oregano
10-03-2013 om 12:45
Jaloerse ex van dochter klikt tegen mij (lang )
Hoi,
Ik zit met een hele nare nasmaak...Gisteren kreeg ik een paar smsjes van ex vriend je van mijn dochter (hij is 18, zij is bijna 16) waarin hij mij allerlei dingen vertelde over mijn dochter die ik zou moeten weten omdat ik zo'n goede moeder was...Mijn dochter heeft het net uit gemaakt (paar weken verkering) want ze vond hem toch wat te serieus en te oud. Nu was ze vrijdagavond bioscoop geweest met een andere jongen en dat heeft ex gehoord. (Daar kwam ik pas later achter) In de smsjes stond dat ze vaak sterke drank drinkt, het heel slecht gaat op school en nog wat nare dingen. Hij wilde persoonlijk met ons praten en stond voor onze deur te wachten. ik vond dit wel een beetje vreemd en ook wat dwingend, paar ja ik voelde ook de grond wat onder me weg zakken. Twijfels, wat als het waar was....Er volgenden nog meer smsjes en werd steeds meer bezorgd. We konden ook nog wel even bij hem langs komen om het hele verhaal te horen. We besloten dit niet te doen en eerst verhaal dochter te horen. Ze kwam thuis ,heb haar de smsjes laten lezen, stilte en daarna veel tranen. Klopte, ze had inderdaad 3 a 4 keer sterke drank gehad met vriendinnen maar de laatste keer zo ziek geweest dat ze hier wel van had geleerd en ze zei dat dat niet weer zou gebeuren. Over nog iets bleek ook waar te zijn, terwijl ik op die bewuste avond allerlei vragen heb gesteld, ze was toen hier thuis met aan andere jongen en ik had het gevoel dat er iets niet pluis was. Bleek achteraf te kloppen. Maar ik kan me haar gevoel van zich zo verraden voelen door ex, ook goed voorstellen. Hij hed ook letterlijk tegen andere vriend gezegd zij verneukt mij dus nu verneuk ik haar. Ik ben aan de ene kant verdrietig dat mijn dochter toch paar keer sterke drank heeft gedronken zonder het mij te vertellen, het is nl een open onderwerp hier, ik vraag er altijd naar en heb al zo vaak gezegd dat ik leigen altijd erger vin ddan expiremteren of wat voor dingen dan ook. Ik vind ook dat we een goede band hebben en dacht dat ze best verstandig is. Aande andere kant weet ik ook dat ze op die leeftijd experimenteren en heus niet alles aan ouders vertellen, dat deed ik ook. Ze zei dat ze het me niet durfde te vertellen.
We hebben een goed, en emotioneel gesprek gehad (van beide kanten) en ik ga verder geen straf opleggen van huisarrest omdat de manier waarop ik heb gehoord alleen voortgekomen is vanuit wraakbehoefte van ex vriendje. En juist dit geeft me zo het gevoel gemanipuleerd te zijn. Mijn vriend zet dat dit helemaal niet ter zake doet en het goed is dat ik nu die dingen weet en we hierover hebben kunnen praten op een goede manier en zo nu duidelijke afspraken hebben kunnen maken (max 2 drankjes als je op stap bent, geeeeen sterke drank meer), ze wordt komend weekend 16.
Ik onderneem verder geen actie richting die ex maar vind het wel behoorlijk vergaan wat hij heeft gedaan, hoe zouden andere ouders gereageerd hebben vraag ik me dan altijd af....Ook al wete ik met mijn verstand dat pubers dingen doen, toch had ik dit zo niet van mijn dochter verwacht, ja ik ben denk ik gewoon een teleurgestelde moeder..Ik had veel liever gehad dat ze het me zelf had verteld op eenbepaald moment,dat was ze ook van plan en dat heeft hij nu toch verknald. Zo voelt het..
Beetje warrig en hak op de tak, maar het zit me zo dwars, weet niet precies wat.Allemaal een beetje dubbel denk ik.
Groet oregano

