Patience
04-12-2011 om 16:21
Kerstdagen bij familie of vrienden?
Mijn 16 jarige dochter wil op 1e kerstdag naar haar vriendje. 2e kerstdag vieren wij met de hele familie en 1e kerstdag zijn we gewoon thuis. Echter vinden mijn man en ik dat de kerstdagen behoudeen zijn aan familie.
Kerst met vrienden vieren kan ze natuurlijk doen als ze op zichzelf woont, dan moet ze zelf de feestdagen inplannen zoals zij dat graag wil. De kans is echter groot dat als wij haar thuis willen houden 1e kerstdag, dat ze de hele dag met een chaggerijnig gezicht gaat rondlopen. Wat vinden jullie. Lekker laten chaggerijnen of haar naar haar vriendje laten gaan ?

Fiorucci
04-12-2011 om 17:19
Laten gaan
Wij vieren het hier eerste kerstdag, en de vriendin van mijn zoon is daar ook bij. Tweede kerstdag zijn zij bij haar ouders. Vriendin komt hier al twee jaar over de vloer, dus is geen visite meer. Zo zie ik verkeringen ook niet eigenlijk.

Kaaskopje
04-12-2011 om 17:45
Ook laten gaan
Toen mijn dochter verkering had vierden ze de ene dag bij ons kerst en de andere dag bij haar vriend. De ene dag ontbeten ze bij zijn ouders en dineerden ze bij ons en de andere dag omgekeerd. Ik vond het heel erg goed opgelost zo.

Isabella
04-12-2011 om 18:05
Laten gaan.
Als je kinderen ouder worden zitten ze vaak niet meer te wachten op gezellige familie-uitjes. Een dagje met het gezin nog wel, maar als ze liever naar haar vriendje wil zou ik haar gewoon laten gaan. Misschien dat je kan afspreken dat ze pas laat in de middag gaat of zo.

wil40
04-12-2011 om 18:41
Kerst behouden aan familie
Juist daarom hebben veel mensen een hekel aan de kerst. Alleen maar verplichtingen om het "gezellig" te hebben met de familie. Familie kan je niet uitkiezen, vrienden wel.
Ik zou gaan voor een tussenweg. Gewoon overleggen. Dagje bij jou en dagje bij schoonfamilie?
Als ze moet wachten tot ze de deur uit gaat om haar eigen kerst in te vullen wordt het er niet gezelliger op de komende jaren. Allemaal een beetje rekening houden met elkaars wensen dan heeft iedereen een leuke kerst.

Maylise
04-12-2011 om 19:31
Zou van mij niet mogen
Het zou van mij niet mogen. Kerstdagen breng je als je 16 bent gewoon thuis bij de familie door behalve onder hele bijzondere omstandigheden. Het zijn maar een paar dagen per jaar en die wil ik graag met de familie vieren.

Tirza G.
04-12-2011 om 20:22
He ja
Ik heb geen wensen met, voor en over de kerst. Vrede op aarde, doe wat je wilt. Hier wordt er dus gewoon gewerkt met kerst, door man en dochter. Ik zeg al jaren tegen mijn kroost: je hoeft met ons geen rekening te houden met kerst. Ik wil niet in de verplichte nummers vallen. En dus zitten ze vaak hier, met aanhang.
Tirza

Maylise
04-12-2011 om 20:32
Overigens
Als ze eenmaal volwassen zijn en op zichzelf wonen mogen ze natuurlijk hun eigen gang gaan. Dan spelen ook andere verplichtingen mee. Mijn getrouwde dochter en haar man zijn nog steeds aan het puzzelen hoe ze het op willen lossen. Hij wil naar zijn ouders en zij wil naar ons maar ze willen ook samen de kerst doorbrengen. Aangezien we allemaal ergens anders wonen is het logistiek nogal moeilijk. Het plan is nu geloof ik om kerstavond en 1ste kerstdag bij ons door te brengen. Tweede kerstdag daar heen te gaan en daar oudjaar door te brengen. Dan blijft hij nog een week bij zijn ouders en dan komt zij weer voor een week bij ons. Maar of dat nu vaststaat weet ik niet. Ik zei nog tegen haar was nou maar met een moslim getrouwd die geen kerst viert, had je al die problemen niet gehad
In elk geval hoor ik het wel wanneer ze komt en of schoonzoon wel of niet meekomt. Maar goed zij is allang geen 16 meer. Dat vind ik toch heel wat anders.
Oudste zoon komt wel met de kerst. Vorig jaar moest hij werken dus ben blij dat hij er dit jaar is. Volgend jaar gaan we de kerst bij hem doorbrengen hebben we al afgesproken.
Maar goed hier gaat het om een 16jarige en ik heb sowieso weinig met de trend om 16jarigen met verkering al een volledige relatie te laten beleven onder het dak van de ouders.

