Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
Pubermoeder

Pubermoeder

29-06-2016 om 20:28

Instoppen

Vannacht had ik een aanvaring met mijn 17-jarige dochter. Ze hecht er erg waarde aan dat ik haar nog instop bij het naar bed gaan, maar neemt altijd zo haar tijd 's avonds. Ik wil dan eigenlijk gaan slapen maar dan moet zij nog even dit en even zo. In het weekend ben ik meestal eerder naar boven maar dan lees ik nog wat en kan ik haar licht uitdoen als ze boven komt. Gisteren ging ik om 23.00 uur (is aan de vroege kant), en dochter kwam me doodleuk om 1 uur melden dat ze naar bed ging dus of ik nog kwam. Daar reageerde ik niet gezellig genoeg op naar dochters wens waarna we ruzie kregen en ik vervolgens nog twee uur wakker lag.
Ik ben toch niet heel ontaard als ik voortaan weiger in te stoppen na 23 uur? Zal wel de nodige heibel opleveren maar een 17-jarige zou toch gewoon zelf moeten gaan slapen?

Sally MacLennane

Sally MacLennane

29-06-2016 om 20:32

uitleggen

Heb je het al eens geprobeerd uit te leggen? En dan niet om 1 uur 's nachts, maar overdag. Dat je het heel gezellig vindt, maar dat je op tijd wil slapen en dat dat er op die manier wel bij in schiet... Nee, je bent dan geen ontaarde moeder, maar een moeder die wel een grens stelt. En daar zal ze mee moeten leren leven - of eerder en zonder dralen naar bed gaan

40er

40er

29-06-2016 om 20:35

tot bepaalde tijd

Mijne is nog geen 17, maar na een bepaalde tijd ga ik er niet meer heen hoor. En als ik zelf al lig, helaas pindakaas.
Ik zou gewoon afspreken, tot bv 22.30 kom ik nog, daarna niet meer.

Thursday Next

Thursday Next

29-06-2016 om 20:37

Misschien

kan ze jou komen instoppen als je eerder naar bed gaat dan zij.
Dan hebben jullie toch nog even je tijd samen.

Tonny

Tonny

29-06-2016 om 20:42

tijd afspreken

afspreken tot hoe laat je nog in touw komt voor een 'instopmomentje'. Het is raar om wakker te moeten blijven omdat je dochter nog niet naar bed gaat, dat zal ze vast begrijpen.

Het raakt wel even een snaartje, deze vraag.
Vroeger had ik avonden met vier instopmomentjes. De oudsten gingen eerst huiswerk maken, lezen, rommelen en weet-ik-veel - en dan werd ik op gegeven moment verwacht. Soms vergat ik dat, omdat ik dan eindelijk lekker met iets voor mezelf bezig was. Diegene riep dan 'Mahaaam kom je nou eindelijk nog?' en zelfs gebeurde het een enkele keer dat de bijna-slaper zei: ja nou hoeft het niet meer hoor!

Ik schaam me daar nog voor

Hebben jullie dat ook weleens?

Pubermoeder

Pubermoeder

29-06-2016 om 20:48

Gelukkig

Gelukkig, geen pek en veren omdat ik haar nog instop. Dat vergeten overkomt mij ook hoor, Tonny. Niet bij mijn 17-jarige maar bij de jongste die dan wijselijk haar mond houdt. Die moet ik ook altijd aansporen om haar pyjama aan te trekken, tanden poetsen etc. Het eigenlijke in bed stoppen gaat dan wel een stuk sneller, kus en weg. Oudste heeft altijd nog wel iets wat ze kwijt wil.

bieb63

bieb63

29-06-2016 om 21:13

Pubermoeder

Hier een zelfde 17 jarige..... Pffff. Maar ze begrijpt inmiddels gelukkig wel dat als ik al op bed lig, dat het helaas pindakaas is (alhoewel ik me dan wel weer lig te ergeren dat ze niet naar bed gaat, want 's ochtends weer vroeg op en dan is madam niet te genieten...)

