Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

kind wil niet naar school


Jammer dat je niet reageert, TO. 

Mijn dochter had het ook zwaar in de eerste. Ik denk dat het voor heel veel jonge tieners een nogal verschil maakt. Je moet van de basisschool en moet naar een andere. Plus al die verschillen.
Ik weet niet wat ik had gemoeten als ze zou thuis blijven en ik had haar niet kunnen brengen. Op dat moment zat de ander ook thuis en mocht niet naar school. Dus ik had hulp gezocht. En ook als de ander wel goed zat dan was ik er toch veel aandacht aan gaan geven om te zien wat er nodig is. 
Ik vind het heel lastig er iets van te zeggen. Dochter heeft een klasgenoot van de basisschool die sinds de overgang naar voortgezet onderwijs ook thuis zit. In groep acht was mij al duidelijk dat ze hulp nodig had. Heb ook niet voor ogen wat er precies aan de hand is, overduidelijk komt er niet van de grond wat zou moeten. Ik vermoed ook dat ouder(s) er niet achteraan kunnen zoals zou moeten. Als ik kijk wat ik allemaal uit de kast heb moeten trekken voor de jongste dan lag bijna de gehele bal bij mij. De leerplicht doet er niet veel aan. En de gemeente deels wel maar die kan verder ook niet toveren. Het betekent gewoon manier bedenken dat het gaat. 
Uit dit verhaal van to vind ik ook dat de school simpel doet. Kind gaat niet naar school maar er wordt ook niet echt actief achteraan gezeten. Heeft de leerplicht al contact gezocht met jullie, de ouders?

Hier ook jaren een thuiszitter gehad. En in bijna alle gevallen ligt het echt wel wat ingewikkelder dan gewoon een dwarse puber, die liever thuis achter een scherm zit, dan naar school gaat. Kinderen willen geen uitzondering zijn.

De tip die ik in ieder wil meegeven, wees niet bang voor de LPA. Ze zijn natuurlijk niet allemaal hetzelfde, maar over het algemeen denken ze goed mee en willen het beste voor het kind. Zelfde als zorgcoordinator. Krijg je dochter niet mee naar school, kan je wellicht ook zelf een gesprek hebben.

Ik lag overigens ook niet op 1 lijn met man. Hebben we ook nog systeemtherapie voor gehad.

Mocht kind langer thuisblijven, kan ik de gesloten FB groep aanraden ‘platform van ouders voor thuiszitters in het voortgezet onderwijs’.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.