Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
Ellie Johansson

Ellie Johansson

10-11-2017 om 23:14

Kind bedtijd & .......


Krisje

Krisje

12-11-2017 om 16:19

Ellie

Echt een goedbedoelde raad: stop met die verkleinwoorden. Hier boven zeg je nog ze gaat gel in zijn haartjes doen, je hebt het over mijn kleine Elias, mooie blauwe oogjes, tandjes poetsen, walletjes onder zijn ogen, schattig, zijn vriendjes.

Hij is 13 en je praat over hem alsof hij 3 is! Kom op, als ik zo had gepraat over mijn zoons toen ze die leeftijd hadden, hadden ze zich doodgeschaamd. Voor je het weet is het een puber en eigenlijk denk ik dat dat bij jou nog wel eens heel hard aan zou kunnen komen, je lijkt hem nog steeds als klein knulletje te beschouwen.

Hou er toch maar vast een beetje rekening mee dat hij binnen nu en een paar jaar gaat veranderen in een stinkpuber die tegen je in gaat waar het maar kan. Ik denk eigenlijk dat het voor jullie relatie heel goed zou zijn als hij niet meer zo braaf is.

nou

Ik vind een 13 jarige die per week een slordige 45 uur gamend doorbrengt toch niet echt helemaal gezond. En dat jullie hem in feite alleen bij het eten zien vind ik ook nogal treurig overkomen. Doen jullie nooit wat leuks samen dan?
Er valt zoveel te bedenken (van klimpark tot museum tot strandwandeling tot weet-ik-wat voor evenement) en als hij toch nooit nee zegt...
Verder zou ik hem zo snel mogelijk weer met sport laten beginnen. Om vele redenen een goed idee.

Het leven speelt zich daar buiten af, met anderen. Niet alleen op je kamertje achter een scherm!

Ellie Johansson

Ellie Johansson

12-11-2017 om 16:55

Saar

Mijn oorspronkelijke vraag was of ik zijn bedtijden moet gaan hanteren. En of het verstandig is om Zweeds te blijven praten m.b.t. zijn Nederlands. Of dit allebei wel of niet verstandig is. Ook i.v.m. zijn gezondheid en zijn slaap.

Sporten is wel een leuke suggestie. Ik had er zelf niet meer zo over nagedacht. Ook omdat hij zijn gang wel gaat. Maar dat is nog een twijfeldingetje. Of hij het nog wel wil, of er een leuke club is waar het leuk blijft, etc.

Qua leuke dingen doen we bijna niets. We gaan in de weekenden naar eventuele verjaardagen en als we uitgenodigd worden door kennissen, en die komen hier ook. Voor de rest zou ik niet weten wat ik met hem moet doen...

Ik weet niet of het allemaal ideaal klinkt, omdat dit mijn enige kind is en ik nooit echt lang op een ander zijn/haar kind heb opgepast. Naar mijn mening is het vrij normaal dat je luistert naar je moeder en vader... En als ik mijzelf indenk als kind snap ik het ook wel. Als ik niet moeilijk doet, waarom zij wel? Ik heb er absoluut geen verstand van hoor. Ook al snap ik dat sommige kinderen daar problemen mee hebben. Dit heb ik nog nooit gehad, en hoop ook dat het nooit zal komen.
Het kan zomaar zijn dat hij opeens nee zegt, omdat hij dat bijvoorbeeld bij vriendjes heel veel hoort. We zien het vanzelf.

Groeten, Ellie

Jaina

Jaina

12-11-2017 om 17:12

Mijn advies

Voor wat het waard is

1) iedereen heeft een verschillende slaapbehoefte. Ik functioneer zelf al jaren prima op 6 uur per nacht. Mijn beste vriendin is uitgeput als ze niet 9 uur slaapt. Dus kijk goed naar of je zoon overdag moe is. Is hij moe? Dan eerder naar bed. Is hij niet moe? dan gaat het prima.

2) je kan best Zweeds blijven spreken tegen je zoon. Kinderen kunnen prima 2 of 3 talen naast elkaar spreken. Ik ken zelfs kinderen die vloeiend 4 en 5 talig zijn. Zeker door de globalisatie wordt het steeds gewoner dat mensen meertalig zijn. Als jij Zweeds spreekt tegen je zoon dan gaat hij daardoor echt niet slechter Nederlands leren.

