Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Kleding [eigen stijl]

Hoi,
Onze dochter van 14 jaar heeft een niet al te gewone kledingstijl. Ze gaat gekleed in felle kleuren, pofbroeken, de meest onmogelijke combinaties... Dus niet gewoon een spijkerbroek met t-shirt. Oh nee! Lekker kleurig en speciaal, noemt zij dat. Ik vind het fijn dat ze een eigen stijl en een eigen persoonlijkheid ontwikkelt, maar af en toe heb ik er moeite mee. Herkent iemand dit?
Gegroet, Lhena.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Waarmee?

waar heb je precies moeite mee?
vind je dat ze er niet leuk uitziet?
vind je dat ze te veel geld uitgeeft aan kleding? vind je het moeilijk dat ze zo snel groot wordt en haar eigen keuzes maakt op kleding gebied?of krijgt ze kritiek van de buitenwereld en heb je daar moeite mee?

ik herken het niet,heb een dochter die van haar 13e tot haar 19e als gothic gekleed ging,prachtige jurken compleet met uitgebreide make-up.
ik vond niet alleen de kledingstijl prachtig,ik vond het ook bijzonder dat ze zo vasthield aan haar eigen stijl,ondanks alle kritiek van de buitenwereld( ze werd regelmatig uitgscholden)

Lhena

Lhena

12-09-2009 om 14:47 Topicstarter

Sus-anne

Ik vind het heerlijk hoe ze zich kleedt. Heel kleurrijk en dat past ook bij haar vrolijke karakter. Inderdaad, waar ik moeite mee heb, is hoe de mensen naar haar kijken. Wij wonen in een klein dorpje waar iedereen iedereen kent en dan hoor je vaak reacties van: "Hè hè, hoe liep jouw dochter er weer bij..." Er zijn ook wel eens leuke reacties maar die zijn eerder zeldzaam. Ik weet dat ik het moet loslaten, want ik ben fier op mijn dochter en dan doet de mening van een buitenstaander er eigenlijk niet toe hè.
Heb jij ooit reacties gekregen op de kledingstijl van jouw dochter?

Begrip

ik begrijp je helemaal Lhena.
het enige waar ik moeite mee had was de reacties van de buitenwereld.en wij wonen in een redelijk grote stad,dochter ging in Amsterdam naar school en zelfs daar werd ze uitgescholden,vieze junk,verslaafde,de meest vreselijke termen kreeg ze naar haar hoofd.
en ook ik werd aangesproken op haar kledingstijl:*dat jij je dochter er zó bij laat lopen! of * vind je het niet vreselijk dat je dochter en zo uitziet?
mijn antwoord was dan meestal:ik heb een geweldige dochter,ze doet het goed op school,ze is lief,ze rookt niet drinkt niet en is anti drugs,ze heeft leuke vriendinnen,je zou willen dat je zo,n dochter had,ik ben trots op haar.uiteindelijk kon ik het wel loslaten hoor,dan dacht ik,laat maar gaan.( maar voor mijn dochter vond ik het wel eens moeilijk dat ze zo op uiterlijk veroordeelt werd.

Bastet

Bastet

13-09-2009 om 08:42

Ik ken het

Zelf was ik punk/newwave,zoals dat toen werd genoemd,en mijn moeder vond vooral de reacties naar,en ze maakt zich zorgen natuurlijk.Nog verzucht ze weleens: wat heb jij nou aan?
Ik heb twee geweldige zonen van 12 en 17,buitenstaanders zullen hen emo of gothic noemen.
Ik maak me soms zorgen,omdat niet iedereen even tolerant is naar hen toe.En ze krijgen te maken met vooroordelen,bijvoorbeeld in winkels.Maar ik ben er wel heel erg voor dat ze mogen zijn wie ze zijn,juist omdat ik vind dat het gewoon moet kunnen,een ander uiterlijk dan doorsnee.De bekrompenheid om iemand te veroordelen op uiterlijk,of het nou kleding is of iets anders,stoort mij enorm.
Groetjes,bastet

Bastet

*De bekrompenheid om iemand te veroordelen op uiterlijk,of het nou kleding is of iets anders,stoort mij enorm.*

Mij ook!

reina

reina

13-09-2009 om 12:34

Juist leuk

Ik waardeer het enorm als jongeren hun eigen stijl durven te hebben! Binnen een groep is een bepaalde stijl ook vaak weer de norm, ik herinner me dat mijn dochter een groep vrienden had (die heeft ze nog steeds trouwens) die allemaal 'alto' waren. Zij niet, zij trok kleding aan die zij leuk vond. De groep vond dat weer erg truttig. Op de vakantiefoto's (ze zijn een aantal keer met de hele club weggeweest) was zij juist degene die uit de toon viel . Maar dat kon wel in die groep en zo hoort het ook!