wil40
04-12-2011 om 21:07
Maylise
Een 16 jarige hoeft voor mij ook nog geen volwaardige relatie te beleven. Maar als mijn zoon een vriendinnetje zou krijgen mag ze gerust meeëten met de kerst, of hij bij haar.
Ik verwacht niet dat hij 48 uur aaneengesloten onder moeders vleugels doorbrengt.

Moppeke
04-12-2011 om 21:16
Laten gaan
Ik zou dochterlief de vrijheid geven om een kerstdag met haar vriendje en zijn familie door te brengen. Als ze de andere kerstdag gezellig weer thuis is als de rest van de familie komt lijkt me dat prima.
Ze is 16, oud genoeg om dit soort keuzes te willen maken.
Ik zou het wat anders vinden wanneer ze de kerstdag bij haar vriendje zou zijn en diezelfde dag zou de familiedag bij ons thuis zijn met allerlei visite. Dan zou ik willen dat ze thuisbleef.
Maar ik ben even benieuwd: wanneer zou je het dan wel goedvinden dat ze een dag naar haar vriendje zou gaan met kerst? Als ze 17 is, of 18?

Vic
04-12-2011 om 21:53
Tjee
Kerst is toch bij uitstek het feest dat iedereen welkom zou moeten zijn? Mijn dochter heeft nog geen vriendje, en mag dat ook nog niet (alsof ik daar iets over te zeggen heb haha) maar als ze iemand wil uitnodigen dan mag dat natuurlijk. Andersom mag ze ook ergens anders heen, als ze dat zou willen.

tonny
04-12-2011 om 23:09
Verplichte kerstgezelligheid werkt niet
zeker niet bij pubers, dus zoek vanwege ieders kerstvrede naar een plezierige tussenoplossing en laat haar een deel van Kerst met/ bij haar vriendje vieren - of vriendje bij jullie thuis.
Wen er maar aan, wie weet wat voor aanhang je te wachten staat de komende 40 jaar
Tonny
(al jaren Kerst met komende en gaande liefdes van de kinderen. Dat is nu eenmaal zo en op en dag is er één die blijft

Kaaskopje
05-12-2011 om 00:04
Feestdagen
Ik ben totaal niet gewend aan een verenigingsleven, laat ik dat maar als opening vertellen. Toen mijn oudste dochter op scouting ging, hoorden daar voortaan ook weekendjes en andere groepsdagen bij. Ik was er totaal niet op ingesteld dat dat soort weekendjes júist tijdens o.a. de paasdagen worden gepland. Maar man wist mij te vertellen dat dat ook bij sportevenementen heel normaal is. Ik heb daar aan moeten wennen, maar dat is inmiddels wel klaar. Als een kind de feestdagen op een andere manier wil of moet doorbrengen vanwege iets wat voor kind belangrijk is, pas ik me aan. Ik zou jokken als ik zou zeggen dat ik het niet een beetje jammer vind om een kind te moeten missen tijdens dat soort dagen, maar het hoort er nu eenmaal bij dat kinderen een eigen leven krijgen waarbij wij als ouders niet automatisch op nummer 1 staan.
Toen mijn jongste dochter vorig jaar dus de feestdagen over en weer bij zijn ouders en bij ons wilde vieren hoefde ik daar totaal niet over na te denken. Ze hadden er duidelijk over nagedacht hoe ze het iedereen naar de zin konden maken. Ik vond dat eigenlijk alleen maar heel attent. Wat maakt het uit of een kind 16 of 20 is als het om verkering gaat? Vriend(in) hoort er op dat moment gewoon bij.
Wij krijgen dit jaar misschien een vriendin van mijn dochters bij een van de kerstdagen. Ze komt uit een andere cultuur, zonder kerst, en dat vindt ze eigenlijk niet leuk. Nou lekker aanschuiven dan toch? Hoe meer zielen, etc..