3) en geheel ongevraagd. Ik vind dat je zoon echt veel en veel teveel uren achter een scherm doorbrengt. Hoog tijd voor wat andere hobbies en wat meer ervaringen. Schelden op het voetbalveld is vervelend maar dat schijnt bij voetbal te horen. Maar al die vloggers hebben vaak ook een niet al te netjes taalgebruik dus daar hoort hij vast ook wel dat soort woorden. En mocht hij online gamen gaat het daar ook niet altijd even beschaafd aan toe qua taalgebruik. En bij andere sporten zoals tennis, zeilen en honkbal is het vaak net iets beschaafder dan bij voetbal qua taalgebruik en qua gedrag langs de lijn. Maar als hij alleen wil voetballen dan zou ik hem gewoon op voetbal doen. Alles beter dan de hele tijd achter de computer.
En sowieso zou ik veel meer grenzen stellen aan het computergebruik als zelfregulatie nog niet lukt.

Jaina

Jaina

12-11-2017 om 17:17

Dingen doen..

Wat je met hem zou kunnen doen in het weekend:
bowlen, wandelen, naar de bioscoop, ergens wat eten, een ijsje halen, geocachen, minigolf, zeilen, kajakken, paardrijden, winkelen, naar het bos, spelletjes spelen zoals Risk, Catan of Pokeren, thuis samen een film kijken, iets samen bakken of koken, iets samen maken (een vogelkastje, een houten bank, een lego technic robot, een modelspoorbaan...), een puzzel maken, tekenen/schilderen, vrijwilligerswerk doen, naar een museum/tentoonstelling/galerie, een fietstocht maken, een potje tennissen of badmintonnen...
Niet allemaal even geschikt voor elk kind maar dit zijn dingen die ik door de jaren heen met de kinderen heb gedaan of nog steeds doe.

Kaaskopje

Kaaskopje

12-11-2017 om 18:57

Ellie

Niet om nu opeens negatief te doen, maar het viel mij ook op dat je je zoon nogal in de verkleinvorm houdt. Ik zou dat in het echte leven niet meer doen. Zeker als er een vriend op bezoek is niet.

"En als je iets vraagt, dan is het altijd: ''we moesten samen een opdracht maken'' of ''ik ging haar helpen met Duits en zij mij met Engels.'' "

Ik heb de wijsheid niet in pacht, maar als ik dit lees, hoor ik een jongen een 'wenselijk' antwoord geven. Als mijn ouders aan mij vroegen wat ik aan het doen was, zei ik "Engels leren!", maar onder mijn lesboek lag een romannetje. Je zoon doet kennelijk erg zijn best om het jou naar de zin te maken, dat is lief, maar misschien is het voor jou een idee om te kijken of hij lief is omdat hij lief is, of omdat hij niet brutaal durft te doen.

Het is helaas een bekend gegeven dat sommige ouders zich idioot gedragen als hun kind op het veld staat. Bij sommige clubs speelt dat meer dan bij andere. Je zou aan ouders die passen bij hoe jullie in het leven staan na kunnen vragen waar zíj hun kind op voetbal zouden doen.

Jackie

Jackie

12-11-2017 om 19:05

verkleinwoorden

Ik spreek geen Zweeds, maar het kan zomaar dat het gebruik van verkleinwoorden in het Zweeds helemaal niet zo overkomt als in het Nederlands. En dat Ellie het ook in het Nederlands zegt omdat ze het letterlijk vertaalt vanuit het Zweeds. Kan dat?