Jade

Jade

13-09-2009 om 13:32

Onvoorstelbaar....

....dat buitenstaanders zo reageren.

Ik zou eerst verbijsterd zijn, en dan als reactie geven bij de eerstvolgende opmerking: "Tja, gelukkig is ze een kind die een ander niet op z´n uiterlijk veroordeeld en de mensen in z´n waarde laat".

Heerlijk, een kind met een eigen kledingkeuze, die draagt wat ze zelf prettig vindt

Toch ook een?

Mijn dochter is veel gepest op de basisschool. Op de middelbare werd ze "gedoogd" (haar woorden). In die tijd droeg ze prachtige gothic-kleding met veel zwarte make-up. Ik heb 't idee dat de gothic-kleding van toen toch ook een soort afzetten tegen het "gedogen" was. Ik vond haar kleding en make-up prachtig. 't stond haar goed, maar vond 't wel jammer dat ze geen aansluiting vond bij haar klasgenoten. Dat had verder met kleding weinig van doen, ook met de meest hippe outfits zat dat er gewoon niet in. Ben blij dat dat achter de rug is en dan ze op de uni gewoon mag zijn wie ze is (met vooral veel 2e handsjes van alles en nog wat, want geen geld).

Plien

Plien

13-09-2009 om 23:46

Hier ook meegemaakt

Dochter die zich kleedt in 'emo' stijl, erg leuk vind ik zelf. Halverwege het afgelopen schooljaar lieten haar vriendinnen haar opeens als een baksteen vallen. De bekrompenheid inderdaad... Echt triest want ze heeft er een vervelend schooljaar door achter de rug. Gelukkig zit ze nu in een andere klas.
Intussen zijn wij trots op haar omdat ze zich niet heeft laten intimideren en nog steeds haar eigen stijl heeft behouden en gewoon datgene draagt wat zíj leuk vindt.

Ik zag dit filmpje op Youtube, aflevering van Blikvoer met de stelling: "Emo's zijn gevaarlijk voor de samenleving".

http://www.youtube.com/watch?v=jndMJZ8E2j8

Reageren op opmerkingen

Ik weet niet of het verstandig is, maar als mensen zo mopperen over mijn zoon (een stuk jonger, middenbouw lagere school) die heel eigen kleurige keuzes maakt) dan laat ik vaak maar zien dat ik het juist leuk vind. Dus ik ga niet tegen die opmerkingen in maar ik begrijp ze expres verkeerd.

Voor wat het waard is...

Toch helpt het wel om die mensen anders te laten kijken (voorzover je daar tijd in zou willen investeren).