Kaaskopje
05-12-2011 om 00:31
Maylise
Als ik lees hoe de planning met kerst en nieuwjaar is en dat nú al is afgesproken dat kerst volgend jaar bij je zoon doorgebracht wordt vraag ik me ook af in hoeverre het voor jou begrijpelijk of acceptabel is als de kinderen zouden zeggen dat ze kerst of nieuwjaar gewoon bij zichzelf thuis willen doorbrengen en niet met of bij jullie. Voor ze het huis uitgaan hebben ze naar mijn gevoel niet veel ruimte om verkeringen in te passen, kerst is alleen voor échte familie en het lijkt erop of na hun vertrek ook verwacht wordt dat jullie bij bepaalde dagen betrokken worden, wánt jullie zijn familie. Of zie ik het nu al te zwart/wit?

Fiorucci
05-12-2011 om 06:53
Tirza
" Ik wil niet in de verplichte nummers vallen. En dus zitten ze vaak hier, met aanhang." Precies, mijn ervaring is ook dat het zo werkt. Want op deze manier zitten ze hier omdat ze daar zin in hebben, niet omdat het moet.

krin
05-12-2011 om 09:19
Mijn moeder
was daar heel simpel in. Een dag voordat ze zich met tegenzin in het grote gewoel in de winkels moest storten, vroeg ze aan ons wie er allemaal kwam eten, en daar sloeg ze dan voor in.
En wij bedankten voor de gastvrijheid door te helpen met koken en de afwas te doen (en geen ruzie te krijgen aan tafel, als het enigszins wilde lukken).
Ik ben het met Vic eens, juist dit soort feestdagen is iedereen welkom.

skik
05-12-2011 om 10:19
1e kd daar, 2e kd hier
Jullie doen zelf eerste kerstdag niks bijzonders, dan zou ik haar lekker naar haar vriendje laten gaan. Tweede kerstdag is je dochter gezellig thuis als de hele familie er is. Lijkt mij een perfecte oplossing. Daarom zijn vast twéé kerstdagen uitgevonden. In veel landen is er maar één kerstdag, dan zou ik wel willen dat mijn zestienjarige thuis aan de dis zat, maar nu kan ze toch twee keer kerst vieren, bij elk gezin één keer?
skik

Maylise
05-12-2011 om 11:20
Kaaskopje
Normaal plannen we zoiets nooit zo ver van te voren maar het kwam nu spontaan naar voren. Zoon was hier een weekend en vertelde ons dat hij deze kerst vrij was en dat het een gedoe was geweest om vrij te krijgen maar dat hij het zo graag wilde. Toen zei iemand anders dat we ook wel bij hem hadden kunnen komen. En toen is min of meer het plan ontstaan om daar volgend jaar heen te gaan. Het is natuurlijk nog maar een plan en het kan allemaal nog veranderen.
De oudere kinderen mogen zelf weten of ze dan ook meegaan. In principe ga ik er vanuit dat ze meegaan omdat ze meestal gewoon overal mee naar toe gaan maar ik leg nog niks vast verder. Zoon moet het trouwens wel van te voren weten als we echt komen want hij moet dan accomodatie zien te regelen voor iedereen aangezien hij niet genoeg ruimte heeft. Maar er ligt verder nog niks vast dus iedereen kan zijn eigen plan trekken.
Ik heb voor dit jaar nog helemaal niks gepland. We blijven thuis dus dat hoeft ook niet. Mijn dochter en haar man zijn de personen met de ingewikkelde planning. Wat ik snap want allebei willen ze het liefst kerst bij hun eigen familie doorbrengen maar ja ze willen het ook samen doorbrengen. Tot vorig jaar (toen ze nog niet getrouwd waren) brachten ze de kerst wel bij hun respectievelijke families door maar nu hebben ze besloten om ook samen te willen zijn met Kerst. Overigens was schoonzoon ook vorig jaar tijdens de Kerst hier welkom geweest maar ik begrijp goed dat hij liever bij zijn eigen familie wilde zijn. Het is een probleem wat ik uit ervaring niet ken want kerst is in mijn naaste schoonfamilie niet belangrijk. Scheelt heel wat gepuzzel heb ik allang door. Ik heb trouwens dit jaar helemaal niks tegen dochter gezegd over wel of niet de kerst hier doorbrengen maar dat komt van haar uit.
Ik snap best dat ze niet de hele kerst hier kunnen zijn want ook in zijn familie is kerst een belangrijk feest waar hun aanwezigheid zeker op prijs wordt gesteld. Dus dan moet je inderdaad je tijd gaan opdelen. Maar dat vind ik zo anders bij twee volwassenen dan bij 2 16 jarigen. Dat behoort voor mij tot een andere fase van een relatie. Ik heb echter wel vaker gemerkt zowel hier als in het echte leven dat daar op hele verschillende manieren over wordt gedacht. Ik weet nog toen mijn oudste dochter haar eerste vriendje had met 15 of zo. Hij kwam toen op Kerstochtend bij ons thuis om haar een cadeautje te geven. Heel lief en ook knap dat hij dat aandurfde met de hele familie er omheen Maar verder was er toen geen sprake van dat ze Kerst samen zouden vieren. Dat kwam volgens mij ook in geen van beiden op.
Gewone vrienden zijn altijd welkom om de Kerst hier mee te vieren. Dat vind ik wat anders. Sowieso heb ik minder problemen met mensen die hier komen dan mensen die weggaan Verkering zou van de omstandigheden af hangen maar dat is toch iets meer beladen.
Volwassen kinderen kunnen natuurlijk hun eigen beslissingen nemen en ik zou het jammer vinden als ze niet komen maar het ook verder wel begrijpen. Dat is overigens ook wel eens gebeurd. Oudste zoon heeft vanwege werk de kerst hier wel gemist. De tweeling was op uitwisseling in de VS en er was toen geen geld om ze voor de kerst terug te vliegen. Een na oudste dochter heeft vanwege een vakantie bij familie een keer de kerst bij ons gemist. Het is dus sowieso al niet zo dat ze hier allemaal elke keer zijn. Ik merk trouwens dat ze zelf de kerstviering bij ons belangrijk vinden; onze uithuizige kinderen vinden het fijn om elkaar (en hopelijk ons) dan te kunnen zien.
Echter deze vraag ging om een 16jarige & kerst doorbrengen bij de geliefde. Dat is een combinatie waar ik niet zo veel mee kan. Ik zou dat niet toestaan maar tegelijk denk ik dat de vraag hier ook niet zou komen. Hoewel ik niet weet welke verrassingen mijn jongste kinderen nog voor mij in petto hebben

