Ilva
01-07-2013 om 13:44
Kado voor mentor?
Woensdag krijgt mijn oudste (1e klas) zijn rapport uitgereikt tijdens de jaarsluiting. We krijgen dan ook nog even de tijd om afscheid te nemen van zijn mentor. Nu vraag ik me af, is het gebruikelijk om de mentor iets te geven. Ik vond de man echt geweldig en vind het erg jammer dat hij niet meegaat naar het tweede jaar. Hij heeft best veel dingen voor mijn zoon geregeld. Zoonlief vindt het niet echt interessant. Waarom? Ik ga niets geven hoor. Dus ja, wat is normaal op de middelbare school.

Gabrielle
01-07-2013 om 14:48
Hier
Ik geef een mentor alleen iets als hij of zij ook echt iets voor de kinderen heeft gedaan. De mentor van oudste heeft daarom een fles wijn gehad. Hij was er blij mee, zei dochter.

Kaaskopje
01-07-2013 om 16:02
Niet gebruikelijk
Het is naar mijn idee niet gebruikelijk, maar daarom is het nog wel aardig. Als jij die behoefte voelt, moet je het dus gewoon doen.
Persoonlijk zou ik niet kiezen voor een fles wijn. Je zoon weet vast wel of de mentor koffie of thee drinkt. Je zou kunnen denken aan een leuke mok met daarin iets lekkers voor bij de koffie of thee.

Algebra
01-07-2013 om 16:34
Overdreven
Niet iedereen hoeft meteen "iets" te krijgen. Ik vind dat overdreven kado- en dankbaarheidsinflatie.
Een welgemeend "dankjewel" en een ferme handdruk lijken me prima.
Wat ook wel gewaardeerd wordt is een brief, waarin je de moeite neemt om onder woorden te brengen wat er precies zo geweldig was. Die kan altijd ingezet worden in de professionele portfolio. Daar heb je wat aan.
Algebra

P
01-07-2013 om 16:44
Nou inderdaad
Over 10 jaar is het dan net de basisschool met al die kadootjes...

Fiorucci
01-07-2013 om 20:33
Nee
Ik heb een fijne mentor gewoon een hartelijke welgemeende mail gestuurd om een fijne vakantie te wensen enzo.
Dit jaar niet hoor, want die van dit jaar is gewoon een draak en dan blijf ik nog netjes....

Marjoleine64
01-07-2013 om 21:43
Onze zoon
heeft met zijn klas zelf een kado gemaakt, een mooie fotocollage van hun klasse-uitje. Ze waren allemaal super tevreden met hun (piepjonge) mentor dit jaar (2e), zo zelfs dat ze hoopten dat zij mee zou gaan naar de 3e. Helaas zit dat er niet in, ze moet nu een moeilijkere klas gaan doen (2 of 3 havo na 3 jaar 2 gymnasium).
Marjoleine

Kaaskopje
01-07-2013 om 22:32
Mening van dochter
Zeker bij het afscheid van de eerste klas van het VO is het helemaal niet raar om de mentor een aardigheidje te geven. Dochter: in de eerste is het nog heel gewoon (in de zin van normaal). Zeker als zo'n mentor veel voor hem gedaan heeft.

Ilva
02-07-2013 om 08:56
Nog even met zoon praten
Ik zal het nog een keer met zoonlief bespreken. De mentor is wel heel goed voor hem geweest. En heeft ook voor ons tijd gemaakt. Het eerste 10 min. gesprek duurde 3 kwartier! Hij zou ook gaan zorgen dat zoonlief bij wat gelijkgestemde in de klas komt volgend jaar. Dit jaar had hij erg weinig aansluiting in de klas. We denken nog even na. Bedankt voor de input.

bibi63
02-07-2013 om 14:44
Wel gedaan
Wij hebben het wel aan het eind van de brugklas gedaan. Ook inderdaad omdat mentor veel tijd voor kind en ons heeft vrijgemaakt ivm geen aansluiting enz enz.
Gr. Bibi