Origineel

11-jarige en eigen 'stijl' niet in groep onder te brengen (dus geen emo, gothic, punk, dat zijn toch meer 'groepsstijlen' naar mijn idee). Die trekt gewoon aan wat ze leuk vindt. Vaak wel bijzonder, het liefst kleding die niémand heeft. Want vooral daar heeft ze een hekel aan dat 'iemand anders' hetzelfde als haar aan heeft. Ze kan echt 'vallen' op kleding of schoenen. Dan ziet ze wat en zie ik aan haar gezicht dat ze er verliefd op is. Wát dat nu precies is kan ze niet vertellen, maar ze heeft dan liever die bepaalde broek dan b.v. 4 andere (als de prijs erg hoog is b.v.).
Ze is ook gek op zelfgemaakte kleding en kan helemaal uit d'r dak gaan bij een 2de hands kledingverkoop of rommelmarkt met veel afgedankte kleding. Dan zoekt ze de geweldigste out-fits bij elkaar.
Hier ook dorp, maar nooit iemand die ons erop aanspreekt. Meestal krijgen we juist complimentjes te horen, (maar misschien is dat omdat ze niet bij een groep hoort en dat juist die groep een wat negatief idee oproept?) of zeggen mensen iets in de geest van: "gut ik zag zo'n rokje daar en daar en dacht meteen dát is een 'albana-dochter-rokje'"
Ik heb meer het idee dat mensen en kinderen enigzins bewondering hebben dat ze dat durft. Ze wordt er ook nooit mee gepest of uitgelachen. Hoogstens dat een kind een keer zegt dat ze belachelijke schoenen/veters/rok of wat dan ook aan heeft, maar dan zegt ze al snel iets van: "Nou, boeien, ík vindt het wél mooi en ik moet het toch aan? Dan doe je je ogen maar dicht..." Dus het raakt haar ook niet. Dat is de clou volgens mij. Als het je raakt blíjven mensen het zeggen. Dochter vindt het trouwens best dat verder iedereen ongeveer dezelfde stijl heeft, maar zegt dat wel 'saai' te vinden (tsja zit wat in). Ze is altijd al zo...vanaf dat ze enigzins inspraak in de kleding begon te krijgen.
Zal ook wel niet meer over gaan vrees ik.
Ach, 't is 's wat anders. Gewoon niets van aantrekken.
groeten albana

Bastet

Bastet

16-09-2009 om 16:31

Albana (ot)

Ik vind emo/gothic/punk juist geen groepsstijlen,dat maakt men er van,maar ik zie juist vaak veel kinderen die echt de enige zijn in hun klas die zo gekleed gaan.Juist de merktypes zijn groepsdieren,toch?
groetjes,Bastet

Maylise

Maylise

16-09-2009 om 21:05

Ach

Ik heb niet zoveel met bijzondere kledingstijlen maar ik zou er nooit iemand op aankijken. Ik vind het allemaal wel best en inderdaad zie je soms van die gothic meisjes of jongens die er echt enorm veel werk van hebben gemaakt en wat ook zeker wel iets speciaals of moois heeft.

Verder vinden pubers het vaak leuk te experimenteren met kleding- en haarstijl. Dat hoort er een beetje bij. Ik vind het idioot dat vreemde volwassenen hun daar op aan gaan spreken of zelfs uitschelden. Zolang je er niet naakt bijloopt mag iedereen dragen wat ie wil. Ik snap trouwens niet eens dat het opvalt. Je komt zoveel verschillende mensen tegenwoordig op straat tegen.

Ik vind het trouwens vaak wel echt groepsgedrag en het gaat ook zo met va n diegolven. De gothics bijvoorbeeld heb je al een tijdje maar emo's hoor je pas sinds een paar jaar massaal van. Vroeger had je dan weer de gabbers die super populair waren (en wat was dat een lelijke kledingstijl) dus ik vind het wel groepsgedrag. Natuurlijk zul je altijd een deel hebben die het echt uit overtuiging doet maar in de stijlen die op dat moment populair zijn zit ook altijd een grote groep meelopers. Dat merk je ook wel want als je naar diezelfde jongelui kijkt 10 jaar later dan zijn er nog maar een of twee die er zo bij lopen en kleed de rest zich wat meer gangbaar.

Dochter van een vriendin bijvoorbeeld. Vorig jaar nog een echt kind maar nu enorm aan het puberen. Was ze opeens emo girl kondigde ze aan. Ipv Diddl en Hello Kitty moesten er nu spullen met doodshoofden komen. Vijf maanden later was ze weer wat anders, techtonic of zo (ik weet niet precies wat dat nu weer is). Dat vind ik dus wel echt pubergedrag. Zich steeds weer een nieuwe identiteit aan willen meten.

Maylise

Plien

Plien

17-09-2009 om 00:56

Maylise

Mijn dochter, de emo, heeft dus o.a. een (weliswaar antracietgrijs) Hello Kitty shirtje dat ze regelmatig draagt... .
Verder veel zwarte kleding, rood/zwart en zwart/wit geruit, felgroene broek, felrode broek, knalroze hemdje (dat gaat dan weer over iets zwarts heen), zwart minirokje in laagjes, rood/zwart geruit minirokje met laagjes, wit hemdje met zwarte doodskopjes erop etc.