Mijntje

Mijntje

12-11-2017 om 19:19

tegengas

Tsja, misschien moet ik mijn twaalfjarige maar wat meer laten gamen dan, dat hij wat meegaander en beleefder wordt

Inderdaad: door de verkleinwoorden en het nooit nee zeggen lijkt je bericht zo onwerkelijk, waardoor ik me afvroeg of er wel zulke zoete kinderen bestaan

Overigens, hoe lastig ook, vind ik het wel gezond als een puber als die van mij zich lekker afzet tegen z'n ouders. Hij zal wel meer en vaker tegengas krijgen in z'n leven en dan kan ie alvast oefenen.

saar

saar

12-11-2017 om 19:28

Mmhh

Bedenk me opeens dat dat zoete kind dat ik ken ook veel vrijheid kreeg..veel tv (computer was nog wat minder in die tijd) eigen bedtijd bepalen.
Ik denk dat veel kinderen in een strijdmodus geraken omdat ze leren dat ouders ook vanalles kunnen bepalen voor ze. Bedtijd en invulling vrije tijd zijn natuurlijk gebieden waarin kinderen graag regie hebben.
En als je elkaar bijna niet ziet en geen uitstapjes samen hoeft uit te houden is het natuurlijk niet heel vreemd geen ruzie te hebben...

Yaron

Yaron

12-11-2017 om 19:33

Te laat

Ik vind de bedtijd voor een 13 jarige veel te laat, onze 13 jarige moet uiterlijk half 10 in bed liggen. Hij mag best nog een uur lezen of leren, maar geen schermpjes meer. En wij hebben een 13 jarige die bijna nooit ja zegt.

Verkleinwoordjes gebruiken daar krijg ik de kriebels van, maar misschien wil je je zoon graag klein houden. Hier zou dat niet gewaardeerd worden, zelfs niet door jongste van bijna 8.

Jackie

Jackie

12-11-2017 om 20:07

gezond

Hoezo is het 'gezond' om je af te zetten? Sommige kinderen hebben gewoon een, tja, meegaander karakter. Ik was een vreselijke puber, maar mijn broer bijvoorbeeld niet. Heb hem nog nooit een conflict zien hebben met mijn moeder, dus het kan wel. Hij is er niet beter of slechter door geworden.
Ik zou me ook niet snel zorgen maken over schermtijd als mijn kind dat pas NA zijn huiswerk doet en thuiskomt met negens en tienen. Ik zou hem wel vragen om een uur voor hij gaat slapen er mee te stoppen en te gaan lezen o.i.d.

Ellie Johansson

Ellie Johansson

12-11-2017 om 21:34

Verkleinwoorden

Bedankt voor alle reacties

Met die verkleinwoorden bedoel ik niets raars of negatiefs hoor. Het kan misschien aan mijn Nederlands liggen, maar bij mij betekent 'tandjes' kleine tanden, tanden van een jong iemand. En haartjes als haren van een een jong iemand, jonge haren. Walletjes onder zijn ogen: wallen onder een jong iemand zijn ogen. Walletjes omdat ze bij een jong iemand klein zijn omdat alles nog niet volgroeid is. Ook omdat het niet een grote jongen is en alles uiteraard nog klein is. 'tanden' klinkt voor mij een beetje als het gebit van mij of van mijn man. Excuses als dit voor verwarring zorgt... Bij mij is alles handjes, voetjes, beentjes, schoentjes, etc. bij hem. Al moet ik wel toegeven dat ik niet echt wist dat verkleinwoorden anders op anderen overkomt. Excuses. Bedankt voor het advies. Waarschijnlijk, door de vele reacties, is het dan ook niet gebruikelijk.
En ik zie hem inderdaad als een klein jongetje. Als mijn man voor het werk in Duitsland, Denemarken, Frankrijk, etc. zit, dan word je 9/10 wakker met hem naast je. Waarom weten we ook niet. Wij hebben een groter bed met een TV aan de muur. Daar kan ik niks anders van maken dan schattig. Ik vind het leuk. Vroeger deed hij dat bij onweer etc.

Ik ga morgen de overige reacties goed belezen. Bedankt alvast. Vele reacties al met nuttige informatie en advies.

Groeten, Ellie

Jackie

Jackie

12-11-2017 om 21:41

Dussss

Een puber van 13 kruipt nog wel eens bij zn moeder in bed, begrijp ik dat goed?

Kaaskopje

Kaaskopje

12-11-2017 om 23:09

Jackie

Misschien niet gebruikelijk voor iederéén, maar maak er nou niet meteen iets raars van. Je zou toch nooit meer iets durven te vertellen over dat soort dingen, terwijl het ongetwijfeld heel onschuldig is.

Ad Hombre

Ad Hombre

13-11-2017 om 06:34

Schermen

Als ik mijn zonen de hele dag achter een scherm laat zitten heb ik inderdaad ook geen kind aan ze.