Leen13
10-03-2013 om 13:17
Teleurgesteld
Erg vervelend voor iedereen zo'n exvriendje. Ik zou in elk geval blij zijn dat dat uit is. Wat een wraakzuchtig typ zeg. Maar ik snap niet zo goed waarom je daar op in gegaan bent. Ik zou me er niet mee bemoeien en er ook geen gesprekken met je dochter aan wijden.
Ik denk dat je best wel kunt begrijpen waarom je dochter jou niet inlicht over zaken als drinken. Je zet er namelijk sancties op. Daar hebben pubers op een gegeven moment geen behoefte aan, dat zeg je zelf ook, dat je heus niet alles aan je ouders meedeelt.
Ik denk dat het te ver gaat dat je een dochter van 16 jaar nog huisarrest wil opleggen. Misschien is het handiger als je nu naar aanleiding van deze zaak begint met de verantwoordelijkheid bij je dochter te leggen. Geen sancties, ze weet al wat de bedoeling is, en als er iets is kan ze je hulp krijgen en niet je huisarrest. Dat lijkt mij een nuttige vervolgstap. Tenminste als je meer openheid wil met je dochter

oregano
10-03-2013 om 13:29
Mee eens annej
Ik heb nog nooit huisarrest opgelegd en was dat nu ook niet van plan. Ben blij met je reactie, ja dat ik er wel op in ben gegaan geeft misschien ook wat dat vervelend gevoel, nare nasmaak, naast de telurstelling die ook ook wel kan relativeren omdat ik weet hoe ik zelf was en hoe pubers zijn. Ik weet nu eigenlijk meer details (ook overe en ander ex vriendje dan dat ik had willen weten....). Ja het blijkt dus een hele rare jongen...en mijn mensenkennis heeft me deze keer totaal in de steek gelaten, ik vond hem zo aardig..

Diana
10-03-2013 om 16:22
Hoeft niet
Misschien in dit geval wel maar zo´n sms-je van ex kan ook deels uit goede bedoelingen voortkomen. Ik ken een meisje dat omging met een foute jongen (dealertje, iedereen wist dat behalve haar ouders). Ex (ook wat ouder, meisje net wel of net geen 16, weet ik niet meer) heeft ouders ingelicht. Door meisje en haar beste vriendinnen werd hij beschuldigd van wraak, de mensen die wat verder van het meisje afstonden vonden dat hij bezorgd was. De waarheid zal ergens in het midden liggen.

Maylise
10-03-2013 om 17:18
Oregano
De motieven van ex vriend zijn misschien niet zo fraai (misschien is hij ook oprecht bezorgd, dat kan ook) maar het is aan de andere kant wel fijn dat jullie dit nu weten.
Ik krijg ook wel eens wat te horen over de kinderen van iemand anders en daarbij speelt naast hopelijk wat echte bezorgdheid ook vaak wel wat anders mee; al is het gewoon lekker even willen roddelen.
Ik confronteer mijn kinderen er wel altijd mee. Als ze dan ontkennen dan geef ik het voordeel van de twijfel (er zijn wel eens valse beschuldigingen geweest) maar als ze het eerlijk toe geven dan krijgen ze in principe geen extra straf.Het is hun enige 'get out of jail free card' zeg maar. Wel neem ik maatregelen om herhaling te voorkomen en bij herhaling zou ik wel heel boos worden en die kaart krijgen ze dan niet nog een keer.
Ongeacht de boodschapper of de reden van de boodschapper denk ik dus dat je er goed aan hebt gedaan om hier met haar over te gaan praten. Ik zou in jouw geval ook zeker boos zijn op haar en heel duidelijk maken dat dit niet meer voor mag komen.

wil40
10-03-2013 om 18:02
"sociale controle"
Nu heeft ex-vriendje je het èèn en ander verteld, de andere keer is het een vriendin of de buurvrouw. Probeer die teleurstelling naast je neer te leggen. Je dochter weet nu dat er sociale controle is en dat je als moeder soms toch dingen via via te weten komt.
Ik denk dat de meeste pubers wel geheimen hebben, we zullen daar allemaal als ouder wel eens in teleurgesteld worden. Ik weet ook dat mijn zoon mij vast niet alles verteld, natuurlijk helemaal niet als hij weet dat ik het ergens niet mee eens ben.
Je dochter wist dat ze dingen deed waarmee jij niet blij zou zijn en heeft het je daarom niet verteld. Het heeft gelukkig niets met "houden van" te maken.

