LIsa
30-10-2012 om 21:43
Kinderen (12 jr) met opgeruimde kamer?
Dochter van 12 (middelbare) school heeft (meestal) geen dramatisch rommelige kamer, maar echt netjes? Nee.
Dus steeds weer zeg ik: rommel van de vloer, kleren in wasmand/kast of over stoel, bureau netjes etc.etc. Pfff... vermoeiend.
Zijn er ouders met een 12-jarige die wel een opgeruimde kamer hebben? En waarbij die kinderen dat uit zichzelf doen of bij 1 aansporing meteen goed doen?
En zo ja, hebben jullie enig idee hoe dat kan? Hebben jullie tips of gewoon geluk met jullie kind?

wil40
30-10-2012 om 22:56
Hahaha
Nee, zo'n kind heb ik niet, ik ken ze ook niet. Soms wel een opgeruimde kamer maar alleen na veel aansporing. Toch heb ik wel geluk met mijn kind, dat hangt gelukkig niet af van een opgeruimde slaapkamer.
Tips? Gewoon omkopen. "Als je je kamer opruimt krijg je 5 euro." Of "eten we vanavond patat". Of "dan mag je vanavond extra lang computeren."

Amunda
30-10-2012 om 23:22
Hahahaha (2)
Hier ook niet zo'n kind. Verre van dat. Afspraak: als je de deur uitwilt, zorg je dat je kamer netjes is...
Helpt tot nu toe redelijk. (Je moet wèl consequent controleren!!!)

Maylise
30-10-2012 om 23:26
Verschilt
Ik heb een paar kinderen die heel netjes zijn en uit zichzelf hun kamer netjes houden. Mijn jongste dochter is netter dan ik bijvoorbeeld. Ik heb er echter ook bij zitten die pas hun kamers gaan opruimen na eindeloos aansporen en dreigen. Is deels karakter en deels gemakzucht. Mijn oudste was als kind heel slordig en nu als volwassene is hij best netjes op zijn huis. Althans als wij langskomen is het altijd best opgeruimd.

FayW
31-10-2012 om 06:02
Verschillend
Ik heb qua opgeruimde slaapkamers een net kind, een redelijk net kind en een absoluut niet net kind. Heb op laatste wel wat tactieken uitgeprobeerd, maar enige wat een beetje helpt zijn logees.
Moet zeggen dat ik mij nauwelijks bezig hou met de slaapkamers van mijn kinderen. Ik kom er ook niet vaak. Mijn eigen slaapkamer is overigens ook niet superopgeruimd.

Brianna F
31-10-2012 om 09:36
Grinnik
3 sloddervossen hier, ze deden hun kamer alleen als ze zakgeld wilden. Dat was over toen ze zelf geld gingen verdienen met bijbaantjes. Maar ze zijn allergisch voor huisstofmijt, dus als ze er teveel last van krijgen gaan ze wel aan de slag. (Zo'n 1 keer per maand of zo)

Ginny Twijfelvuur
31-10-2012 om 10:14
Nee
Nou ja, ik ken er een. Maar die heeft dan ook supergeorganiseerde ouders. En dat zijn wij dus niet. En onze kinderen dus ook niet.
Ik merk trouwens wel, bij mijn kinderen dan, dat voldoende opruimmogelijkheden ook een rol kunnen spelen. Soms weten ze ook gewoon niet waar ze het allemaal moeten laten. Dan is het dus een kwestie van samen opruimen, uitmesten en inrichten en dan gaat het een tijdje wat beter.

mama 5
31-10-2012 om 10:37
Jaa
Mijn dochter van 16 heeft nu een opgeruimde kamer. Voor het eerst in haar leven. Maar dat komt niet door onze opvoedingsvaardigheden. Dat komt door een jongen...