Jackie

Jackie

13-11-2017 om 07:49

Kaaskopje

Oh maar onschuldig is het ook vast wel daar twijfel ik niet aan. Ik vind het gewoon heel bijzonder want op die leeftijd komt dat bijna niet voor. En het kan zomaar dat het gewoon komt omdat hij lekker tv wil kijken, dat maakt het al minder bijzonder.

Tango

Tango

13-11-2017 om 09:44

Klein

Hier ook een zoon van 13, hij is ook klein, maar ik spreek bij hem niet over tandjes, haartjes etc. Eigenlijk ook nooit gedaan, ook niet toen hij echt klein was. Maar misschien heeft dit met de taal te maken en is dit in Zweden meer gebruikelijk. Op welk moment stop je daar dan mee, vraag ik me af. Wanneer is je kind dan groot?
Zoon hier wil overigens ook graag gamen. Gelukkig zit hij daarnaast wel op voetbal zodat hij 2 trainingsavonden en op zaterdag als hij wedstrijd heeft, ook nog wat anders heeft. Soms blijft hij na de wedstrijd ook nog bij de club naar andere teams kijken. Scheelt ook weer gametijd. Op zondag spreekt hij soms wat af met vrienden. En ik probeer ook regelmatig iets te doen met hem in het weekend. Al merk ik dat dat nu minder is sinds hij op het VO zit. Hij heeft zijn weekend erg nodig om bij te komen van school en wil liever een beetje hangen.
Toevallig kwam hier vanmorgen de bedtijd nog ter sprake. Zoon lag gisteren om 22.00 u. in bed en kwam met moeite zijn bed uit vanmorgen. Hij gaf nu zelf aan dat als hij de volgende dag het eerste uur op school moet zijn, hij om 21.00 u. naar bed gaat. Hij redt het anders echt niet. Ik vond het wel een verstandige uitspraak. Nu nog uitvoeren natuurlijk. 23.00 u. zou hier dus echt niet haalbaar zijn. Zoon zou dan zeker zijn bed niet uitkomen de volgende dag. Ik vind het heel knap dat jouw zoon dat allemaal zelf doet, Ellie. Koken? Dat zou ik hier echt nog niet hoeven vragen.

rutiel

rutiel

13-11-2017 om 12:47

Schattig

Als ik nu naar foto's van mijn zoon (17) kijk van toen hij 13 was vind ik hem ook erg schattig moet ik zeggen Dus ik snap het best wel. Zeker als het je enige kind is.

Ellie, je komt op mij over als een lieve moeder die erg dol is op haar zoon. En volgens mij is er niets ernstigs aan het feit dat hij om 10 uur naar bed gaat, zo lang het zo goed gaat op school. Zoals al meer is opgemerkt: slaapbehoefte is heel persoonlijk. Bovendien slaapt hij in het weekend bij. Wat dat betreft is het echt al een puber dus.

Wel zou ik hem iets meer stimuleren om te gaan sporten, zeker als hij het erg leuk vindt. Voetbal lijkt erg ruw, maar als hij het leuk vindt om te doen zou ik hem zeker de kans geven. Heeft hij zelf ook last van het ruwe taalgebruik? Of is het iets wat vooral jouzelf stoort? In het laatste geval zou ik het toch een beetje loslaten. Het biedt denk ik een goed tegenwicht aan de misschien toch wat beschermde omgeving thuis.

Ellie Johansson

Ellie Johansson

13-11-2017 om 22:03

Bedankt allen

Bedankt Krisje.
Ik hoop het natuurlijk niet. Maar als dat zou gebeuren, dan hoop ik dat het niet dat hij echt een 'stinkpuber' wordt. Natuurlijk snap ik dat er in de loop der jaren dingen gaan veranderen. Hopen

Bedankt Jippox. Wij vinden zoveel achter de computer op zich niet erg. Hij doet het goed op school. Al kan ik alleen spreken uit mijn eigen kennis, is het zo ongezond? Ik heb er wel wat over gehoord en gelezen, maar of dit allemaal zo erg is.. Ik heb er echt geen verstand van hoor. Qua alleen zien bij het eten hadden wij ook liever anders gehad. Maar op een schooldag is er voor hem ook niks te doen samen met ons. Als hij zijn computer het leukst vindt, dan heb ik liever dat hij daar plezier heeft dan bij ons te gaan zitten vervelen. Sowieso ben ik wel van plan om meer samen met hem te gaan doen. Ik heb hier al leuke suggesties gelezen. Qua sport ga ik mijzelf binnenkort even informeren. Ik vroeg het hem gister. Hij zei dat hij graag weer wilt voetballen, zoals verwacht.

