Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
Patience

Patience

04-12-2011 om 16:21

Kerstdagen bij familie of vrienden?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Aagje Helderder

Aagje Helderder

07-12-2011 om 09:19

Nou,

Ik deel wel de verbazing van Kaaskopje wel tov de postings van Maylise. Ze geeft nl aan dat 'gewone' vrienden/vriendinnen altijd welkom zijn, ook met Kerstmis. Als die vriend/vriendin in de sfeer ligt van verkering dan mag het niet, want dan lijkt t te veel op een volwassen relatie. Dat ligt volgens Maylise moeilijk bij schoonfamilie. Maar die vieren toch helemaal geen Kerstmis, omdat ze moslim zijn. Als t nu om een moslimfeest zou gaan.... Maar zelfs dan zou je creatief kunnen zijn en de 'verkering' voorstellen als 'gewone vriend/ vriendin'. Dat wil Maylise zelf niet, is haar goed recht, maar onnodig om zich dan te beroepen op moslim schoonfamilie.
Van mij zou een kind geen trouwplannen hoeven te hebben om n vriend of vriendin mee te nemen met kertstmis als ze 16 zijn. Onze vrienden zijn ook welkom, die van hen ook.
Aagje

Aagje Helderder

Aagje Helderder

07-12-2011 om 14:08

Mwah p

ook dan kun je creatief zijn. Vriend van dochter kan doorgaan voor vriend van zoon, ik noem maar wat. En er zijn nog wel andere dingen te bedenken ook. Bovendien is het een keuze om zo mee te gaan in de wijze waarop moslimschoonfamilie denkt. Zeker waar het gaat om de dubbele moraal.
Maar eerlijk gezegd denk ik vooral dat Maylise zelf een zeer bepaald idee heeft hoe ze met verliefdheden en verkeringen van haar kinderen wil omgaan. En wat dat betekent voor feestdagen. Dat is haar goed recht (ook al zou ik daar denk ik minder strak in zijn dan zij hier verwoordt), maar dan moet ze vooral dat zeggen en zich niet achter schoonfamilie verschuilen.
Overigens vieren wij kerst altijd met veel mensen om ons heen: kerstavond komen meestal vrienden slapen, eerste kerstdag kwam een deel schoonfamilie. Die hebben gekozen om niet meer van huis te gaan (wij zijn door werk aan huis gebonden) en komt een andere goede vriend en er is ook nog wel eens iemand op het laatst aangeschoven. Tweede kerstdag vieren we ook met familie, de laatste jaren vooral bij ons thuis omdat dit logistiek het handigst is.
Wat betreft verkering: ik zou het niet zo'n probleem vinden als kinderen een vriend/vriendin mee zouden nemen. De leeftijd van de jongelui zou ik daarbij niet zo van belang vinden, de duur van de verkering meer: als de verkering bij wijze van spreke pas drie dagen oud is zou ik het minder vanzelfsprekend vinden dan wanneer het langer duurt. Hierbij heb ik nog niet zo nagedacht over hoe lang het dan zou moeten zijn, maar ik ga ervan uit dat we daar tzt geen probleem over krijgen. Ik vind dat een jongere van 16 ook wel mag aangeven of het een van de dagen bij vriend/vriendin door wil brengen.
Aagje

Fiorucci

Fiorucci

07-12-2011 om 15:31

"Dat dochters 'een' vriend meenemen is volgens mij niet mogelijk" Waarom niet? Mijn zoon heeft een paar hele goeie vriendinnen waar hij toch echt geen verkering mee heeft.

Hier ook!

Gisteren hier zelfde 'discussie' gehad. Met kerstavond altijd feest bij mijn ouders. Puber haar grootouders dus. Zij is oudste in de familie van de kleinkinderen, de anderen zijn nog kleuters en jonge kinderen. Ze wil echt liever naar haar vriend gaan (ze is bijna 17).
We hebben nu met haar afgesproken dat ze eerst mee naar oma gaat en later op de avond naar haar vriend gaat. Als kinderen ouder worden, worden familietradities automatisch wat aangepast. En daar moet met kerst maar iedereen VREDE mee nemen...

Annet

Annet

07-12-2011 om 19:22

Grappig, deze discussie

Vanavond 14-jarige dochter (met bijna een vriendje) gevraagd of ze met kerst naar hem toeging of dat hij hier kwam. Zeer boze blik terug
Daarna aanleiding verteld en gevraagd hoe zij erover dacht. Gelukkig, ze gaat er helemaal vanuit dat we daar wel uit komen. Wij zijn niet zo moeilijk )))
Gelukkig snapte ze ook dat we haar wel EEN kerstdag willen zien.

