19-12-2010 om 11:46

Jongens

Het lijkt mij inderdaad ook echt jongensgedrag.Mijn zoon,10 jaar,krijgt er ook last van,ik moet er ook echt mee leren omgaan,ik vind het niet grappig.Aan de ene kant ben ik het helemaal met Albana eens,aan de andere kant ben ik ook niet blij als zo een puber hier binnenkomt.Ligt ook een beetje aan de leeftijd,maar op een gegeven moment vind ik dit gedrag ook ongepast tegen een van de ouders van vrienden of vriendinnen.
Ik snap oregano ook,als mijn zoon bijdehand doet, dan reageer ik erop,bij vrienden van dochter laat ik het gaan.Het is inderdaad indruk maken,maar ik word er wel moe van.Alles tegenspreken,rare antwoorden,of alles letterlijk nemen.
Zoon zorgt hier altijd voor het toetje,gister vraag ik hem om de vla te pakken.Zet hij het pak vla op tafel en gaat zitten,ik kijk hem vragend aan,zegt meneer met een triomfantelijke blik,ja,jij vraagt om de vla,je hebt niet om lepeltjes en schaaltjes gevraagd......pfffffffffff.Zucht,zucht.

Precies die emma

Van de vla hoorde ik heeeeel lang geleden ook eens ergens toen ik op bezoek was.
Daar zei de moeder als reactie. "Bedankt, deel je het ook even uit?"
Kon Puberelius er toch nog op uit om de schaaltjes en lepels te halen...

Kaaskopje

Kaaskopje

19-12-2010 om 14:52

Ai...

Ik vrees dat de moeder van mijn dochters' verkering er meer mee te maken heeft. Dochterlief laat zich daar nog wel eens van haar dwarse kant zien als het niet gaat zoals zij in gedachte had. Gisteravond ook. Wij waren er op visite en mijn dochter was er al eerder heengegaan. Ze moest met ons mee naar huis. Ze had haar zinnen erop gezet dat vriend haar thuis zou brengen, maar dat vonden zijn ouders en wij onzinnig met al die sneeuw op de weg. Dochter boos en in tranen, moest helemaal toegesproken worden door zijn moeder dat het er dit keer niet in zat... Ik stond al buiten en bemoeide mij er op dat moment niet mee. Het is in hun huis en daar moet mijn dochter naar die ouders luisteren. Ik had eerder al gezegd dat ik het helemaal met haar eens was. Ach.. ik vind het ook wel schattig. Ze is zó graag bij haar vriend dat afscheidnemen moeilijk is.
Omgekeerd is de vriend bij ons zo beleefd en redelijk dat ik het een wonder vind. Heerlijk

Maylise

Maylise

19-12-2010 om 20:58

Jongens

Ik herken de flauwe, botte humor van puber jongens die denken dat ze heel grappig zijn maar dat eigenlijk niet zijn. Echte humor ontwikkelen heeft ook tijd nodig zal ik maar zeggen. Ik denk dat betreffende jongeman gewoon indruk op zijn vriendin probeert te maken. Ik zou er niks van zeggen behalve als zijn grapjes te ver gaan. Dat weten ze zelf overigens dan meestal ook wel.
Bij mijn jongens doe ik dat ook. Ik vind het niet erg als ze flauw zijn en soms zijn ze oprecht grappig maar als hun opmerkingen over de rand van het fatsoen komen dan laat ik ze dat uiteraard wel weten.

Maylise

Fiorucci

Waar zeg ik dat dan? Het was meer algemeen bedoeld....Ik denk namelijk dat vrijwel álle ouders tegen hun zonen zeggen zulk gedrag vooral niet bij anderen te vertonen.En dat al die zonen dat ook eigenlijk wel doen in normale omstandigheden (zoals waar ze zich thuis voelen). Maar dat ze het soms niet kunnen inhouden als ze zich zeer onzeker voelen...of indruk willen maken (zoals in dit geval op hun meisje).Dat het dus meer een gevolg is van de omstandigheden dan van de opvoeding.
groeten albana

Fiorucci

Fiorucci

20-12-2010 om 08:35

Albana

Dan begreep ik je verkeerd, sorry.

koentje

koentje

20-12-2010 om 11:51

Kaaskopje

dus moeder van vriendje lost probleem met jouw dochter op die zij met haar vriendje heeft.... ingewikkeld!

Fiorucci

Fiorucci

20-12-2010 om 12:03

Kaaskopje

Als ik erbij zou zijn, zou mijn opvoeding gewoon doorgaan, ook in het huis van een ander, ik vind eigenlijk niet dat moeder van vriendje dat moet oplossen dan.

Ik ook

als ik er bij ben en dochter *misdraagt* zich,zou ik acuut ingrijpen.
als de situatie zich( andersom) hier voor zou doen,zou ik balen als de ouders niet in zouden grijpen.

Tirza G.

Tirza G.

20-12-2010 om 20:21

Weekend

Zoon had van het weekend een aantal vrienden hier, om film te kijken. Ik heb in een deuk gelegen. Het was net quadrofonie. Ze zeiden bij elke scene in de film allemaal hetzelfde, lachten om dezelfde dingen, herhaalden eindeloos woordjes en opmerkingen, tjongejongejonge. En inderdaad: het één nog flauwer dan het ander. En die zijn 16

Tirza

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.