Bedankt Jaina. Hij slaapt goed, heeft geen problemen om in slaap te komen en naar mijn idee slaapt hij redelijk genoeg. Ik maak hem zelf niet wakker, dus ik weet ook niet hoe dat gaat. Wel kan ik soms wallen onder zijn ogen zien. In het weekend maak ik hem bijna nooit wakker, omdat ik hem laat uitslapen. Ik heb hem gisteravond rond 10 uur naar boven zien gaan, nadat ik in zijn computerkamer was geweest. Zoals verwacht was het geen probleem
Qua Zweeds ben ik er al over uit. Iedereen zegt hetzelfde. Al is het voor mij moeilijk denkbaar dat je op zo'n jonge leeftijd zoveel talen tegelijk moet leren. Dat zal wel aan de leeftijd liggen
En bedankt voor de vele suggesties!

Bedankt Kaaskopje. Ik bedoelde met dat eigenlijk dat ik het vermoeden heb dat dat niet alleen huiswerk maken is, maar dat ze elkaar wel leuker vinden dan vrienden.. Leuk.
Hij doet dat omdat hij een lieve jongen is, althans, ik heb nooit iets aparts gemerkt. Wat bedoel je precies met niet brutaal durven doen?

Bedankt Mijntje, Saar, Jackie & Ad.

Bedankt Tango. Leuk! Zoals jij zijn tijdinvullingen beschrijft, zouden wij ook met hem naartoe willen. Tenminste, dat is het ideaalst, gezondst en het leukst, ook voor hem. Ik bedoelde met die verkleinwoordjes dat het waarschijnlijk aan mij ligt, ook in Zweden zeggen ze dat niet zo snel, alleen bij kleine kinderen. Qua groot worden van hem: ik weet het niet. Ik denk wanneer hij zich inderdaad wat 'puberig' gaat gedragen, zijn stem wat zwaarder wordt en dat hij fysiek er ook ouder uit gaat zien. Maar dat echte 'oudergevoel' is er bij mij nooit minder om geworden. We zullen zien. Hij heeft geen moeite om op te staan, op basis van de presentielijst. Mijn man en ik vinden het ook leuk en soms best wel handig als hij een keer wilt koken voor ons, lief.

Bedankt voor het compliment Rutiel, zonder twijfel insgelijks! Ik heb hem van voetbal af heb gehaald. Ik had er gewoon niet een goed gevoel over. Achteraf misschien een foute keuze.. Zelf heb ik hem niet over die incidenten gehoord. Alleen 'wow' of iets dergelijks. Misschien bescherm ik hem ook wel veel te veel.

Misschien handig om er bij te vertellen: hij is in Zweden geboren, opgevoed en naar school gegaan. Mijn moeder en vader paste op hem wanneer wij beiden naar het werk waren. De scholen in Zweden zijn ook anders. Ikzelf ben opgegroeid in een klein Zweeds dorpje waar je met de bus naar de dichtst bijzijnde school moest gaan, hij ook. Mijn zoon zit nu op een school met ongeveer 1500 kinderen, daar op eentje met een kleine 300. Iedereen kent elkaar en iedereen is wat meer betrokken met elkaar. Niet 'beter' of zoiets, maar je begrijpt misschien wel wat ik bedoel. Kleine dorpjes, weinig mensen, etc. Er werd bijvoorbeeld niet zo snel iemand gepest. Uiteraard ook nadelen, maar die hebben wij niet zoveel gehad. Ik weet niet of dit invloed heeft gehad, maar het is een toevoeging.

Hartelijk dank voor al je/uw reacties. Veel goede adviezen en informatie.
Gisteren op hiervoor beschreven 'tactiek' hem zonder enig probleem naar boven weten te krijgen. Ik ga het aanhouden. Ik houd jullie op de hoogte.