Vic
05-12-2011 om 11:56
Lastig
Ik vind zelf de feestdagen vaak ook wel wat lastig. Dit jaar ben ik ('door omstandigheden') een van de kerstdagen alleen thuis. Normaal gesproken vind ik het helemaal niet erg om een dag alleen thuis te zijn, maar omdat het toevallig 25 december is word je dan toch min of meer geacht om ergens aan te schuiven. Dat heb ik in het verleden wel eens gedaan met Oud & Nieuw ('oh, heb je niets, dan kom je toch bij ons?'), maar ik heb dan toch het gevoel dat ik word gezien als sneue doorgeefsemisingle.

Lizelot
05-12-2011 om 12:39
Moeten
Wij hebben jaren een hele drukke verplichte kerst gehad,op visite bij oma's ,vaders,moeders,dan hadden we echt een strak schema voor de 2 dagen.Nu gaan we alleen nog naar mijn moeder en hebben de tweede kerstdag niets en dan doe nwe ook niets.we voelen ons echt niet verplicht om die dag iets gezelligs te moeten doen.Heerlijk thuis,genieten van een vrije dag.Mijn dochter had ook eens verkering met een kerst,toen was ze tweede kerstdag ook niet thuis,haar vriend was toen eerste kerstdag bij ons.Ze was dat jaar ook met oud en nieuw niet thuis.Ik vind het wel fijn dat ze de eerste dag als we met de familie gaan eten dat ze er dan bij is,maar verder maakt het me niet uit.Zeker niet als ze dan bij de familie van haar vriend is.

Merel
05-12-2011 om 14:38
Ik vind het wel gezellig hoor
Het is inderaad even een gepuzzel, dus helemaal niet zo vreemd om wat vroeg rond te vragen wie wanneer kan (oke augustus is wel erg vroeg) maar ik vind het altijd wel leuk. Kan me nooit zo voorstellen dat mensen het zo verschrikkelijk vinden om op visite te gaan met kerst of visite te ontvangen (ja misschien als je alleen bent, dat dat niet zo leuk is). Ik kan 51 weekenden per jaar gezellig met mijn gezin alleen thuis zitten, dus met de kerst ga ik graag op visite, of ontvang visite, vinden we ook leuk.

dirksmama
05-12-2011 om 18:43
Al dat gezeur.
Ik vind dat je de feestdagen moet vieren op de plek waar je zijn wilt met de mensen bij wie je zijn wilt. En dan maakt het niet uit of je 16, 46 of 66 bent.
Ik heb een erge hekel aan die verplichte opzitstandjes.'
Ik zit met Kerst het liefste gewoon gezellig in de kerk en daarna lekker op de bank met voor een lekkere film of zo. Graag met de kinderen, maar als die graag ergens anders heen gaan, ook prima, als ze het maar leuk hebben.