Zilli
02-07-2013 om 19:06
Ik ben ook docent
En waardeer t inderdaad enorm als ouders (kort of lang) hun dank uitspreken. T maakt dat je je gezien voelt in je moeite en grappig zet ik dan t jaar erop een extra beentje bij

Zilli
02-07-2013 om 19:07
En ik vergeet
Erbij te zetten dat dat op een kaartje erg leuk is. Mondeling hoeft niet, kan soms juist voor verlegenheid zrogeb

Ilva
03-07-2013 om 13:17
Wijn gekocht
We hebben besloten een toch een fles wijn gekocht. Wijn is dan net niet te veel dacht ik. En ik denk dat ik tegen deze mentor best kan zeggen hoe blij ik met hem ben en ik denk niet dat hij het type is dat last van verlegenheid heeft. Ik hoop alleen dat de volgende mentor ook zo geweldig is, maar ik ben bang dat het hierna alleen maar tegen valt.

kien
03-07-2013 om 17:44
Hier ook
Wij hebben voor de mentoren van dochter ook een bedankje gekocht, leuke kaarsjes. Ze hebben echt hun best gedaan en zijn er mede voor verantwoordelijk dat dochter het enorm naar haar zin heeft. Misschien horen we meteen vanavond wie de volgende mentor wordt....
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Leen13
03-07-2013 om 19:08
Waardering
In het mentorgesprek voor dochter heb ik gewoon benoemd wat de meerwaarde was geweest het afgelopen jaar. Tot in detail. Het was een prettig gesprek.
Al eerder gemerkt dat als je een welgemeend compliment geeft met details dat men dat meestal wel op prijs stelt. Op de basisschool gaf ik nog weleens chocola mee of zoiets of ik bracht het zelf. Maar je moet al snel oppassen dat je dan anderen niet overslaat die ook hebben bijgedragen.

Vic
03-07-2013 om 22:55
Cadeautjes
Wij hebben vanavond de jaarafsluiting gehad op school. Ik zag wel wat kinderen met pakjes, en er waren zelfs leerlingen die een gedichtje hadden gemaakt voor de mentor En Ilva, ik heb op school eigenlijk alleen nog maar aardige betrokken leerkrachten en mentoren meegemaakt, volgens mij komt dat ook door de school.

Ilva
04-07-2013 om 13:41
Geweest
Inderdaad, gisterenavond geweest. Leraar uitgebreid bedankt. Nog even een goed gesprek gehad en hij waardeerde de fles wijn. Maar wat mij heel erg opviel was dat behalve ikzelf maar 1 andere ouder de mentor bedankte. De rest draaide zich om en liep weg. Ik wist niet wat ik zag. Deze geweldige man wordt maar door slechts 2 ouders bedankt? Ik kan me niet voorstellen dat hij alleen voor mijn zoon zo geweldig was. Maar goed, ik ben blij dat ik hem even heb kunnen vertellen hoe blij ik ben geweest met hem. Ik kijk uit naar het volgende jaar, benieuwd wie dan de mentor wordt.

Puck
04-07-2013 om 15:32
Hier niet gebruikelijk volgens mij
Hier is al helemaal geen gezamelijke jaarafsluiting. Kind moet na een week vrij nog even een half uurtje komen om zijn rapport op te halen en kan weer gaan. En verder zou de mentor van dit jaar niets verdienen (behalve een schop onder d'r kont misschien). Ze lachte me gewoon uit toen ik een opmerking maakte tijdens een mentorgesprek en wist mijn kind totaal niet op waarde te schatten. Gelukkig wisten andere leraren dat wel en hebben die er wel naar gehandeld. Waar Ilva t jammer vindt dat de mentor niet meeverhuist naar het volgende schooljaar ben ik juist blij dat we van deze leraar af zijn.

Ilva
04-07-2013 om 18:26
Puck
Ja, dat soort verhalen heb ik ook van andere ouders gehoord (niet van deze school trouwens hoor). Ook daarom ben ik zo ontzettend blij met deze man. Ook het verschil met de basisschool is enorm.
De jaarafsluiting vond ik erg leuk. Zingende leerlingen en leraren. Waarbij ik één leerling echt geweldig vond. Want heeft die jongen een mooie stem zeg.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.