Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Jonge tieners en hun scherm als hoofdvermaak 🙃

Lekker zeg, vakantie! We zijn er allemaal aan toe…

Mijn jongens (13 en 11) en ik willen vooral heel erg chillen en leuke dingen doen. En hopelijk kunnen we volgende week op vakantie🤞🏻

Ik heb eigenlijk niet echt schermtijd meer voor de jongens. Wel vind ik het belangrijk dat ze afwisselen in wat ze doen en af en toe naar buiten gaan. Merk nu al dat ze natuurlijk het allerliefst aan hun scherm zitten vastgeplakt en ik wil me daar niet aan ergeren (lukt niet altijd… ‘ga wat dóen’ denk ik dan…) 😇

Hoe gaan jullie hiermee om in de vakantie? Wat heeft jullie kroost als hoofdvermaak?

Ik heb zelf geen kinderen, maar even een vraagje. Had je het ook erg gevonden als je kinderen de hele dag zaten te lezen?

Het ligt mijns inziens ook aan wat ze dan doen op zo'n scherm. Een hele dag je social media refreshen is natuurlijk vrij nutteloos maar er zijn best prima dingen te ondernemen online. Bijvoorbeeld: op die leeftijd was ik veel bezig met online mijn eigen websites bouwen en daar heb ik best wat kennis over HTML coderen en Photoshoppen aan over gehouden. En je leert ook goed Engels als je veel op internationale sites komt.

En wij zitten tenslotte ook op dit forum. Ongeveer hetzelfde als wat de kinderen en jongeren doen, alleen die doen dat met social media. 😉

Zonnig77

Zonnig77

19-07-2021 om 19:39 Topicstarter

LoveCats, urenlang achter elkaar lezen vind ik minder 'erg'. Wellicht omdat lezen voor mij staat aan meer ontspanning / minder verslavend en ergens iets van opsteken. Ofzoiets. Sterker nog, lezen stimuleer ik. Oudste doet het veel, jongste heeft er een hekel aan.

Zonnig77

Zonnig77

19-07-2021 om 19:41 Topicstarter

vampierprinsesje, dat is zeker waar. Die van mij gamen vooral en kunnen uren YouTube filmpjes kijken. Maar ook pretparken bouwen in Roblox en liedjes zingen met Spotify erbij.
Social media gek zijn ze (nog) niet.

Mijn kinderen hebben gelukkig wel een paar hobby's en bijbaantjes buitenshuis. De hele dag alleen scherm zou ik inderdaad ook niet fijn vinden. Daar zou ik dan wel wat regels opleggen. Bijvoorbeeld ze wat klusjes geven rondom het huis (in de tuin werken, boodschappen doen, hond uitlaten), stimuleren dat ze een bijbaantje zoeken, kijken of er geen hobby mogelijk is... Je hebt soms ook buurtcentra die leuke activiteiten organiseren voor tieners. Sportclubs organiseren soms zomercursussen en activiteiten. 
Je kan stimuleren dat ze met hun vrienden afspreken. 

Een 11 jarige is natuurlijk nog heel jong dus die zou ik ook zelf ook wat meer op sleeptouw nemen: even de stad in, iets leuks gaan doen zoals bowlen, dagje uit ergens heen... Zo komen ze er in elk geval uit.

Een zwembadabonnement oid werkt soms ook goed, zeker als ze vrienden hebben die ook gaan. Hier gaan ze soms naar een meertje in het bos en anders naar het zwembad in de buurt. Daar zijn vaak ook wel anderen die ze kennen waardoor het leuker wordt. 

Of kijken of er een leuk kamp is waar ze een 1 of 2 wekeen heen kunnen? Niet elk kind vind dat even leuk natuurlijk maar kan heel succesvol zijn. 

Zolang ze het afwisselen met wat anders, vind ik het in de vakantie allemaal prima. Wij hebben 3 pubers (16, 14 en 12). De oudste wisselt online tijd af met werken, de middelste spreekt veel online af met vrienden om samen (bijv. in Minecraft) te bouwen. Die zit dus uren te kletsen en ondertussen achter z'n scherm. De jongste is op een scherm ook vaak creatief bezig, bijv. met stop motion-filmpjes maken of iets filmen voor Tiktok. 
Het belangrijkste vind ik dat ik (enig) zicht heb op wat ze allemaal doen achter die schermen en zolang ik daar geen problemen mee heb, doen ze maar.

Mijn kinderen zijn jonger, maar die leven voor de IPad. De oudste krijgt in de vakantie echt wel meer vrijheid daarin, maar de middelste moet echt ingeperkt worden omdat hij anders de hele dag als een zombie of achter dat ding zit of erover leutert. Ze gaan elke dag fietsen of wandelen of sporten of kleuren of Lego bouwen omdat ze dat van mij moeten, maar liefst hingen ze de hele dag op dat ding. 

We zijn nu op vakantie met zes kinderen: 14,13,12,11 en twee van 9. 
Ze mogen 's ochtends tot het ontbijt (wat later is uiteraard dan wanneer ze naar school gaan). Dan gewoon even een poos niet en evt einde middag of na het eten weer. Zo bedenken ze vanzelf andere dingen om te doen. Nu zwemmen ze veel dus dat is ook leuk natuurlijk. 

Toen mijn kinderen die leeftijd hadden zaten ze ook aan het scherm vastgeplakt. Maar er was toch wel balans. Ze gingen ook lekker buiten voetballen, met vrienden hangen etc, andere leuke dingen doen. 

In de vakanties heb ik er echter nooit een punt van gemaakt, want normaal gesproken moeten ze al zoveel. School, huiswerk, clubjes, andere verplichtingen. Dus ik liet ze lekker hun gang gaan. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.