Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
ilsepilse

ilsepilse

05-01-2012 om 10:24

Keuze studie 17 jarige

oudste zoon zit nu in Havo 5 gaat volgend jaar naar de hogeschool, hij is nu bij een meeloopdag in utrecht geweest voor de opleiding internatinal business en management, vond ie wel redelijk en gaat ook nog naar de opendag binnenkort in Amsterdam (HVA alhoewel die opleiding daar nu weer in opspraak kwam wegens fraude).
Zijn eerste liefte id eigenlijk iets met grafisch ontwerpen maar ik hoor dat deze studie geen garantie is op een baan ???
Hij heeft best een koppie koppie en studeert makkelijk, waar kan je je nog meer orienteren wat ie de toekomst gevraagd is, op die 123 site etc. prijzen alleen de scholen hun opleidingen aan en schiet je niet veel op...
wie denkt even mee?
Hij had het ook over geschiedenis, dat vindt hij ook leuk maar wat kan je daar later mee doen ??

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Kobalt

Kobalt

05-01-2012 om 11:19

Garantie op baan?

Volgens mij is er geen enkele studie, waarbij je garantie krijgt op een baan.

Ik zou zeggen: laat hem iets doen, waar zijn hart sneller van gaat kloppen, waar zijn passie ligt. Dan gaat het makkelijker en wordt je er beter in. En dan is de kans dat je er werk in vindt veel groter, dan wanneer je iets doet wat je maar matig leuk vindt.

Jesse_1

Jesse_1

05-01-2012 om 11:23

Eh...

bij welke studie heb je wel garantie op een baan dan?
Laat hem vooral een studie kiezen die hij leuk vindt, anders is het heel moeilijk vol te houden. En beter een diploma in de richting van iets waarin minder baankans is en waar hij misschien iets héél anders mee gaat doen, dan geen diploma! (Of switchen en langer over de studie doen etc.)

Kaaskopje

Kaaskopje

05-01-2012 om 12:26

Eens met de anderen

Ik had een vriendin die lerares Frans met bijvak Engels is geworden, haar man is officieel historicus. De vriendin kon amper aan de bak met haar Frans en haar man is in de ICT wereld beland. Ik heb de indruk dat hij een goed inkomen heeft en hij heeft de hele wereld voor zijn werk rondgereisd. Een balletje kan raar rollen, maar de ondergrond, de kennis die je opgedaan hebt tijdens je studie, kunnen ze je nooit meer afnemen.

Serwe

Serwe

05-01-2012 om 12:57

Geen garantie

Er is geen enkele studie die een baan garantie oplevert. Ik zou er voor kiezen om iets te studeren waar je echt plezier in hebt en waar je echt had voor wil werken. Iemand die summa cum laude afstudeert bij geschiedenis en daarnaast nog interessante activiteiten in die richting heeft gedaan zal meer kans hebben op een goede baan dan iemand die met een 6je afstudeert bij een andere opleiding. Motivatie en passie zijn ook belangrijk.

Overigens HBO opleidingen in de business/management richting zijn ook zeker geen opleidingen waarbij je vrijwel zeker een baan krijgt. Er zijn heel veel van dat soort opleidingen en ook heel veel studenten in die richting. Dan moet je jezelf ook wel onderscheiden.

Ik zou je zoon dus aanraden om iets te kiezen waar echt zijn interesse ligt.

oregano

oregano

05-01-2012 om 13:31

Geschiedenis

Mij lijkt ook het belangrijkste dat je zoon een studie kiest wat hij leuk vind,wat hem interesseert, maar kan me voorstellen dat die keuze moeilijk is, er is zoveel te kiezen.
Mijn zus heeft geschiedenis gestudeerd en is nu account manager bij yacht, heeft dus een goede baan in het bedrijfsleven.
Succes!
Groet oregano

Fiorucci

Fiorucci

05-01-2012 om 14:07

Fora

Er zijn diverse fora van studenten en oudstudenten, waar ook banenkansen besproken worden. Mijn zoon twijfelde tussen HBO biomedische informatica of biologie en medisch labonderzoek. Hij koos uiteindelijk voor het laatste omdat dit een bredere opleiding is met meer verschillende baanperspectieven. Momenteel is het ook zo dat vrijwel iedere student van die opleiding snel werk vindt.