Kaaskopje

Kaaskopje

08-12-2011 om 01:16

Jouw uitleg had ik nou net nodig om het te begrijpen)
Ik had het er met man over en we vonden allebei dat je met de verwachting dat je kind zijn geliefde pas mee mag nemen als er trouwplannen zijn hele aparte situaties kunt krijgen. Ik vind het niet meer van deze tijd om de kennismaking pas toe te staan als er trouwplannen zijn. Of het nu om christelijke mensen of islamitische mensen gaat... ik vind het ouderwets.
Mijn ouders waren op het moment dat man en ik gingen samenwonen blijkbaar conservatiever dan ik aannam. Ze wilden namelijk niet met mijn schoonouders kennismaken omdat we niet getrouwd waren en dus niet gebonden met de andere familie zoals bij een huwelijk. Zo is letterlijk gezegd na onze uitnodiging. Zelfs de dik 80-jarige oma van man was moderner van geest. Het is er verder ook nooit meer van gekomen, want ook bij ons huwelijk draaide alles om wat belangrijk was voor mijn ouders, waardoor we ruzie kregen.
Met dit nog haarscherp in mijn geheugen zal ik dat mijn kinderen nooit aandoen. Verkeringen zijn welkom vanaf het begin en ik maak kennis met hun ouders als mijn kinderen dat willen.

Maylise

Maylise

08-12-2011 om 14:30

Reactie

Vergeleken met veel mensen hier ben ik ook conservatief. Hier schrijven toch over het algemeen redelijk liberale mensen. In mijn echte omgeving heb ik veel meer mensen die een stuk conservatiever zijn dan ik (en niet alleen zware moslims of christenen) of in elk geval even conservatief. Mijn mening is daar veel minder afwijkend.

Overigens kan het mij persoonlijk weinig schelen wat mijn schoonfamilie ergens van vindt. Over mij mogen ze alles zeggen wat ze willen. Maar ik wil niet dat ze dat soort dingen ook over de kinderen zeggen. Verder interesseert het mijn man wel wat zeggen en aangezien hij hier ook woont zal de mening van de schoonfamilie toch ook wel mee blijven spelen.

Maar zelf ben ik ook best conservatief in vergelijking met velen hier dus mijn mening is niet zo heel anders behalve dat ik zelf waarschijnlijk in een andere situatie veel minder bezig zou zijn met wat de buitenwereld er van vindt.

Ik wil verkering trouwens best leren kennen voordat men verloofd is. Ik heb hier al regelmatig vriendjes/vriendinnetjes ontmoet die uiteindelijk verdwenen zijn. Tegelijk is de gewoonte om jonge geliefdes al helemaal bij de familie te betrekken mij wat vreemd. Dat heeft misschien met mijn eigen jeugd en opvattingen te maken maar het is een fenomeen wat ik ook vooral van het forum ken.

Overigens ging de oorspronkelijke vraag hier om een 16jarige. Patience is niet meer teruggekomen maar de kans is groot dat het hier nog niet om een hele langdurige relatie gaat. Dan verbaasd het mij gewoon dat je al in de fase zit dat je met kerst wil aanschuiven bij je schoonouders. Ik ken dat niet van mezelf van vroeger en ook niet van mijn kinderen. Ik zou dat in elk geval niet aanmoedigen. Echter je moet zoiets in de context bekijken. Als de jongelui gewend zijn om elk weekend samen door te brengen en regelmatig bij elkaar te logeren snap ik die vraag om samen kerst door te brengen wel. Ze zitten dan gewoon in een andere fase. Echter bij ons zou daar sowieso geen sprake van zijn dus dan komt die vraag ook niet zo vlug.

Gewone vrienden uitnodigen mag best en ja een jongen mag ook best een meisje uitnodigen of een meisje een jongen. Het gaat ook niet om de schoonfamilie die al dan niet aan de kerstdis zitten maar in dat geval is het meer mijn man die het niet zou zien zitten als het om een verkering zou gaan. En dat merk/weet je toch wel.

Pril betrokken zijn

Maylise, je vergeet even dat mensen soms ook al bij prille verkeringen betrokken kunnen zijn om de simpele reden dat ze de geliefde van hun kind al jaren kennen. Vrijers zijn niet altijd compleet wildvreemden van een gezin.

Lol dirksmama...

'Vrijers zijn niet altijd compleet wildvreemden van een gezin.'

ik heb meerdere goede vriendinnen die zijn getrouwd met een vriend van hun oudere broer. In 1 geval weet ik zeker dat die al ruim voor zij de verkeringsleeftijd had over de vloer kwam...

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.