Hahaha.

Hiwe komen de kinderen mj tegenwoordig nog wrl eens instoppen. Dan lig ik al in bed met een biek en komen ze me nog even welterusten wensen als ze zelf gaan slapen,...schattig toch!!

Als ze nog op zijn als ik ga slapen wens ik ze beneden welterusten....en dan zoeken ze het maar fijn uit verder....

( en ook ik vergeet er wel eens eentje. Dat gedraal boven is herkenbaar, en ik onthoud niet altijd even goed dat ik drie kwartier nadat er eentje is verdwenen naar boven nog even langs moet lopen. Meestal gaat dat vanzelf goed ...even wat was opruimen of zo...maar soms niet. Dan roept jongste nog wel eens luid en duidelijk ' dat ze er nu wel in ligt'...hahaha)

Lou

Lou

29-06-2016 om 22:03

Geen pek en veren

Ik dacht al dat wij not done bezig waren omdat ik mijn dochter van 15 nog naar bed breng, dat is dan kletsen en/of voorlezen. Maar dat valt mee dus! Bijkomend voordeel: als ik zeg dat ik naar bed ga, gaat zij vaak ook ineens vliegensvlug naar bed, want dan heb ik nog eventjes tijd. Ik vind het leuk om te doen en zal het missen als het voor haar niet meer hoeft.

Maar on topic: nee, het is niet raar dat jij, twee uur nadat je zelf naar bed bent gegaan, niet zo'n zin hebt om weer te gaan opstaan om je zeventienjarige dochter naar bed te brengen. Als het zo uitkomt is het leuk, maar het loopt ook wel eens anders. Dat kun je prima uitleggen op een rustig moment.

dc

dc

29-06-2016 om 22:05

uhm

Paar dagen geleden wilden de jongens (10 en 8) echt het voetbal afkijken (Engeland tegen Ijsland) en ik wilde echt vroeg naar bed. Ik heb ze gezegd gelijk na het voetbal naar bed te gaan, dat ik ging slapen en ik ben gaan slapen rond een uur of 9. Niets meer gehoord, en de volgende dag waren ze normaal, dus ze hebben niet overdreven denk ik.

Ik vind dat juist zo fijn van dat ze groter worden. Dan mogen ze wat meer, maar ik ook!

Li

Li

29-06-2016 om 23:30

instopservice

Mijn kinderen weten tot hoe laat de instopservice is. Wie later naar bed wil mag dat zelf weten, maar dan geen instopservice. Dat geeft een hoop rut moet ik zeggen, want wij hadden hier ook geharrewar over. Nou ja, we zijn tenminste populair bij de kids

tante Sidonia

tante Sidonia

29-06-2016 om 23:42

ik

heb er een grapje van gemaakt door tegen hem te zeggen dat hij mij moet komen instoppen als hij later gaat. Soms deed hij dit en soms niet meer maar als hij kwam dan kwam hij even naast mij liggen kletsen en kreeg ik een knuffel voor het slapen. Zo hadden we even het momentje samen want daar gaat het in wezen toch om?
Mijn zoon vond het eigenlijk wel erg grappig dat ik op een bepaald moment eerder ging dan hem.
Maar mijn bedtijd af laten hangen van mijn dochter van 17.... no way!
Lekker naar bed hoor als jij je slaap nodig hebt!

Ik word ook ingestopt.

Zoon gaat ook steeds vaker later naar bed dan ik. Soms stopt hij mij in, even kletsen en knuffel.
Gezellig, soms ligt hij languit op bed zijn zieleroerselen te spuien.

Verder wens ik niet wakker gemaakt te worden of mijn bed uitgeroepen, alleen in noodgevallen.