Genista
31-10-2012 om 10:48
Ook gekoppeld aan zakgeld
Wij moeten ook gewoon werken voor ons geld. Dus bij ons is het één keer per week kamer opruimen (zodanig dat het stofzuigbaar is en alle was in de mand ligt), dan krijgen ze pas zakgeld. Maar er zijn ook wel eens keren geweest dat ze geen zakgeld kregen, omdat ze weigerden op te ruimen. Gelukkig zijn dat maar enkele keren geweest

rutiel
31-10-2012 om 12:33
Hier ook niet
Hier geen kinderen met opruimgenen. Als er geen noodzaak is (bezoek, geen schone sokken meer) dan wordt er gewoon niet opgeruimd. Ik ben zelf ook te laks om er al te veel achteraan te zitten geloof ik. Stel mijn prioriteiten op andere terreinen...
Maar ik heb hoop dat het overgaat. Oudste dochter ruimt regelmatig haar kamer op, toevallig net voordat haar vriendje komt
n@nny

IngridT
31-10-2012 om 13:38
Hier vrij simpel....
de dag voor de werkster komt moeten de slaapkamers opgeruimd zijn. En dat doen ze ook (15/12/11). Kweeniet. Zit er gewoon al jaren in zo.
(nou ja, die werkster is er pas sinds 2 maanden, maar daarvoor was het eigenlijk net zo simpel. Ik meldde een dag van te voren dat ik de bovenverdieping wilde schoonmaken, en dat DUS de slaapkamers aan kant moesten zijn.)
Overigens is het wel altijd zo dat het ene kind altijd binnen 3 minuten klaar is met opruimen (want georganiseerd van aard) en dat een ander soms een uur aan het puinruimen is....
Ingrid

Vera*
31-10-2012 om 19:14
1 - 1
De oudste is een hele grote rommelmaker en moet elke vakantie zijn kamer uitmesten.
Die ander stofzuigt haar kamer uit zichzelf en vraagt oudste zich af waarom ze haar kamer doet als die toch al zo netjes is.

Evanlyn
01-11-2012 om 11:06
Nu ga ik jullie jaloers maken...
Ik heb namelijk een tienjarige zoon met een altijd opgeruimde kamer! Helaas weet ik dat het niet aan onze opvoeding ligt, want over de twaalfjarige zullen we het maar niet hebben...

albana
03-11-2012 om 09:26
Jaloers?
Evalyn...je maakt ons niet jaloers...je zoon is nog maar 10.
Wij spreken je over 4 jaar nog wel 's over je zoons opgeruimde kamer
groeten albana

Esther
03-11-2012 om 12:51
Zoon van bijna 14
Mijn zoon van bijna 14 heeft ook altijd een nette opgeruimde kamer. Ik zuig er eens per week. Mijn dochter van 11 heeft er meer moeite meer maar dat is ook een verzamelaar.

Melleke75
04-11-2012 om 22:27
Hier 2 pubers.
Hier moeten ze elk weekend zelf hun kamer opruimen, stoffen en zuigen. Kleding wordt alleen gewassen als het in de wasmand ligt. Het is er wel eens wat rommelig, maar dat is niet mijn probleem. Die rommel komen ze zelf weer tegen. Al met al zorgen ze er wel voor dat het nooit te erg wordt. Ze mogen de deur pas uit als het klaar is, dus over het algemeen zijn ze zo klaar.

albana
07-11-2012 om 08:07
Evanlyn
Echt evanlyn, ik dacht ook wat dit betreft het getroffen te hebben. Oudste is (altijd al) best een rommelkont, maar kan ook erg hard werken. Dus als ik maar goed aanpakte maakte ze die kamer in een uurtje aan kant en nog schoon en netjes ook. Jongste was altijd de keurigheid zelve. Dat zit ook gewoon in haar 'aard' die is van 'dankuwel mevrouw' Soms zelfs té keurig. Alle volwassenen vinden haar dus ook sympathiek Dus was haar kamer net zo. Alles een plekje, precies pas. Elke dag haar bed uit zichzelf opmaken.
Ik kon dus jaren geleden hetzelfde zeggen.
Dat werd pas anders ergens toen oudste ging puberen. Ik denk zo rond haar 13de. Haar kamer zag er doorgaans uit alsof er een bom was ontploft. En die opruimacties hield ze na veel energie van mij nog wel.Maar daarbij 'smokkelde' ze van alles en het had effect precies 1 dag.
Jongste begon pas kort geleden(14). Haar ooit zo keurige kamer herken je niet terug. En bed opmaken doet ze alleen als het net gewassen is
Oudste (19) is ondertussen weer genezen en weer gewoon zichzelf. En jongste zal ook vanzelf wel weer zichzelf worden (hoop ik
groeten albana