Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Kennismaking met "schoonzoon"

Hallo allemaal,
Ik schrijf omdat ik benieuwd ben of iemand nog tips heeft of zijn/haar ervaring  zou willen delen.
Ik heb een dochter van 17 die sinds een paar weken een vriend heeft (18).
We hebben hem nog niet ontmoet, volgende week komt ie voor het eerst bij ons eten.
Dochter heeft nog niet eerder een relatie gehad en wij hebben dus nog niet eerder zo'n kennismaking gehad.
Ik neem aan dat het allemaal wel natuurlijk zal verlopen, maar toch ben ik benieuwd of jullie hierbij ervaringen/tips hebben.
Bijvoorbeeld over wat je kunt bespreken, zonder het ongemakkelijk voor ze te maken, en hoe we er mee om kunnen gaan als ie niet zo'n schatje blijkt te zijn (we hebben namelijk een aantal geruchten gehoord van vrienden/andere ouders).

Alvast bedankt,
Grt.
Marissa


Mijn advies: gedraag je als een kamerplant. Dus, houd je op de achtergrond, stel niet teveel vragen en laat het een beetje over je heenkomen. Hopelijk ziet je dochter snel genoeg dat het niet zo'n schatje is.

Ik benader alle vrienden/vriendinnen van mijn kinderen hetzelfde, of het nou 'verkeringen' zijn of niet, of ze rood, geel, groen of een andere kleur zijn, of ze wel of niet weten wat voor gender ze zijn, hoe oud of jong ze zijn: ze zijn allemaal van harte  welkom en ze worden allemaal geacht te helpen de tafel te dekken . Die roddels (want dat zijn het) zou ik lekker parkeren. Om te beginnen vel ik graag een eigen oordeel, en bovendien, hij is de vriend van je dochter, dus jij vindt hem sowieso ook leuk! En zo niet, dan toch. Je zult het met hem moeten doen, zolang zij hem haar vriend noemt. Dus treed hem positief tegemoet. Als hij echt geen 'lieverdje' is zal hij ervan uitgaan dat jullie hem wel niks zullen vinden. Een beetje positiviteit kan dan wonderen doen.

Onderwerpen die geschikt zijn? Nou ja, alles. Je vertelt een beetje over jezelf en je gezin en je vraagt een beetje naar zijn familie/school/werk. Heeft hij zijn rijbewijs al? Heeft hij al plannen voor de kerstvakantie? Dat soort dingen. Beetje oppervlakkig, maar dat lijkt me voor een eerste kennismaking wel prima. Ik zou het niet meteen over de verkiezingen hebben en wat hij heeft gestemd bijvoorbeeld. Dat komt bij ons bij de vriendengroep wel ter tafel, en dan kunnen we het hartgrondig met elkaar oneens zijn, maar het blijft over en weer wel respectvol. Maar zoals gezegd, maar niet doen bij een eerste kennismaking.

Ik zou bij je dochter navragen wat hij wil eten. Vriendin van oudste is vegetariër, dus dan zou vlees serveren toch wel een flinke miskleun zijn. Je hoeft niet meteen zijn lievelingskostje te maken, maar het is wel gênant voor iedereen als hij niet lust wat er op zijn bord ligt... Verder zou ik ze niet verplicht beneden houden, verliefde pubers zonderen zich graag een beetje af. En neem maar aan dat hij het ook spannend vindt en waarschijnlijk opgelucht is als hij weg kan. Kunnen jullie hem ook evalueren bij een kopje koffie .

Hier een moeder met ervaring: precies wat Jonagold schrijft. En die kamerplant is ook leuk

Ik zou doen alsof hij voor mijn dochter kwam, wat dan ook het geval is. Casual schud je handjes; Leuk kennis te maken Jordi. Welkom.  En dan vervolg je waar je mee bezig bent.

Oh en ik zou vragen of hij dadelijk ook een gehaktbal lust of misschien is hij vegetarisch? En lust hij ook snijboontjes?

Ga gourmetten! Met vlees, vis en vega.  Dan is iedereen beetje bezig. Hou het gesprek luchtig. Niet teveel vragen! Vakantieplannen. Kerst of oud en nieuw plannen. Clubs of restaurants of sportschool favorieten. Je dochter vindt het misschien ook spannend, vraag ook rustig haar advies over slimme onderwerpen. 

Ik vind dat je het al wel héél serieus ziet. Is er bij je dochter nooit een vriendinnetje langsgekomen en blijven eten. Ik zou hetzelfde doen qua gedrag als toen. Alles gewoon en luchtig. Hij komt haar hand toch nog niet vragen!

wat dacht je van, even voorstellen en ze verder laten in plaats van gelijk mee-eten? Dan wordt het wel erg officiël. Ik zou daar op die leeftijd niet op zitten te wachten. Laat haar gewoon een "rondleiding" geven, kopje thee, gezellig kletsen en ze verder laten...dan kan toch later ook nog?

wat houden de geruchten in die jullie gehoord hebben?

Bellebelle schreef op 23-11-2023 om 17:09:

Mijn advies: gedraag je als een kamerplant. 

Hilarisch deze

Hier zijn al heel wat vriendjes en vriendinnetjes langs gekomen (en inderdaad, allemaal mee eten...) en of ze nou verkering zijn of gewoon vrienden, wij behandelen ze allemaal hetzelfde. Dus niet teveel aandacht aan geven want dan wordt het zo'n 3e graads kruisverhoor maar als zo iemand gezellig wil kletsen prima. Soms moet je ze vriendelijk een beetje afremmen als ze erg enthousiast of aanwezig zijn, maar dat zou je bij een 10-jarige ook doen neem ik aan . Dus de een zit stilletjes in zijn of haar bord te prikken en de ander voert op de hoogste toon discussies of houdt hele monologen en ja, ik vind dat allemaal wel prima. Zo lang duurt de maaltijd ook weer niet en wij zijn meestal al met vier of vijf dus dat verdunt ook wat.
Het is wel hoogspanning zo'n etentje natuurlijk dus ze reageren wellicht wat extremer dan ze normaal gesproken zijn.
Ik zou wel vooraf even informeren wat iemand echt niet lust, want het is vervelend als dat mismatcht. Al hebben wij bij onverwachte binnenvallers ook altijd wel een boterham met pindakaas .
Een agressief overkomende jongeman kan in de praktijk nog mee gaan vallen, maar een al te vriendelijke charmante figuur is minder gunstig. Al helpt die misschien wel mee afwassen.

AnnaPollewop schreef op 24-11-2023 om 08:41:


Een agressief overkomende jongeman kan in de praktijk nog mee gaan vallen, maar een al te vriendelijke charmante figuur is minder gunstig. Al helpt die misschien wel mee afwassen.


Mijn top 3:

1. Kamerplant
2. Helper bij afwas
3. (*)

(*) Tot nog toe onbekend en om die reden kan de top 3 nog helemaal door mekaar gehaald worden!

Noem die jongen nou niet gelijk schoonzoon, ook niet tussen aanhalingstekens....

Beterlaat2021! schreef op 24-11-2023 om 09:55:

Noem die jongen nou niet gelijk schoonzoon, ook niet tussen aanhalingstekens....

 Als allereerst inderdaad bovenstaande 👆🏻

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.