Avondmomentje

Met dochter heb ik meestal een avondmomentje. Tijdens het avondeten spreken we een tijd af dat we nog even een formulier invullen, huiswerk bespreken, of dat we samen even een kopje thee doen.
Dochter is tegenwoordig ook wat later en dan ben ik al naar bed dan geeft ze nog even de kat eten, Het licht uit in de kamer, soms het veel te harde geluid uit de laptop van zoon uit (dat hoor ik niet eens maar zij hoort alles), doet het raam op de gang dicht en de voordeur op slot en komt mij dat nog even melden en een knuffel brengen.
Maar meestal ben ik wel de laatste die gaat slapen.

Pennestreek

Pennestreek

30-06-2016 om 12:36

Tussen servet en tafellaken

Hier begint het ook voor te komen dat ik er eerder in lig dan oudste. Jongste vind ik daar echt nog te jong voor, maar het zal nu in de vakantie best eens gebeuren. Maar ik moet er zelf vreselijk aan wennen! Ik slaap tegenwoordig toch al slecht in, maar als oudste er nog niet in liggen val ik echt niet in slaap. En omdat alle rechtgeaarde pubers niet stil kunnen doen, word ik ook altijd wakker als oudste naar boven gaat. Ik heb al oordoppen in, maar dan nog... Nou ja, het went vast vanzelf.
Ik vind het wel een leuk idee om zelf ingestopt te worden, ga ik voorstellen! Dan lig ik misschien ook niet te 'wachten' tot oudste ook naar bed gaat.

Laat ik dan de eerste zijn

Want ik dacht echt dat deze vraag in de verkeerde rubriek was gezet.Iedereen moet natuurlijk helemaal zelf weten hoe ie het aanpakt.
Maar mokken omdat je moeder je niet opblijft om je in te stoppen instapt past in mijn beleving meer bij een onredelijke 7jarige dan bij iemand die al bijna mag stemmen/autorijden/trouwen en drinken. En hoe lief instoppen ook is, ik vraag toch af of zo strikt vasthouden aan een kinderlijk bedritueel veeleisend gedrag in de hand werkt.

Hier komen de kinderen zelf nog even welterusten zeggen voordat ze gaan slapen. Bij een kind dat op de kamer zit wil ik nog wel eens binnenlopen met een drankje en koekje of een stapeltje wasgoed. En er komt er nog wel eens eentje na het uitgaan op de rand van het bed zitten kletsen als ie ziet dat het licht brandt.

Theeleut

Theeleut

30-06-2016 om 15:32

Ooh ik niet

Ik vind het juist heel grappig om te lezen dat het nog zoveel voor komt. Ik dacht dat wij de enige waren Mijn oudste van 15 jaar wil ook nog steeds ingestopt worden. Wij blijven altijd nog zo'n 10 min. bij haar liggen. Dat is zo gegroeid. Man en ik wisselen wel af per avond . Maar inderdaad komt het de laatste tijd voor dat ik eerder naar bed wil dan dochter. Meestal komt ze dan wel mee maar soms vraagt ze ook of ik nog even wil wachten. Als dat niet te lang is, geen probleem maar ik ga niet nog eens een half uur wachten. Meestal hoeft dat ook niet. Ik bedacht mij van de week dat ik mij afvroeg hoelang ze hier nog de behoefte aan heeft maar als ik lees dat 17 jarige dit ook nog willen dan zal het nog een tijdje zijn. Ach, ik geniet er ook wel van.

Pennestreek

Pennestreek

30-06-2016 om 15:44

Ben het bij nader inzien wel met Kenfan eens

Heel leuk en schattig en aardig, die pubers die nog ingestopt willen worden - ik geniet er ook nog van - maar de puber van TS is inderdaad wel heel dwingend. En dan is meteen het schattige ervan af voor mij.
Gelukkig snappen mijn pubers dat zij dan wel vakantie hebben, maar dat moeders aan het eind van haar Latijn is en dus op tijd in bed wil liggen.

Lou

Lou

30-06-2016 om 16:15

Strikt vasthouden aan kinderlijk bedritueel

zoals Kenfan schrijft, is volgens mij niet aan de orde. Kind wil het zelf graag, moeder vindt het doorgaans leuk en zo blijft het erin. Ik geloof niet dat het nou moet TS.