Isabella

Isabella

05-01-2012 om 14:33

Laat hem

Zoals al eerder gezegd, laat hem alsjeblieft een studie kiezen die hij leuk vindt. Anders is de kans groot dat hij tot de ruim 40% gaat behoren die in het eerste jaar stopt met zijn HBO studie. En wat schiet je daar mee op?
Dus laat hem ook eens gaan kijken bij een opleiding voor grafisch ontwerpen. Misschien dat hij daar dan een betere kijk opdoet en zo beter kan kiezen of dit nu juist wel of juist niets voor hem is.

ilsepilse

ilsepilse

05-01-2012 om 14:46

http://www.telegraaf.nl/binnenland/11157650/__Onderzoek_inspectie_bij_HvA__.html
maar ook bij HVA eind dit jaar

welke fora zijn dat ? dan kan hij daar ook vast kijken...

Fiorucci

Fiorucci

05-01-2012 om 15:06

Ilsepilse

hbo.pagina.nl Daar vindt je allerlei sites, met ook fora!
En ik vind ook absoluut dat je moet doen waar je hart naar uitgaat. Maar,zoals bij mijn zoon, zijn er binnen bepaalde vakgebieden verschillende leuke studies te vinden. Hij vond beide studies even leuk en de doorslag gaf de studie met de meeste banenkans.

Tirza G.

Tirza G.

05-01-2012 om 16:17

P (en anderen)

Niet alleen InHolland, ook de HvA én Windesheim liggen onder vuur.

Tirza

Jeltje

Jeltje

05-01-2012 om 16:17

Geschiedenis

Ik heb zelf geschiedenis gestudeerd en heb een goede baan bij de rijkoverheid. Mijn studiegenoten werken in de journalistiek, het bedrijfsleven, in de culturele sector of algemeen management. En veel overheid.
Maar dat is allemaal wel na een universitaire studie geschiedenis, waarbij de academische vaardigheden vaak doorslaggevend waren bij het verkrijgen van een baan.
Kijk even in het archief, niet zo lang geleden liep hier een draadje over.

Jesse_1

Jesse_1

05-01-2012 om 22:25

Fiorucci

Vindt vrijwel elke student in medisch labonderzoek ook een vaste baan? Of zijn het losse projecten?
Jesse (studie Medische Biologie afgerond, maar nu werkzaam op een héél ander terrein)

Kaaskopje

Kaaskopje

06-01-2012 om 00:32

Sini

Dit is al van een poosje geleden. Hoe jammer ook, maar het contact met haar is verwaterd.

Fiorucci

Fiorucci

06-01-2012 om 09:09

Jesse

Wat ik begrepen heb, vast werk, en dat krijgen ze vaak zelfs aangeboden. HBO Leiden staat in het Science park achter het CS,daar lopen de ll vaak stage bij allerlei bedrijven, en rollen zo een vaste baan in na hun studie.
Mijn zoon is net begonnen met de studie en kon al met gemak een adm. functie krijgen in het ziekenhuis in Zoetermeer, waar wij wonen. Puur vanwege het feit dat hij deze studie doet.

MariaV

MariaV

08-01-2012 om 20:57

Kansloze studie

Ik had (heb) aanleg voor beta-vakken, maar ben een obscure taal gaan studeren met maar 5% kans op werk in die richting. Natuurlijk vonden velen in mijn omgeving dat ik mijn kansen vergooide, maar ik wilde het graag. En ik bleek er ook nog goed in. Het kan, als je het maar met passie doet. Toen ik net afgestudeerd was, heb ik freelance werk gedaan en een eigen bedrijfje opgezet om maar aan de slag te zijn. Daarna ging het steil omhoog met mijn carriere. Deels passie, deels geluk, maar ook gewoon hard werken. en dat is lekker als je doet wat je graag wilt doen. Inmiddels heb ik een leuke, flexibele baan en verdien ik 3 a 4 keer modaal op mijn vakgebied. Mijn advies: laat hem zijn hart volgen.
Overigens: met de voortgaande vergrijzing zijn zijn kansen op een baan sowieso uitstekend.
Maria

ilsepilse

ilsepilse

09-01-2012 om 10:11

Gezondheidszorg geen optie voor hem

dat is geen optie voor hem geen feeling ermee.
ik denk dat ik hem toch zijn passie laat doen, hij gaat nu naar de open dagen en ik hoop dat hij wat ziet dat hij leuk vindt.
misschien dat hij toch wat met geschiedenis kan doen, hij vindt het heel leuk...

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.