Kaaskopje
06-12-2011 om 00:25
Maylise
Aardig dat je zo'n uitgebreide reactie hebt geschreven
Als ik lees hoeveel geregel het vergt om iedereen met bepaalde dagen te zien, voel ik mij maar lui Het is bij ons een kiezen of we opa en oma uitnodigen of niet en omdat dit langzaam maar zeker tot een traditie is verworden, hoeven we zelfs dáár niet over na te denken. Zolang het kan zijn ze hier van harte welkom. Liever hier dan daar, dat dan weer wel. Ik heb toch een wat ander idee van hoe je de kerstmaaltijd aanbied dan mijn schoonmoeder. Uitnodigen is dus een vorm van zelfbescherming
Over het uitnodigen van een verkering van een kind verschillen we van mening. Natuurlijk is een vriendje of vriendinnetje iets anders dan een gewone vriendin of vriend, maar daarom niet minder welkom in ons midden bij feestdagen. Ik vind het nog steeds apart dat iemand waar je kind niet verliefd op is gezellig mag aanschuiven met kerst maar juist de verkering niet. Ik vind dat je juist door dat soort regels de eerste ontmoeting met jullie, de ouders, heel beladen maakt. Het moet dan wel zo serieus zijn dat er toekomstplannen gemaakt kunnen worden. Om eerlijk te zijn vind ik het juist leuk en prettig om een verkering langdurig te mogen leren kennen voor er serieuze plannen gemaakt worden. De hoop van de meeste ouders is toch dat er 1 iemand is waar je kind zijn leven mee wil delen. Maar voor diegene gevonden is kan er een paar keer misgeschoten worden. Ik zou niet weten waarom die misschietsels buiten mijn beeld moeten blijven zolang er geen serieuze plannen zijn. Die horen ook bij het leven van mijn dochter.

Fiorucci
06-12-2011 om 12:14
Maar....
Ik moest er ook aan wennen,tuurlijk,maar hoe zou de verhouding nu zijn geweest met de vriendin van mijn zoon als we haar buiten dit soort dagen hadden gehouden? Als je van te voren al stelt dat je het niet ontspannen en gezellig zult vinden dan is dat precies wat er gebeurt. Daarbij, hoe doen jullie dat dan als je kind wel verwacht wordt op 2e kerstdag bij zijn/haar verkering? Ga je dan dwars liggen en het allemaal heel beladen maken? Want die verkering heeft ook een familie die haar of hem graag wil zien met kerst,en waar jouw kind gewoon welkom is misschien. Ik vind eerlijk gezegd ook dat juist vanaf en jaar of zestien een kind in staat moet worden gesteld zijn eigen weg hierin te vinden en uit te vinden welke tradities hij of zij fijn vindt en hoe ze hun dagen willen invullen. Moeten kan zo averechts werken, zie ik vaak.