Wij gaan samen naar de nationale sinterklaasintocht in Dokkum zaterdag, eerste uitje is er al (was al gepland hoor) Al weet ik niet of dit allemaal zo leuk wordt, vorig jaar in Amsterdam geweest met hem en mijn man en zijn ouders, niet zo'n succes met al die demonstraties en politie. Hopelijk dit jaar beter.

Fijne avond, Ellie

Triva

Triva

14-11-2017 om 00:34

maar...

Qua Zweeds ben ik er al over uit. Iedereen zegt hetzelfde. Al is het voor mij moeilijk denkbaar dat je op zo'n jonge leeftijd zoveel talen tegelijk moet leren. Dat zal wel aan de leeftijd liggen

Als Nederlands jouw moedertaal niet is ben jij de eerste aan wiens taal/spelling ik dat niet kan zien. Heel knap. Hoe oud was je toen je deze taal ging leren? Tegen je kind moet je altijd in je moedertaal blijven praten vind ik en hij hoeft die taal niet te leren, die kent hij al, net als het Nederlands. Hij zal daarin fouten maken maar hij moet het Zweeds ook blijven praten. Misschien later te gebruiken in zijn werk.

Ad Hombre

Ad Hombre

14-11-2017 om 07:34

Triva

"Als Nederlands jouw moedertaal niet is ben jij de eerste aan wiens taal/spelling ik dat niet kan zien. Heel knap."

Dan moet je toch een bril met zo'n leesstukje nemen, ze is namelijk gewoon geboren in Nederland!

Quote: "Ook ik ben tenslotte een native! "

(dat, of haar Nederlands is toch niet zo geweldig)

Kaaskopje

Kaaskopje

14-11-2017 om 09:43

Ellie

Hij doet dat omdat hij een lieve jongen is, althans, ik heb nooit iets aparts gemerkt. Wat bedoel je precies met niet brutaal durven doen?===

Sommige kinderen zouden wel brutaal tegen hun ouders willen doen, maar hebben het gevoel dat dat niet mag, dat de ouder daar boos om zou worden of ervan zou schrikken.

Nu ik toch aan het typen ben: ik had ook het gevoel dat jij van geboorte Zweeds bent. Is dat niet zo?

Kaaskopje

Kaaskopje

14-11-2017 om 09:55

Ad Hombre

Ook nog even over dat native... ook iemand die van klein kind af aan in Zweden heeft gewoond, stel dat dat zo zou zijn, kan volledig opgegroeid zijn met Zweeds en Nederlands als wel gehoorde, maar niet gesproken tweede taal. Dan begrijp je wel Nederlands, maar is schrijven toch een ander verhaal. Ik zie dat ook bij een vriendin van dochters en mijn 'voor de grap'-pleegkind. Als zij met haar ouders meegaat naar hún geboorteland, kan ze niet meepraten of de taal schrijven, terwijl de ouders alleen maar hun moedertaal spreken in huis. Ze verstaat het dus wel, maar praat Nederlands terug.

Triva

Triva

14-11-2017 om 10:26

goh Ad

Waar lees ik dan zo fout?

Al in zin twee: " Ik ben Ellie, een van oorsprong Zweedse dame van middelbare leeftijd."

Triva

Triva

14-11-2017 om 10:28

en in #5

"Bedankt! Ik heb zelf Nederlands van mijn man geleerd. Alleen de uitspraak is wat 'Zweeds-ig', net zoals mijn zoon. Na al dat boerenkool en patatjes oorlog wordt het wel wat beter hoor!! "

uitje

Met een 13 jarige naar een sinterklaasintocht?!

Ad Hombre

Ad Hombre

14-11-2017 om 13:02

Triva

Ik denk dat ik verkeerd begreep dat ze bedoelde dat ze een Nederlandse native was, maar bij herlezen denk ik dat ze bedoelde dat ze een Zweedse native was...

Maar dan nog, haar Nederlands is wel goed maar niet foutloos:

"Misschien hebben jullie ook adviezen over hij en zijn Zweeds"

"Het is een schatje en doet niks verkeerd."

Vooral die eerste is een echte non-native fout...