Daarbij accessoires zoals een ketting met hartjes in alle kleuren van de regenboog, een dito haarband, een kettinkje met een grote roze aarbei eraan, rood/zwart geruit polsbandje, zwart/wit gestreepte Pippi Langkous kousen over een zwarte maillot, daar weer zwarte beenwarmers overheen en witte AllStars eronder, e.d.

Het is echt heel divers en ik vermaak me met wat ze nu weer voor leuks verzonnen heeft. Het staat haar allemaal...

Yta Chalne

Yta Chalne

17-09-2009 om 08:47

Haha

Zo'n beetje iedereen op Ouders Online heeft een emo/gothic kind, dat is de standaard afwijkende kledingsmaak

Overigens heb ik een kind wat best heel anders is dan gemiddeld, maar je ziet aan de buitenkant niks. Dat boeit haar niet bijzonder, ze draagt heel gewone dingen. Anders zijn zit 'm bepaald niet in kleding, dat is maar een laagje aan de buitenkant.

Pfff

En waarom moet er dan zo benadrukt worden (hetzij in woorden hetzij in kleding) dat kind anders is dan anderen? Is anders beter?
Doet me denken aan de spreuk: "Iedereen is anders, maar niemand is zo anders dan ik"
of
"iedereen is uniek, maar ik ben het uniekst van allemaal" of zoals zoon (11) gisteren zei: "Nobody is perfect. I am nobody."

Bastet

Bastet

17-09-2009 om 11:39

Silone

Ze willen niet anders zijn,ze hebben gewoon die smaak.
Bastet

Yta Chalne

Yta Chalne

17-09-2009 om 12:38

Silone

Anders gaat niet over beter of slechter, 't is gewoon anders. En ik kan me heel goed voorstellen dat je, zoals veel mensen in deze draad, het er moeilijk mee kunt hebben dat mensen zo slecht zien wie jouw kind eigenlijk is omdat ze zich zo laten afleiden door het anders-zijn wat je ziet aan de buitenkant.
Je wilt niet dat mensen raar reageren door zoiets als kleding, maar ergens ben je ook trots dat je kind zich daar niet door laat leiden en haar/zijn eigen plan trekt, tegen alle reacties in. Of dat handig is, neu, en vaak is het ook een fase (veel werkgevers zien liever geen dreads/gothic make-up/etc. en dan verdwijnt het vanzelf weer), maar je kind...Daphne Deckers zei het al, dat is je hart op beentjes. Daar moet iedereen altijd aardig tegen zijn.

Tirza G.

Tirza G.

17-09-2009 om 15:21

Uniciteit

bestaat niet meer. Zodra je kleren in winkels kunt kopen, ben je niet meer uniek. Overigens: ik heb géén emo/gothics.

Tirza

reina

reina

17-09-2009 om 16:11

Yta

Nee, hoor, hier nooit gothic, emo ( betsond dat 10 jaar geleden al :')?) etc in huis gezien, althans niet bij eigen kinderen. Zoon droeg/draagt graag merkkleding en dan ook nog wat in de mode is ( nooit extreem, geen hele wijde broeken, geen onderbroekerandjes etc), dochter groeg/draagt wat ze leuk (en vooral betaalbaar!) vindt, beetje netter dan je hier gemiddeld ziet (maar ze 'verweet' mij ook ooit dat ik er wel een beetje Goois uitzie zo nu en dan, dus dat zal wel erfelijk zijn )

Bastet

Bastet

17-09-2009 om 17:08

Reina (ot)

Ja hoor dat bestond,toen heette het alto geloof ik.de desbetreffende jongeren vinden het overigens niks,dat hokjesgedoe,als iemand mijn zoon vraagt: Ben jij Emo?
Dan zegt hij: Nee hoor,ik ben...en noemt dan zijn voornaam.
Groetjes,Bastet

Bastet

Bastet

17-09-2009 om 19:18

Tirza

Toch wel,mijn vriendin en haar dochter maken zelf hun kleding.Prachtig goths zijn het!
Bastet

reina

reina

17-09-2009 om 20:27

Bastet (ot)

Ja, alto's waren er idd zo'n jaar of 10 geleden, mijn dochter had een hele vriendenclub die alto was, zij niet, zij vond het zo saai dat ze er allemaal zo'n beetje hetzelfde uitzagen Ik dacht dat emo's wel weer wat anders is, maar ws is dat ook weer streek- en plaatsgebonden.

