Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Jeugdboeken voor 14jarig meisje

Wie weet er leuke (jeugd)boeken voor een meisje van 14. (Carry Slee heeft ze allemaal uit, Sofie Kinsella hebben we, van SF houdt ze niet)

Marie

Marie

08-07-2013 om 22:33

Thea beckman

Op die leeftijd las ik graag boeken van Thea Beckman en andere boeken van Lemniscaat zoals Kinderen van Moeder aarde, De Kloof van Jan Terlouw, maar ook Reis door de nacht en Engelandvaarders en ik las alle delen van Het kleine huis en nog veel meer.
Trouwens de meeste van die boeken staan hier in de boekenkast en mijn puberdochters lezen ze niet, behalve dan De Kloof voor de boekenlijst.
Wat vind je dochter van Harry Potter?
Wat ik ook altijd een heel mooi (aangrijpend) boek vind is Ik heb geen naam van Dagmar Hilarova en Miep Diekman.

Vic

Vic

08-07-2013 om 23:01

Hier

Favorieten van mijn 14-jarige dochter zijn Harry Potter, Lemony Snicket en The Penderwicks. Heeft je dochter de Hoe overleef ik serie al gelezen?

Tink

Tink

09-07-2013 om 00:12

En...

De Hongerspelen? Serie van 3, de schrijfster heet Suzanne Collins. Deel 2 heet Vlammen, deel 3 Spotgaai.
Het eerste deel is ook al verfilmd.

Tineke

Tineke

09-07-2013 om 17:35

Mijn lijstje

Elizabeth Honey: de Steenstraat (ik geloof 4 delen), gewoon gezellige boeken, echt leuk om te lezen.
De Tillermans van Cynthia Voigt, ik ken 6 delen, maar wellicht zijn het er meer. Ietsje zwaarder, maar leest als een trein.
Wat heftiger boeken, maar wel bijzonder mooi:
Delphine de Vigan: No en ik
Marie-Aude Murail: O, boy
Ondine Khayat: Land zonder grote mensen
Han Nolan: Dansen langs de rand
Deze laatste twee boeken zijn echte boeken waar je zakdoeken bij nodig hebt.
En vervolgens heeft Maren Stoffels een hele serie geschreven, beetje Carry Slee-achtig, maar net even anders. Een stuk oppervlakkiger dan alle boeken die ik hiervoor noemde.

Interesse

Het heeft vooral ook met de interesse van je dochter te maken. Ik had vroeger de vrije hand in boeken, ik geloof niet dat er toen al veel aan 'jeugdliteratuur' gedaan werd. Ik las graag van alles maar herinner me ook een paar boeken die ik razend interessant vond. De verloofde van Napoleon. Slauerhoff met een verhaal over een dood jongetje in de sloot die daar met dampen lag te ontbinden. Edgar Allan Poe met die 19e eeuwse angsten als levend begraven worden. Nevil Shute 'on the beach' over de overgebleven mensen na een atoomramp en hoe ze pretendeerden dat het leven gewoon doorging. Buikkramp en diarree? Had je vast wat verkeerd gegeten. Couperus Eline Vere en de stille kracht, vreemde psychologische of bovennatuurlijke suggesties. Het is dit jaar 150 jaar geleden dat Couperus werd geboren. Ik zin op manieren om mijn kinderen aan die boeken te krijgen. Ik heb ze vast lekker gemaakt met de dvd's maar het is wel wat ouderwetse taal. Dat zou ik proberen. Kijken wat ze zelf leuk vind en wat jij er dan in kan krijgen.
http://www.louiscouperus.nl/150-jaar-louis-couperus/

Zoon en dochter

Dochter leest graag griezelverhalen maar ook Roald Dahl. Zoon heeft het afgelopen jaar Kader Abdollah gelezen.

Karin*

Karin*

11-07-2013 om 20:23 Topicstarter

Bedankt

Bedankt, ik ga er een stel op de ereader zetten.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.