Los van het bedritueel zelf vind ik het ook niet kunnen om te gaan lopen mopperen als je moeder twee uur nadat ze zelf naar bed is gegaan geen zin meer heeft om je in te stoppen. Maar dat had ik al gezegd, zie ik nu. Nou ja, nog maar eens dan.

Half a twin

Half a twin

30-06-2016 om 16:21

Instoptijd op aanvraag tot maximaal 21.30

Dat is bij ons de regel. Oudste heeft niet echt meer bedtijd om 21.00 sturen we haar naar boven, douchen tas inpakjen tandenpoetsen en om 21.30 kom ik instoppen. Klaar of niet, dan hebven we ons momentje samen. Ze gaat graag op tijd slapen dus soms kan ik van haar broer om 20.30 gelijk door naar haar en begint mijn avond zonder kinderen al om 21.00 uur.

Jaina

Jaina

30-06-2016 om 16:37

Nee

Ik ga meestal later dan mijn kinderen slapen. Echter ik ben ook niet zo van het instoppen. Het komt ook niet zo meer bij me op. Op een gegeven moment gaan ze zelfstandig slapen en dan nemen we meestal al afscheid in de woonkamer. Of ik zit op mijn werkkamer en dan komen ze daar even dag zeggen.
We hebben wel een avondritueel. Ik drink elke avond rond 22hh30 samen met mijn man thee. Mijn zoon komt daar vaak ook bijzitten. Dochter gaat vaak al eerder slapen. Zij komt vaak even kletsen op mijn werkkamer 's avonds voor ze gaat slapen.
Echt instoppen doe ik alleen mijn jongste nichtje nog. Bij nichtje ga ik altijd even zitten en zij vindt het ook fijn als ik nog even voorlees (hoewel ze oud genoeg is om zelf te lezen).

Ik zou uiteraard niet nadat ik al 2 uur slaap nog op gaan staan om een 17 jarige naar bed te brengen. prima als je later naar bed wil. Heb ik geen enkele moeite mee. Ik zou echter geen seconde overwegen om dan weer op te gaan staan om een kind van 17 in te stoppen. 17 jarigen mogen al dienst nemen in het leger. Het lijkt me dat je dan wel kan verwachten dat ze ook zelfstandig naar bed gaan.

Niu ja, instoppen...

Ik nam dat woord eerlijk gezegd niet zo letterlijk..l

Meer even 'welterusten' zeggen als ze in bed liggen, ipv als ze de trap op stampen...

Ingrid...

Appeltaart

Appeltaart

30-06-2016 om 18:57

Even kletsen

Inderdaad, "mam kommie nog" , om even te kletsen (16 jarige zoon) of een knuffel (13 jarige dochter) aan de bedrand, vliegt hier regelmatig van de trap af, maar dan wel als ik nog wakker ben (ga zelf rond 22.30 naar bed). Als ik eerder dan hen naar bed ga geef ik de kids een kus en zeg ik weltrusten. Het zou niet in hun hoofd opkomen om mij wakker te maken als ze later naar bed gaan. Ik vind dat echt heel raar. Je bent toch niet fur immer und ewig at their service?
Grote kinderen, laat naar bed, prima, maar ik ga gewoon slapen als het mij uitkomt (en wee zijn gebeente degene die mij wakker maakt zonder dat het huis in brand staat).

Tine Winkel

Tine Winkel

30-06-2016 om 21:21

@appeltaart en TS

en wee zijn gebeente degene die mij wakker maakt zonder dat het huis in brand staat (haha, herkenning)

Ik zou inderdaad, net als TS, ook niet gezellig zijn, als ik na 2 uur slapen word wakker gemaakt

Marjoleine64

Marjoleine64

30-06-2016 om 21:29

Ik ga als eerste naar bed.