Maylise
06-12-2011 om 13:30
Verkering
Ik snap wel wat jullie bedoeling met verkering geleidelijk en ontspannen leren kennen. Maar we hebben het hier over 16jarigen. Nu zal je heus wel 16jarigen hebebn die al meerdere jaren een geliefde hebben maar in zijn algemeenheid zullen het nog geen langdurige relaties zijn. Dat is gewoon een andere fase. Geen fase waarin je de schoonfamilie al leert kennen. Daarnaast is het in mijn schoonfamilie zo (en dat is dus familie van de kinderen) dat op het moment dat je iemand voorstelt dat het serieus is en er een verloving aan zit te komen. Zomaar vriendjes voorstellen krijg je als meisje een verkeerde reputatie van. Jongens zouden er nog wel mee weg komen.
Voor mezelf geldt dat niet. Ik heb daar minder moeite mee. Ik vind het prima als er hier vriendjes/vriendinnetjes langskomen. Ik heb wel bepaalde regels maar ze mogen hier best langskomen.
Echter bij je schoonfamilie aan de kerstdis schuiven zit voor mij in een hele andere fase. Dat is iets voor volwassen relaties.
Het is gewoon hoe je tegen dingen aankijkt. Ik bezoek tegenwoordig een kerk voor expats waar met name veel Amerikanen komen. Veel van de moeders met kinderen in deze leeftijdsfase hebben een regel dat daten pas mag als ze 15/16/17 of 18 zijn. Daarvoor mogen er helemaal geen afspraakjes worden gemaakt of alleen als ze met een hele groep afspreken. Dus dan mogen die jongeren net voor het eerst een date hebben. Logisch dat ze dan niet al in de fase van het gezamelijke kerstdiner zitten.
Hoewel wij niet deze regels hebben kijk ik er ook zo'n beetje tegen aan. Het is gewoon een andere fase. Het zou misschien anders zijn als mijn kind op z'n 16de al twee jaar met dezelfde jongen/meisje samen was. Wie weet zou ik er dan anders tegen aankijken.
Maar goed het is hier ook nooit een vraag geweest tot nog toe. Onder bepaalde omstandigheden zou ik misschien wel ja zeggen & kijken of ik man ook over kan halen om ja te zeggen. Maar die omstandigheden hebben zich nog niet voorgedaan.

Leen13
06-12-2011 om 13:55
De kerstgedachte
Nou heb ik toch echt geleerd dat je met de Kerst juist mensen uitnodigt die die gezelligheid meer nodig hebben dan jezelf! En ik heb wat kerstdiners doorgebracht in ziekenhuizen en kerken en bij het Leger des Heils. Oke, ik moest dan ook vaak optreden zeg maar, maar toch. En soms is het dan juist weer etentjes voor asielzoekers en bejaarden op 2e Kerstdag maar desalniettemin. Bij mij thuis was het de gelegenheid om de kring groter te maken.
Dus als het bij ons thuis Kerst is vraag ik juist derden zeg maar, vrienden of vrienden van mijn kinderen. Dat hoort bij de Kerstgedachte. Zou niet in mij opkomen om wel verplichte familiedineetjes te houden maar verder mensen te weren.

Maylise
06-12-2011 om 14:06
Annej
Ja, dat klopt daar heb je ook helemaal gelijk in. Het ging mij alleen om verkering overigens en niet zozeer om andere mensen in het algemeen. Maar dat ligt hier gewoon wat gevoeliger en ik snap ook dat Patience het idee had dat die fase nog heel ver weg was.

dirksmama
06-12-2011 om 15:59
Hoe zo ontbijten?
Blijven eten betekent toch niet automatisch blijven slapen?

tonny
06-12-2011 om 20:22
Ik herken het wel hoor
Nog zie ik mijn oudste dochter van bijna 16 achterop de fiets bij haar vriendje, eerste kerstdag... Ik zag visioenen van nooit meer compleet met kerst, snif snif...
Ach...
Nu heeft ze geen idee hoe ze leuk kerst zal vieren. Het vriendje van toen heeft verscheidene opvolgers gekregen en degene die er nu is viert het liefst kerst met zijn vrienden. Die zij dan weer niet zo leuk vindt. Dus dan gaat ze maar liever werken.
Ach mensen, kerst...

Kaaskopje
06-12-2011 om 21:19
Evenzo
Als er echt een fout vriendje in het spel is, kan de situatie natuurlijk anders zijn. Maar zeker zolang mijn dochters thuis wonen ga ik ervan uit dat alle vriendjes bij ons binnen mogen komen en mee mogen eten bij elke gelegenheid.

Kaaskopje
06-12-2011 om 21:28
Maylise
Ik begrijp dat in de cultuur van je man het allemaal wat anders ligt. Ik blijf het knap vinden hoe jij je daarin weet te schikken. Maar jij hebt er zelf ook opvattingen over die strikter liggen dan mijn opvattingen. Misschien dat je je júist daardoor met minder moeite hebt kunnen verzoenen met wat in de familie van je man normaal is.
Jij:Echter bij je schoonfamilie aan de kerstdis schuiven zit voor mij in een hele andere fase. Dat is iets voor volwassen relaties.
Ik zou zelf eigenlijk niet weten waarom dat uitsluitend aan volwassen relaties is voorbehouden. Wanneer is een relatie volwassen? Als er getrouwd wordt?