Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
huis

huis

07-12-2008 om 20:57

Kamers

is er iemand met de ervaring van een kind op kamers en wat de kosten zijn die daarbij komen kijken?
Wat ben je maandelijks ongeveer kwijt als je uitgaat van eten, internet,(tv) enz?
Ze zag nu bv een kamer die incl. water/elec. ed 255 euro kostte.
Waar moet ik op rekenen?
Was zou hier worden gedaan, kleding denk ik ook deels.
Ze heeft een OVkaart, mobiel abonnement, ziektekosten zit ze bij haar vader met personeelskorting.
Het is nog niet zover, maar ze laat haar interesse blijken dat op kamers toch wel trekt(eerstejaars hbo-student).
Huur kan betaald worden van studiefinanciering (245 euro), ze zal een bijbaan moeten nemen om bij te dragen in de kosten.
Iemand een globaal idee wat ik er maandelijks bij moet gaan rekenen?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
San

San

07-12-2008 om 21:31

Lastig

Lastig hoor, het verschilt denk ik erg per persoon. Ik zou de vraag bij je dochter zelf neerleggen. Laat haar zelf maar eens rondvragen en op internet zoeken. En ze kan jullie haar bevindingen voorleggen en een voorstel doen voor de financiering. Je zegt dat ze de huur van de StuFi kan betalen: maar vergeet niet dat ze daar ook nog collegegeld en boeken van moet betalen.

reina

reina

07-12-2008 om 21:41

Huis

Het hangt idd erg van de persoon en omstandigheden af. De genoemde kamerprijs is sowieso heel laag! Toen onze dochter op het hbo zat en in een eigen appartement woonde hebben wij alles betaald wat met haar studie te maken had en zij betaalde de rest, dat betekende dus dat ze moest werken naast haar studie.

tonny

tonny

07-12-2008 om 22:15

Zoeken

dochter wil een studie gaan doen waarvoor geloot moet worden. Dan weet je dus pas laat of het inderdaad zal doorgaan en zo ja in welke stad. Ze vroeg zich af hoe het moet lukken op redelijk korte termijn een kamer te vinden?

Ook al is zij de vierde in ons gezin, ze is de eerste met dit vraagstuk aangezien de andere drie vanuit thuis hun opleiding volgden.

tonny

Kosten

Via kamernet moet je bijna altijd hospiteren. Tegenwoordig kosten kamers rond de 300 euro en dan heb je nog niet veel. Mijn beide dochters wonen op kamers en betalen 350 euro.
Om het financiële rijtje even kompleet te maken zijn dit ongeveer de onkosten per maand.
320 huur
60 ziektekosten
150 studiekosten
25 telefoonkosten
50 kleedgeld
250 huishoudkosten
100 zakgeld
-----
955 euro totaal

Uitwonende beurs is rodn de 255 euro zonder aanveulende beurs.
Je kunt nu zelf kijken wat er door je dochter betaald moet worden en wat er nog door ouders aangevuld moet worden.
In ons geval verdienen onze dochters rond de 450/500 euro per maand zelf dus de rest wordt door ons betaald.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.