Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Kleding familie

Wat dragen jullie kinderen naar familie?


Dat hangt er toch helemaal af wat we gaan doen? Als we afspreken om bijvoorbeeld een wandeling in het bos te maken dan doen we iets anders aan dan als het gaat om een feestje. Een barbecue in de tuin in de zomer is ook weer anders dan een diner thuis in de winter. We kleden ons passend naar de gelegenheid en soms is dat feestelijk en soms is dat oude kleren en wandelschoenen.

Meestal gewoon normale kleren. Alleen bij kerst of speciale gelegenheden, bijvoorbeeld oma is jarig en we eten in een restaurant,  dan vraag ik ze iets 'netjes' aan te doen. Dat zijn nog steeds normale kleren, want de kinderen hebben niet meer de leeftijd dat ik nog kleren voor ze koop en chique kleding willen ze echt niet aan, maar bij voorkeur bijvoorbeeld wel een broek zonder gaten.

Wij hebben niet echt nette kleding zoals mijn ouders 'zondagse kleding' hadden. Maar die hadden ook fysieke beroepen waarbij kleding sneller slijt, vies werd of kapot kon gaan. Dochter heeft ook gewoon normale kleding aan bij visites. Vaak gaan de aanwezige kinderen toch samen spelen, vaak ook buiten en dan hoeft ze er niet pico bello bij te lopen maar gewoon lekker zittende kleding aan die ze naar school ook aan heeft. Voor de belangrijkste gelegenheden trek ik haar wel iets netters aan maar wij kopen echt niet speciaal voor elke gelegenheid iets nieuws.

Marmax

Marmax

15-05-2021 om 11:00 Topicstarter

Mijn twee zoons hebben puberleeftijd (14) en (16). Daarom vind ik dat ze naar familie wel een beetje netjes gekleed mogen, dus overhemd en katoenen broek. 

Marmax schreef op 15-05-2021 om 11:00:

Mijn twee zoons hebben puberleeftijd (14) en (16). Daarom vind ik dat ze naar familie wel een beetje netjes gekleed mogen, dus overhemd en katoenen broek.

krijgen je kinderen al kleedgeld marmax? 

Marmax schreef op 15-05-2021 om 11:00:

Mijn twee zoons hebben puberleeftijd (14) en (16). Daarom vind ik dat ze naar familie wel een beetje netjes gekleed mogen, dus overhemd en katoenen broek.

Ik zie de relatie niet , maar als jij dat vindt, dan moet je je kinderen zover krijgen (blijkbaar is dat een probleem?).

Maar gezien alle reacties hier, is het geen algemeen gedeelde opvatting. Dat betekent niet dat het een verkeerde opvatting is, ieder gezin/familie zijn eigen gebruiken.

Dat en overhemd en een katoenen broek aantrekken er voor zorgt dat je netjes gekleed gaat is ook maar een mening. 

Kan mij nog het geïrriteerde verhaal van mijn schoonmoeder herinneren dat mijn vader op het communiefeest van mijn oudste verscheen in een overhemd met een net donkerblauw vest.  De andere opa had in ieder geval een pak aan! Dat dat pak 20 jaar oud was en hij inmiddels 15 kg minder woog dan in de tijd dat hij het kocht maakte haar niet uit. Ook de inmiddels doorgesleten kraag en stropdas met vlek gaf het geheel iets troosteloos. 

Persoonlijk vond ik het overhemd en vest van mijn vader netter maar dat is ook maar mijn mening. Voor pubers vind ik een nette jeans die de goede lengte heeft beter dan een katoenen broek die als nette broek dienst doet en dus ook nog even aan moet als hij eigenlijk hoog water is.

Wat is netjes is een discussie met oneindig veel meningen en niemand heeft de waarheid in pacht. 

Marmax schreef op 15-05-2021 om 11:00:

Mijn twee zoons hebben puberleeftijd (14) en (16). Daarom vind ik dat ze naar familie wel een beetje netjes gekleed mogen, dus overhemd en katoenen broek.

En dat willen ze niet? Of dat doen ze niet? Of oma vindt het niet kunnen? Ik zie nog steeds het probleem niet. 

Spijkerbroeken zijn ook van katoen toch? Ik snap ook het probleem niet zo goed. Ten eerste ga je momenteel al nauwelijks naar familie en ten tweede is het bij pubers niet meer zo gebruikelijk om te eisen dat ze zich kleden naar jouw maatstaven. 
Zoon hier is 16 en hij draagt niet graag overhemden. Als we naar een gewoon familiebezoek gaan volstaat voor mij een spijkerbroek en een leuk t-shirt of leuke trui/longsleeve. Dat is wat hij normaliter ook draagt. Spijkerbroeken met gaten vindt hij niet mooi dus zal hij ook niet aantrekken. Met kerst of andere feestelijkheden is het meestal een nette, zwarte of grijze spijkerbroek met kersttrui of een overhemd als dit echt gepast is (bijvoorbeeld bruiloft of begrafenis). Maar dat laatste hebben wij niet zo vaak aan de hand. De laatste bruiloft binnen de familie is 10 jaar geleden. Begrafenis ook zoiets denk ik. 

Dochter is inmiddels 20 en kiest volledig zelf haar kleding. Ze weet dat oma's over het algemeen niet houden van broeken met gaten (die zij dus wel draagt) en zal die ook niet aantrekken naar familie. Met Kerst vindt ze het leuk om zich feestelijk te kleden, dus daar hoef ik me ook niet druk om te maken.  

Partner en ik gaan normaal gesproken ook gekleed in spijkerbroek waarboven in mijn geval blouse/t-shirt/trui al naar gelang het weer, en in geval van partner standaard een geruiten overhemd. Dus je snapt wel dat ik van mijn kinderen niets netters eis bij een gewoon bezoekje. Kinderen zijn 12 en 15

Ik trek de grens bij slijtplekken, vlekken en gaten. Dat mag binnenshuis wel, maar buitenshuis niet. Maar ook dat is geen andere norm dan ik voor mezelf hanteer.

Groeten,

Temet

Marmax schreef op 15-05-2021 om 11:00:

Mijn twee zoons hebben puberleeftijd (14) en (16). Daarom vind ik dat ze naar familie wel een beetje netjes gekleed mogen, dus overhemd en katoenen broek.

Maar waarom naar familie? Wat is er speciaal aan familie?

Ik ben er persoonlijk nogal allergisch voor om kinderen iets niet aan te laten trekken omdat 'oma (of wie dan ook uit de familie) dat niet mooi vindt'. Dat mag oma/familielid vinden, maar dan hoeft een kind daar toch niet dezelfde mening over te hebben? Waarschijnlijk vindt de gemiddelde puber de bloemetjesjurk van oma of het geruite overhemd van opa ook niet mooi. Leef en laat leven.

Als in de familie van Marmax het normaal is dat iedereen een overhemd en nette broek aan doet als ze op bezoek gaan dan moeten ze dat vooral doen. Dat is geen algemene regel of afspraak. Ook niet een normale gang van zaken dat is zoals jullie dat doen. En dat is prims. Jullie keuze. 

Bij ons draagt iedereen zijn gewone kloffie. En dat is ook goed. Het een is niet beter dan het andere. 

Mijn zoon van 13 heeft bijna altijd hetzelfde aan naar familie als altijd: hoodie met T-shirt eronder, jeans met een brede leren riem en witte leren sneakers. Alleen als het een bijzonder feestje is als een trouwerij, draagt die een overhemd die ipv een hoodie. Hij draagt het overhemd dan in zijn jeans zodat je z’n brede riem ziet. Staat netjes en stoer tegelijk.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.