Zoons van 16 en 18 zitten dan nog te gamen, of filmpjes te kijken. Zeker nu, oudste heeft eindexamen gedaan en hoeft dus niks meer overdag, gaat laat slapen en staat laat op. Jongste moet deze week nog naar school en vroeg op, volgende week nog toetsweek. Jongste gaat meestal ook rond 11 uur naar bed, maar vaak net wat later dan ikzelf. Ik loop vlak voor ik naar bed ga wel altijd even bij ze langs voor een nachtzoen en een kort praatje, en vaak ook het verzoek een beetje zachtjes te doen (skype gesprekken, schuivende stoelen) zodat ik idd kan slapen. Mijn wekker gaat nl. wel echt om half 7 (die van jongste zoon ook).

@Emma

@Emma

30-06-2016 om 21:53

Rust

Al sinds haar babytijd heb ik de avonden waarop ik tot mijzelf kom zodra dochter in bed ligt. Altijd dat gevoel: wasmachine (vaatwasser, droger, whatever) ronkt, kindje slaapt, alles is netjes en moeder Is tevreden.
Nu is ze 15, ik heb nog steeds de avonden nodig voor mij alleen. Maar ze worden wel steeds korter
Instopritueel is al jarenlang hetzelfde. Volgens mij doen we het nog zo als ze 40 is en een keertje komt logeren. Een enkele keer lig ik er eerder is, of gaan we tegelijk. Dan stopt zij mij in, precies zoals ik haar, heel vanzelfsprekend.

Pubermoeder

Pubermoeder

01-07-2016 om 08:29

Eens

Ik ben het wel eens met de reacties dat mokkend gedrag vanwege niet ingestopt worden niet helemaal past bij een 'kind' dat volgend jaar mag stemmen en zelfstandig autorijden. Dat benoem ik naar haar toe ook regelmatig en dat vindt ze heel vervelend. Het is een kind voor wie volwassen worden wat zwaarder valt dan gemiddeld, en alles wat ik (in haar ogen) weiger voor haar te doen vat ze op als een afwijzing. Of in ieder geval laat ze het naar mij blijken alsof ik haar afwijs, of een slechte moeder vindt, of een moeder die haar prioriteiten niet op orde heeft. Ze moet dus tegenwoordig zelf telefoontjes plegen, afspraken verzetten, vervoer regelen als mama haar niet wil brengen (want die vindt haar werk belangrijker dan haar kinderen, hoor ik dan), enzovoort. En dan wordt ze ook niet eens meer naar bed gebracht.

Nick Wissel

Nick Wissel

01-07-2016 om 13:12

Herkenning

"Een kind voor wie het volwassen zwaarder valt dan gemiddeld" dat herken ik dan weer wel. Gelukkig heeft ze inmiddels wel die bestemming bereikt en is op een goede plek geland. Maar het zware jaren. Wat er mij nog van bijstaat is het geovel van altijd over je eigen grenzen heen te gaan, op je tenen te lopen en toch twijfelen of je niet tekort schiet. Wat zo'n puber dondersgoed aanvoelt, en dat gevoel dan nog eens uit eigen onzekerheid voedt. Uitputtend.

Ik heb mezelf altijd voorgehouden dat een goede band wel fijn maar niet het belangrijste was.Dat ze er niets mee op zou schieten als ik alle conflicten uit de weg zou gaan. Dat ze daarmee geen zelfstandige en sociale volwassene zou worden, die voor zich zelf op leert komen zonder anderen onder te sneeuwen.

Dat laatste is heel goed gelukt, vooral omdat ze zelf gelukkig het licht begon te zien. Maar het heeft wel kruim gekost aan beide kanten. En de juiste balans tussen begrip en meeveren en het conflict aangaan en grenzen te stellen heb ik zeker niet altijd gevonden.

Ik zou je aanraden om over dat naar bed brengen dan inderdaad maar een hele duidelijke afspraak te maken. Niet later dan 11 uur. En dan met het argument dat je als je je nachtrust niet krijgt je nog een veel ergere shitmoeder wordt

Sterkte. En ik hoop dat ik je wat perspectief heb kunnen bieden.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.