Maylise
10-03-2013 om 19:25
Inderdaad
De meeste kinderen doen wel eens wat dingen stiekem en helaas voor hun kom je als ouder er ook nog vaak achter.
Ik heb wel eens een telefoontje gehad over iets wat mijn kinderen aan het uitspoken waren zodat ik al op de hoogte was voordat ze weer thuis waren
Van wie de boodschap komt is minder van belang dan wat je vervolgens met die boodschap doet.

Kaaskopje
11-03-2013 om 00:38
Fijne jongen
Ik weet ook niet hoe ik gereageerd zou hebben. Je wordt op zo'n moment toch een beetje overvallen.
Ik denk dat ik de ex wel heel snel duidelijk had gemaakt dat ik het niet waardeer dat hij over mijn dochter roddelt tegen ons, hoe wáár het ook is wat hij zegt. Als ik informatie krijg via roddel heeft dat geen gevolgen voor mijn dochters. In ieder geval geen straf. Mogelijk wel een 'goed gesprek'. Ik vind het soms wel uitmaken van wie ik de informatie heb en hoe die informatie aan mij verteld is. Als een wraakzuchtig ex-vriendje mijn dochter op die manier een hak probeert te zetten, is hij bij mij aan het verkeerde adres. Hij wist tijdens de verkering vast ook wel dat dochter wel eens sterke drank dronk en toen vond hij het niet nodig om haar ouders te waarschuwen, dus ik zie er niet direct ongerustheid in dat hij opeens zijn hart moest luchten.
Omdat ik in zo'n situatie van ex-vriend wel dingen gehoord heb die ik niet wist, zou ik er wel over praten met dochter en ik zou hopen dat dat voldoende is. Kortom, ik zou denk ik net zo gedaan hebben als jij

Lizelot
11-03-2013 om 11:45
Oregano
Je zegt het zelf al ,het is een beetje dubbel.Ik herken dat gevoel heel goed.Je weet dat je puber niet alles met je deelt en stomme dingen doet.Aan de andere kant heb je een goede relatie en ben je open tegen elkaar dus verwacht je dat je puber eerlijk en open is.Ik heb geleerd dat dit niet altijd kan in je pubertijd.Mijn dochter en ik hadden ook een goede open band.Tot een bepaalde leeftijd,vriendinnen,waar ze oo kheel open tegen is,gingen het vreemd vinden dat ze alles deelde met mij.En juist door de goede gesprekken,ging i kervan uit dat ze geen gekke dingen ging doen,daar was ze veel te wijs voor en ik had haar op alle gevaren gewzen,plus voorbeelde van hoe fout het kon gaan.Maar toch heeft mijn dochter veel gedaan waar ik haar voor gewaarschuwd had en is ze door eigen slechte ervaringen wijzer geworden.
Je hebt een verstandige dchter dat ze na een paar keer sterke drank drinken en 1 keer ziek zijn er uitzichzelf mee gestopt is.Nu ben je er zo achter gekomen,misschien had je dochter het je anders over een jaar ofzo verteld.Mijn dochter is nu 18 ,alles wat ze meer verzweeg toen ze jonger was,weet ik ondertussen.Maar ik ben ook blij dat ik het toen niet wist.
Je weet het nu,haal daar je voordeel uit.Wordt niet boos op je dochter,zodat ze volgende keer weer iets vezwijgt.Neem dit als voorbeeld dat ze niets hoeft te vewijgen.
Ik zei altijd tegen mijn dochter dat ik het liever weet ,zodat ik niet voor joker sta tegeover andere ouders.Ik heb ook geleerd om op vragen als ,drinkt je dochter,rookt je dochter te antwoorden met ,'geen idee,niet waar ik bij ben.'
Jammer dat ex-vriendje zo reageerd,niet netjes.Wees blij dat het uit is.
Maar experimenteren en dat vooral niet delen met je moeder,hoort er echt bij op deze leeftijd.En pubers horen elkaars stiekeme dingen niet door te vertellen aan de ouders.Wat die jongen gedaan heeft is echt onder de gordel.