Krisje

Krisje

14-11-2017 om 13:15

Ellie

Ik vind het een hartstikke goed idee dat je me er met je zoon wil ondernemen, maar naar de sinterklaasintocht is toch niet meer iets voor zijn leeftijd? Dat is leuk zolang ze geloven, maar echt niet meer op die leeftijd.
Moet je je voorstellen wat er gebeurt als hij maandag op school vertelt dat hij naar de intocht is geweest of dat hij bijvoorbeeld vol in beeld komt 's avonds op het journaal.

Kaaskopje

Kaaskopje

14-11-2017 om 16:29

Tjonge wat maakt het uit!

Als Ellie met haar zoon naar de intocht wil, gaat ze met hem naar de intocht. De winkels zijn gewoon open tijdens de intocht, dus als iemand hem 'betrapt', kan hij er altijd nog van maken dat hij toch al met zijn moeder in de stad was en even een kijkje heeft genomen bij de intocht.

Ellie Johansson

Ellie Johansson

14-11-2017 om 20:00

Bedankt

Bedankt voor je leuke reactie Triva. Sinds 2002.

We gaan naar de intocht om even door de stad heen te lopen, het hele gebeuren te zien en misschien nog even wat te gaan eten. Uiteraard niet om ook echt voor sinterklaas en zijn pieten te komen, daar gelooft hij al lang niet meer in. Ik snap wat jullie bedoelen.

Bedankt Ad, als je bedoelt dat ik die zinnen verkeerd geformuleerd heb, excuses.
Als je bedoelt dat mijn Nederlands niet goed is, ik doe mijn best.

Bedankt Kaaskopje, oke. Ik heb niet het gevoel dat hij zich inhoudt, of dat hij een soort van bang is om iets verkeerds te zeggen/te doen.

Dit is een totaal beetje on-topic irrelevant verhaal, maar misschien leuk om te lezen voor de geïnteresseerden.

Ik heb mijn man in 2002 ontmoet toen wij met een aantal vriendinnen op vakantie waren in Nederland. Toen zat ik nog in de studententijd. Eerst dacht ik nog dat het gewoon een vakantievriendje zou zijn, maar..... Sindsdien ben ik langzaam maar zeker begonnen met Nederlands en hij met Zweeds. Mijn man heeft Zweeds wel wat sneller opgepakt dan ik Nederlands. Ik leerde het hem en hij mij. Hij heeft een goede studie gehad en kon bij het bedrijf waar hij bij zit (een internationaal bedrijf) een plek krijgen in Zweden. Wel zou dat dan een lagere functie zijn en daar hoorde helaas ook een lager salaris bij. En van het één komt het ander: Elias was er opeens. Geen zorgen over persoonlijke informatie hoor; volgens mij is het één van de bekendste jongensnamen in Zweden. Ook is hij redelijk tweetalig opgevoed, aangezien mijn man zoveel mogelijk Zweeds probeerde te praten en ik zoveel mogelijk Nederlands. Maar mijn zoon focuste er niet op, alhoewel hij wel redelijk zijn best deed voor mijn man. Tot een aantal jaren geleden mijn man een heel goed aanbod kreeg om een functie te gaan vervullen in Nederland. Een stap in zijn carrière. Qua financiën waren we er allebei wel over eens. Hij kon zoveel meer verdienen. Hij had jarenlang redelijk onder zijn niveau gewerkt, maar ja, beter wat dan niks zei hij dan. Door zijn opleiding en werkervaring was het aanbod dan ook niet meer dan realistisch, maar een hele verandering voor ons. Alleen dat was totaal niet ons plan. Want ja, we vonden het wel een hele rare 'switch' voor hem om van Zweden naar Nederland te gaan. Hij kon toen wel redelijk Nederlands. We wilden allebei graag, maar ja, het belang van onze zoon was er ook. Toen we een financiële toezegging (back-up) kregen van mijn man zijn ouders, zijn we verhuisd. Voor het geval mijn man opeens (je weet het nooit) zijn baan verloor. Ik vond ook redelijk snel een parttime baan. En mijn zoon had een goede aansluiting op de basisschool. Op een aantal vakken ook een redelijke voorsprong, zoals Engels.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.