Maylise

Maylise

17-09-2009 om 22:39

Yta

nee, niet iedereen heeft hier goth kinderen. Ik in elk geval (nog) niet. Mijn kinderen kleden zich vrij standaard. Mijn oudste dochter had rond 13/14 wel wat alto achtige dingen (grunge shirts, leger jack van de dump...) maar echt een kledingstijl is dat ook nooit geworden.

Ik zou trouwens liever hebben dat ze zich heel alternatief kleden bijvoorbeeld dan dat als een gabber of zo. Gelukkig is dat weer helemaal uit.

Alleen mijn zoon van 19 kleedt zich soms in een stijl die ik helemaal niks vind. Zo'n foute rapper stijl. Ik vind dat niks. Gelukkig gaat hij daar ook niet heel ver in. Hij hangt in elk geval niet vol met nepgoud en draagt ook niet van die broeken die afzakken. Dat vind ik wel zo lelijk. Nu hij ouder is begint hij zich wel IMHO stijlvoller te kleden. Hij krijgt nu echt smaak (wel een dure helaas).

Maylise

Plien

Plien

20-09-2009 om 12:06

Yta en bastet

"Anders zijn zit 'm bepaald niet in kleding, dat is maar een laagje aan de buitenkant." (Yta)
Daar is mijn dochter het geheel mee eens (en ik ook overigens), helaas dachten haar klasgenoten daar anders over.
Ze draagt die kleding inderdaad niet om per se anders te zijn, het is gewoon haar smaak. En ik vind het leuk dat ze die gewoon blijft volgen, wat een ander er ook van denkt.
Bastet, geniaal antwoord van jouw zoon, zal het even aan dochter doorvertellen . Ben jij emo? Nee, ik ben Marietje. Geweldig!

Plien

Plien

20-09-2009 om 12:09

Tirza

"Uniciteit bestaat niet meer. Zodra je kleren in winkels kunt kopen, ben je niet meer uniek."
Mwoh, niet helemaal met je eens, de manier waarop ze dingen combineert vind ik vaak echt wel weer uniek. Wel het standaard shirtje/broek van de H&M of de New Yorker, maar toch weer gecombineerd tot iets 'anders' of versierd met iets aparts

Tirza G.

Tirza G.

20-09-2009 om 13:32

Jaaaaaaaa

ik sloeg misschien een beetje door, maar ik moet erg lachen om al die mensen met een unieke kledingstijl die ze vervolgens gewoon in de (massa)winkel kopen. Je zwakt de normen af Plien Uniek combineren is ook al genoeg
Een unieke kledingstijl heeft iemand als boer Frans of Hans of Freek of hoe-heet-ie van Man Bijt Hond. Mathilde Willink. Wat ook best uniek. Maar verder? Allemaal confectie, allemaal in een hokje. Dat gééft niet, maar het grappige is dat er zo verschrikkelijk veel waardering gehecht wordt aan uniek en afwijkend zijn, terwijl pubers juist zo graag bij een groep willen horen (al kan die dan weer afwijken van wat de rest van de klas draagt).
En uniek, apart en bijzonder zijn houdt op zodra je in alle uniciteit en apartigheid de wereld rond wilt zeilen.

Tirza

Bastet

Bastet

20-09-2009 om 16:20

Tirza

Dat is wel heel algemeen,dat pubers bij een groep willen horen,dat geldt echt niet voor alle pubers,is mijn ervaring.
Groetjes,bastet

Tirza G.

Tirza G.

20-09-2009 om 18:23

Bastet

Daar komen we nooit uit, want dan willen díe pubers bij de groep pubers horen die nergens bij wil horen En zo heb ik altijd gelijk

Tirza

Bastet

Bastet

20-09-2009 om 18:35

Tirza..

trekt lange neus..
bastet

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.